B12 injecties

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

ShirleyM

B12 injecties

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 18:05

Wie krijgen er hier ook B12 injecties?

En wat voor klachten heb je en helpt het?

Watvoor waarde heb je in je bloed?

Ik moet sinds vandaag hiervoor 1 keer in de 3 maanden. Was een vervelend prikje..

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:11

Ik moest een poos terug 1x per maand een injectie halen, na een paar maanden weer bloedgeprikt om te kijken of de waarden nu wel goed waren. Bleek dus dat mijn B12 gehalte VEEL te hoog was. en nu mag ik dus voorlopig geen B12 meer ahahahah Het was vooral tegen mijn vermoeidheid, maar t heeft niks geholpen pfff
ik vond de prik zelf wel meevallen, was altijd zo gebeurd

opisop_shop

Re: B12 injecties

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:13

Ik moest tijdens mijn zwangerschap 1,5 jaar geleden B12 injecties, in totaal geloof ik een stuk of 5.
Het schijnt te helpen om het spul van tevoren op te warmen in je hand ofzo, de prik doet zelf niet zo zeer maar het spul kan soms wel flink prikken. Maar van de 5x voelde ik het maar 1x echt.
Mijn waarde was echt heel erg laag, heb laatst nog een keer laten prikken ter controle en was nog steeds helemaal in orde :)

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:36

1x in de 3 maanden is wel een aparte dosering Shirley. In de bijsluiter staat dat je moet beginnen met 5 weken 2x per week. Daarna uitbouwen tot eens in de maximaal 2 maanden.

Larimar; B12 kan nooit te hoog zijn. Het teveel plas je uit. Je kunt dus nooit een overdosis krijgen. De reden waarom je nog steeds zo moe bent is waarschijnlijk omdat je niet de goede opstartdosis gehad hebt en daarna te snel naar 1x per maand bent gegaan.'

Kijk eens op het B12 forum. Daar staat echt heel veel informatie.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:37

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:43

Scum schreef:
1x in de 3 maanden is wel een aparte dosering Shirley. In de bijsluiter staat dat je moet beginnen met 5 weken 2x per week. Daarna uitbouwen tot eens in de maximaal 2 maanden.

Larimar; B12 kan nooit te hoog zijn. Het teveel plas je uit. Je kunt dus nooit een overdosis krijgen. De reden waarom je nog steeds zo moe bent is waarschijnlijk omdat je niet de goede opstartdosis gehad hebt en daarna te snel naar 1x per maand bent gegaan.'

Oké, ik doe het alleen maar zoals de dokter gezegd heeft. Vreemd zal wel eens bellen om te vragen hoe dat dan zit.

Kaatje64

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:46

ShirleyM schreef:
Wie krijgen er hier ook B12 injecties?

En wat voor klachten heb je en helpt het?

Watvoor waarde heb je in je bloed?

Ik moet sinds vandaag hiervoor 1 keer in de 3 maanden. Was een vervelend prikje..

Hier ook eentje die eens in de 3 maanden een B12 injectie moet hebben. Dit moet ik mijn leven lang doen.

Voordat ik met de B12 begon had ik voornamelijk vermoeidheidsklachten. Ook liep ik tegen dingen aan. Nu ik eens in de 3 maanden een B12 injectie krijg voel ik mij op en top.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:47

in het topic wat ik je heb gegeven kun je hel veel info vinden. en de meeste huisartsen hebben er nog weinig verstand van het is logisch dat het na een injectie hoger is. maar als je lichaam b12 niet aanmaakt zal je lichaam dit ook nooit genoeg meer gaan doen.
dus zul je altijd moeten spuiten en dit moet je met hogere dosises dus vaker achter elkaar moeten doen en de ene moet daarna om de maand spuiten en de ene om het half jaar dat moet uitgezocht worden dor het uit te proberen

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:50

Ik krijg ze al een jaar of 5 (opnamestoornis). Ben er ergens tussendoor wel mee gestopt, maar dat kwam door angst, want eigenlijk mocht ik niet stoppen. Een verpleegster had me in een zenuw geprikt en ja, dat is niet zo prettig.
Nu heb ik 2 hele goeie verplegers die elkaar afwisselen en krijg ik de prik nog eens per maand. Ik voel ook tegen het einde van de maand dat ik meer klachten heb, dus ik heb er ook echt wel nood aan. Nu bijvoorbeeld heb ik weer felle beenkrampen, komende dinsdag komt de prik weer. Mijn klachten variëren, van vermoeidheid en enorm veel spierkrampen in vooral de benen, tot spraakverwarring af en toe, dingen laten vallen, prikkelbaarheid en emotionele rollercoasters, lievelingsdoelwit van muggen...

