Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Romyv

Overgewicht veroorzaakt door de voedingsindustrie?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:03

Overgewicht, wel of geen eigen keuze?

De nieuwste rage in TV leedvermaakt; ‘dikkertjes’ die moeten afzien in en sportschool en een uur later de helft van hun gewicht verloren hebben. Dat overgewicht een welstandsprobleem is word steeds verder door onderzoeken ontkracht. De vraag die ik wil stellen is: is de voedingsindustrustrie dader of niet?

Iedereen weet dat je dik word wanneer je meer eet dan verbrand. Honderden verschillende dieetgoeroes hebben boeken geschreven die alle gebaseerd zijn op het minderen van de input waardoor het overtollige gewicht verbrand zal worden. Of je dit nou doet met een koolhydraatarm-dieet, een eiwitdieet, voedingsschema per dag of extra sporten, onderaan de streep komt het toch op hetzelfde neer. Als we dit allemaal weten, waarom zijn er dan nog zoveel mensen te dik?

Wat is de rol van de media, voedingsindustrie en cultuur in dit bijna wereldwijde probleem? Weten wij echt wat we allemaal in ons lijf stoppen? De discussies lopen al rondom de kunstmatige, Kcalvrije zoetmaker Aspetaan. Ook andere E-nrs staan onder druk van kritiek van deskundige. Maar wat is de invloed van de reclame wereld!?

Paar opmerkelijke zaken die van invloed kunnen zijn op een rij:

Citaat:
Hoe meer kleuren snoepjes bevatten, hoe meer we er eten. Dit geld bv voor M&M’s en Jellybeans. De marketing maakt hier slim gebruik van en vergroot met slimme trukjes als deze de afzet.
Bron: http://www.maudebbekink.nl/2013/08/psyc ... leurd-eten

Citaat:
Hoe groot de zak ships ook is, hij gaat leeg. Evolutionair is geprogrammeerd dat moeilijk te verkrijgen voedingsbronnen (zout en vet) gebunkerd worden.. Tegenwoordig is dit in overmaten beschikbaar, maar onze hersenen evalueren niet snel genoeg mee.
Bron: http://gezondheid.vraaglink.nl/1086/waa ... eteen-leeg

Citaat:
Vet eten vult snel, De vetten in veel eten zijn alleen zodanig verzadigd dat je daarna gelijk weer honger hebt. Denk maar aan een McDonnalds maaltijd. Hierdoor eet je uiteindelijk mee rdan je nodig hebt
Bron: http://gezondheid.vraaglink.nl/1086/waa ... eteen-leeg

Citaat:
Suiker is verslavend, suiker zit bijna overal in! Ook in dingen waar je het misschien niet van verwacht, denk aan zoute drop en “gezonde ontbijtgranen”. Producten zijn niet wat ze ons doen laten lijken dat het is; Foodwatch heeft hier een mening over.
Bron: https://www.foodwatch.nl/misleid/

Citaat:
“slecht” eten is goedkoper dan “goed” eten. 1500Kcal aan groente kost zeker wel 4x meer dan een ingevroren pizza..

Citaat:
“slecht” eten is overal te verkrijgen, “goed” eten is moeite doen. Ik ken geen Drive-in saladebar…

Citaat:
Van crashdiëten word je uiteindelijk dikker (jojoën) dan van je eetpatroon voor goed veranderen. Lege vetcellen zijn stresscellen die vet gaan hamsteren..
Bron: http://www.artsennet.nl/Nieuws/Nieuws-o ... rafeld.htm

Citaat:
Sportscholen zijn duurder dan thuis op de bank tv kijken met een pak koekjes

Voedingswetenschapper Jaap Seidell en psycholoog Jutka Halberstadt hebben een boek geschreven over de feiten en fabels van Overgewicht (Tegengewicht). Opvallend is dat het boek begint met de uitspraak:

Citaat:
Meer onderzoek naar de oorzaken en gevolgen van obesitas zijn niet nodig, omdat zulk onderzoek niet tot effectievere maatregelen leidt.
Bron: http://www.kennislink.nl/publicaties/ni ... het-mondje

Wat vinden jullie van dit alles? Graag wil ik een respectvolle discussie met jullie voeren over de volgende vragen:

*1*
Ben je slachtoffer van de industrie of dader van je eigen overgewicht?

