Eet gezond, Beweeg en val niet af.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

dejong_wever

Eet gezond, Beweeg en val niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 14:44

Onlangs last ik het volgende topic, http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=136&t=1740705.
Nu las ik daar over brood dat in je lichaam omgezet word in suikers, waardoor je dus aankomt.

Nu ben ik benieuwd wat jullie mij kunnen advizeren om gezonder te eten. Zo ben ik inmiddels al
op de hoogte van speltbrood en dit ga ik eind van de week ook mee nemen van de winkel.
Ik ben onder begeleiding geweest van een dietiste echter ging het in het begin goed, zie het
menu van hieronder. Later bleef ik op hetzelfde gewicht.

Ik ben benieuwd naar wat jullie hier van vinden en wat ik nog kan veranderen. Ik heb geen
honger overdag, maar ik wil graag tips over het vervangen van producten voor een betere
vertering in mijn lichaam. Ik heb het gevoel dat mijn lichaam alles namelijk om zet in suikers.

Ik verzorg dagelijks mijn paarden en probeer 2 keer per week, één uur stevig door te lopen en
daarnaast doe ik nog 2 keer per week de workouts van Jillian Michaels. Ik probeer deze beide
uit te breiden naar 3 keer.

Hieronder heb ik een menu van één dag van de week, zodat jullie kunnen zien wat ik nu eet;
- Voor het weekend neem ik altijd een zakje van ongeveer 150 gram pecannoten mee.
- Op zondag hebben we een brooddag, omdat we dat lekker vinden.
- We eten 2 keer per week pasta(met verse saus)
- We eten 3 keer in de week aardappelen, groente vlees
- Op vrijdag patat of opgebakken aardappelen met vlees en salade
- In het weekend hebben we een eigen gemaakt gebakje bij de koffie.

6:30 uur,
- Bakje magere yoghurt(Jumbo eigen merk)
- 1 eetlepel zoetstof
- 2 eetlepel muesli(euroshopper merk van Jumbo/AH)
- mok met chocomel light

9:30 uur,
- 2 plakken "Goud eerlijk" meergraden brood van Jumbo
- Halvarine light van Aldi
- Pure hagelslag van de Ruiter
- glas water

11:00 uuur,
- glas water

13:00 uur,
- 2 plakken "Goud eerlijk"meergranen brood van Jubo
- Halvarine light van aldi
- Kaas van de jumbo 48 +
- glas water

16:30 uur,
- Meergranen koekje
- glas water

18:00 uur,
- 4 (eivormige) aardappelen,
- 200 gram groente,
- stukje vlees,
- bakje vla,
- 3 glazen water

10:00 r,
- 2 stukken fruit,
- soms een mok chocomel, meestal crystal clear.

Wie heeft er de gouden tip voor mij?
Laatst bijgewerkt door dejong_wever op 25-09-13 15:03, in het totaal 3 keer bewerkt

LynnDenise

Re: Eet gezond, Beweeg en val niet af.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:46

Ik zie maar je halve dag, dus daarop kan ik je niet adviseren. Waarom drink je chocomel?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:47

Waarom chocomelk drinken? Glas water of kop thee bevat helemaal geen calorieën.

Ik eet zelf een bakje magere yoghurt met 2 eetlepels gebroken lijnzaad erin, dat vult enorm en is erg gezond. Daarmee vervang ik 2 boterhammen. Lijnzaad is een stuk gezonder dan muesli en ook nog apart zoetstof erdoor.

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:48

Kijk eens goed naar de etiketten van de producten. Alles stoffen die je niet kent vermijden.
Light producten bevatten dan geen suiker maar hoop andere troep die niet helpen af te vallen.
En voor pasta geldt hetzelfde als voor brood: eet volkoren of spelt pasta.
Het boek van Amber Albarda is een aanrader!

marion82

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:49

Ik lees vooral veel suiker (chocomelk) in light chocomelk zit ook suiker, kies van beter voor half volle melk.
Ik mis nu vooral ook eiwitten.
Je kunt 20+ a 30+ kaas op je brood doen of kipfilet, rosbief is ook heel goed.

