Tsja al die eettopics je zou er gek van worden qua advies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

karuna
Drukke kabouter

Tsja al die eettopics je zou er gek van worden qua advies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:44

Na het zoveelste eet/dieet/dieet niet topic met de meest vreemde adviezen over wat je wel of niet mag eten begint bij mij een heel naar gevoel te ontwikkelen. Staan wij als westers mens inmiddels zover van de natuurlijke voeding af? Praat iedereen de zoveelste eetgoeroe na? Of is het iets typisch bokt?

Ik zal uitleggen waarom. Ik ben wat ouder dan de gemiddelde bokker. Vroeger aten we gewoon brood, rijst, de pasta kwam in opmars. Je zoette dingen met normale witte suiker, de melk was vol, idem voor de kaas en boter. Vlees was gewoon vlees en je keek niet op een vetrandje meer of minder.

De mensen met overgewicht waren er wel maar niet zoveel en zo erg als nu. Maar ook het ondergewicht was er niet zo als nu.

Maar nu de dikkere mens wordt steeds dikker, de dunnere wordt steeds ongezonder dun. Heel veel voedsel wat als gezond beschouwd werd lijkt nu wel een doodzonde te zijn. Producten die zogenaamd "light", vetarm enz zijn staan stijf van de niet natuurlijke en gezonde ingredienten en bevatten vaak nog meer kilocalorien dan de normale basisversie. Producenten rommelen steeds meer met producten om ze maar zo goedkoop mogelijk te kunnen produceren.

Brood is een no go want bevat suikers, vlees mag alleen mits ontdaan van alles wat natuurlijk is, suiker alleen de kunstmatige versie of een plantje of anders rietsuiker. Want de bietsuiker is zo slecht. Suikerbiet is ook een plantje en rietsuiker is chemisch precies hetzelfde als bietsuiker. Rijst mag eigenlijk ook niet want koolhydraten. Eiwit mag wel, eigeel weer niet. Eet vooral niet genoeg maar beperk je lichaam zoveel dat het vanzelf in spaarstand gaat en elke uitspatting dankbaar door je lijf wordt opgeslagen voor nog slechtere tijden.

Terwijl een menselijk lichaam suikers, vet, eiwitten, koolhydraten en zout nodig heeft om te kunnen werken.

Glucosefructosestroop mag wel las ik ergens. Maar dat wordt vaak gemaakt van mais. En wat is mais voor paarden een dikmaker. Zoetstoffen zijn kunstmatig waarvan nog steeds niet bekend is wat het gevolg daarvan op een lichaam is. En zo kan ik wel doorgaan.

Wat is er mis met gewone normale boterhammen met redelijk gevarieerd beleg, gewoon warm eten in de vorm van rijst, pasta, aardappelen. Af en toe wat vlees in de week. Soms een een uitspatting met friet, snack, gebakje. Zodat het leven leuk blijft en je niet krampachtig moet tellen, zoeken op etiketten, eten weigeren, andermans bankrekening spekken door het zoveelste dieet boek te kopen of de volgende leverancier sponsoren die weer een nieuw "gezond" product gemaakt heeft. Oftewel zoals er vroeger (lees tot een jaar of 15 geleden) gegeten werd en de gemiddelde nederlander nog niet zoveel overgewicht had.

Voorbeelden van idiote reclame en producten van nu. De reclame van de drinkyoghurt zonder zoetstoffen of kleurstoffen. Hoe aten wij vroeger yoghurt, met siroop of diksap. Of heel soms roosvicee of een lepel stroop erdoor. Maar nu is daar een speciaal product voor gemaakt veel duurder en ongezonder dan de ouderwetse versie met zelf erdoorheen gedraaid sap.

En de soyamelk. Van zichzelf al vetarm daarvan is nu een ahum verbeterde vetarme versie maar die bevat veel meer kilocalorien, er zit suiker in en nog meer toevoegingen en andere rommel. Maar het etiket zegt vetarm dus zal het wel gezonder zijn. Wat dus niet zo is.

Beter een halve zak gewone chips wegeten dan een hele zak lightchips (beter een handje maar ja als je dan toch losgaat). Langzaam aan blijkt dat de gewone simpele huis tuin en keuken suiker mits niet te royaal gebruikt veel gezonder is dan al de nieuwerwetse vervangers ervoor. Ook van stevia is niet bekend wat op de lange termijn het doet met een menselijk lichaam. Wel is het goedkoper dus zal een fabrikant de verkoop ervan stimuleren omdat ze er goed op verdienen.