*2*
Wat kan de overheid, het sociale vangnet en wij voor elkaar doen om dit probleem in de hand te krijgen, te verminderen of zelfs bij kinderen te voorkomen!?

Ik zou zeggen: brand los!

lisa_pluisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:15

Jazeker heeft de voedingsmiddelenindustrie een zware vinger in de pap, alles wordt genetisch gemanipuleerd, wetenschappelijk bewijs wordt weggemoffeld als iets ongezond is want op pure producten zit weinig winstmarge en kun je geen patent op krijgen, wel als je het product ontleed, van alles eraan toe voegt en in een mooie verpakking stopt.
Er zijn zelfs chemische toevoegingen aan het eten die receptoren in je hersens stimuleren zodat je alles opeet wat er in de verpakking zit.
Voedingscentrum is gesponsord door de graan melk en vleesindustrie, diëtisten opleidingen worden beïnvloed en ga zo maar door.
Advies, kook zelf met producten zoveel mogelijk uit de buurt.

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:19

Ik denk niet dat je de voedselindustrie daar zomaar de schuld van kan geven. Ten eerste springen die alleen in op de markt, mensen hebben schijnbaar behoefte aan makkelijk en lekker (en daarmee ongezond) voedsel en niet aan gezonde alternatieven. Net als je imo niet alleen boeren de schuld kan geven van de soms slechte omstandigheden in de veehouderij, als de consument er niet op zit te wachten heb je als producent natuurlijk niet zoveel te kiezen.

Als we slachtoffers zouden zijn van de voedselindustrie dan zouden we allemaal te dik zijn. Nog steeds weet meer dan de helft van de mensen er toch een redelijk normaal gewicht op na te houden, dat zijn heus niet allemaal hippies die alleen naar de boer om de hoek gaan en niets met de voedselindustrie te maken hebben. De industrie maakt het je makkelijk om teveel te consumeren maar ze duwen geen trechter in je keel, dus slachtoffer gaat me wat ver :Y)

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:19

9 van de 10 stellingen vind ik al raar bedacht..

Meer kleur, meer eten is mij nooit opgevallen... Ipv een zak chips, gooi ik het in een schaaltje, dus ik doe er alleen langer mee of het is al oudbakken :')

Vet eten is in mijn ogen nog steeds een keuze. Bij de Mac heb je ook tegenwoordig gewoon salades (vraag me alleen af hoe gezond die zijn ;) in mijn ogen is het nog chemische troep).

Dat bijna overal suiker in zit, is ook iets waar je zelf op kunt letten. En dat je het niet weet dat in de "gezonde" dingen ook een dosis suiker zitten, dan zeg ik onzin :') Dat proef je bij al die "goede" ontbijtgraantjes wel.

Slecht eten goedkoper? :') Ik blijf hem grappig vinden.. Het is appels met peren vergelijken... Een diepvriespizza ok... Maar ik ken genoeg gezonde maaltijden waarvoor ik geen pizza kan kopen :) (En sowieso, kijk eens bij de boertjes in de buurt..)

Sportscholen duur? Tjah, tis net waar je gaat sporten... 16 euro per maand vind ik niet duur... (Heb eerst 62 per maand betaald daarvoor :')) en heb je voor sporten een sportschool nodig nee? Koop 1x goede loopschoenen en je kan al aan de slag..

Maar in mijn ogen is het vooral een levensstijl. Je kan er voor kiezen om gezond te eten. Het enige nadeel dat kinderen hebben, dat ze zelf die keuze nog niet hebben. Maar elk volwassen iemand kan zelf keuzes maken met wat die eet/wat ie doet. Hetzelfde met sporten, het is een keuze wat je doet.