Je kunt ook thee en koffie zonder suiker (eventueel met een zoetje) nemen

mirm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:49

Schrap alle lightproducten en zoetstoffen. De enige zoetstof waar je niet van aan komt is stevia (is van een plantje gemaakt). Ik denk dat dat al scheelt. Zoetstof geeft je lichaam een seintje dat er zoetigheid aan komt, terwijl dat niet komt. Hier kom je van aan.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 14:50

Ik drink chocomel omdat ik dit heerlijk vind en mijn hele leven al drink(hier stop ik dus ook niet meer, merk wel dat ik het niet iedere avond drink).

Waar de rest van mijn maaltijd gebleven is?? Ik typ even verder

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:51

Kijk eens op Google bij je ayurvedische type, er zijn 3 types. Je kan online een eenvoudige test doen, en dan kan je kijken welke voeding het beste bij je past. In de ayurveda noemen ze een kwaal een blokkade. Een blokkade kan je zeg maar weg eten, door dus te eten wat bij je type past blijf je ook fit.

lucifertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:51

Chocomel laten staan;
Gebakje laten staan;
Pure hagelslag vervangen voor magere vleeswaren;
Maximaal 75 gram ongekookte pasta eten met rode saus, zelfgemaakt.

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:52

Dus eigenlijk wil je géén hulp; die chocomel is in jouw menuutje het enige waarvan ik echt denk; 'HOE DAN'? Dat je het in het weekend af en toe drinkt, oké, maar iedere dag?! Ja, dat zet wel aan, ja!
En hagelslag vervangen door een magerder beleg; ik eet het liefste vegetarisch, ik zou kiezen voor magere smeerkaas, magere kaas, Zwitserse kaas...

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:55

Met elke dag zoetstof, hagelslag en chocomelk(ookal is die 'light') is het inderdaad moeilijk om af te vallen. Dat zijn waarschijnlijk dus ook al redenen waarom het niet lukt en als je het wel graag wilt, ga je hier toch iets vervangends voor moeten zoeken.

edit: je post is nu aangepast. Ik zou echt-hoe graag je het ook drinkt- al eens beginnen met stoppen van chocomelk. En een bakje vla, dat is zeker een stuk taart? (belg hier :+ )

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:57

Light is zo ie zo niet gezond dus laat dat eerst eens staan.

Xip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:57

Jup, ik denk ook dat je de chocolademelk beter kan vervangen met (groene) thee, dat zal al een behoorlijk verschil maken in je energie inname. Verder zou ik niet kiezen voor zoet beleg voor op brood, maar hartig of vleeswaren. De zoetstof zou ik ook een alternatief voor zoeken (honing, ahorn siroop oid) omdat daar vaak dubieuze stoffen in zitten.

En heel eerlijk? ik zou het (zelfgemaakte) gebak tijdelijk laten voor wat het is. Dat kan weer als je op je streefgewicht bent, tot dan is het toch echt even afzien. (Ik kan het weten, ik ben 5 jaar geleden 15 kilo afgevallen en Hoera! het is er nog steeds af! :D )

Je zou eens naar de eetmeter van het voedingscentrum kunnen kijken, dat is een handige tool als je wil kijken waar winst te behalen valt in je eetpatroon.

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:58

dus 3 mokken chocomelk per dag en jij vraagt je af waarom je niet afvalt?

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 14:59

:j :D

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 14:59

De light producten was een advies van de dietiste. Is rietsuiker ook gezonder als gewonen suiker? Ik vind de yoghurt zo zuur zonder zoetstof.

Koffie, thee en frisdrinken(met koolzuur) lust ik niet en drink ik ook niet.

Een bakje vla is een bakje vla, geen taart!

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:00

Of als je er echt zoveel moeite mee hebt om de chocomelk te laten, probeer het dan op zijn minst een heel pak minder te drinken. Ik lees 3 hele mokken op een dag, en dat is al veel als je niet wilt afvallen. Kan je het met bv een halve mok of 3/4de mok 's avonds ook redden? Dan heb je al een heel deel uitgespaard.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-13 15:01

AdnerB schreef:
dus 3 mokken chocomelk per dag en jij vraagt je af waarom je niet afvalt?

