Wat is dyslexie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

moelly

Wat is dyslexie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-13 21:01

Allereerst wil ik even melden dat ik dit topic niet open om mensen te kwetsen of onzeker te maken, maar alleen voor mijn eigen begrip en zodat het voor mij duidelijker wordt.

Hallo allemaal,

Iedereen kent wel mensen met dyslexie. De een leest langzaam, de ander spelt niet goed. En dit allemaal in verschillende niveau's en verschillende sterktes.
Maar ook: de een oefent zich suf op de regels van de Nederlandse taal en wordt daadwerkelijk 'beter', de ander legt zich erbij neer en doet er niets mee.

Maar wát is dyslexie nu eigenlijk?
Wat houdt het in en hoe erg kan het zijn?
Kan men de dyslexie wel altijd de schuld geven?

Ik zit nu op het HBO en kom toch echt tot, voor mij, zorgwekkende ontdekkingen: cualitijd, in plaats van het Nederlandse kwaliteit.
Werdt, in plaats van werd (een simpele regel dat je in de verledentijd nooit een woord eindigend op dt mag schrijven).
Loopen, in plaats van lopen.
Zo ie zo, in plaats van sowieso.
'Het was haar broer waaraan ik een brief schrijfte', in plaats van 'Het was haar broer aan wie ik een brief schreef'.

Zoals jullie kunnen zien: grote onbegrip van mijn kant. Iedereen maakt fouten en dyslexie is gewoon ontzettend lastig, maar is bovenstaande niet heel erg?
Wat is dyslexie en wat is de regels aan je laars lappen?

Lees alsjeblieft eerst nog eens de eerste paar zinnen van dit topic.

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:12

Goed dat je dit topic opent. Ik reageer nu vanaf mijn mobiel dus kan zo snel geen (wetenschappelijke) toelichting geven. Het zal wel voor veel mensen een duidelijke kijk kunnen geven op dit "probleem".

Wat nu als eerste "shout out" naar boven komt is dat dyslexie niet afhankelijk is van iq maar vaak als smoesje wordt gebruikt door laag-geletterden om dit te verbloemen.

maj0

Re: Wat is dyslexie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:15

Hier iemand met dyslexie.

Ik had voor Nederlands nog een 7 op mijn examen terwijl men daar nog niet wist dat ik dyslexie had. Ik ben dus van mening dat je best Nederlands kunt als je dyslexie hebt.

Denk dat vaak wel misbruik wordt gemaakt van de term dyslexie.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:19

Ik denk dat veel mensen al gauw de schuld geven aan zijn of haar Dyslexie.
Dit omdat ze niet gecorrigeerd wilt worden op zijn of haar gemaakte fouten, en der maar op die manier uit proberen te praten.
Ik zelf heb het ook in een sterke vorm, maar ik zie vaak die mensen die het wel degelijk hebben, dat die meer hun best doen om een goed stukje tekst te schrijven.
Maar wat het precies is, dat is voor mij ook nog een vraag.
Het zou iets zijn waarbij iemand met dyslexie langer moet nadenken en zien wat der staat voordat ze de betekenis er achter weten.

Ik volg even :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:19

Er wórdt misbruik van gemaakt. Leren van spellingsregels is dus géén dyslexie als ik mijn docent heb gehoord. Dat kun je leren en als dyslect valt dat prima te leren. :)

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:20

TS, de voorbeelden die jij noemt zijn meer voorbeelden van het schokkende en treurige onderwijs in ons land dan van dyslexie :=

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:20

Hoi ts,

Ik heb ook dyslexie en weet hoe moeilijk het voor anderen kan zijn om je hier in te verplaatsen, je hebt dyslexie in diverse maten. Maar zelfs in de zwaardere vormen ken je wel een aantal regels met betrekking tot spelling.

Je kan je zelf hier in trainen en beter worden maar daar moet je de tijd en zin in hebben. Het is moeizaam en je ziet helaas niet snel het resultaat.

Nog steeds ben ik blij dat ik dit wel heb gedaan met als resultaat dat ik mij aardig goed kan verwoorden p papier en er weinig tot geen spellingsfouten in staan.

En ik heb op de middelbare school tijdens mijn examen een 9 gehaald en toen was het niet duidelijk dat ik dyslexie had

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:21

mayniac_val schreef:
TS, de voorbeelden die jij noemt zijn meer voorbeelden van het schokkende en treurige onderwijs in ons land dan van dyslexie :=

Vorig jaar kreeg ik de vraag wat een persoonsvorm was :+ HAVO4 was dat. :+

_San87_

Re: Wat is dyslexie?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:25

De gij-vorm kent een verleden tijd met dt. Om het even lekker ingewikkeld te maken, het is gij hadt, bijvoorbeeld.