Ander verhaal is natuurlijk mensen die niet 100% gezond zijn, medicijnen kunnen invloed hebben, door een blessure kun je misschien (tijdelijk)niet sporten etc. Dus er zijn wel uitzonderingen. Maar ik ben toch echt van mening dat het gewoon een levensstijl is bij de overige mensen.

Wat de overheid moet doen, waarom zouden ze iets moeten doen? Het valt niet te controleren, hooguit ingrijpen als het te ver dreigt te gaan. Voorlichting is er in mijn ogen al genoeg geweest... En voor het afvallen/diëten.. tjah... elke maand komt er een nieuwe goerroe of wat dan ook op de markt een keer kijken. Maar in mijn ogen is het heel simpel: opletten wat je eet, en meer bewegen..

Snap daarom ook nooit mensen die er zielig over kunnen doen... Uiteindelijk hebben ze het ook allemaal in hun eigen mond gestopt... (LEES HIERBOVEN: uitzonderingen daargelaten...)

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:28

Ja deels ben je slachtoffer en deels ben je uiteindelijk zelf dader.
Gezond eten krijg je mee uit je jeugd (als het goed is). Krijg je van huis uit verkeerde voedingsgewoonten mee dan wordt het lastiger om gezond te leven en krijg je al een valse start.
De rol van de voedingsindustrie is dat er ongezonde middelen in "gezonde" producten zitten. Van overheidswege zou dit strenger aan regels gebonden moeten worden en nog veel meer publicatie over wat ongezond is. Probleem is dat veel mensen denken dat ze gezond eten en dit niet echt het geval is.
Deels vind ik het ook gemakzucht van de mensen zelf. Je kan er veel zelf aan doen door meer zelf te maken en minder pakjes en kant en klaar te eten, hoewel ik mezelf er ook veel schuldig aan maak. Is zo makkelijk he.

Ze zouden moeten promoten om je eigen eten te telen (vb. moestuinen) en beter op de hoogte te zijn van hoe eten geproduceerd wordt en wat er allemaal inzit. Verder zou meer bewegen gepromoot kunnen worden. Bijvoorbeeld subsidie op zwembaden. Bij ons in de regio zijn ze erg actief qua sporten, vooral op initiatief van vrijwilligers en ik moet zeggen dat dit echt motiverend helpt. Als dit landelijk ingevoerd zou zijn, denk ik wel dat dit mensen over de streep trekt om meer te gaan sporten.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:29

Lianne86 schreef:
Maar in mijn ogen is het vooral een levensstijl. Je kan er voor kiezen om gezond te eten. Het enige nadeel dat kinderen hebben, dat ze zelf die keuze nog niet hebben. Maar elk volwassen iemand kan zelf keuzes maken met wat die eet/wat ie doet. Hetzelfde met sporten, het is een keuze wat je doet.

Snap daarom ook nooit mensen die er zielig over kunnen doen... Uiteindelijk hebben ze het ook allemaal in hun eigen mond gestopt... (LEES HIERBOVEN: uitzonderingen daargelaten...)

mee eens!! Enige wat mij opvalt is dat het gezonde leven, bewust leven, goede keuzes maken ed wel lastig word gemaakt door alle chcoladerepen die bij de kassa liggen, de mc reclames in de bushokjes en de verleidelijk gezonde kreten op een pak ontbijtgranen wat blijkbaar geen vezels maar alleen suiker bevat....

Ik heb in ogen van vele makkelijk praten met mn 188, maatje 36/38 en sportief leventje. Maar ik snap wel dat als je eenmaal in zn circel zit, waar vaak onbewust gebeurd, het echt een eeuwig gevecht zal zijn tegen jezelf en de verleidingen!
Laatst bijgewerkt door Romyv op 12-09-13 13:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Cerilene_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:29

Tot op zekere hoogte denk ik.
Enerzijds is er veel rottigheid/gelobby vanuit delen van de voedingsmiddelenindustrie, die geld verdienen veel belangrijker vinden dan de gezondheid van de mensen.
Anderszijds hebben deze mensen ook eigen verantwoordelijkheid. Wij hebben hier allemaal beschikking over kanalen om veel informatie in te winnen. Iedereen weet dat bepaalde dingen niet goed voor je zijn, maar velen laat zich hier niet door tegenhouden/matigen. Er zijn ook steeds meer echt verantwoorde producten op de markt, waardoor redelijk gezond leven toch voor iedereen binnen bereik moet liggen als men zich er even in verdiept. ik vind het dus te simpel om het af te schuiven op de industrie, aangezien mensen uiteindelijk toch zelf de keuze maken over wat ze naar binnen krijgen en er genoeg alternatieven zijn.

