Sterilisatie bij vrouw

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Sterilisatie bij vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 15:39

Aangezien hier zoveel rare onderwerpen voorbij komen, vond ik dit ook wel kunnen op het paardenforum. :D

Ik ben mezelf aan het verdiepen in een sterilisatie en er blijken een paard methodes te zijn.
http://www.anticonceptie-online.nl/ster ... _vrouw.htm

Ik ben eens benieuwd naar ervaringen, hoe of wat.
kan me voorstellen dat niet iedereen dat openbaar wil zetten, dus pb staat open.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 15:48

Een paardmethode? Of een paar methodes? :D

ik weet dat er meerdere opties zijn van afbinden van de eileiders, tot doorknippen ervan of inbranden. Er schijnt een methode te zijn waarbij ze een stofje inspuiten waardoor de eileiders niet meer toegankelijk zijn voor eitjes en zaadjes. En zelfs je baarmoeder verwijderen is een mogelijkheid alleen een erg zware en drastische. Het is maar wat je wilt, moet het omkeerbaar zijn eventueel of is echt definitief goed genoeg. Wat ik heb gehoord eens is dat de omkeerbare versie wel een minimale kans op buitenbaarmoederlijke zwangerschap kan geven. Tenminste dat was langer geleden het geval.

Ik heb daar lang geleden naar geinformeerd alleen mijn huisarts vond me te jong ook vanwege zijn geloof en de gynacoloog vond de risicos op problemen wat groot. Ben toen uitgekomen op een mirena met daarna als dat niet werkte baarmoeder eruit. Gelukkig was de mirena voldoende.

De overgang is ook een heel goede methode trouwens. Ook erg betrouwbaar na een tijdje. :') maar daar zul je nog wel niet op zitten te wachten.

Edit ik ken alleen vrouwen waarbij eileider is afgebonden of doorgebrand. De een middels buikoperatie en de doorgebrande van onderuit. Maar beiden hebben best een tijd last gehad van naweeen van de pijn.

jesito

Re: Sterilisatie bij vrouw

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 15:52

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:00

Ovabloc dat was het, :)* door gynacologen als minst bezwarende methode bevonden. Alleen nog erg jonge techniek waarvan ik me altijd afvraag wat zijn de gevolgen op langere termijn van de vreemde stof in een eileider. En is er risico op afstotingsverschijnselen met misschien wel een zwaar ontstoken eileider of erger als gevolg?

Zelf zou ik voor de doorknipvariant gekozen hebben. Vooral omdat die echt definitief is, kans op zwangerschap 0. Ook al zou de ingreep wat zwaarder zijn dan andere versies.

Scheelt dat ik er niet meer over hoef na te denken inmiddels. De sterilisatie gaat nu helemaal vanzelf al is die niet zonder hinderlijke klachten en duurt het vrij lang voor je genezen bent. _O-

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:05

ik heb mij laten sterliseren via de essure methode, schieten ze een soort veertje in de eileider.

is poliklinisch, zonder narcose, snijden o.i.d. gewoon in de gyn stoel, je voelt ff prikje van de plaatselijke verdoving en in 5 min klaar sta je weer buiten, 3 weken later echo laten maken met contrastvloeistof om te kijken of het dicht is.

5 min werk, geen narcose en heb er niets van gemerkt.

http://www.rtl.nl/(/gezondheid/chirurgenwerk/home/)/gezondheid/chirurgenwerk/components/home/articles/cw2008_home_afl5_sponsortekst_Sigma.xml

0316Meisjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:11

Zag dit topic voorbij komen. En misschien een stomme vraag. Maar waarom stereliseren?? Als ik het mag vragen. Mag ook via pb. Ben hier eigenlijk wel benieuwd na.

Jenny_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:23

Heb me pas ook via de essure methode laten steriliseren. Was echt 5 min werk, pijn viel reuze mee, alleen nog een week wat kramperig. (net zo snel als het plaatsen van spiraal, maar deze zakte uit. Heb meer vertrouwen in de veertjes)

Na 3 kinderen vind ik het wel goed zo. Hoef niet meer aan anticonceptie te denken, geen hormonen meer, heerlijk!

Lauratje_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:24

0316Meisjj schreef:
Zag dit topic voorbij komen. En misschien een stomme vraag. Maar waarom stereliseren?? Als ik het mag vragen. Mag ook via pb. Ben hier eigenlijk wel benieuwd na.