Zal er ooit weer een moment komen dat veel mensen weer lekker genieten van eten zonder schuldgevoelens ipv krampachtig functioneel het lichaam volstoppen met de minimaalst benodigde voedingsstoffen?

shiroihebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:51

Mijn ouders geloven er niet zo in. Dus gewoon 5 keer per week aardappelen, groente en vlees. Een keer een salade met kaas en een bordje patat op zaterdag. Op zondag maak ik vaak wat creatiefs.

Maar ik let serieus nooit op wat er in zit. Nu eten wij wel veel spul wat we zelf groeien en zijn we geen van van pakjes, zakjes of potjes. En we zijn allemaal mooi op gewicht, terwijl ik amper sport (1 keer paardrijden + 5 keer op de fiets naar school).

Ik verkies het 'oude' eten boven alle light spullen :)

Eet me niet op, maar ik zie niet vaak mensen die net zo eten als ik en dik zijn. Mensen aten altijd al zo, dat we dik worden is iets van nu.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:53

Ben het helemaal met je eens. Ik krijg soms het idee dat ik niks meer kan eten... Heb dan laatst ook besloten om die topics te ontwijken en verder lekker m'n eigen advies op te volgen wat voeding betreft.

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:54

+:)+
Helemaal mee eens. Maar goed, de producenten spelen natuurlijk ook in op het feit dat mensen wel willen blijven eten, maar minder lichamelijke inspanning doen waarbij het weer verbrand wordt.
Maar bij mij komen er echt geen lightproducten in! Al is het soms best moeilijk om soms een normaal product te vinden tussen al het 'low'...

LastDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:54

eigenlijk kan je alles eten wat je wilt. alleen de hoeveelheid. gewoon niet te veel. hallo :') , je moet genieten van je eten. ik ben zelf druk aan het afvallen. ( is hard nodig) en let goed op de hoeveelheid. alleen in het weekend mag ik dan wat "lekkers"
overigs vind ik uberhaupt dat het hele eten van de tijd van nu , gewoon verpest is :j

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:56

Amen. :j

Het enige wat ik gedaan heb ik de pakjes en zakjes de deur uit. Dan maar geen Kip Jambalaya in 20 minuten op tafel.
Ik heb nu mijn kast vol staan met kruiden, daarme kom je ook een heel eind.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:00

Ik ben nu 15, en al mijn hele leven is het ontbijt en lunch brood (bruin of volkoren). 's Avonds aardappelen, vlees en groente, of rijst, vlees en groente of pasta met vlees (ik en broerlief houden niet van pasta met groente), en eens in de twee weken patat of pizza. En tussendoor gewoon fruit, of een cracker/boterham. En 's avonds dan vaak een koekje bij de thee en soms een plakje cake of een muffin.

We zijn allemaal op vrijwel gezond gewicht. Ik snap niet waarom alles tegenwoordig light moet (gewoon slecht voor je) of halfvol, of mager. Dieet goeroe's. Maar er is een hele markt in. Want mensen hebben overgewicht, en willen afvallen. Dus wordt daar geld mee verdient.
Dat is de voornaamste reden, geld. Zoals alles in deze wereld om geld draait...

EvelynZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:01

Helemaal mee eens! Ik dacht ik de enige was die zo dacht maar gelukkig zijn er meer mensen *\o/*

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 16:01

Ik lees de topics omdat ze me boeien maar ook best bezorgd maken. Er zijn nu ook zoveel te dunne mensen met overduidelijke ondervoeding, eng gewoon.

Nu eten en koken wij ook vooral vers. Vlees zoveel mogelijk van bekende dieren enz. Door een voedselallegie van beiden zijn we er ons erg bewust van wat in eten zit, vooral omdat we er allert op moeten zijn. Maar ook hier gewoon brood (veel), pasta, aardappelen, rijst de ouderwetse suiker. Beperkt vlees en dan vooral onbewerkt ook weer vanwege allergie.

De glucose fructose van mais vanwege een maisallergie, lecitine is van soya, mais, tarwe of zonnebloem. Alleen de laatste 2 gaan goed onbeperkt. Hoe meer je leest op verpakkingen hoe meer ik schrik van wat erin zit. Leverworst dat eigenlijk hoort te bestaan uit lever, zout, kruiden, bloed, water en eventueel wat vet, daar zit nu suiker of glucose fructosestroop, soya, melk, e nummers enz in. Jam vroeger fruit en suiker. Nu glucosefructosestroop e nummers en fruit. Probeer eens jam te vinden op bietsuikerbasis. Die is bijna niet meer te krijgen.