Erger vind ik het gebeuren in sommige 3de wereld landen, waar men simpelweg niet beter weet, of soms zelfs denkt dat 'westers' voedsel beter is voor hun kinderen, waardoor overgewicht en ongezondheid ook daar toeneemt.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:30

Ik denk dat de industrie handig inspeelt op de wens van de consument. De 24-uurs econonie floreert, we willen allemaal zoveel mogelijk. Dus en kinderen, en werken, en vaak met vakantie, allemaal een eigen paard, een duur huis, etc etc etc. Je moet consessies doen. Als je veel wilt, moet je ervoor werken. Werk je veel, heb je minder tijd om rustig te koken of om eens een extra bammetje te pakken als je trek krijgt (dus nemen we een lekkere gevulde mueslireep of anderszins lekkere-trek-stillende dingetjes en vooral veel pakjes en kant en klare zaken: beetje water erbij, magnetronnetje pingt en met 10 minuten “AAAAAN TAAAAAFEL).

Er zijn (kwamen?) steeds meer mensen die voor de kant en klaar maaltijden kozen. En om dat eetbaar te krijgen, zit er “troep” in. Maar het is zo lekker makkelijk he. En waarom moeilijk doen, als het ook makkelijk kan.

De meeste problemen komen doordat we te makkelijk zijn. Veel kinderen worden zoetgehouden met een lading snoep. We hebben er zelf geen idée meer van hoeveel we eigenlijk binnenkrijgen en hoe weinig we verbranden / nodig hebben.

In mijn ogen een kwestie van vraag en aanbod. De vraag was er, de industrie springt erop in en omdat het er is, wordt de vraag groter.

Ben je dan slachtoffer? Tja, ik vind het een lelijke benaming. Als je slachtoffer bent, impliceert dat je er zelf niets aan kan doen. Dat geloof ik in heel veel gevallen niet. Je maakt jezelf slachtoffer en daarmee geef je dus weer je verantwoordelijkheid aan anderen (lekker makkelijk, net als die kant en klaar maaltijden).

Wat overheden of vangnetten kunnen doen? Mijns inziens,volwassenen opvoeden. Kinderen zijn wel het slachtoffer van het gedrag van ouders. Ik zie vaak genoeg date r in trommeltjes dikke snoeprepen zitten. Maar een stuk fruit of groente, hoooo maar, want “dat lust mijn kind niet”. Nee, duh, onze smaak is gewoon volledig verpest door hetgeen we ons zelf voorschotelen of hetgeen we voorgeschoteld krijgen. Als je het aan de overheden overlaat, ben je dus daar weer “slachtoffer” van en hoef je weer geen verantwoording te nemen.

En ja, ik ben zelf te dik, heb overgewicht. Het makkelijk dik worden zit in de beide families, zowel vader’s als moeder’s kant. En toch ben IK diegenen die meer heeft gegeten dan heeft verbrand. Dat betekent dat IK nu ervoor zorg dat ik minder binnenkrijg dan dat er verbrand wordt. En door mijn intoleranties ben ik wel verplicht om op de pakjes te kijken wat er inzit. Ja, dat heeft een aantal maanden meer tijd gekost, maar nu weet ik wel waar ik op moet letten ja.

De media kunnen ons er wel bij helpen. Echter, een deel van de media wordt gesponsord door de grote multinationals en dan kun (!!) je vertekende informatie krijgen.