Maar, ik denk dat de voorbeelden die jij noemt niks met dyslexie te maken hebben, wel met luie Nederlanders en het slechte onderwijs-systeem. Mensen die 'ik ga naar me paard' typen, sowieso mensen die me in plaats van mijn typen, kan je ook onder de luie Nederlanders scharen.

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:25

Nayomie schreef:
mayniac_val schreef:

Vorig jaar kreeg ik de vraag wat een persoonsvorm was :+ HAVO4 was dat. :+

Dat dus. Toen ik in 5 havo zat, was onze docent het belabberde niveau zo zat dat hij grammatica regeltjes is gaan stampen met ons.
Dat soort dingen worden helaas weer teniet gedaan als een andere docent dingen als 'meer als hij' gaat zeggen (geen grapje, dat zei een collega van mij laatst).

Tigress

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:26

Ik volg even, ben erg nieuwsgierig naar de antwoorden hier. Ben van mening dat de term dyslexie vaak word misbruikt :o

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:26

Nayomie schreef:
Er wórdt misbruik van gemaakt. Leren van spellingsregels is dus géén dyslexie als ik mijn docent heb gehoord. Dat kun je leren en als dyslect valt dat prima te leren. :)

oeiii hele gevaarlijke uitspraak
hier een mama van een zoon met een behoorlijk dyslectici
Wat nou als je de regels niet kan toepassen, gewoon simpel weg omdat je het niet snapt
Je weet wat het betekend, maar je kan er niks mee.

Hij kan goed lezen, maar niet begrijpend lezen
Ondertussen is hij ouder, weet nu een klein beetje wanneer of hoe je iets schrijft.

En tuurlijk word het gauw geroepen, ik heb dyslectie, want ik weet niet wanneer je een d, t, dt, ch, s, ij, y, ect ect ect moet schrijven.
Er komt zoveel meer bij kijken.. En er zijn zoveel vormen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:28

Esmeralda schreef:
Nayomie schreef:

Wat nou als je de regels niet kan toepassen, gewoon simpel weg omdat je het niet snapt

Ondertussen is hij ouder, weet nu een klein beetje wanneer of hoe je iets schrijft.

En tuurlijk word het gauw geroepen, ik heb dyslectie, want ik weet niet wanneer je een d, t, dt, ch, s, ij, y, ect ect ect moet schrijven.

Die behoorlijk dyslectisch is. Één persoon kan geen dyslectici zijn, dyslectici is meervoud.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:29

Esmeralda schreef:
Nayomie schreef:

Oh maar met spelling, bedoel ik alleen de d, dt ed. Dat valt te leren :) Beetje moeite voor doen zit er ook in :j

Sommige hebben er heel erg last van, zit bij zo iemand in de klas. Maar uiteindelijk snapt ook hij het :j

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:29

Maar, Esmeralda, je wilt niet weten wat voor afschuwelijk lelijke spelfouten er worden afgedaan als 'dyslectisch'. Bull, tien jaar geleden zou je gewoon bijles krijgen. Maar daar is geen geld voor, dus de mensen die het nooit geleerd hebben gaan lekker naar de lerarenopleiding om onschuldige kindertjes hun eigen stommiteiten aan te leren.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:30

Mijn broer is een zware dyslect, en heeft het mij als volgt uitgelegd..

Als ik 100x onder elkaar dezelfde zin zet..
Bijvoorbeeld.

Hier staat een hoge boom
Hier staat een hoge boom
Hier staat een hoge boom (en dan 100 x)

Dan ziet een "normaal" iemand direct dat dat allemaal hetzelfde is.. Wij herkennen de woorden.
Hij moet het letter voor letter lezen, en komt dan op het eind (of halverwege :D ) tot de conclusie dat het steeds hetzelfde is.

Bijna niemand leest nog echt.. we herkennen woorden, hij dus niet, heel vervelend, hij moet dus alles letter voor letter lezen.

Ik weet niet of dat voor iedereen zo is, er zijn vast verschillende vormen van dyslexie.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:31

......ik post ook vanaf mijn mobiel, en ik heb iets in het spectrum van woordblindheid. Ik ben een type dat woordbeelden leest, dus mij kan je wel betrappen op aanslagfouten, maar niet op malle woorden zoals 'ik werdt'. Kom ik dergelijke woorden tegen, moet ik daar toch altijd even over nadenken (och, tegenwoordig is dat een kwart seconde, maar het leidt toch af.)

