Kaakoperatie, wel of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Kaakoperatie, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:36

Hallo,

Tijdje terug kreeg ik van de ortho te horen dat een beugel niet meer mogelijk was maar dat als ik zou willen aan een kaakoperatie moest. Dit zal hoogstwaarschijnlijk met plaatselijke verdoving gaan. Hierbij willen ze mijn kaak naar voren plaatsen.

Maar nu het volgende, ik ben erg bang voor operaties en ze moeten mij onder algeheel plaatsen, wil ik dit doen. Ik krijg al last van mijn kaken als ik er aan denk.

Iemand zei mij ook (ik weet niet of dit waar is) dat er een stukje bot uit je knie gehaald wordt, maar als er iets heilig aan mij is, zijn dat mijn knieën wel :+

Maar nu is de vraag, zal ik de operatie ondergaan of niet? Want ik loop eigenlijk een beetje stuk.

Groetjes!

amillia

Re: Kaakoperatie, wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:41

waarom willen ze je kaak naar voren plaatsen? zou zelf heel kritisch zijn omdat het een hele vervelende operatie is waarvan ik me niet kan voorstellen dat ze dit niet onder narcose doen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:43

Ik heb een overbeet van 8 mm waardoor mijn ondertanden zowaar in mijn gehemelte drukken.

Ik heb gehoord dat het plaatselijk was, van iemand die ook zo'n operatie is ondergaan.

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:44

Zoek maar is op kaakosteotomie, dat gaat overigens niet onder plaatselijke verdoving hoor.
Ze breken je kaak en zetten m dan weer aan elkaar kort gezegd, zonder stuk uit je knie.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:46

Ik meende dat mij is verteld (ga ik vrijdag eens navragen overigens) dat ze wel een stukje moesten tussenplaatsen.

Dank je wel, ik ga het eens opzoeken :)

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:47

8 mm en geen beugel mogelijk? Ik had 13mm inclusief fietsenstalling, nu anderhalf jaar later is het bijna weg.

briitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:49

Ik heb ook een overbeet/onderbeet. Weet niet precies wat ik heb :+.
Ik wou dolgraag de operatie omdat ik me er zelf erg onzeker over voel. Met een beugel viel dit resultaat niet meer te behalen.
Enkele keren met chirurgen en de ortho's rond de tafel gezeten en ze hebben het me afgeraden.
Dit omdat er een grote kans was, dat me kaak weer terug getrokken word door me spieren.

Heb tot de dag van vandaag spijt gehad dat ik me beugel periode verziekt heb.
Maar dit werd gewoon onder narcose gedaan dan hoor

@ floriske dit ligt aan je leeftijd. Als jij al 20 ofzo bent, dan ben je je groei periode voorbij en kan het niet altijd meer verholpen worden met een beugel.
Praat uit ervaring

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:50

Ts zoek hier op Bokt eens op osteotomie!zijn ruim honderd pagina's over!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:51

briitje schreef:
Ik heb ook een overbeet/onderbeet. Weet niet precies wat ik heb :+.
Ik wou dolgraag de operatie omdat ik me er zelf erg onzeker over voel. Met een beugel viel dit resultaat niet meer te behalen.
Enkele keren met chirurgen en de ortho's rond de tafel gezeten en ze hebben het me afgeraden.
Dit omdat er een grote kans was, dat me kaak weer terug getrokken word door me spieren.

Heb tot de dag van vandaag spijt gehad dat ik me beugel periode verziekt heb.
Maar dit werd gewoon onder narcose gedaan dan hoor

@ floriske dit ligt aan je leeftijd. Als jij al 20 ofzo bent, dan ben je je groei periode voorbij en kan het niet altijd meer verholpen worden met een beugel.
Praat uit ervaring

Ja precies, dit werd mij ook verteld, dat het weer terug zou buigen.

Floriske, Nee, daar schijn ik helaas alweer te oud voor te zijn. -O-

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:51

chanicha schreef:

Mag ook wel zonder roepen hoor :+

Levitate

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:51

Ts is zestien, ik over een maand ook, lijkt me niet het punt dus?

Edit: laat maar, ik zie je reactie al haha.

Mijn broertje heeft ook voor die keus gestaan, je zou drie weken niet normaal kunnen eten en het zou onder volledige narcose gebeuren, geen stuk bot uit je knie ofzo. Ik zou gewoon eens langs de arts gaan om informatie in te winnen ze hebben vast ook wel zon folder als mijn broertje kreeg. Succes!
Laatst bijgewerkt door Levitate op 09-09-13 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:53

Floriske schreef:
Ts is zestien, ik over een maand ook, lijkt me niet het punt dus?

Mij werd verteld dat het dus niet kon omdat ik er in principe te laat bij was. Dit omdat ik anders enkele jaren dan met beugel zou lopen en de groei niet meer erg door ging.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:53

In dat geval zou ik voor en second opinion gaan(wbt alternatieven) en als je er echt last van hebt voor jezelf kijken of je het waard vind.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:53

Ik heb jaren terug een kaakoperatie gehad, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat onder plaatselijke verdoving wordt gedaan :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:54

sunshine schreef:
Ik heb jaren terug een kaakoperatie gehad, maar ik kan mij niet voorstellen dat dat onder plaatselijke verdoving wordt gedaan :)

Dat is in ieder geval al 1 geruststelling :)

_Fleurtjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:55

Ik heb een overbeet van 10 mm, mijn ortho wou heel graag dat ik die operatie deed, maar ik zelf en mijn vader niet, het is wel gezond bot wat ze breken. Heb toen wel een beugel gehad omdat mijn tanden iets naar voor stonden, helaas geen kiezen getrokken en nu staat het weer naar voren. Daar stoor ik me nu wel aan.
Ken ook iemand die een kaakoperatie heeft gehad en daar is een hoop gedoe mee, lichaam stoot het plaatje af en dat geeft de nodige extra kosten.