Volgens mij probeer ik in heel veel woorden eigenlijk gewoon te zeggen, dat we allemaal onze eigen verantwoordelijkheid moeten nemen, ipv zo leuk te verstoppen achter die slechte industrie. Nemen wij geen “aspartaam”producten meer, zal dat vanzelf uit de winkels verdwijnen. Maar dat is dan toch echt aan de consument (mits zo’n product zo slecht voor de volksgezondheid is, dat het van de N-VWA uit de schappen gehaald moet worden)

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:32

Och ja, het is tegenwoordig wel makkelijker om fastfood te krijgen, en vaak goedkoper dan verse groentes, maar dan nog: Ieder pondje gaat door het mondje.
Geheel je eigen verantwoordelijkheid dus.

nova_zodiax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:35

ja en nee.
Ja er zitten veel stoffen in eten waardoor je verslaafd raakt, zo zijn er bepaalde E stoffen ( uit me hoofd E 621) waar aan je verslaafd raakt. Door deze stof krijg je craving naar meer en kan je dus een zak chips in een keer leeg eten.
Als ik met de trein ga en ik heb honger kan ik voor 1,30 een patatje mayo halen maar een broodje gezond kost gelijk 5 euro.
Zo zijn er natuurlijk tal van voorbeelden, we weten vaak niet wat we eten en wat er precies in zit.
Al die "gezonde"" tussendoortje en ontbijt dingen zitten vol met suiker en zijn helemaal niet zo gezond als ze doen lijken, de klant word daarmee wel bedrogen in mijn optiek.

Aan de andere kant vind ik het eigen verantwoording, iedereen weet dat chips snoep ect niet goed voor je is en je daar dus dik van KAN worden.
We zijn een vrije luie generatie, vroeger fietsen iedereen veel meer nu hebben we vaak een auto scooter ect.

Het is een beetje van beide denk ik

Lianne86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:39

Romyv schreef:
Lianne86 schreef:

mee eens!! Enige wat mij opvalt is dat het gezonde leven, bewust leven, goede keuzes maken ed wel lastig word gemaakt door alle chcoladerepen die bij de kassa liggen, de mc reclames in de bushokjes en de verleidelijk gezonde kreten op een pak ontbijtgranen wat blijkbaar geen vezels maar alleen suiker bevat....

Ik heb in ogen van vele makkelijk praten met mn 188, maatje 36/38 en sportief leventje. Maar ik snap wel dat als je eenmaal in zn circel zit, waar vaak onbewust gebeurd, het echt een eeuwig gevecht zal zijn tegen jezelf en de verleidingen!

Gewoon na het eten boodschappen gaan doen :') Maar eerlijk is eerlijk, als ik nu naar de inrichting van de supermarkt kijkt, richting kassa --> chips/ snoep en ook standaard bij de kassa natuurlijk nog.... En als je dat een keertje doet, ok.. Moet kunnen ;) Maar elke dag dan is het anders. Maar dan nog heb je het zelf in de hand (en omdat dit bokt is: mensen met medicijnen/blessures of wat dan ook, ander verhaal :'))

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:44

*1*
Ben je slachtoffer van de industrie of dader van je eigen overgewicht?

Het is niet de CEO van een of andere voedselketen die het etenswaar door je strot duwt. Dat doe je nog altijd zelf. Denk ook niet dat het probleem ligt bij het aanbod van het voedsel maar dat mensen moeite hebben met het inschatten van de voedingswaarde. Die reep chocola wordt je niet zomaar ineens vet van. Dat word je wel als je structureel die reep naast je nodige 2000 kcal naar binnen werkt.

Het is denk ik hetzelfde als met alcohol... Misschien moet er ook bij fastfood/snoepwaar-reclames de waarschuwing : Geniet maar eet met mate :P

*2*
Wat kan de overheid, het sociale vangnet en wij voor elkaar doen om dit probleem in de hand te krijgen, te verminderen of zelfs bij kinderen te voorkomen!?