En van veel moderne schoolboeken snap ik werkelijk niets: die verheffen het afleiden van de lezers tot een soort van kunst. Zou ik uit die moderne boeken hebben moeten leren, dan was het mij niet best vergaan op school. .. Dat er dus tegenwoordig veel kinderen zijn met leesproblemen, dat snap ik wel. (Waarom men dit soort troep op school gebruikt - ????)

nicoletjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:31

Olikea schreef:
Mijn broer is een zware dyslect, en heeft het mij als volgt uitgelegd..

Als ik 100x onder elkaar dezelfde zin zet..
Bijvoorbeeld.

Hier staat een hoge boom
Hier staat een hoge boom
Hier staat een hoge boom (en dan 100 x)

Dan ziet een "normaal" iemand direct dat dat allemaal hetzelfde is.. Wij herkennen de woorden.
Hij moet het letter voor letter lezen, en komt dan op het eind (of halverwege :D ) tot de conclusie dat het steeds hetzelfde is.

Bijna niemand leest nog echt.. we herkennen woorden, hij dus niet, heel vervelend, hij moet dus alles letter voor letter lezen.

Ik weet niet of dat voor iedereen zo is, er zijn vast verschillende vormen van dyslexie.

Dit verschild per persoon waarschijnlijk heeft hij een zwaardere vorm en dat is echt lastig voor hem

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:32

_San87_ schreef:
Nayomie schreef:

Die behoorlijk dyslectisch is. Één persoon kan geen dyslectici zijn, dyslectici is meervoud.

En dat klopt, en dat is dus het irritante, de pc neemt zijn spelling over. Heel vaak zoals nu dus ook is gebeurt. Ben ik iets aan het typen, staat het vol met rode strepen. En dan denk ik hu, hoe kan dat nou. Blijkt dat zoonlief weer eens een werkstuk heeft gemaakt. En woorden goed heeft bevonden. Dit houdt dus in, dat wij regelmatig de pc moeten opschonen van het spellings programma.

En je wilt niet weten hoeveel tijd en energie we erin gestopt hebben. En hij heeft tot in den treure geoefend en gedaan. Hij zit er ondertussen niet meer mee. En wij denken zo af en toe, ow hij schrijft weer oud hollands :o
Laatst bijgewerkt door Esmeralda op 21-09-13 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:32

mayniac_val schreef:
Maar, Esmeralda, je wilt niet weten wat voor afschuwelijk lelijke spelfouten er worden afgedaan als 'dyslectisch'. Bull, tien jaar geleden zou je gewoon bijles krijgen. Maar daar is geen geld voor, dus de mensen die het nooit geleerd hebben gaan lekker naar de lerarenopleiding om onschuldige kindertjes hun eigen stommiteiten aan te leren.

Ach, ouders kunnen zelf niet eens meer fatsoenlijk Nederlands schrijven. Legio voorbeelden op Bokt alleen al. Maar het wordt wel op de leraar afgeschoven, dat vind ik niet altijd terecht.

MacavityL

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:33

In mijn (WO) afstudeerscriptie schreef ik werdt 3x in een alinea, m'n familie kon er wel om lachen. Het is niet dat ik niet weet dat een verleden tijd nooit met dt eindigt, maar dat ik het niet 'zie' als ik het eenmaal geschreven heb. Dat is dyslectie (voor mij).

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:34

Laatst bijgewerkt door Sammie op 21-09-13 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:34

MacavityL schreef:
In mijn (WO) afstudeerscriptie schreef ik werdt 3x in een alinea, m'n familie kon er wel om lachen. Het is niet dat ik niet weet dat een verleden tijd nooit met dt eindigt, maar dat ik het niet 'zie' als ik het eenmaal geschreven heb. Dat is dyslectie (voor mij).

Dan heb je wel een hele slechte spellingcheck, geen enkele zal werdt ongemoeid laten.

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:36

MacavityL schreef:

Ik weet vanwege de regels dat het niet goed is. Maar inderdaad ik zie het ook niet.

Ik laat ook altijd mijn bijvoorbeeld sollicitatiebrieven na lezen door iemand.

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-13 21:37

nicoletjee schreef:
Dit verschild per persoon waarschijnlijk heeft hij een zwaardere vorm en dat is echt lastig voor hem

Verschilt :+