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:51

Ik krijg 1 x in de 2 maanden een prik. Ik heb een GBP (maagverkleining) gehad en kan niet genoeg opnemen daardoor.

ShirleyM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 19:54

StalNollie schreef:
in het topic wat ik je heb gegeven kun je hel veel info vinden. en de meeste huisartsen hebben er nog weinig verstand van het is logisch dat het na een injectie hoger is. maar als je lichaam b12 niet aanmaakt zal je lichaam dit ook nooit genoeg meer gaan doen.
dus zul je altijd moeten spuiten en dit moet je met hogere dosises dus vaker achter elkaar moeten doen en de ene moet daarna om de maand spuiten en de ene om het half jaar dat moet uitgezocht worden dor het uit te proberen

Ik ben het aan het lezen inderdaad staat veel informatie!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:55

Ik ben net begonnen met B12 injecties. Moet nu eerst 10 injecties om de 3-4 dagen en daarna 1x in de 2 maanden.

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:51

Scum schreef:

maar mijn huisarts zei dat mn waardes veel te hoog waren... nou weet ik het ook niet meer _O-

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:58

Jouw huisarts moet op cursus. Het gaat namelijk niet om het B12 wat in het bloed te meten is. Als men vermoed dat je een B12 te kort hebt word je bloed getest, als daar de waardes te laag zijn, heb je een tekort, dat is duidelijk. Maar als je gaat prikken krijg je ineens een hele hoge waarde, logisch want er komt ineens heel veel B12 binnen. Maar vanuit het bloed word er maar een gedeelte van die B12 gebruikt in je lichaam, ik meende dat dit iets was tussen de 10 en 20 %. Dit noemt men actief B12. En dat is wat er eigenlijk gemeten moet worden, dan weet je pas hoeveel je nog nodig hebt. Jammer genoeg word dit maar in 3 ziekenhuizen in Nederland gemeten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:03

En de overschot aan B12 plas je uit, dus te veel lijkt me ook sterk...

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:12

Ik had een zwaar tekort. Mijn waarde was maar 37. Ik heb elke week voor 5 weken lang een prik gehad ( op mijn aandringen wou ik er niet meer, heb een enorme naalden fobie en prikken waren alleen voor de bolus injectie, mocht het tekort aanhouden wil ik pillen). Deze prik deed ontzettend zeer, mijn arm was opgezwollen en kon na 2 keer prikken niet meer geprikt worden. Er zat een hele schijf in die echt zeer deed.

Symptomen bij mij waren : misselijk, moe, vlauwvallen. Vooral het vlauwvallen was gevaarlijk. Omdat ik een lage bloeddruk heb was ik vlauwtjes voelen wel gewend. Als ik dan neerging voelde ik het aankomen en kon ik meestal nog optijd op de grond gaan zitten of liggen. Dit soort vlauwvallen was anders, in 1 keer was het lichtuit en viel ik neer. In totaal heb ik dit 3 keer gehad, 1 keer achter de bar, 1 keer tijdens een concert en nog een keer in het poppodium.

Deze maand moet ik weer bloed laten prikken om te controleren of de waardes weer normaal zijn. Omdat het bij mij niet in het opnemen zat maar in voedsel moet ik vooral meer vlees en vis eten (bah, bah bah). In de zomer heb ik mijn laatste injectie gehad.
Ik vond trouwens de prikken ook heel lastig, moest elke week naar de doktersassistenten. Beetje lastig als je in een andere stad studeerd en daarmee buiten de praktijk tijden valt qua tijd.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 21:54

Miss-lizje, is er bij jou dan onderzocht hoe je aan zo'n tekort kwam? Ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n lage waarde alleen komt van het geen vlees en vis eten, 37 is abnormaal laag. In de arm prikken is ook niet nodig, in bovenbeen of bil doet vaak veel minder pijn.

rejov

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:00

Hier ook iemand die vitamine B12 spuiten krijgt (al jaren). Mijn lichaam neemt helaas geen vitamine B12 op vanuit het voedsel omdat mijn lichaam antistoffen tegen mijn lichaam aanmaakt. Ik ben begonnen met 1x in de 3 maanden en inmiddels is dit 1x in de 3 weken. Ik moet hier mijn leven lang mee doorgaan, vind het geen probleem want bij mij helpt het! Zit veel lekkerder in mijn vel sinds ik de B12 spuiten krijg.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 22:05

nynke55 schreef:
Miss-lizje, is er bij jou dan onderzocht hoe je aan zo'n tekort kwam? Ik kan me bijna niet voorstellen dat zo'n lage waarde alleen komt van het geen vlees en vis eten, 37 is abnormaal laag. In de arm prikken is ook niet nodig, in bovenbeen of bil doet vaak veel minder pijn.