Voorlichting over voedingswaarden, niet een scheidingslijn tussen goed en slecht eten maken want dan krijg je tegenstand. Dan krijg je door onwetendheid tegen reacties. Duidelijk maken dat je best fastfood e.d. mag eten. Maar dat je dat niet structureel iedere dag moet doen en opletten dat je niet te veel calorieen naar binnen werkt op een dag dus keuzes maken. Het zou common sense moeten worden dat je moet opletten op wat je naar binnen duwt.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 13:45

Ik vind vooral onze cultuur daarvoor verantwoordelijk. Eten is niet langer een levensbehoefte, maar voor heel veel mensen een echte verslaving geworden net zoals roken, alcohol en andere.
Ik sla geregeld maaltijden over en eet amper groenten en fruit. Toch zijn mijn bloedwaarden heel goed. Ik woog een jaar geleden nog 10kg meer en owee als ik om 12u geen lunch had. Eigenlijk eten wij 3x zo veel als vroeger en bewegen we 5 à 10x zo weinig (voor bedienden is dit zo in ieder geval). Ik ben beginnen vermageren toen ik ben gestopt met aan eten te denken. Ik eet nu enkel als ik honger heb en het hoeft ook niet pressé meer heel lekker te zijn. Al die kookprogramma's en eetgelegenheden willen ons graag doen geloven dat we 3x per dag goed moeten eten en dat alles er heel goed moet uitzien, maar een lunch kan op een rustige dag gerust een klein stukje brood met een sneetje kaas zijn. Heel soms heb ik zin in een stuk fruit (terwijl ik daar niet echt een liefhebber van ben). Ik denk dat dit een onbewust signaal is van het lichaam om tekorten aan te vullen.
Ik vind het heel spijtig dat overgewicht bij het merendeel van de mensen niet als andere verslavingen word behandelt, volgens mij zou dit blijvende resultaten kunnen opleveren ipv van het 20ste jojodieet waar de persoon zich zo veel mogelijk moet inhouden en de persoon nog meer met eten bezig is in zijn bovenkamer.
Laatst bijgewerkt door betadine op 12-09-13 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 13:53

Even een paar opvallende opmerkingen:

lisa_pluisje schreef:
... alles wordt genetisch gemanipuleerd, wetenschappelijk bewijs wordt weggemoffeld als iets ongezond is want op pure producten zit weinig winstmarge en kun je geen patent op krijgen, wel als je het product ontleed, van alles eraan toe voegt en in een mooie verpakking stopt.
Er zijn zelfs chemische toevoegingen aan het eten die receptoren in je hersens stimuleren zodat je alles opeet wat er in de verpakking zit.
Voedingscentrum is gesponsord door de graan melk en vleesindustrie, diëtisten opleidingen worden beïnvloed en ga zo maar door.

Cerilene_ schreef:
Enerzijds is er veel rottigheid/gelobby vanuit delen van de voedingsmiddelenindustrie, die geld verdienen veel belangrijker vinden dan de gezondheid van de mensen.

nova_zodiax schreef:
.
Ja er zitten veel stoffen in eten waardoor je verslaafd raakt, zo zijn er bepaalde E stoffen ( uit me hoofd E 621) waar aan je verslaafd raakt. Door deze stof krijg je craving naar meer en kan je dus een zak chips in een keer leeg eten.
Als ik met de trein ga en ik heb honger kan ik voor 1,30 een patatje mayo halen maar een broodje gezond kost gelijk 5 euro.
Zo zijn er natuurlijk tal van voorbeelden, we weten vaak niet wat we eten en wat er precies in zit.
Al die "gezonde"" tussendoortje en ontbijt dingen zitten vol met suiker en zijn helemaal niet zo gezond als ze doen lijken, de klant word daarmee wel bedrogen in mijn optiek.

Waarom pikken wij consumenten dit!? Waarom gaan we niet met zn alle al die rotzooi boycotten om zo de markt weer zuiver te krijgen? Hebben wij, als consument, zoveel invloed als het echt een vraag-aanbod markt betreft?

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:00

Romyv schreef:
Even een paar opvallende opmerkingen:

lisa_pluisje schreef:
... alles wordt genetisch gemanipuleerd, wetenschappelijk bewijs wordt weggemoffeld als iets ongezond is want op pure producten zit weinig winstmarge en kun je geen patent op krijgen, wel als je het product ontleed, van alles eraan toe voegt en in een mooie verpakking stopt.