3?
Nee soms 2, In de ochtend altijd en s'avonds alleen als ik zin heb, anders water of crystal clear.

Espoir_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:02

Misschien kun je van de geraffineerde suikers af? Dus haal pure hagelslag bij de natuurwinkel, haal daar ook je tussendoortjes. Je kan er bijvoorbeeld spelt-haver koeken kopen zonder suiker. Ze vullen goed, zijn lekker en zijn suikervrij. Wat voor eigen gebakje maken jullie? Zit daar veel witte suiker in? Eet in plaats van die 48+ kaas eens kipfilet.

Ik snap overigens niet waarom je voor light producten kiest maar wel 48+ kaas eet? En waarom drie kopjes chocomel? Vervang 's morgens en 's avonds deze koppen eens voor groene thee. Dat je 's middags een kop drinkt, dat moet kunnen ( al zou ik hiervoor ook eens bij een natuurwinkel kijken )..

Oh nu is je post ineens aangepast naar 2 mokken. Je moet jezelf niet voor gek houden door hier iets niet te plaatsen wat je wel neemt hè? Ik zeg niet dat je dat nu hebt gedaan, maar dat is even een algemene opmerking. Vaak hoor je mensen zeggen dat ze bijvoorbeeld één stroopwafel op hebben terwijl ze er daadwerkelijk 2 op hebben. Voor de omgeving maakt het niet uit, het is alleen zo lastig voor jezelf..

En ik zie dat je geen thee lust. Das een lastige. ( Sorry ik was bezig met deze post toen jij de post over dat je geen thee lust plaatste.. ) Misschien zou je dan natuurlijke appelsap kunnen nemen? Dus bijvoorbeeld Flevosap. Daar zitten natuurlijk wel natuurlijke suikers in van de appels, maar die heb je ook nodig.
Laatst bijgewerkt door Espoir_ op 25-09-13 15:07, in het totaal 2 keer bewerkt

alleirbag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:03

Ik gebruik het schenkpak rietsuiker van Van Gilse in plaats van de eindeloze zoetstof die ik eerst gebruikte; zoetstof is veel sterker van smaak en ik vind yoghurt nu ook vies (idd veel te zuur). Dus ik gebruik nu vanille-yoghurt, dat helpt! En als ik toch een keer gewone yoghurt wil, dan met een scheut fair-trade rietsuiker van Van Gilse. Ik denk dat het beter is dan witte suiker, maar waarom durf ik niet te beweren.

SdaphneS

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:03

Goed dat je bezig bent met verantwoord eten!
Toch zijn er nog wel een aantal dingen die je kunt verbeteren om af te vallen.
Allereerst de chocomelk schrappen, waarom kun je hier niet zonder? Wil je wel echt afvallen of heb je een beloning nodig in de vorm van chocomelk om gezond te eten?
Verder zou ik het gebakje in het weekend laten staan, minder light producten eten, ook hier zitten suiker in, de hagelslag vervangen door magere producten, de pasta verminderen. In een pasta maaltijd zitten enorm voor veel koolhydraten namelijk. Daarnaast natuurlijk geen patat eten! Succes!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:04

Tsja......... ik wil niet heel l*llig doen, maar ik zou ook erg graag willen stoppen met roken zonder dat ik een x aantal sigaretjes per dag hoef laten liggen..... :+

Je kan je wel heel gemakkelijk op het standpunt stellen 'die chocomelk doe ik altijd al, en dat verander ik dus gewoon niet', maar het één is niet altijd met het andere te verenigen, dat is gewoon zo. Geloof me, ik weet hoe verslavend chocola kan zijn. Maar goed is het absoluut niet. Niet alleen voor je lijn niet, maar ook niet qua vetten, suikers etc.

pasta ligt er ook maar net aan wat voor sausje je er bij maakt. 'witte' sauzen met veel room er in zijn echte caloriebommen. Eigen gemaakt gebakje kan je ook vervangen door gezonde koekjes/snacks.