En wat mij vooral langer geleden aan het denken heeft gezet is de toename van allergie. Waar ben ik allergisch voor. Lactose wordt niet omgezet maar is ook erg onnatuurlijk voor zoogdieren. De melk gaan vervangen voor soyamelk en de ellende begon. Ik ben in principe vooral allergisch voor dat wat niet al jaren en jaren in nederland is en wat ik vroeger niet at. En alle familieleden van soya.en de zoetstoffen en chemicalien in het eten. Het komt er net zo hard weer uit.

Anoniem

Re: Tsja al die eettopics je zou er gek van worden kwa advies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:05

Iedereen neemt gewoon maar aan wat ze lezen en dat is het probleem een beetje. Er hoeft maar één iemand morgen te roepen dat groente slecht is en ineens worden er boeken over geschreven en loopt iedereen er als een kip zonder kop achteraan.
Ook mensen die gewoon letterlijk geen koolhydraten meer eten. Kom nou :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 16:06

Bizzybijtje schreef:
Iedereen neemt gewoon maar aan wat ze lezen en dat is het probleem een beetje. Er hoeft maar één iemand morgen te roepen dat groente slecht is en ineens worden er boeken over geschreven en loopt iedereen er als een kip zonder kop achteraan.

Idee ik ga het boek uitbrengen :)* jij mag wel een klein percentage hebben hoor.

Koolhydraten kun je niet zonder. Aardappelen maken niet dik, de vette jus of saus wel. :')

Salsa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:08

Helemaal mee eens!
Ik geef mijn dochter van twee ook lekkere dikke sneeën bruinbrood van de bakker MET pitjes met een lekker laag roomboter en lekker dikke plak 45 plus kaas! Lekker beker (oke halfvolle omdat ik volle zelf niet zo lekker vind) melk ernaast en eten maar!

Zelf eet ik ook gewoon "normaal" en nee ben niet slank en zeker ook niet dik. Gewoon zoals een mens hoort te zijn. Ja ik snoep soms maar probeer juist dat niet te doen.

Als je kleine kinderen hebt wordt je dood gegooit met alles wat niet goed is en wat wel. Te veel zout, suiker, sproeigif en ja zelfs te veel vitamine.

Ik doe niet mee aan die onzin al kies ik wel voor gezonde en eerlijke producten. En mijn kind is heerlijk gezond, nooit ziek, niet te dik en heeft een lekker laagje spek tegen het vallen en ontwikkeld zich top!

kimberley82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:09

He, wat een verfrissend topic :D
Begon al in de war te raken of ik op een afval-forum of op een paarden-forum zat.
Inderdaad. Denk dat het al scheelt als je gewoon normale porties van normaal eten neemt.
3 x op een dag en dan 2 x een tussendoortje. Niet teveel frisdrank, af en toe eens zondigen. Punt.
Natuurlijk heb ik vroeger ook gelijnd, overdreven sporten, altijd letten op hoe en wat ik at.
Maar sinds ik ouder ben geworden en het diëten gewoon los heb gelaten is mijn figuur prima in orde +:)+
Misschien niet het maatje 36 meer waar ik mezelf voor terroriseerde, maar gewoon een goed functionerend maatje 40.

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:10

Ik denk dat de meeste mensen ook niet echt overgewicht krijgen van een dieet van iedere dag aardappels vlees en groente en gewoon volle producten. Mensen worden dik omdat ze er te veel van eten, omdat ze naast die dingen te veel snoepen en omdat ze te weinig bewegen. Maar het blijft wel gewoon zo dat als je wilt afvallen je van die dingen gewoon minder moet eten. Dat is geen dieet goeroe gepraat, dat is gewoon biologie. Minder eten dan dat je verbrand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:11

karuna schreef:
Bizzybijtje schreef:

Idee ik ga het boek uitbrengen :)* jij mag wel een klein percentage hebben hoor.

Koolhydraten kun je niet zonder. Aardappelen maken niet dik, de vette jus of saus wel. :')

Dan breng ik er een uit getiteld De Gevaren van Fruit :')

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 16:15

Heel goed plan. *\o/*

IndyPascalle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:19

Ik ben het helemaal met je eens.