Cerilene_ schreef:

nova_zodiax schreef:
.

Waarom pikken wij consumenten dit!? Waarom gaan we niet met zn alle al die rotzooi boycotten om zo de markt weer zuiver te krijgen? Hebben wij, als consument, zoveel invloed als het echt een vraag-aanbod markt betreft?

omdat we het allemaal niet willen weten, er niet bij willen nadenken en vooral op deze manier slachtoffer KUNNEN spelen van die verderfelijke slechte industrie....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:05

Romyv schreef:

Omdat het net als gewoonlijk wel heel fijn is om overal om te klagen maar niemand de moeite neemt om ook die paar euro extra neer te leggen of een kilometer extra af te leggen om het betere/eerlijkere/gezondere alternatief te kopen :Y) . Dat gaat toch altijd zo, iedereen spreekt schande van slechte werkostandigheden in ontwikkelingslanden, van zielige varkentjes in en chemische troep in ons eten, maar we zitten 's avonds toch met zijn alle in ons H&M kloffie, met onze smartphone, achter ons kiloknaller hamlapje met knor sausjes en instant aardappelpuree, klagen is leuk ergens iets aan doen is saai en kost teveel moeite :Y)

Ik geloof trouwens een boel van die spookverhalen niet, ik eet ook wel eens chips en drink vrij veel light drank, volgens sommige zou ik haast uit elkaar moeten vallen. Ik ben nooit zo geneigd te geloven in complottheorieën, zijn altijd teveel mensen voor nodig :')

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:06

Nee. Het is nog altijd je eigen keus wat je eet en hoeveel je beweegt.

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:06

Omdat het allemaal zo lekker is. In de supermarkt staan er voor 90 % ongezonde dingen. Naar gezonde dingen moet je echt zoeken en als je moet er wat geld voor over hebben. Tja, dan versta ik het heel goed dat mensen (en zeker de mensen met minder centjes) naar de ongezonde maar goedkope dingen grijpen. Logisch toch?
En ja, of een pak chips nu groot of klein is, op gaat die.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:07

@Rocamor en liedje89: zeg jullie hiermee dat "alle" dikkies zelf onverantwoordelijk zijn en een schop onder zn kont moet krijgen om af te vallen? Hoe kijk je dan aan tegen mensen met een eetstoornis?

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:08

liedje89 schreef:
Romyv schreef:

Omdat het net als gewoonlijk wel heel fijn is om overal om te klagen maar niemand de moeite neemt om ook die paar euro extra neer te leggen of een kilometer extra af te leggen om het betere/eerlijkere/gezondere alternatief te kopen :Y) . Dat gaat toch altijd zo, iedereen spreekt schande van slechte werkostandigheden in ontwikkelingslanden, van zielige varkentjes in en chemische troep in ons eten, maar we zitten 's avonds toch met zijn alle in ons H&M kloffie, met onze smartphone, achter ons kiloknaller hamlapje met knor sausjes en instant aardappelpuree, klagen is leuk ergens iets aan doen is saai en kost teveel moeite :Y)

Ik geloof trouwens een boel van die spookverhalen niet, ik eet ook wel eens chips en drink vrij veel light drank, volgens sommige zou ik haast uit elkaar moeten vallen. Ik ben nooit zo geneigd te geloven in complottheorieën, zijn altijd teveel mensen voor nodig :')

Er zijn altijd mensen die gezegend zijn met een immer slanke lijn. Maar je zou die troep eens moeten laten staan. Dan pas merk je hoe verslavend dat is. En na een week of twee ga je je super voelen! Ik spreek uit ervaring. Even geen snoep of zoute snacks meer (is veel moeilijker gezegd dan gedaan hoor) en je voelt je zoveel beter. Maar eenmaal je er terug aan begint is het heel moeilijk om terug af te kicken want dat is het wel, het is gewoon een verslaving.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:09

Ik denk dat het de schuld door beide is.
Gezonde spullen bij een reformwinkel zijn onbetaalbaar. Dat zou eigenlijk andersom moeten zijn.
Dan weten ook meteen hoeveel er verdient wordt aan die ongezonde dingen.

