Tips om eindelijk eens lekker te slapen (stress)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Wispeltuur

Tips om eindelijk eens lekker te slapen (stress)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 23:05

Ik slaap al een aardige tijd vreselijk slecht, of ik nu moe ben of niet het lukt me niet om mijn rust te vinden en in slaap te vallen.

Zo snel als ik op bed ga liggen zijn alle prikkels weg die me afleiden van al mijn zorgen, dan ga ik dus liggen piekeren. Het piekeren houd ik op een slechte nacht wel 3 uur vol.. Dit maakt het gaan slapen dan ook wel erg frustrerend.
Ik wil zo graag op bed gaan liggen en genieten van mijn rust.

Google wil me dit keer ook niet echt helpen. Ik heb al geprobeerd op mijn ademhaling te letten, al je lichaamsdelen afgaan en dan in `slaap` laten vallen en tellen tot oneindig maar telkens gaan mijn gedachten terug naar het gepieker.
Iets van de tv aan bijv, werkt goed maar mijn vriend wil ook graag kunnen slapen.

Wie heeft de gouden tip voor een goede nachtrust?

Ohana_91

Re: Tips om eindelijk eens lekker te slapen (stress)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:07

Melatonine gaan slikken, dit is een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je moe wordt.
Je raakt er niet verslaafd aan ofzo, dus het is het proberen waard ;)

SmartBH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:09

Misschien naar een leuk programma kijken? Feel good movie? Slaapthee helpt ook wel nog eens, maar als je te gestresseert bent niet (ik gebruikte het tijdens de examensperiodes om net dat extra te krijgen van je nachtrust, maar vlak voor een examen was ik te nerveus en was het effect weg)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:14

Herkenbaar.
De beste.tip die ik kan geven: ervoor zorgen dat je minder om te piekeren hebt.
Of de problemen uit de weg.helpen, of je er simpelweg voor afsluiten als je gaat slapen.
En bij mij werkte homeopatische rustgevende pillen van.. Vsm geloof is. Te krijgen bij etos (en kruidvat geloof ik).
En tegen jezelf zeggen: ik ga er nu niet meer om piekeren, kan er nu niks aan doen, morgen weer een dag.

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 23:17

Sammylover schreef:
Melatonine gaan slikken, dit is een lichaamseigen stof die ervoor zorgt dat je moe wordt.
Je raakt er niet verslaafd aan ofzo, dus het is het proberen waard ;)

Heb ik zelf ook een keer aan gedacht maar mij is toen verteld (was geen dokter ofzo) dat melatonine alleen helpt als je ook niet genoeg van dat uhm hormoon? in je lichaam hebt.

Of was ik te goedgelovig misschien? Zal zo eens even googelen :) in ieder geval bedankt!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 23:18

SmartBH schreef:
Misschien naar een leuk programma kijken? Feel good movie? Slaapthee helpt ook wel nog eens, maar als je te gestresseert bent niet (ik gebruikte het tijdens de examensperiodes om net dat extra te krijgen van je nachtrust, maar vlak voor een examen was ik te nerveus en was het effect weg)

Ik heb al verschillende dingen geprobeerd voor ik ging slapen, bijv ook geen tv, geen telefoon geen eten en dat heeft jammer genoeg geen nut.Films en progammas zorgen er alleen heel fijn voor dat ik kan rekken tot ik op bed moet gaan liggen ^^

Toch bedsnkt voor het mee denken!

Wispeltuur

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-13 23:21

xSCWx schreef:
Herkenbaar.
De beste.tip die ik kan geven: ervoor zorgen dat je minder om te piekeren hebt.
Of de problemen uit de weg.helpen, of je er simpelweg voor afsluiten als je gaat slapen.
En bij mij werkte homeopatische rustgevende pillen van.. Vsm geloof is. Te krijgen bij etos (en kruidvat geloof ik).
En tegen jezelf zeggen: ik ga er nu niet meer om piekeren, kan er nu niks aan doen, morgen weer een dag.

Alles wat je daar zegt is volkomen waar maar jammer genoeg is het op het moment niet mogelijk om mijn problemem op te lossen. Afsluiten probeer ik dus dmv oefeningen maar het is lastig voor me om het naast me neer te leggen.

Ik ga morgen in iedergeval eens voor die vsm pillen kijken :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:24

Ik had op een gegeven moment de afspraak met mezelf gemaakt: niet liggen piekeren, slapen nu.
Dan etrapte ik mezelf toch op piekeren en stop je er al makkelijker mee, want je hebt een afspraak gemaakt.
Klinkt raar, maar voor mij werkte het wel.