Hier worden ook geen calorieën geteld, light producten gegeten of gedronken. Maar wel gewoon lekker ouderwets (zoals jij het noemt) gegeten. En als ik een keer een week heb dat ik en pizza en friet eet, jammer dan. Soms heb je gewoon van die weken.

En idd Salsa. Hier ook een dreumes die gewoon lekker mee eet. En gewoon een lekker kind is, niet te dik, niet te dun, niet meteen ziek, omdat hij geen weerstand heeft en idd gewoon een speklaagje om tegen te vallen.

Ik was echt al bang dat wij nog ongeveer de enige nederlanders waren die zonder dieet door het leven gingen, maar zoals ik lees zijn er gelukkig meer mensen zoals wij.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:21

Ik verbaas mij inderdaad regelmatig over de reacties op dieet topics.. en hoe verder de pagina's vullen, hoe extremer de meningen worden...

Ik ben slank, eet lekker brood, rijst en pasta.. wordt je echt niet dik van hoor..

Astridhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:24

Ik snap wat je bedoelt.. Lees op bokt ook zoveel dingen die niet goed voor je zijn en/of gewoon echt niet kloppen..
Vaak wil ik reageren maar dan krijg ik denk ik heel veel bokkers die achter een bepaald idee staan op m'n dak..

Mijn eigen eetgewoontes zijn niet standaard en maar voor een student eet ik toch wel 'gezond' :+ Ik let wel op mijn voeding omdat ik er nou eenmaal ook voor leer, maar daaruit komt vooral dat je niet te druk over voeding maken het beste is :j

Tuurlijk, een beetje opletten is altijd goed. Zeker met wat producenten je wijs willen maken over die gekke 'light'producten (die ik zelf ook wel eet/drink maar met mate).

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:24

Eens. Ik heb eens 4 maanden gewoon normaal gegeten, wat inhield: Sochtends yoghurt met aardbeienstukjes en havermout, tussendoor brood met kipfilet met tuinkruiden of iets in die trant, tussen de middag gewoon warm wat de pot schaft, 's middags tussendoor een kopje koffie met melk en suiker en een jodenkoek, wanneer ik een keer honger kreeg een stuk fruit of groente totdat het ophield en 's avonds gewoon weerd brood. Resultaten:
- Geen honger
- M'n huid verbeterde (niet drastisch)
- GEEN MENSTRUATIEPIJN! (En ik heb normaal heftige pijn, dus wauwie!).
- 0,5 kg per week eraf terwijl ik af en toe pizza at of iets dergelijks. Ik zondigde dus gewoon op z'n tijd. Of nouja 'zondigen' gewoon leven!

Maar nooit light of wat dan ook, brr, dat is gewoon enge rommel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:26

Het dodelijke water ... lijkt mij ook wel een mooie titel voor een dieetboek :D

Ik moet zeggen, ik hou mij totaal niet bezig met alle light, vetarm, suikerarm producten. Ik koop wat ik lekker vind en als je het doet moet je het goed doen. Of je eet chips, maar geen chips light (al is dat niet eens zo light als het beweerd, al was het light .. als je chips eet moet je dat naar mijn idee gewoon goed doen :P ). Verder ook gewoon pasta en rijst op het menu en gebakken aardappels. Als je gewoon fatsoenlijke porties eet, niet de rest van de dag je klem eet aan snoep/koek/gebak dan hou je daar een prima figuur door. Elke keer is er weer een ander o zo geweldig dieet ... hoe vaak hoor je een paar jaar later wel niet hoe verschrikkelijk slecht het eigenlijk is? Gewoon eten met gezond verstand lijkt mij veel beter werken. En iedereen weet toch dat voldoende beweging ook belangrijk is?

Twist1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:27

MacavityL schreef:
Ik verbaas mij inderdaad regelmatig over de reacties op dieet topics.. en hoe verder de pagina's vullen, hoe extremer de meningen worden...

Ik ben slank, eet lekker brood, rijst en pasta.. wordt je echt niet dik van hoor..