Natuurlijk ben je zelf verantwoordelijk voor wat je eet.
Maar zo simpel is dat ook weer niet meteen. Juist omdat je in de super dingen koopt. Waarvan geleerd wordt dat is gezond, wat het gewoon niet is.

Zelf heb ik een trage schildklier en daarnaast wil mijn energiepeil niet meer de oude worden.
Dus ik wil graag meer bewegen maar mijn lijf pruttelt erg hard tegen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:11

Je weet gewoon niet meer wat je eet, het is vaak helemaal niks wat je eet, veel is kunstmatig en met veel stoffen die je binnenkrijgt zijn niet meer natuurlijk en daar kan je lichaam niets mee, dus slaat hij het maar op.

Alles is bewerkt, eerst helemaal uit elkaar getrokken en dan weer in een vreemde verhouding in elkaar gezet.

Vetarm is suikerrijk bv..dan kunstmatige zoetstoffen, is toch nog steeds zoetstoffen en nog steeds erg ongezond en ga zo maar door.

Je moet je heel erg verdiepen om te weten wat je eet en of het gezond is, of je er dik van wordt. Veel is niet bekend en wordt niet bekend gemaakt, maar ons voedsel is bar ongezond en amper voedingstijk, daarom blijven mensen ook eten,omdat het lichaam blijft vragen maar zijn benodigde stoffen die hij veel te weinig binnen krijgt.

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-13 14:14

Dana82 schreef:
Er zijn altijd mensen die gezegend zijn met een immer slanke lijn. Maar je zou die troep eens moeten laten staan. Dan pas merk je hoe verslavend dat is. En na een week of twee ga je je super voelen! Ik spreek uit ervaring. Even geen snoep of zoute snacks meer (is veel moeilijker gezegd dan gedaan hoor) en je voelt je zoveel beter. Maar eenmaal je er terug aan begint is het heel moeilijk om terug af te kicken want dat is het wel, het is gewoon een verslaving.

mee eens!!

cultuur speelt hierbij ook een rol he!! Als ik ongesteld ben en ik eet 2 repen chocola achter elkaar op krijg ik naar mn hoofd dat ik zogenaamd alles kan eten. Kom ik aan met bakjes eten omdat ik geen afbakbroodjes van de cateraar wil ben ik raar. Sla ik een stuk taart af ben ik een anorexia patient -O- Als je anders doet dan de rest, is het hoe dan ook nooit goed!

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:14

Ik las het hier ook al ergens voorbij komen maar heel erg vroeger, toen we naar ons eten moesten zoeken dan waren suikers en vetten dikwijls zeldzaam. Het is gedeeltelijk daarom dat een mens nu nog steeds zo hunkert naar die soort voedingsstoffen en als we er dan de hand op kunnen leggen, zoveel mogelijk van willen eten. Omdat ons lichaam dit vroeger moest hebben, wegens een chronisch tekort. En idd onze hersenen evolueren niet zo snel mee.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 14:15

Gezonde dingen kun je in élke supermarkt vinden. Maar je moet het willen vinden. Het is nu eenmaal makkelijker om naar een kant en klare maaltijd te grijpen dan om zelf iets in elkaar te flansen. En hoe lekker is het niet om bij de film een zak chips weg te werken. Zo lang je alles met mate doet, is er niet zoveel aan de hand. Maar ik heb zelf wel de indruk dat mensen tegenwoordig graag verantwoordelijkheden bij anderen (in dit geval de voedselindustrie) leggen: ik wil wel gezond doen, maar ja, er zit nu eenmaal veel zout in die chips. Het is zeker wel zo dat er een heleboel slechte dingen in veel eten zit, maar je kunt ook ipv die zak chips een komkommer snijden en die met een yoghurtdipje opeten. Zo, nu stop ik even met typen, want de grote reep chocola op mijn bureau roept! ;-)