Zwanger! Mag je paardrijden?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shirleybill

Zwanger! Mag je paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 21:47

Hey ik heb al even vernomen dat ik zwanger ben ik ben ongeveer iets over de 3 maanden en begint wat bolliger te worden
Het is de eerste keer en ja tot hoeveel maanden mag je paardrijden? + welke gangen en springen,.. ?

Mijn beroep en paarden gingen al wat moeilijker ik heb nu kids die ze wat verzorgen en berijden enz maar als ik niet meer mag rijden kunnen zij moeilijk op mijn pony rijden daar zijn ze nog niet ervaren genoeg voor!

Eigenlijk staan we nog niet goed stil bij m'n zwangerschap gaat het niet te snel vraag ik mij af maar mijn vriend zegt nee joch we kunnen dat samen aan! Is dat echt waar gaat het zo gemakkelijk?

Sorry dat het zo lang is!

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:50

ik heb echt geen idee , ik denk dat de risico's dat je valt wel om af te wegen zijn ook met een rustig stapritje

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:50

Is bij iedere vrouw anders. Ik had me voorgenomen tot 6/7 maanden door te rijden, maar zat er met 4 maanden voor t laatst op ivm bekkeninstabiliteit en jong fris dier. Moet er nu echt niet aan denken te rijden, maar ben dan ook over een paar weken uitgerekend.. mis het wel verschrikkelijk, maar longeren is zwaar zat.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:51

Samen een kindje krijgen is best heel pittig voor je relatie. Maar als je al zwanger bent, dan ben je wel een beetje laat met de overweging of je er aan toe bent en of je relatie er tegen bestand is :D

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Paardrijden kun en mag je blijven doen zolang het voor jou goed voelt. Je verloskundige kan je hierover ook adviseren. Heb je je al aangemeld?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:52

Het is waar je jezelf prettig bij voelt, goed naar je lichaam luisteren, niet naar wat anderen zeggen.
Ik kreeg al snel bekkenklachten dus kon zowiezo niet rijden, sommige vrouwen rijden nog heel lang en anderen vinden het niet meer prettig.

milja78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:53

Had je je dat niet van te voren af moeten vragen?? Je kan blijven rijden zolang jouw lichaam het aankan, je moet alleen je afvragen wat verstandig is, bedoel springen?? Lijkt me niet zo verstandig,maar kan aan mij liggen...

First_Unique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:55

Gefeliciteerd!! Zolang jij je er prettig bij voelt zou ik gewoon blijven rijden. Het geeft ook veel ontspanning vaak en dat is natuurlijk wel goed :)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:56

ik heb gereden tot zo`n 2 weken voor de bevalling
ik had toen een kwpn merrie van 18jr die super braaf was
ik ging op een buitenritje en even in de bak
stukje draf ging ook nog :D
had wel mijn dressuurzadel geruild voor een vzh

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:56

Waarom twijfel je? Kort in de relatie of nog jong?
Hoop dat je er van kan genieten.

Rijden zou ik overleggen met de verloskundige. Er zijn mensen die heel lang door rijden en mensen die gelijk stoppen. Luister goed naar je lichaam en je eigen gevoel.

Lianne86

Re: Zwanger! Mag je paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 21:58

Ik snap heel het verhaal niet, je bent zwanger, je weet het al langer en je gaat je nu druk maken over je pony, want dit had je nog niet eerder bedacht? En wat heeft je vriend er dan mee te maken? (Hij is de vader van het kind, ok... duh, maar met je paard bedoel ik...)

shirleybill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 22:00

Bedankt ja alles geregeld binnen 2 weken eens langs enz nou ik ben echt bang dat we het kindje zullen verliezen en uit elkaar gaan groeien of hij me niet meer graag zal zien als ik een bolle buik heb!
Ook door mijn job word het vast zwaar ik ben lo leerkracht leerlingen hebben het al door :-) maar vind ik. Niet erg! Ik Geef aan de 1ste en 2de extra lessen en die zorgen wel goed voor mij :-) rijden zal ik vast enkel stap doen Want Kheb toch wat schrik!
Bedankt iederen

Myca

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:02

Het hangt ook een beetje van je paard af TS.

Ik heb 3 kinderen. De eerste zwangerschap heb ik op mijn senior paard gewoon tot het eind doorgereden (gulp & knoop open). Niet charmant, maar alles ging gewoon goed en dat had ik ook niet anders verwacht.

De tweede zwangerschap had ik net een jong paard onder mijn kont en daar ben ik met 16 weken vrij hard van af gelanceerd. Geen brokken, maar wel een eye-opener.
Als het net even anders gegaan was dan waren er wel brokken geweest en dan vraag je je wel af of je jezelf nog in de spiegel kan aankijken als je door zo'n incident een kind met een handicap krijgt, of dat je kinderen een gehandicapte moeder krijgen.

Ik heb toen niet meer gereden in die zwangerschap, maar met mijn oude paard was ik in die toestand waarschijnlijk wel door gegaan. In mijn derde zwangerschap heb ik helemaal niet meer paard gereden.

Het hangt dus helemaal van de situatie af en hoe jij daarin staat. Volg je hart en je verstand met de gedachte dat je er later nooit spijt van wilt hebben als het anders loopt dan je voor ogen had.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:08

Dat je lichaam verandert staat vast, maar daar heeft jouw liefje natuurlijk een aandeel in ;) Misschien even goed met hem praten, voordat je onzekerheid voor hem gaat praten :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:26

Ik ben 17 weken en rijd nog als ik daar de energie voo heb.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 22:35

Mag je? Ja! Wil je en kun je? Dat hangt van jezelf af.

