Hoe heb jij jouw pubertijd ervaren?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Hoe heb jij de pubertijd ervaren?

Als een heftige, zware tijd.
56 (46%)
Ik heb er eigenlijk niets van gemerkt.
30 (25%)
Het was geen makkelijke tijd, maar ik heb het niet zozeer als naar ervaren.
34 (28%)

Totaal aantal stemmen: 120

Adamootje

Hoe heb jij jouw pubertijd ervaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:20

Dit jaar ben ik mijn studie gestart met een project over de puber. Naast dat ik onderzoek doe over de puber, blik ik ook terug op mijn eigen pubertijd. En man, oh man! Ik was best erg als puber terwijl ik tijdens mijn pubertijd dacht dat ik wel meeviel. :') Ik was altijd bezig met mijn uiterlijk, vond het heel belangrijk wat anderen van mij dachten (reputatie!), was enorm emotioneel (en dus ook vaak heftig verliefd), had uiteraard een idool waar ik 'crazy in love' op was, en was enorm opstandig.

Ik ben eigenlijk heel erg benieuwd hoe andere bokkers hun pubertijd ervaren hebben of momenteel ervaren. Wat zijn/waren jouw grootste angsten? Wat hield/ houd jou als puber bezig? Was/ ben je een dramaqueen, of juist helemaal niet? Hoe dacht/denk jij over vriendjes of vriendinnetjes? Heb jij de pubertijd ervaren als een nare tijd, of juist als een hele leuke tijd? Enzovoort, enzovoort. Post hier jouw verhaal!

Ojajoh

Re: Hoe heb jij jouw pubertijd ervaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:23

ik heb m zelf niet als naar ervaren, heb er het beste van gemaakt. Maar als ik terug kijk naar mijzelf hoe ik was....tja...nie best nie.... :n

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:25

Oef, wat een ellende! Ik ga niet mijn hele verhaal op internet zetten, maar ik was vreselijk onzeker, geen leuke thuissituatie ook. En het gevoel dat iedereen naar je keek. Dat anderen alles goed deden en ik niet. Ps later heb je in de gaten dat het bij anderen ook niet altijd goed was en zij ook blunders maakten..

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:26

Ik was een redelijk lieve puber. Ik heb mijn pubertijd als best jeftig ervaren, maar dacht dat iedere puber dat had.
Nu, terugblikkend, besef ik me dat mijn pubertijd heel heftig was, niet bepaald zoals de gemiddelde puber. Best een bizarre gewaarwording om dat besef later te krijgen.

Rintah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:30

Puberteit? wasda?

Ik heb zelf niet het idee dat ik erg heb gepubert, en daar is m'n moeder het ook helemaal mee eens.

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:30

Ik heb de puberteit als een nare tijd ervaren. Zoals vele pubers zat ik ook in de knoop met mezelf, liep het thuis niet lekker en op school niet. Was in die tijd ook érg onzeker. Tegen de tijd dat het examenjaar begon was ik zo goed als al mijn vrienden kwijt en de laatste maanden waren in mijn ogen destijds een hel. Iedere dag was weer een strijd. Ziekteverzuim was toen nog nooit zo groot geweest.
Maarrr, alles komt goed :D Inmiddels een volwassen meid die zelfverzekerd is en niet op dr bekkie gevallen ;)

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:39

Ik vind mijn puberteit niet naar(maargoed, ben pas 14)
Wat meerdere hier zeggen over onzekerheid, in de knoop zitten, heb ik zoveel last van(en de opstandigheid.. ik moet echt een hel voor m'n ouders zijn af en toe :p, ik raak er zelf ook weer gefrustreerd van), maar ik vind niet dat dat je pubertijd vervelend maakt, het is iets waar iedereen doorgaat en hoort bij het leven. En ik heb er vertrouwen in dat het 'later' beter gaat. Nu heb ik wel een geweldige thuissituatie, school gaat dan wel niet zo lekker maar ik heb wel weer lieve, betrouwbare vrienden.
Ik beschouw het als een niet zo makkelijke fase van je leven waar je doorheen moet, met z'n ups en downs. En zoals het er nu uit ziet weet ik zeker dat ik de puberteit als een goede tijd zal zien.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 22:03

Toch wel interessant om te lezen dat voor iedereen de pubertijd weer heel anders was.

BlauweSteen, leuk om ook te lezen hoe jij je pubertijd op het moment ervaart!

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:10

Ik was best onzeker als puber over mezelf.
Middelbare school ging moeizaam, daar hebben m'n ouders slapeloze nachten van gehad. :(:)
Ik was het oudste kind, dus ik moest voor alles vechten (uitgaan, hoe laat thuis).
Maar over het algemeen ben ik er redelijk makkelijk doorheen gegaan.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:15

Ik heb er niks van gemerkt. Ik heb gelukkig superlieve ouders, was geen kind dat rotstreken uithaalde (oke, ik heb stiekem gerookt als we uitgingen) of slechte 'vrienden' uitzocht. Ben altijd eerlijk geweest (buiten dat roken om dan :D ) was altijd op tijd thuis, ... eigenlijk hoop ik heel stilletjes dat mijn kinderen ook zo worden :D
School is ook nooit een probleem geweest, ik heb een opleiding gedaan die ik aankon... zat niet met mezelf in de knoop .... gewoon heel relaxed allemaal.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:19