Kwal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:27

Melatonine werkt zeker goed! Ik heb het jij gebruikt in periodes van extreme stress en het werkt super. Kun je gewoon bij de drogist halen. Bij mijn werkt gewoon simpel de Donald Duck lezen voor het slapen al, desnoods totdat je ogen dicht vallen! Succes.

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:48

Bij mij werkt het vaak om muziek op te zetten, het houdt je hoofd bezig. Dat kan natuurlijk ook door een mp3 speler te gebruiken, dan heeft niemand er last van!

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-13 23:56

wandeling, ontspannend bad/ muziek, rust in je slaapkamer en niet te warm ( zo'n 18 graden). Lavendel helpt voor rust. Vraag je vriend te masseren :-), gedachten zijn verboden, alleen maar leuke dingen mogen in je hoofd, mp3 zeegeluiden of andere rustgevende geluiden helpt ook sommige mensen ( anderen worden er gek van hihi). Melatonine is toch oppassen voor gewenning, mag bij sommige medicaties niet. Inderdaad ook dingen waarover je piekert op proberen te lossen is nummer 1 en geen nieuwe dingen aanmaken om over te piekeren ;-). sterkte en.. slaap lekker hopelijk komen er oplossingen die bij je passen en kom je van je gepieker af

mellen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 05:32

Ik ga dan altijd lezen tot ik bijna in slaap val, dan lampje uit, omdraaien en slapen maar.

Junip

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 05:48

Tv kijken voor het slapen geeft juist enorm veel prikkels waardoor je alleen maar meer gaat piekeren omdat je hersenen actief zijn en dus niet in een 'slaapstand'.

Jezelf voorbereiden op bed en rustig worden is heel belangrijk.
Een uur voor je gaat slapen je wekker zetten, dan stoppen met wat je doet.
Douchen, spulletjes klaarleggen voor de dag erna, kaarsjes aan, thee zetten en een half uur voor je bedoelde slaaptijd in bed gaan liggen. Dan heb je nog een half uur waarin je een boekje kunt lezen, je de thee op kunt drinken en wat rustige muziek kunt luisteren.

Het klinkt misschien wat zweverig en als veel moeite maar veel mensen gaan ervan uit dat slapen gewoon is. Deze mensen vergeten daarbij alleen dat als je hersenen nog heel actief zijn van wat je die dag gedaan en meegemaakt hebt, slapen er helemaal niet in zal zitten en je inderdaad gaat piekeren..

Kaartje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 05:49

Ik heb ook veel slaapproblemen gehad. Veel gegoogeld en uiteindelijk bij een site van een slaaptherapeut uitgekomen, dat heeft geholpen. Wel consequent doen, helpt niet gelijk eerste nacht want je moet je bioritme terug veranderen. Je lichaam moet bij een bed aan slapen denken. Je moet naar bed gaan als je moe bent, als je na een half uur nog wakker ligt ga je eruit iets saaie doen (saai boek, haken ofzo). Als je weer moe wordt ga je weer naar bed. Verder avonds/namiddags geen koffie/thee/cola (wel kruidenthee). En het belangrijkste is ochtends (ook in het weekend) op tijd opstaan want als je steeds bijslaaptdan hou je het verkeerde bioritme. Zwaar maar bij mij heeft het gewerkt!
Oja ook niet sporten vlak voor het slapen. Sporten maakt adrenaline aan.
Goede tips ook in post boven mij!

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 06:56

Ik heb ook wel eens pieker avonden, het enige wat mij dan helpt is iets hebben waar ik mij op kan concentreren, maar dat ook slaapverwekkend is.

Ik heb bijvoorbeeld een app op mijn iphone met allerlei rustigevende geluidjes. Het geluid dat ik meestal opzet is een regenbui die tegen het raam tikt. Ik zet dat dan op met slaaptimer (zodat die stopt na een x aantal minuten, meestal 10, maar je kunt ook langer zetten) en ga daar dan op liggen concentreren. Héél soms moet ik hem dan nog eens een tweede keer aanzetten omdat ik nog niet slaap, maar meestal val ik dan heel snel in slaap. Zelfs als ik al dik een uur heb liggen piekeren en woelen.

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:05

Ik lees hier enkel symptoombestrijding.. niet verkeerd hoor daar niet van. Maar weet je de oorzaak van je stress en kun je die aanpakken?