Prikken vielen bij mij op de dag dat ik paardrijles had. Ik kon het niet anders inroosteren ivm Practicum in Leiden. Wegens de spierpijn wou ik niet in mijn bil, bovenbeen doen ze hier niet. Ook omdat ik hele dagen op het lab moest staan. Dan heb ik liever pijn in een arm dan dat ik in mijn been heb.

Er is niet verder onderzocht naar de oorzaak. Na mijn laatste prik moest ik een maand wachten en daarna bloed laten onderzoeken. De prikken zouden dan al uitgewerkt zijn en als het in het opname van de darm zelf zat (dus darmen kapot) hadden de waardes weer zo laag moeten zijn. Dat waren ze echter niet. Er zijn dan 2 mogelijkheiden, Of de prikken waren nog niet uit gewerkt, Of mijn eet patroon bevatte meer vitamine B12.

Ik wil in iedergeval nooit meer over op die prikken, ondanks dat ze qua bio-beschikbaarheid beter zijn dan pillen, zijn ze gewoon niet handig en heel pijnlijk.

Had trouwens toen ook een Vitamine D te kort, daar moest ik ook pillen voor slikken en veel de zon in ( en daar kreeg ik weer jeuk en bultjes van -O- ).

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:11

De pijnlijkheid hangt sterk af van hoe men prikt. Bij één van mijn verplegers voel ik enkel het prikje en verder niets, bij de ander voel ik het precies door mijn benen gaan en doet het fel pijn. Ze moeten heel traag inspuiten.

DonDon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:15

Ik heb dit ook gehad, bleek achteraf door lactose intolerantie te komen en pfeiffer enz enz.
Had iets van 4 vitamines te kort waaronder B12. Ik moest 2 keer in de week een spuit hebben.
Het is snel voorbij maar als tip geef ik je mee dat ze de vloeistof langzaam in moeten spuiten.
Bij mij deden ze het in de bilspier, die kreeg dus altijd een klap en dat voelde je eventjes.

Er is inderdaad een algemeen topic hierover waar ze je heel goed kunnen helpen.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 23:46

Larimar schreef:
Ik moest een poos terug 1x per maand een injectie halen, na een paar maanden weer bloedgeprikt om te kijken of de waarden nu wel goed waren. Bleek dus dat mijn B12 gehalte VEEL te hoog was. en nu mag ik dus voorlopig geen B12 meer ahahahah Het was vooral tegen mijn vermoeidheid, maar t heeft niks geholpen pfff
ik vond de prik zelf wel meevallen, was altijd zo gebeurd

Kan niet.
Bij injecties hoort je waarde minimaal boven de 1000 te zijn.

Ik prik zelf. Eens in de twee weken is te weinig, ik heb zelfs eens maanden om de dag gedaan.
Ben zoekende naar de juiste balans.
Nu methyl en hydroxo vorm beide afwisselen.

En voor ondersteuning is een goede b-supplement en foliumzuur erg belangrijk!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 06:59

Ik had ooit de bloed waarde 97 - voor een gezond mens begint het boven de 200.

Ik heb een serie van tien prikken gehad en drie maanden later bloedonderzoek, toen zat ik in de 400.

Als iemand die voor 95 procent planten eet hoor ik tot de "risico"groep. En ooit had ik door foute medicatie een maagbloeding dus de mogelijkheid om intrinsic factor aan te maken is wellicht ook aangetast.

Mijn aanpak: een pilletje onder de tong. Je neemt maar een fractie van dat pilletje op, maar elke dag een beetje is genoeg.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 07:14

Pilletje naast de injecties dan?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:11

miss_lizje schreef:
Er is niet verder onderzocht naar de oorzaak. Na mijn laatste prik moest ik een maand wachten en daarna bloed laten onderzoeken. De prikken zouden dan al uitgewerkt zijn en als het in het opname van de darm zelf zat (dus darmen kapot) hadden de waardes weer zo laag moeten zijn.

:n Dat is echt niet waar. Na injecties blijft de waarde in het bloed langdurig (maanden!) verhoogd. Op deze manier kun je echt geen oorzaak vinden of uitsluiten.

Maar als injecties zo'n probleem zijn, zijn smelttabletten wel een mogelijk alternatief idd.