bottransplantatie en inplantaten.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Angeliquee18

bottransplantatie en inplantaten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 14:42

Beste bokkers,
Maandag heb ik in het ziekenhuis te horen gekregen dat ze een bottransplantatie willen doen in bovenkaak, en daarna inplantaten.
Nou oke, mocht er een nachtje over nadenken. Volgende dag weer op gesprek, gezegt dat ik het wil. En plan van aanpak gemaakt.
Nu zijn ze eerst met de verzekering aan het bellen, binnen 6 weken krijg ik antwoord, en word ik zo snel mogelijk ingepland.

Maar de "dokterstaal" snap ik nooit zoveel van,
Enigste wat ik er van begrepen heb is, dat ik na de bottransplantatie, 4 tot 6 maanden geen vast voedsel mag, en niet roken ect.
Na die 6 maanden komen de inplantaten.

Zijn er bokkers die dit ook gedaan hebben? Hoe hebben jullie dat gedaan met eten/drinken & roken enzo?
Hadden jullie er veel last van? Ik neem 2 weken vrij. Ik denk dat dat wel genoeg moet zijn.
En hoe deden jullie dat met de paarden? Kwa stof in ademen enzo...
Ik hoor graag ervaringen, want stress hem er best wel voor...

Miesemuisje

Re: bottransplantatie en inplantaten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:45

heb niet hetzelfde gehad als jij, wel een kaakoperatie. hebben ze onder narcose mijn onderkaak gebroken en iets verder naar voren weer vast gezet, mocht ik ook een tijdje geen vast eten (kon ook niet, mn kaken zaten met elastiek strak op elkaar) heb toen vooral vla, appelmoes en bouillon gedronken

ook vast eten in de blender gegooid, maar dat was niet te vreten hahah

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:48

Als je een bottransplantatie hebt gehad in je bovenkaak kun je naar alle waarschijnlijkheid geen gebitsprothese in hebben omdat alles moet genezen/ aangroeien enz. Roken is verschrikkelijk slecht voor de wondgenezing en mocht je dit doen zou ik hier acuut mee stoppen omdat het ook verlies van je toekomstige implantaten kan bespoedigen. (Lees na een half jaar uitvallen).
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik maak gebitsprotheses ook op implantaten dus heb wel een beetje een idee hoe het proces in elkaar zit.
Ik denk dat je moet kijken hoe de wondgenezing verder gaat. En vraag anders aan je behandelaar hoe het zit met eten, drinken, en stof en dergelijke. Krijg je nog iets om mee te spoelen bijvoorbeeld perio aid?
Ik denk dat zodra de wond dicht zit je rustig bij de stallen kunt rondlopen wat betreft het stof.

Lynaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 14:48

Ik zou in ieder geval per direct gaan stoppen met roken, aangezien roken het genezingsproces echt heel erg in de weg staat. Wat voor inplantaten krijg je dan? Nieuwe stukken bot of schroeven waar een gebit op kan of...?

Ik weet er niet veel vanaf, maar in ieder geval dat als ze zeggen dat er 4 tot 6 maanden geen vast voedsel mag dat het misschien wel pijnlijk kan zijn. (Dat is de subtiele omschrijving)

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 15:01

Mijn kaken worden niet vast gezet gelukkig. Dat vind ik al helemaal verschrikkelijk, kwa eten moet het wel lukken, eet gewoon baby voeding enzo, en krijg ook van de apotheek nutridrink mee !

Lanphis, ik krijg na de transplantatie inderdaad een andere prothese, in ieder geval een zachte. Daar mag ik dan niet mee eten, maar is puur gewoon voor het "zicht" als ik naar buiten ga.
Kwa roken dacht ik als ik voor de operatie stop moet het toch goed zijn? Als ik geopereerd ben rook ik uiteraard zeker niet. Maar het is toch niet dat ik al maanden van te voren moet stoppen? :o ik krijg zoiezo iets om te spoelen mee. Moet de eerste week zoiezo al in het ziekenhuis blijven..

Lynaro, ik krijg een bottransplantatie omdat mijn bovenkaak te dun zijn voor de inplantaten. Op die inplantaten willen ze een klikgebit doen !

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:19

Halen ze weefsel uit je bekken?
Nee die prothese is inderdaad alleen voor het zicht. Als je op de dag voor de operatie stopt is het prima.
Maar daarna ook echt niet meer doen hoor. Heb al zo veel uitgevallen implantaten gezien na aanleiding van het roken.
Zou je arts ook niet leuk vinden denk ik O:)
Maar dan is het inderdaad vloeibaar eten.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 15:43

Nee uit me schedel.. liever daar dan uit me heup.. :)
Dan stop ik inderdaad de dag voor de operatie,
Dat is voor mij makkelijker dan al weken van te voren..
En inderdaad dan gewoon volhouden!

