Vitamine D

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Vitamine D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 17:58

Hoihoi,

Ik heb een vraagje. Kan het kwaad om perongeluk teveel vitamine d binnen te krijgen? :') via een supplement bedoel ik dus. Ik heb al erg lang last van gewrichtsklachten maar heb nog niet de moed bij elkaar kunnen rapen om er eens mee naar de dokter te gaan. Nu las ik dat dit wellicht door een gebrek aan o.a. vitamine d kan komen, en wou dus eigenlijk kijken of het met een supplement mindert. Maar jk weet dus niet of dat dat verstandig is? Mocht het niet beteren ga ik uiteraard naar de huisarts maar liever nog even niet dus. :o

Alvast bedankt,

Bizzybijtje

Odysseus

Re: Vitamine D

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 18:50

D is niet in water oplosbaar en kan je dus mee overdoseren. Voor je dus zomaar gaat suppleren eerst je gehaltes in je bloed laten bepalen.

Echter, wanneer jij iedere dag met je gezicht en handen minimaal 15 minuten in de zon komt kun je er vanuit gaan dat je meer dan genoeg vitamine D hebt. Wanneer dit niet het geval is haal je in principe genoeg vit. D uit je voeding (eieren, vlees, vis, halvarine/margarine). Maar een tekort kan natuurlijk altijd, dus even laten checken kan geen kwaad.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 19:48

Oke, heel erg bedankt! Dan toch maar een bezoekje aan de huisarts.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:20

Gewoon je bloed laten testen is zo gebeurt :)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:27

De normen voor vitamine D zijn momenteel fiks in beweging. Wat vroeger gold als overdosering wordt nu aangeraden (800 IE per dag).
Om voldoende vit.D te hebben moet je in NL echt je best doen en geen tot weinig zonnebrandcrème gebruiken.

En een bezoekje aan de huisarts is prima, maar een huisarts is niet opgeleid om (gewrichts)klachten te relateren aan voeding en voedingssupplementen.
Wil je daar een advies op maat voor, stap dan naar een orthomoleculaire arts.(http://www.mbog.nl)

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 20:49

Volgens de richtlijnen in Nederland hoort je vitamine D te liggen tussen de 50 - 150 .De winter ingaan met 50 is niet verstandig...je hebt reserve nodig.

Je kunt zeggen dat je Vitamine D opneemt op als de zon een kleine schaduw geeft,hoe langer je schaduw...hoe verder in het jaar...hoe minder opname.

Vitamine D kun je over doseren,en lukraak suplementen slikken is ook vaak niet handig.Ga gewoon even naar je HA en laat het checken.Mooiste is als je rond de 100 of hoger zit.Ruimte genoeg om extra te krijgen enreserve genoeg voor je weerstand.

Een tekort aan vit.D geeft veel vage klachten die zeker niet onderschat moeten worden.Mijn lichaam verbruikt heel veel en met alleen zon red ik het ook niet.Ik moet bijslikken in de wintermaanden.
Dit doe ik met een "boost"die ik via de HA krijg,daarnaast regelmatig prikken om te kijken wat de waarden zijn.

Overigens heb ik mij door een arts laten vertellen dat er ooit eens een onderzoek is gedaan naar de vit.D opname bij de life guards in Australië,daaruit bleek dat het lichaam niet meer opnam dan 225.Die heren waren kerngezond :)

Maar...eerst even lekker naar de HA en laat de boel testen en nakijken.Gewrichtspijn kan ook vele oorzaken hebben.Klachten bij een tekort aan iets variëert ook vaak per persoon.

Sterkte en succes ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:00

Dankjewel :)
Ja zit ook echt te twijfelen. Het is een beetje een vluchtroute want eigenlijk heb ik al veel te lang last van zulke klachten om werkelijk opeens een tekort te hebben oid :o maar maak me een beetje zorgen haha.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:29

De kans op vitamine D te kort is echt minimaal!

Zelfs mensen in een boerka (oid) hebben vaak voldoende vitamine D ;-)

Dus ja toch maar even naar de HA, en echt de HA's van tegenwoordig bijten echt niet :+ ;-)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:30

Nou..... :=

:))

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:33

_O-

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:39

nathalie_v schreef:
De kans op vitamine D te kort is echt minimaal!

Zelfs mensen in een boerka (oid) hebben vaak voldoende vitamine D ;-)

Dus ja toch maar even naar de HA, en echt de HA's van tegenwoordig bijten echt niet :+ ;-)

Nee, daarom heeft een aanzienlijk gedeelte van de Nederlandse bevolking een vit D tekort. 40% heeft dit in de winter.
Ikzelf zat op 17 en nee een boerka draag ik niet.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:43

Waar baseer jij je gegevens op? :-)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:46

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 21:55

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:03

nathalie_v schreef:

Deze bron stelt, dat onze nederlandse gekleurde mensen een lagere vitamine D status hebben.
Logisch: "skandinavische types" met blond haar en blauwe ogen hebben zich zogezegd compleet opengesteld om dat beetje UV-B licht, dat er nog komt in de zomer ook maximaal binnen te laten.