Ik heb bijna dagelijks gereden tot 33,5 week, toen gaf paard het op. Naar het einde toe slechts een half uurtje losrijden, niet springen en enkel binnen. Maar ik voelde me er goed bij, het hield me mentaal in balans.

Oenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 19:42

Het zou vast mogen...maar ik zou het zelf nooit doen, op een paard stappen als ik zwanger ben. Ik vind dat veel te gevaarlijk. Je zit op een levend dier die ineens allerlei capriolen kan uithalen. Stel je valt....
En dan krijg ik weer antwoorden van als je op straat loopt kan je ook vallen en blabla, maar dan zoek je het niet bewust op. En een levend dier is gewoon zo onvoorspelbaar. Als je de verantwoording voor een kindje wil hebben moet je die al hebben als het nog ongeboren is, je zult je kindje moeten beschermen dus niet het gevaar bewust opzoeken.

Je vriend zal je heus nog wel mooi vinden met een buikje hoor, dat is toch een teken van jullie liefde?

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:03

Ik heb met de oudste tot een paar weken voor de bevalling gereden. Wel steeds kalmer aan omdat de buik in de weg zat en op een paard wat ik van haver tot gort ken. Met 4,5 maand gestopt met springen en de laatste maand alleen nog wat gestapt. Baby vond het wel prettig. Als ik stil ging staan begon ze te schoppen. Schommelde wel lekker denk ik. Ze is nu ook paardengek... :+

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:06

shirleybill schreef:
Bedankt ja alles geregeld binnen 2 weken eens langs enz nou ik ben echt bang dat we het kindje zullen verliezen en uit elkaar gaan groeien of hij me niet meer graag zal zien als ik een bolle buik heb!
Ook door mijn job word het vast zwaar ik ben lo leerkracht leerlingen hebben het al door :-) maar vind ik. Niet erg! Ik Geef aan de 1ste en 2de extra lessen en die zorgen wel goed voor mij :-) rijden zal ik vast enkel stap doen Want Kheb toch wat schrik!
Bedankt iederen

het mag zolang je lichaam het aangeeft nog te kunnen
ik zelf niet gedaan ivm risico.
heb dan ook vaak alleen jonge paarden te rijden.
verder vind ik dat je wel mag op gaan letten op je typen voor een leerkracht typ je erg slordig en kom je nogal jong en kind over.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:12

Ik zit nu op 4,5 maanden en rij gewoon nog zoals voorheen. Ben 2 weken geleden nog op een buiterit van 3 uur geweest en dat staat dit weekend weer op de planning.
Springen doe ik niet, zeker omdat het paard daar niet handig in is en doorzitten gaat momenteel niet ivm druk op de blaas.
Ik vertrouw mijn paard meer dan mijn medeweggebruiker eerlijk gezegd.
Ik acht het naar mijn werk fietsen gevaarlijker dan paardrijden.

Als ik last krijg van mijn lijf of ineens onzeker zou zijn dan stop ik ermee.

Als je bang bent dat je vriend bij je weggaat omdat je dikker gaat worden dan heb je je voorlopig meer zorgen te maken over jullie relatie dan over paardrijden.
Dat lijkt me namelijk geen goede basis als je dat echt denkt.

Taifoen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:15

Mijn moeder had tot 6/7 maanden door gereden, toen paste ze er niet meer op.
Maar ze had een rustige en betrouwbare fries, dus met haar paardje kon het wel :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:17

De kinderen kunnen toch wel onder begeleiding van jou rijden? Als jij zelf niet meer op het paard wil stappen, dan kun je ook de longeerlijn vasthouden om de kinderen te laten rijden :)

Nina_rex

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:19

Ik heb zelf tot een week of 22 gereden op mijn 'jongere' paard (toen ook al 7 ;) ), daarna voelde het na een weekje vorstverlet niet vertrouwd meer en heb ik op mijn oude paard nog een paar weken stapritjes gemaakt. Ik weet het niet meer precies, maar rond de 28 weken ben ik denk ik gestopt. Ik zat niet stabiel meer, op- en afstappen werd lastig en voor mijn arme oude paardje vond ik het ook niet meer zo fair.

Van bekkenklachten e.d. heb ik nooit last gehad gelukkig. Ik zat ondanks een zware bevalling ook binnen 2 weken weerte paard, wel heel erg rustig aan gedaan natuurlijk!

Tja en een kind heeft zeker impact op je relatie, er komt vanalles op je af, zelfs als het allemaal goed gaat. Maar het is ook enorm leuk, echt heel bijzonder om samen mee te kunnen maken. Praat er gewoon samen over!

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:34

Ik heb tot 16 weken doorgereden, labger voelde voor mij niet vertrouwd.
en je paard kan nog zo braaf zijn, een ongeluk zit in een klein hoekje en vallen kunnen ze (en wij ook) allemaal. Springen en buitenrijden deed ik zodra ik het wist niet meer en toen ik net 2 dagen wist dat ik zwanger was had ik nog een wedstrijd staan en ja hoor, normaal nooit een pas verkeerd en hop daar lag ik. Toen dus ook geen wedstrijden meer gereden.
Zou het een volgende keer niet anders toen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:36

vriendin van mij is gestopt met 37 weken, maar ze kon het laatst niet laten en is er zelfs met 40 weken en 3 dagen opgekropen :+ heeft een brave fries waar ze Z mee rijdt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-13 21:37

listiglistje schreef:
vriendin van mij is gestopt met 37 weken, maar ze kon het laatst niet laten en is er zelfs met 40 weken en 3 dagen opgekropen :+ heeft een brave fries waar ze Z mee rijdt.

Hoe kwam ze erop? :wow:

Mijn vriendin kreeg haar schoenen niet eens meer zelfstandig aan :')