Niet iedereen wil kinderen (of heeft er al genoeg) en willen ze niet altijd de pil blijven pakken. Er zullen nog wel meer redenen zijn.
Ik denk dat ik misschien ook wel voor sterilisatie wil gaan, mijn man wilt ook geen kinderen en ze zitten zeker ook niet in de planning voor de toekomst.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:25

0316Meisjj schreef:

Wat denk je van niet zwanger willen worden? :D

Ik ben ook gesteriliseerd en ook via die essure methode, ik heb er ook nog een novasure behandeling bij.
Dat is het wegbranden van het baarmoeder slijmvlies.
Vanwege dat die allebei tegelijk gedaan zijn ben ik onder volledige narcose geweest, heb er nog geen minuut spijt van gehad!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:29

Ik wil dat ook graag, maar de huisarts vond het nog niet bespreekbaar omdat ik te jong ben. Heel vreemd, als je zegt wel kinderen te willen probeert niemand je van dat idee af te brengen maar als je ze niet wilt zou je er wel eens spijt van kunnen krijgen. :roll:
Maar goed, ik ben wel alvast benieuwd naar ervaringen en zeker op hormonaal/fysiek gebied. Ik ben behoorlijk gevoelig voor hormonale schommelingen, hoe gaat dat na zo'n behandeling?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:31

0316Meisjj schreef:

-mensen die echt een rasechte hekel aan kinderen hebben en ze zeker nooit zelf willen hebben
-mama's die na kind nummer 5 vinden dat ze nu toch echt wel genoeg gedaan hebben voor de voortplanting van het menselijk ras
-vrouwen die omwille van een medisch probleem - bv. drager van een erfelijk gen met zeer kwalijke gevolgen- geen kinderen willen krijgen
...

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:33

Heb ook de essure behandeling gedaan, 3 kinderen is genoeg :D

Moet wel erg wennen aan de 'gewone' mensturatie na jaren de pil.... De behandeling zelf is even heel erg vervelend, maar na een paar uur slapen kon ik gewoon de kinderen weer hebben.

@Kwanyin, ik denk niet helemaal dat de TS het in het algemeen bedoelt :o
Laatst bijgewerkt door Santos_05 op 28-09-13 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:34

0316Meisjj schreef:

Omdat er vrouwen zijn die niet zanger willen worden, geen hormoonspul willen gebruiken, niet tegen lichaamsvreemde stoffen kunnen (koperspiraaltje)
Kwanyin je vergeet de vrouwen die "verplicht" geen vermeerdering meer mogen doorvoeren.

De techniek is er, waarom dan alleen mannen met sterilisatie opzadelen om maar geen kinderen te krijgen?

Ik ben voorstander van sterilisatie, mijn HA alleen niet :( Ik zou voor branden of knippen kiezen. Al zou de "natuurlijke sterilisatie" niet zo heel lang meer op zich laten wachten. Vrouwen in mijn familie hebben de neiging vroeg de overgang in te gaan. *\o/*

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 16:44

Ik sta ook te springen om me te laten steriliseren. Ondanks voorbehoedsmiddelen ben ik altijd bang om zwanger te zijn... En ik wil absoluut geen kinderen! Alleen de gedachte al van kinderen om me heen.. Brr. Maar met mijn 20 jaar hoef ik denk ik niet eens te proberen om een afspraak te maken bij de huisarts. Voor de mensen die gesteriliseerd zijn maar geen kinderen hebben. Hoe oud waren jullie?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 17:05

speurneusc schreef:
ik heb mij laten sterliseren via de essure methode, schieten ze een soort veertje in de eileider.

is poliklinisch, zonder narcose, snijden o.i.d. gewoon in de gyn stoel, je voelt ff prikje van de plaatselijke verdoving en in 5 min klaar sta je weer buiten, 3 weken later echo laten maken met contrastvloeistof om te kijken of het dicht is.