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:25

Thee drinken, heel veel thee! En dan alleen maar met honing, kamille, valeriaan etc. De hele dag, of alleen 's morgens een kopje koffie of iets. Ik verkeer sinds een half jaar in vrij veel stress met schoonmoeder, werk, net gaan samenwonen, ziek paard, genoeg ongeluk en dingen om over te piekeren. :') Echter als ik veel thee drink door de dag slaap ik gerust 8 a 9 uur achter elkaar door, heb overigens ook oordopjes in want door de stress ben ik opeens een lichte slaper.

Shiloh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:31

MissBambi schreef:
Ik lees hier enkel symptoombestrijding.. niet verkeerd hoor daar niet van. Maar weet je de oorzaak van je stress en kun je die aanpakken?

Mjah, stress is vaak gewoon niet zo 1, 2, 3 op te lossen. In de tussentijd fatsoenlijk kunnen slapen is dan natuurlijk wel zo fijn.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:33

Bij mij werkte een maand op vakantie gaan perfect tegen slapeloze nachten door stress, misschien is dat een optie?? :+ :+

MissBambi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 07:40

Shiloh schreef:
MissBambi schreef:

Mjah, stress is vaak gewoon niet zo 1, 2, 3 op te lossen. In de tussentijd fatsoenlijk kunnen slapen is dan natuurlijk wel zo fijn.

Uiteraard, maar wel belangrijk voor de lange termijn dat de oorzaak aangepakt wordt :j

_Nann_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:02

Ik heb ook vaak last van slapeloosheid, gebroken nachten, onrust, piekeren.
Wat bij mij helpt is savonds ff sporten, of lessen met m'n knol. Daarna lekker warme douche en een kop kamille of avond thee met honing. Meestal ben ik dan zo weg als ik ga liggen haha.

En op een gegeven moment moet je dat piekeren ook gaan overwinnen, vaak piekeren we over dingen die het eigenlijk niet waard zijn of niet nodig zijn om over te piekeren. Mensen maken het zich moeilijker dan dat nodig is. Ook ik maak me daar schuldig aan hoor. Maar hoe vaak maak je je ergens druk over wat achteraf ook echt heel dramatisch was??? 9 van de 10 keer valt het achteraf gezien wel mee.

Ik ben ook niet zo van naar medicatie grijpen ofzo, maar er zijn ook homeopathische middeltjes die voor betere nachtrust moeten zorgen. En als het echt om jou innerlijke onrust gaat kun je ook bijv Bach resceu druppels of spray proberen :)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:07

Geen idee of dit helpt, maar mijn vriend en ik zijn ook van die piekeraars die moeilijk in slaap komen.

Wat bij mij helpt, is om een kladblok naast mijn bed te leggen waar ik op kan schrijven waar ik over pieker. Als dat een vraag is, schrijf ik die op zodat ik het niet kan vergeten om er morgen naar te kijken, bijvoorbeeld. En wat mij het beste helpt is om een half uurtje voor het slapen een goed boek te lezen. Geen tv kijken, niet op m'n telefoon alle Facebookberichten bekijken, niet nog even snel voor het slapen gaan m'n e-mail checken, maar heerlijk even je helemaal in een boek verplaatsen.

Een paar keer in de week sport ik fanatiek, en ik merk dat ik dan ook veel beter slaap. Mijn lichaam is dan zo moe dat ik als een blok in slaap val.

Oh, en letten op je ademhaling. Bij mij werkte dat pas na een paar jaar. Ik adem heel oppervlakkig maar dwing mezelf om helemaal door te ademen in mijn buik. Als ik me alleen daarop focus word ik ook rustiger en slaap ik ook zo.

Mijn vriend slaapt daarentegen juist weer fijn met rustige muziek op de achtergrond. Hij heeft daar een app voor van Andrew Johnson en het heet Deep Sleep o.i.d. Ik word er heel zenuwachtig van, maar voor hem helpt het erg goed.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 09:11

- Lavendel ruiken
- 's avonds voor het slapen gaan een wandeling maken
- Kamille thee drinken of een glaasje warme melk met honing
- Zoals eerder gezegd: op vakantie gaan. Ik heb vroeger Pfeiffer gehad en ben nu nog steeds snel moe, wallen onder m'n ogen en moet goed eten. Ik ga elk jaar 2 weken naar Frankrijk en het is ongelofelijk hoe ik me voel na een paar weekjes vakantie, dan ben ik helemaal uitgerust, geen wallen onder me ogen en hartstikke sterk. Dat is mijn grootste tip en die werkt echt heel goed!

Larimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:50

Zeg tegen jezelf:
overdag is voor het piekeren, en savonds is het streng verboden! bij mij helpt dat altijd goed.
en verder de tips die de rest ook al geeft :P

Suusie22

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-13 19:50

slaapthee :O