CharlievdH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:57

Tja, dat is een erg persoonlijke keuze. Zelf moet ik ook ene operatie ondergaan (Bovenkaak naar voren) en doe ik het wel. Dat van het uit je knie halen weet ik niet zeker. Ikzelf heb gehoord dat er boven de 4 of 5 mm een stukje bot uit de heup of schedel gehaald wordt.
Het idee van een operatie kan beangstigend zijn, er kan natuurlijk altijd iets gebeuren. Maar als je zorgt dat je een goede arts hebt die de operatie uitvoert is daar niet zo veel kans op.
Ook moet je er echt goed over nadenken of je het wel of niet wilt. Als je het wel wilt, zou ik het doen. Ik weet niet of je nog jong bent, maar als je het op latere leeftijd doet is de last uiteraard groter, als je nu nog jong bent is dat minder naar wat ik gehorod heb.

sunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:57

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 19:58

Nayomie schreef:
chanicha schreef:

Zo bedoelde ik het niet hoor ;)
Het is alleen fijn als je met zoiets bezig bent om ervaringen van andere mensen te lezen die dit hebben laten doen.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 19:59

sunshine schreef:
[MW] Gisteren kaakoperatie gehad mijn topic van toendertijd :D

Dank je wel, die ga ik eens doorlezen! :)

chanicha schreef:
Nayomie schreef:

Zo bedoelde ik het niet hoor ;)
Het is alleen fijn als je met zoiets bezig bent om ervaringen van andere mensen te lezen die dit hebben laten doen.

Dat is waar. Ik zag zojuist nog een actueel topic, die ga ik eens doorlezen :)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:01

Mijn tante van over de 50 heeft een paar weken terug deze operatie gedaan na een tijdlang een beugel te hebben gehad voor het voorbereidende werk. Zij kon de volgende dag al normaal eten.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:02

Ze zullen je bovenkaak in ieder geval niet onder plaatselijke verdoving gaan verplaatsen, dat gebeurt altijd onder narcose. Als iemand je heeft verteld dat dit bij diegene onder plaatselijke verdoving is gebeurd, dan heeft diegene een andere operatie ondergaan maar in ieder geval geen bovenkaakverplaatsing.

Als ik je verhaal in de openingspost zo lees, dan zou ik eens beginnen met me goed te laten informeren :). Hoe kun je nu een beslissing nemen over een operatie waar je nog maar zo weinig van weet en zoveel vragen over hebt?

Dat je op internet ervaringen zoekt is in ieder geval een goede zet, maar houd er rekening mee dat ieder ziekenhuis en iedere arts anders is. Je hebt het bijvoorbeeld over bot uit de knie halen, terwijl ik juist iemand ken waarbij er bot uit de heup is gehaald.
Daarnaast is het ook nog eens zo dat niet bij iedere bovenkaakverplaatsing bot uit een ander lichaamsdeel toegevoegd hoeft te worden in de kaak. Bij mij is mijn bovenkaak ook verplaatst maar er is nergens bot weggehaald om in de kaak toe te voegen.

Je schrijft dat dat de orthodontist heeft gezegd dat een beugel niet meer mogelijk is en dat je een kaakoperatie zou moeten ondergaan. Ben je ervan op de hoogte dat een kaakoperatie in vrijwel alle gevallen samen gaat met een beugel?

Als je concrete vragen hebt over de operatie, dan mag je ze altijd stellen. Overigens is er ook een topic over kaakoperaties (makkelijk te vinden als je even de zoekfunctie gebruikt).

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-09-13 20:05

Oh gus, het was niet helemaal duidelijk maar het betreft mijn onderkaak :)

Ja ik weet dat na de operatie ik nog wel een tijd met een beugel zal moeten lopen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:05

Ik Ben zelf ook geopereerd aan mijn kaken, ze zijn losgemaakt en wat gekanteld, moet zeggen dat het erg meegevallen is. Ik heb het in het UMC laten doen bij Dr. Rosenberg, hij is ook aangezichtschirurg en ik ben zeer blij met hem!

PanniePannie, ik wilde geen beugel en heb zes weken met mijn kaken op elkaar gezeten d.m.v. ijzerwerk.

PanniePannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-13 20:08

_Fleurtjuhh_ schreef:
Ik heb een overbeet van 10 mm, mijn ortho wou heel graag dat ik die operatie deed, maar ik zelf en mijn vader niet, het is wel gezond bot wat ze breken. Heb toen wel een beugel gehad omdat mijn tanden iets naar voor stonden, helaas geen kiezen getrokken en nu staat het weer naar voren. Daar stoor ik me nu wel aan.
Ken ook iemand die een kaakoperatie heeft gehad en daar is een hoop gedoe mee, lichaam stoot het plaatje af en dat geeft de nodige extra kosten.

Ja, het is gezond bot wat ze breken. Maar als de stand van de kaken niet goed is kan dat ook weer allerlei gevolgen hebben. Denk aan schade aan tanden en kiezen doordat je niet goed kan bijten, of aan een continue mondademhaling door een incompetente lipsluiting.
Daarnaast lees ik dat TS met haar ondertanden in haar gehemelte zit. Het uitgangspunt is hier dus eerder medisch dan esthetisch. Ik vraag me af of 'gezond bot breken' hier dan nog wel een acceptabel argument is om het niet te doen...

Ik heb heel wat mensen ontmoet die een kaakoperatie hebben ondergaan en heb inderdaad van een enkeling gehoord dat het plaatje in de kaak problemen oplevert. Dit is na verwijdering onder plaatselijke verdoving echter weer opgelost, dus dat is geen onoverkomelijk probleem.