En als ik me goed herinner: je kunt alleen vitamine D aanmaken als "de zonkracht 4 is of groter".(Zonkracht is dan een getal op de website van het KNMI. Of nu ja, daar zit vast veel en veel meer achter, maar ik kijk botweg op die website.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:07

Nou ben ook blond met blauwe ogen :Y) En kom echt veel buiten. Ook in de zomer heb ik er last van helaas!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:14

Het kwam in België laatst nog in het nieuws dat vitamine D-tekort een groeiend probleem is onder de bevolking, en ook zeker bij kinderen. Het komt wèl vaak voor.

nathalie_v, jouw bronnen dateren van 2007 en 2010, niet echt up to date info.

nathalie_v

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:16

de bronnen van nikka komen uit 2001 en 2007 ;-)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:18

Maar jij beweert dat de kans minimaal is, terwijl het een serieus groeiend probleem is. Dat klopt gewoon niet.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:21

Bizzybijtje schreef:
Nou ben ook blond met blauwe ogen :Y) En kom echt veel buiten. Ook in de zomer heb ik er last van helaas!

Ja, idd - dat komt voor. De "diersoort mens" ;) komt uit Afrika - en we hebben ons alleen maar op hogere breedtegraden kunnen handhaven, door ;) blond te worden. Maar dat wil niet zeggen, dat dat voor iedereen voldoende zou zijn.

(En bronnen uit 2007 en eerder zijn waarschijnlijk inmiddels gewoon achterhaald - de ontwikkelingen mbt. vitamine D gaan erg snel, momenteel.)

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-13 22:24

nathalie_v schreef:

Dat is één onderzoek, waarbij pas wordt uitgegaan van een Vit D gebrek <25 nmol. Volgens de huidige inzichten zou een waarde van 75-80 normaal moeten zijn. Je ziet dat ze dat ook bekeken hebben en dat bij blanke mensen er dan een prevalentie is van iets minder dan een kwart. Dus bijna 1 op de 4. Nogmaals niet erg zeldzaam. Overigens is in dit onderzoek niet de oudere mens meegenomen, waarbij de prevalentie veel hoger ligt. Waardes oplopend tot 80%.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 06:19

Vit D tekort is geen groeiend probleem...het was er altijd al alleen wordt er steeds meer aandacht aan gegeven en meer onderzoek.Vit.B12 is ook zo'n ondergeschoven kindje :+

Om de D te laten testen moet je het echt aanvragen,artsen komen vaak zelf niet op het idee.

Mijn "begin"waarden lagen toen op 23 terwijl 50 de ondergrens zou zijn,niet vreemd dat je dan spontaan door je benen heenzakt :P

De test op Vit.D is ook ( in verhouding tot andere tests) duur.Vaak moet je lang wachten op de uitslag omdat het lab zoveel mogelijk tests tegelijk wil uitvoeren.Tenminste,dat is wat ze mij wijsmaken als ik weer eens 2 a 3 weken op de uitslag moet wachten :roll:

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 07:35

Tinky12, die professoren die het dus beweren, hebben het mis. Goed om te weten.

Oehlalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 07:48

Ik meld mij hier ook even.
Woon op dit moment voor studie in Oslo, en ik kreeg vorige week op school een pakketje met allemaal gratis spullen waaronder dus vitamine d tabletten? :+
Het schijnt dus dat het hier vrij normaal is om deze tabletten in de winter in te nemen.
Maar ja, ik weet het niet zo goed.
Wat denken jullie, zou het verstandig zijn om deze tabletten hier te nemen?
Ik heb hier niet echt een dokter waar ik het aan kan vragen..

Kamide

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-13 08:10

Voor kinderen en zwangeren wordt geadviseerd om vitD bij te slikken. Dit doe ik dan ook braaf :)

Hoe het verder zit weet ik niet, maar huisartsen prikken naar mijn idee niet snel op vitaminen.

overigens haal je ook vitD uit groene groenten..

met een uitgebalanceerd dieet kom je ook n heel end denk ik.

Ik slik daarom ook geen zwangermultivitamine.

Ik eet heel gezond en gevarieerd maar vit.D heb je bijna hoe dan ook snel een te kort aan volgens vk en verschillende dieetconsulenten. Vandaar dat ik alleen vitD bij slik..

je kunt natuurlijk altijd ff naar de huisarts voor overleg :)..