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 15:48

Heb alleen ervaring met osteotomie van de kaken, bovenkaar losgemaakt en gekanteld en onderkaak ingekort en gekanteld. Ik heb wel met mijn kaken op elkaar vast gezeten maar vond het allemaal erg meevallen. Ook heb ik nu implantaten boven en onder en ik heb wel gewoon gerookt.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-13 17:59

Phoeh dat lijkt me ook best pittig !
Hoe is het met de inplantaten gegaan met eten enzo?
Ik zou denk echt niet durven bijten ofzo hihi

Hoelang duurd die inplantaten genezing eigenlijk? Weten jullie dat? Dat ben ik vergeten te vragen !

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:04

Angeliquee18 schreef:
Nee uit me schedel.. liever daar dan uit me heup.. :)
Dan stop ik inderdaad de dag voor de operatie,
Dat is voor mij makkelijker dan al weken van te voren..
En inderdaad dan gewoon volhouden!

Ik wil je niet bang maken maar uit je schedel is ook geen lachertje hoor. :)

Je kan fruitpapjes maken ook, is lekker en gezond, krijg je toch extra vitamine binnen, smoothies, groentenpapjes kan ook.
Roomspinazie en gehakt heel fijn (dus geen balletjes maar echt goed uit elkaar geroerde gehakt dat je ban die mini stukjes hebt) mag je ook niet?
Vis kan je ook een mousse van maken.. :)

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:17

In de volgende link staat heel veel informatie over bottransplantatie en implantaten. In dit artikel staat dat het advies is om 4 weken voor de operatie te stoppen met roken. De effecten van het roken zijn namelijk niet direct weg. Dat heeft tijd nodig. Het is het zeker waard om te stoppen met roken, zeker als je deze flinke investering gaat doen. Niet alleen geld( mogelijk is het bij jou medische indicatie) maar wel tijd, een operatie etc. Je kan via stichting stivoro of je huisarts ondersteuning krijgen bij het stoppen met roken.
Is het de bedoeling dat je uiteindelijk op de implantaten een vastzittende constructie krijgt?

http://www.rijnstate.nl/web/file?uuid=0 ... entid=2206

Schrijf je vragen die je hebt op en neem ze dan mee. Dan kan je niks vergeten.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:34

Eten deed ik fijn maken met de staafmixer en maakte fruithapje die ik altijd voor mijn dochters maakte :D
Implantaten moeten ongeveer drie maanden helen voordat de opbouw er op kan.

Edit, zoek op bokt eens naar osteotomie, zijn heel veel pagina's.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 18:46

Des te eerder je stopt met roken des te beter. Roken heeft namelijk een zeer negatieve invloed op de gezondheid van de weefsels in de mond. De doorbloeding van de weefsels is namelijk veel minder goed als je rookt. En doorbloeding is juist nodig voor een goede genezing. Dus beter stop je zo snel mogelijk, dan hebben de weefsels in je mond de kans om in optimale conditie te komen.

Lanphis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 19:59

Genezing na implanteren een maand of drie voordat ze volledig vastgegroeid zijn. Zonder complicaties word er zon 6 tot 8 weken na het implanteren begonnen met een nieuwe prothese.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-13 20:31

Lanphis schreef:
Genezing na implanteren een maand of drie voordat ze volledig vastgegroeid zijn. Zonder complicaties word er zon 6 tot 8 weken na het implanteren begonnen met een nieuwe prothese.

Normaal gesproken wordt bij implantaten in de bovenkaak, en al helemaal na een bottransplantatie, langer gewacht.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 09:26

Bij mij zijn de implantaten geplaatst door de KC in het UMCen na drie maanden wilde hij de opbouw plaatsen.dan zijn ze volgens hem voldoende vastgegroeid. Misschien dat het door de botimplantaat anders loopt, dat weet ik niet.

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 13:01

Dank jullie wel voor de reacties :) het word me een stuk duidelijker.
Ik ga opzeker me best doen om al eerder te stoppen, zoiezo al minderen met roken.
Mijn vriend wilt mee stoppen met me, dus dat is wel heel fijn.
Maar omdat ik zelf al voor het ziekenhuis stress, word het stoppen toch wel iets lastiger :o

De inplantaten genezing was volgens mij inderdaad ook iets rond de 3 maanden zoiets, mag je als dir schroeven net in je kaak zijn gezet en ze moeten genezen nog wel eten eigenlijk?