Ik zou me meer gaan richten op recepten voor ontbijt, luch en diner met producten die goed zijn voor de lijn, en minder vasthouden aan je eigen wensen en wat je lekker vind, want dat 'proef' ik wel een beetje uit je reacties.
Je wil graag afvallen, het lukt niet, maar ondertussen wil je ook niet teveel veranderen aan je eet/leefpatroon...... tsja dan gaat het erg moeilijk worden....

Overigens ben ik iemand die altijd ondergewicht heeft gehad, maar wel van lekker eten houd. Ik kom/kwam gewoon niet aan, nergens door. Ben verslaafd aan chocola, en ik vreet al jáaaren, geloof het of niet, minstens 250 gram chocola per dag weg.
Het afgelopen half jaar ben ik ineens wel wat aangekomen, al heb ik nog steeds 'ondergewicht'. Helemaal prima, maar dat betekent niet dat wat ik doe, ook 'gezond' is. Ik rook, ik sla ontbijt vaak over, ik drink en ik vreet chocola, hou van lekker eten, heb een hekel aan light-producten en behalve mijn horecawerk en dagelijkse paardenklussen, sport ik niet.

Stel nou dat ik ineens best veel zou aankomen. En dat ik dat niet wil, of ik wil dat veranderen en afvallen. Dan weet ik dóndersgoed dat ik die chocola en al het andere lekkers (toastjes, franse kaas, etc. etc.) zoveel mogelijk moet laten staan en mijn hele eetpatroon en leefpatroon moet omgooien. Het zal wellicht wat lastiger worden, want ik heb er mijn hele leven geen rekening mee moeten houden. Heb ik zin in een koekje, dan pak ik een koekje. Heb ik zin in meer koekjes, vreet ik zonder pardon het hele pak koekjes leeg. Maar zo simpel zal dat niet meer gaan, mocht ik dan uiteindelijk daar toch (flink) van gaan aankomen............. die tijd zal bij mij heus ook komen. en dan zal ik m'n schouders er flink onder moeten gaan zetten.
Laatst bijgewerkt door JoyCiej007 op 25-09-13 15:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:04

dejong_wever schreef:
De light producten was een advies van de dietiste. Is rietsuiker ook gezonder als gewonen suiker? Ik vind de yoghurt zo zuur zonder zoetstof.

Koffie, thee en frisdrinken(met koolzuur) lust ik niet en drink ik ook niet.

Een bakje vla is een bakje vla, geen taart!

Ik heb nog nooit gehoord van vla, het leek mij op vlaai :') . Maar ik heb eens gegoogeld op afbeeldingen, is het een soort pudding? :')

Light producten zijn veelal niet veel beter dan de gewone, integendeel, soms ben je zelfs beter af met de gewone versie! Ze willen mensen gewoon wijsmaken dat ze beter zijn "want er zit zoveel procent minder vet" oid in. Maar wat ze er wel niet bijzeggen, is dat ze er dan maar gewoon goed veel extra suiker of andere rommel ingooien omdat het toch ook lekker moet blijven....

Martine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:05

Ik moet zeggen dat ik het niet echt een menu vindt waarvan ik denk; afvallen.

Ook dat gebakje in het weekend, heel lekker, kan af en toe echt wel, maar ieder weekend is wel veel.. Ook pecannoten, heel gezond, maar dat is 900 calorieën aan noten!
voor de friet geldt hetzelfde als voor het gebakje denk ik..

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-13 15:06

Ik kan hier niets mee, omdat er geen kcal bij staat. Maar van wat ik zo lees, zou je best eens heel veel koolhydraten en te weinig eiwitten en vetten binnen krijgen.
Weeg je maaltijden, voer ze in op de eetmeter of valtaf.nl en kijk dan eens wat je binnen krijgt. Aan de hand daarvan kan je veranderingen doorvoeren. Oa meer groente/fruit en meer eiwitten.
Hier kan je je kcal-behoefte berekenen: http://fitness.rubriek.nl/fitness/bmr.php