5 min werk, geen narcose en heb er niets van gemerkt.

http://www.rtl.nl/(/gezondheid/chirurgenwerk/home/)/gezondheid/chirurgenwerk/components/home/articles/cw2008_home_afl5_sponsortekst_Sigma.xml

Maar is dit dan ook permanent en kan dit zich ook niet zelf weer oplossen ofzo.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 17:05

0316Meisjj schreef:

Waarom al die hormonenzooi als je geen kinderen (meer) wilt.
Het is echt niet gezond.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-13 17:09

RedPassion schreef:
Ik wil dat ook graag, maar de huisarts vond het nog niet bespreekbaar omdat ik te jong ben. Heel vreemd, als je zegt wel kinderen te willen probeert niemand je van dat idee af te brengen maar als je ze niet wilt zou je er wel eens spijt van kunnen krijgen. :roll:
Maar goed, ik ben wel alvast benieuwd naar ervaringen en zeker op hormonaal/fysiek gebied. Ik ben behoorlijk gevoelig voor hormonale schommelingen, hoe gaat dat na zo'n behandeling?

Dit had ik dus ook, toen was ik 26 jaar.
Heb psygologische gesprekken en alles hiervoor gehad samen met mijn man en ben hier goed doorheen gekomen.
De afspraak stond en toen bleek ik niet verzekerd te zijn bij de zorgverzekering (jongeren zit geen sterilisatie in)
Toen is het een beetje op de lange baan geschoven en dit gaf me wat extra bedenktijd.
Nu ben ik 33 jaar en ik denk er nog steeds hetzelfde over.

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:13

Wat ik me dan afvraag en dat is ws een andere discussie, dat snap ik. Maar waarom dan niet de man? Dat is vlgs mij een veel kleinere ingreep toch?

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:29

cube schreef:
Wat ik me dan afvraag en dat is ws een andere discussie, dat snap ik. Maar waarom dan niet de man? Dat is vlgs mij een veel kleinere ingreep toch?

Mijn vriend is er oke mee dat ik absoluut geen kinderen wil. Maar stel het zou uit gaan en hij zou voor mij die behandeling hebben genomen en met zijn nieuwe partner wil hij kinderen wat door mij niet kan zou ik me knap banketstaaf voelen. Daarom wil ik zelf de behandeling.

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:49

Ik heb me op 33 jarige leeftijd laten steriliseren. Bij mij hebben ze de eileiders doorgebrand. Ik ben wel onder narcose geweest. De volgende dag ben ik weer gaan werken. Was echt een fluitje van een cent.
Ik ben inmiddels 41 en heb er nooit spijt van gehad. Ik heb overigens geen kinderen.

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:55

Op welke leeftijd laten mensen zich over het algemeen steriliseren? Later zou ik het graag willen, bovendien zouden ze me het nu toch niet laten doen. Ik ben immers 19. Pil wordt toch nog vergoed. Maar ik zou het wel fijn vinden om later geen hormonen te hoeven slikken.

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:55

ik was 35, nooit eerder laten doen omdat je toen nog overal voor onder narcose moest en moest blijven, dat zag ik totaal niet zitten dus toen deze methode nog in proef was, heb ik me al voor laten lichten en aan zh gevraagd om mij zodra het kon te behandelen.

overigens na die ingreep niet meer ongesteld geweest ook geen last van hormonen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 17:59

heeft een van deze behandelingen ook als voordeel dat je niet meer of minder menstrueert?

nu ben ik (31) single dus hoef er nu eigenlijk niet over te denken, maar als ik toch eens een serieus relatie krijg, wil ik ook nog steeds geen kinderen. dan zou ik mezelf willen laten steriliseren. ook met de rede als het uit gaat kan de man altijd nog bij zijn nieuwe vriendin
Laatst bijgewerkt door Christiene op 28-09-13 18:00, in het totaal 1 keer bewerkt

cube

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:00

@Cubone Op jou leeftijd snap ik dat idd wel, dat jij het dan laat doen. Maar wat bepaald eigenlijk wie het laat doen? Is dat maar net wie er het 'makkelijkste' in is? Of is dat echt wel eens een probleem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-13 18:05

Kwanyin schreef:
0316Meisjj schreef:

-mensen die echt een rasechte hekel aan kinderen hebben en ze zeker nooit zelf willen hebben
-mama's die na kind nummer 5 vinden dat ze nu toch echt wel genoeg gedaan hebben voor de voortplanting van het menselijk ras
-vrouwen die omwille van een medisch probleem - bv. drager van een erfelijk gen met zeer kwalijke gevolgen- geen kinderen willen krijgen
...

Nou sorry hoor, maar ik weet heel zeker zelf nooit kinderen te willen, maar dat wil niet zeggen dat ik een rasechte hekel aan kinderen heb.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-13 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt