'Doorligheupen', wat te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

'Doorligheupen', wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:09

Ik heb tijdens het slapen altijd last van de heupen omdat ik op mijn zij slaap. Mijn heupen zijn wat brede dan de rest van mijn lijf ofzo en krijgen daardoor meer druk. Ik heb soms overdag ook een doof gevoel erop. Nu heb ik net 2 maanden terug een nieuw matras gekocht die bij het (meerdere keren) proberen heel lekker lag. Ik had bij de andere matrassen direct weer last van de heupen en bij deze niet. Inmiddels heb ik er weer direct last van zodra ik ga liggen, op beide kanten. Ik heb ook een zijslaperkussen geprobeerd maar dat hielp ook niet.
Nu voordat ik deze wil gaan ruilen vraag ik me af of ik er ook iets anders aan kan doen? Kun je leren anders te liggen? Ik probeer steeds vaker op mn rug te gaan liggen maar dat werkt niet altijd :P

Dus brand maar los!

Eleionomae

Re: 'Doorligheupen', wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:12

Mijn ervaring is dat als je echt een zijslaper bent dit moeilijk af te leren is :))
Een goed matras is toch echt de oplossing en helaas kan het soms even duren voor je het goede matras gevonden hebt :j
Een zijslaap kussen etc werkte voor mij ook niet :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:12

Schapenvachtje er onder. (ikea ludde als probeersel) wordt wel vaker gebruikt bij mensen met doorlig plekken/mensen die langdurig liggen/zitten.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:13

Ik heb het met mijn schouders, ik ga hiervoor vaak half op mijn buik liggen, je kunt jezelf dat wel een beetje aanwennen is mijn ervaring.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:15

tamary schreef:
Schapenvachtje er onder. (ikea ludde als probeersel) wordt wel vaker gebruikt bij mensen met doorlig plekken/mensen die langdurig liggen/zitten.

Ja alleen wordt dat al een jaartje of 10 ernstig afgeraden.
TS je zou iets verder door kunnen draaien, of terug kunnen draaien. Lig je nog steeds op je zij, maar niet op het gevoeligste gedeelte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:15

Oei, das vervelend. Ik ben een buikslaper en krijg daardoor giga last van mijn nek en schouders, dus hoofdpijn, allerlei kussens geprobeerd, maar het helpt niets.
Volgens mij kan je niet anders leren slapen, je rolt in je slaap automatisch weer naar je favoriete houding. Maar misschien heeft iemand een tip, hou ik me ook aanbevolen :D

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:17

Een kussen in je rug, zodat je half op je rug, half op je zij ligt?
(dit doen we bij bewoners op mijn werk ook zo, ivm doorlig plekken :') )
Maar die krijgen dan ook nog een kussen tussen hun benen en een klein kussentje onder de onderste knie, tegen het doordraaien.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 06-10-13 18:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:18

Ik ben ook een zijslaper met breede heupen, ik heb een matras met een latex-toplaag, dat scheelt al iets, maar wen mezelf er aan iets door te draaien, dus net wat meer je billen omhoog zegmaar haha.. zo komt er niet meer een enorme druk op.
Ik heb nml sinds mijn zwangerschap bladieblatunnelsyndroom ofzo.. waardoor mijn armen en benen met het minste geringste slapen. heel naar!

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:19

Misschien een matras met traagschuim? Of heb je dat al geprobeerd? Dat vormt zich een beetje naar je lichaam. Ik heb zelf veel last gehad van rugklachten (o.a hernia) en dit werkt voor mij echt super. :Z

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:20

is een waterbed niks voor je dan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:23

Diaz schreef:
Ik ben ook een zijslaper met breede heupen, ik heb een matras met een latex-toplaag, dat scheelt al iets, maar wen mezelf er aan iets door te draaien, dus net wat meer je billen omhoog zegmaar haha.. zo komt er niet meer een enorme druk op.
Ik heb nml sinds mijn zwangerschap bladieblatunnelsyndroom ofzo.. waardoor mijn armen en benen met het minste geringste slapen. heel naar!

Ik heb idd ook expres een latexmatras genomen :j
Ik ga eens kijken of een kussen helpt, maar dat is ook weer lastig want dan moet ik 2 kussens hebben :')

Een waterbed gaat m niet worden ben ik bang :P

Traagschuim heb ik volgens mij wel op gelegen maar ik weet t niet...

Iemand ervaring met een topmatras?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:44

Regelmatig even omdraaien (het matras dan) zodat je geen doorlig plek krijgt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:44

Tja ik heb net een nieuw matras...?

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:45

Dat gaat best snel hoor, je ligt er toch al twee maanden lang iedere nacht op :)?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:49

mayniac_val schreef:
Dat gaat best snel hoor, je ligt er toch al twee maanden lang iedere nacht op :)?

Ja dat is zo, kan t tenminste proberen :P

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:51

Wij hebben in ongeveer 10 jaar tijd al 3x een ander matras van het merk M-Line laten bezorgen (garantie), omdat deze op de heupen doorzakken. Zelf heb ik helemaal geen brede heupen, maar de matrassen zakken na verloop van tijd door. Dit jaar dus voor de 3e keer een ander matras gekregen, maar na korte tijd zakte ook deze door en heb ik weer last van mijn heupen. De prijs van een matras zegt dus niets over de kwaliteit. Mijn zoon heeft jarenlang een "goedkoop" matras gehad (tot hij een tweepersoonsbed kreeg) en daar heb ik ook heel wat nachten op doorgebracht: heerlijk! We overwegen om deze dure matrassen van de hand te doen en gewoon een goedko(o)p(er) matras aan te schaffen. Ben zelf ook een echte zijslaper, maar draai vaak door naar mijn buik om mijn heupen te ontlasten. Dit ligt voor mij echt niet lekker en dus lig ik weer wakker. "Sleep well, move better" gaat voor ons dus niet op! :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:53

Dat is goed om te weten Shenvallie want ik begon al te twijfelen aan mijn Ikeamatras...

Zal het nog verschil maken of je op een boxspring ligt trouwens? Zijn dat andere latten of zoiets?

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:54

mayniac_val schreef:
Regelmatig even omdraaien (het matras dan) zodat je geen doorlig plek krijgt?

Dit advies kregen wij ook van de bezorger van de matrassen, maar wij zijn ervan overtuigd dat dit alleen maar in hun voordeel is: zo zul je minder snel aan de bel trekken en ben je uiteindelijk je garantie kwijt. Met mijn matras waar ik vroeger thuis op sliep heb ik dat probleem nooit gehad, dus ik snap niet dat de huidige matrassen dit probleem wel hebben. :?

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:55

Ik heb geen tip wat betreft het liggen, aanleren anders te liggen weet ik uit ervaring dat het een ramp is. heb 5 weken niet op mijn rechter schouder mogen liggen i.v.m. blesuren en dit is nou net mijn favoriete kant om op te slapen.

Mijn moeder heeft HD en hernia, inmiddels ook nieuwe heupen en zij heeft op een gegeven moment een Tempuur matras gekocht en sinds dien kan ze veel beter slapen (was al voor de nieuwe heupen dat ze deze kocht.) Ze had hier voor ook van alles geprobeerd, speciale kussens voor tussen de benen en dergelijke en niks werkte. Maar deze matras dus wel (is niet goedkoop, maar is het haar waard geweest.)

En ik heb geleerd dat je elke maand je matras moe omdraaien en niet alleen onder en boven kant waar je op licht maar ook hoofd en voeteinde omdraaien. Zo gaat hij het langst mee (nu alleen zelf nog braaf doen:) )

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:55

Joolien schreef:
Dat is goed om te weten Shenvallie want ik begon al te twijfelen aan mijn Ikeamatras...

Zal het nog verschil maken of je op een boxspring ligt trouwens? Zijn dat andere latten of zoiets?

Wij liggen zelfs op een (dure) Auping-bodem...
Mijn zoon heeft sinds begin dit jaar een Ikea-matras en die ligt echt heerlijk! Heb er al verschillende nachten op doorgebracht (en hij in mijn bed, maar hij vindt zijn eigen bed toch fijner liggen :D ).

Jeska2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:57

Boxspring schijnt wel weer meer vering te geven, dus wellicht wel beter met brede heupen? Je hebt volgens mij ook nog verschil in 5 pocket matrassen en 7 pocket matrassen. Waarbij er bij 7 meer ondersteuning rondom je heupen/rug is dan bij een 5 pocket

edit: in een boxspring zitten veren (geen vogelveren maar die andere veren :P )

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:00

ligt het niet aan de vering van je bed ipv je matras?

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:02

Ik heb een topper van traagschuim, licht heerlijk. Word weer uitgeslapen wakker. Ben ook een grote zij-slaper en mijn nieuwe matras was veel te hard. (gekregen)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:02

Misschien dan eens een boxspring proberen, bij mn vader lig ik daar ook op en heb ik geen last.

Suuz, het is wel een oud bed, een Auping. Kan dat slijten denk je?

JackenJill

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:03

Je kunt wel een andere slaaphouding aanleren. Uitzonderingen daargelaten. Als je iedere keer in de door jou gewenste houding in slaap valt (dus ook als je 's nachts even wakker wordt), gaat je lichaam er aan wennen. Dan gaat het steeds lekkerder liggen en vervolgens zoek je het 's nachts onbewust ook op. Heb meerdere mensen dit zo laten doen waarbij het gelukt is, en bij mijzelf is het ook gelukt.
Wat ik als houding aanraad: op je zij beginnen, onderste been strekken in het verlengde van je rug. Bovenste been gebogen optrekken zo hoog als je dat zelf prettig vindt. Je onderste arm leg je naar achteren, hierbij kom je voor je schouder te liggen. Je ligt uiteindelijk dus half op je zij, half op je buik. Daardoor iets voor je heup. En dan heb je hopelijk geen last meer van die drukpunten. Succes!