Sorry maar dat is gewoon niet waar. Jij wordt er misschien niet dik van, maar het is wel zo dat de meeste mensen sneller dik worden van koolhydraten dan van andere voedingstoffen. Wil niet zeggen dat mensen geen koolhydraten moeten eten, maar als je wilt afvallen zal je minder moeten eten van datgene wat je sneller dik maakt. Het lijkt altijd in dit soort topics alsof er maar twee opties zijn: of je moet gewoon eten wat je wilt en drie keer op een dag koolhydraten eten, of je mag nooit koolhydraten en alles moet glutenvrij en biologisch en onbespoten en vooral niet uit een gewone supermarkt. Waar is het gezonde verstand?

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:28

Ik eet al jaren zonder schuldgevoel en sinds ik besloot om eens te gaan experimenteren met "paleodieet" en "superfood" en het verhaal over "low carb" en smoothies (ik eet ze als salade, ik "heeft geeneens" een keukenmachine) val ik nog moeiteloos af ook. (Toch wel leuk, die vetrandjes die weggaan. Ik heb Sara gezien en dan is aankomen heel gebruikelijk...)

Ik denk idd, dat veel mensen nauwelijks meer weten, wat voeding is en hoe "de natuur" werkt.
Vetkwabjes zijn voorraadkasten - maar niet iedereen is in staat, om die voorraden aan te spreken. (Nodig: voldoende carnitine, vitamine B, zink, ijzer, magnesium - dus svp. volwaardig eten!)

Koolhydraten zijn niet verkeerd, maar in feite (net als bietensuiker, rietsuiker, zetmeel, etc.) gaat het hier om "snelle suikers".
Okee - er IS een verschil tussen een bruine boterham en een snoepje dat bestaat uit suiker plus zout en smaakstoffen, maar koolhydraat is en blijft koolhydraat: het geeft even een piek, maar het is snel weer uit je bloed verdwenen.

Ik eet nu met nadruk op vet en eiwit, met lekker veel groenten, noten kruiden fruit etc, ik eet met smaak en kan nu ook uren zonder voedsel. (Vroeger was ik een "emotie - eter": bij elke emotie wilde ik even een stukje chocolade. Nu denk ik, dat ik vooral een "luie" alvleesklier had; inmiddels kan mijn alvleesklier die emoties goed bufferen en hoeft dat stukje chocolade niet meer. Dat scheelt.)

"Light"producten: een verstandig mens laat ze in het schap staan. Van volle melk, echte boter etc. word je niet dik (tenzij je het eet in foute combinaties, in hele grote getale of totaal niet beweegt).

Nou ben ik een geboren vegetarier, maar ik zou zeggen, dat vlees van koeien die een goed, koe.waardig leven hebben gehad gewoon gezond kan zijn. (Eet je vlees of drink je melk van koeien die helaas hun hele leven antibiotica hebebn geslikt om infecties te voorkomen, dan doe je daar in elk geval jezelf geen plezier mee.)

Glucosefructosestroop schijnt een afvalproduct te zijn, dat lekker goedkoop is en "overal en nergens" in wordt gestopt. Uiteraard is het een snelle suiker, het helpt mensen dus om een luie alvleesklier te krijgen, die bij het minste of geringste weer extra voedsel hebben wil.

Persoonlijk vind ik dat er niets mis is met glucose of fructose, maar dan svp. wel in de vorm van een appel, peer, banaan, etc.etc.etc. Het punt is, dat "een beetje plant" zo 150 tot 200 stoffen bevat. Voor vruchten kan dat getal iets lager zijn, maar planten stoppen hun waardevolle stoffen in hun vruchten, vlak voordat de zaden rijp zijn.
(Tomaten groen plukken heeft dus geen zin als we het hebben over je eigen gezondheid. De tomaat wordt heus rood, maar deplant heeft dan nog bijna niets in die vrucht gstoopt...)
...en juist al die andere stoffen in de plant/ de vrucht maken, dat de fructose "niet erg" is....!!

En ;) Karuna: ik ondersteun juw pleidooi voor/ tegen al die malle producten in de schappen. "Vanilleyoghurt" (zelf mengen kan toch ook?)
"1 pak vla met 2 smaken" (...soms denk ik, zal ik zo'n mal ding kopen, gewoon uit nieuwsgierigheid? Hoe kunne er nou 2 smaken uit 1 ding komen? Maar ik vind het te zot en laat het onding gewoon staan.)
...en zo kunnen we nog wel even door gaan.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 25-09-13 16:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 16:28

Maar water is ook gevaarlijk, iedereen die het drinkt gaat ooit dood :oo.

Beweging is inderdaad belangrijk, dan verbrand je die koolhydraten (die je lichaam nodig heeft) wel weer.