Met eten ga ik gewoon veel prakken. Ook wil ik naar een diëtist, ik val in 3 weken al 10 kilo af, laat staan een half jaar..

Ik zit trouwens ook in het umc utrecht

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:15

Als je zo makkelijk afvalt, dan kan je ondersteunende shakes krijgen. Die zorgen ervoor dat je ieder geval je voedingsstoffen binnen krijgt en dat je afvallen enigszins beperkt word. Je huisarts kan er een recept voor schrijven. Mogelijk de kaakchirurg ook, kan je gelijk even vragen als je de volgende keer er naar toe gaat.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 13:30

Ik mocht gewoon eten, alleen geen harde dingen maar nogmaalsik heb geen botimplantaat gehad dus misschien is het dan iets anders.
Heb je toevallig ook Dr. Rosenberg?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 15:45

@ tjady, ik krijg inderdaad van de apotheek die nutridrink flesjes mee, en dan maar hopen dat dat gaat helpen ! En anders word het sondevoeding, als het echt teveel word.

@ chanicha, nee die dokter heb ik niet.. ik kan met hem ook niet zo heel erg opschieten als ik eerlijk moet zijn :o
Ik heb normaal prof. Koole, die eigelijk de meeste operaties bij me uitvoerde, die me protheses deed heet dokter fennes? Ofzo iets hihi, en die de aankomende ooeratie uit gaat voeren heet muler ofzo iets.. ben niet zo goed in namen :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 16:10

Ok maakt ook niet uit toch! Ik ben zeer tevreden over Dr. Rosenberg, man van weinig woorden maar gek van zijn werk, hij is ook aangezichtschirurg.
Weet je al ongeveer wanneer het gaat gebeuren?

Angeliquee18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-13 19:58

Ik heb hem inderdaad een aantal x gehad ook voor me neus, maar hij zegt idd niks.. is zo stug haha, en ik ben echt mevrouw stresskip. Heb echt iemand nodig die me geruststeld !

Ik denk dat ik binnen 6 weken wel bericht krijg wanneer ik opgeroepen word. Hoop snel. Dan heb ik het maar gewoon gehad.. nu zit je ook maar er naar toe te leven en te wachten...

Ga in ieder geval al de elektrische sigaret al aanschaffen. Heb al wat vitamines gehaald. En probeer nog wat aan te komen,

Hoelang is het bij jou geleden? Ben benieuwd hoe het eten met tanden afgaat eigenlijk :+

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:14

Implantaten nu een jaar en ik eet echt alles, de osteotomie zeven jaar. Ik ben juist geen stresskip en ik voelde me bij hem in goede handen, het is een perfectionist. Hij had mijn kaken gedaan en was in principe klaar maar hij vond toen mijn kin niet mooi, heeft toen ook nog mijn kin gedaan, de hele ok duurde bij mij geen zes uur, zoals was gezegd, maar negen uur.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:21

Ik heb ook kunstbot in mijn bovenkaak en implantaten. Bij mij is het niet door middel van een bottransplantatie gedaan, maar door kunstbot met mijn eigen bot te vermengen. Dat schijnt minder zwaar voor je te zijn en het geneest net zo goed. Ik heb in m'n bovenkaak 6 implantaten.

Mijn prothese kon ik daarna trouwens prima in hoor! De eerste week heb ik alleen wel knallende hoofdpijn gehad van al dat getimmer en geboor in m'n kaak. Ik kon ook amper licht verdragen en heb op ibuprofen geleefd. Gek genoeg ging eten alweer vrij snel goed. Dat je 4 tot 6 maanden geen vast voedsel mag is onzin! Het werd bij mij juist aangeraden om binnen een week weer wat vast voedsel te proberen! Maar ivm het nieuwe bot moest het wel eerst 6 maanden helen voor ze de implantaten weer onder het tandvlees vandaag konden halen.

Roken zou ik idd zo snel mogelijk mee stoppen.

Word het door je verzekering vergoed? Het is namelijk wel heel erg prijzig..

Chanicha, hij heeft je kin gedaan?! := Wat moet ik me daarbij voorstellen?

Yinka

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-13 20:30

Ik heb geen ervaringen hier mee, maar het is wel goed dat je naar de diëtist gaat. 4 tot 6 maanden geen vast voedsel gaat een flinke optater zijn voor de darmen. Die hoeven immer niks meer te kneden en dat kan er voor zorgen dat als je weer vast voedsel gaat eten dat ze dan ook minder goed werken.