Ik was absoluut niet dwars of moeilijk voor mijn omgeving, maar wel zelf vreselijk depresief en daar bovenop ontzettend onzeker.
Vroeg me de hele tijd af wat het leven voor zin had en hoe het zou zijn om dood te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:24

vreselijk....
Ik was zo iemand die het liefste de hele dag op bed lag, een pokkehekel had aan school... Op het gymnasium begon en op het MBO eindigde, waar ik dan ook weer totaal niet tussen paste omdat ik buiten niets doen, ook nog erg kritisch, filosofisch ( :') ) en diepzinnig uit de hoek kon komen, wat weer totaal clashte met de mentaliteit van mijn medeMBO'ers.
Niemand wist eigenlijk wat ' ie met me aanmoest, en dat ging dan alleen nog maar over school :P

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:26

Moeilijk te omschrijven.... Laten we het zo zeggen dat met de wijsheid die ik nu heb, uik mijn Pubertijd zo anders had willen leven :') Ik heb niet al te leuke dingen ervaren maar wil nou niet zeggen dat het een vreselijke klote tijd was omdat het altijd erger kan :+ Ik heb geen zelfmoord (pogingen :') ) gepleegd, niet een naaste verloren wiens tijd het nog niet was en noem maar op...

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:29

Op mijn 13e was ik vreselijk irritant, tegendraads, chagerijnig en onzeker :')

Oh en ontzéttend licht ontvlambaar.

(Niet altijd hoor, maar ik had zo mijn buien)

edit; Ik zit trouwens wel te verkondigen hoe ik was, maar zit er eigenlijk nog wel een beetje in :')
Alleen heb ik de symptomen niet meer haha. Geloof dat je op je 20e pas mag zeggen dat je uit de puberteit bent geloof ik?
Al zouden de meeste hormonen hun plekje wel gevonden hebben denk ik.
Laatst bijgewerkt door NeverGiveUp op 04-09-13 22:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:30

Verschrikkelijk.. Heb er helaas ook een aantal problemen aan overgehouden ná mn pubertijd.. Daarnaast was ik heel opstandig maar ging op mijn "terrorhoogtepunt" alle aandacht naar mn zus omdat ze geopereerd was en niet mobiel was... Vervolgens thuis komen met 12 onvoldoendes op je lijst doet de situatie thuis ook geen goed := oh en ik was een enorme slet :p de jongens waarmee ik gezoend heb zijn niet meer op twee handen te tellen (of 5...) _O- zo onzeker als de pest maar gek op aandacht, rare combinatie eigenlijk!

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:31

Laat ik maar zeggen dat ik vind dat iemand de pubertijd moet afschaffen of een knopje uit moet vinden om het over te kunnen slaan. Ik was een emotionele achtbaan. :')

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:32

Saintelette schreef:
Verschrikkelijk.. Heb er helaas ook een aantal problemen aan overgehouden ná mn pubertijd.. Daarnaast was ik heel opstandig maar ging op mijn "terrorhoogtepunt" alle aandacht naar mn zus omdat ze geopereerd was en niet mobiel was... Vervolgens thuis komen met 12 onvoldoendes op je lijst doet de situatie thuis ook geen goed := oh en ik was een enorme slet :p de jongens waarmee ik gezoend heb zijn niet meer op twee handen te tellen (of 5...) _O- zo onzeker als de pest maar gek op aandacht, rare combinatie eigenlijk!

Hele logische combinatie juist. Je had die aandacht/goedkeuring waarschijnlijk nog nodig om je zekerder te voelen.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 22:33

Menino schreef:
vreselijk....
Ik was zo iemand die het liefste de hele dag op bed lag, een pokkehekel had aan school... Op het gymnasium begon en op het MBO eindigde, waar ik dan ook weer totaal niet tussen paste omdat ik buiten niets doen, ook nog erg kritisch, filosofisch ( :') ) en diepzinnig uit de hoek kon komen, wat weer totaal clashte met de mentaliteit van mijn medeMBO'ers.
Niemand wist eigenlijk wat ' ie met me aanmoest, en dat ging dan alleen nog maar over school :P

Hoe voelde het voor jou om als 16/17 jarige naar het MBO te gaan? Je was toen natuurlijk jong en het lijkt mij erg moeilijk om op jonge leeftijd al een beroepskeuze te maken... Heb jij dat helemaal niet zo ervaren?

SumSum

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:40

Ik kan best zeggen dat ik een verschrikkelijk rot kind was.... Terroriseerde mijn ouders en leraren... Zal maar niet vertellen wat ik allemaal gedaan heb. Maar goed je zit ook in een soort rollercoaster van kind zijn naar volwassen worden. Alles verandert ineens zo verschrikkelijk snel! Daar moet je wel even mee leren dealen met de bijbehoorende consequenties... Gelukkig is het met mij toch nog allemaal goed gekomen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 22:47

Ik heb nu een behoorlijke heftige situatie achter de rug (verschillende eigenlijk).
Dus voor mij is het echt op mijn tanden bijten (nu gaat het beter) maar afgelopen jaar ging het heel slecht me. Ik heb mij een heel schooljaar laten beïnvloeden op verschillende situaties waardoor mijn schoolpunten erg laag waren, gelukkig heb ik een A-attest nadat ze 2x 3 kwartier hebben gedelibereerd over mij.. sjongejonge wat was ik blij toen :wow:
Het was ook nog eens een rotsituatie met mijn paard, en nu zit ik er een beetje mee dat ik mijn vader al 3 jaar niet meer gezien heb. Nu begint het wat te borrelen hier en zijn er zoveel schuldgevoelens! tis niet simpel voor mij nu :)

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:31

Mijn puberteit was erg zwaar, maar helaas niet helemaal veroorzaakt door de standaard puberperikelen. Ik was toch wel een vrij lief kind, dat alleen achter de schermen opstandig kon doen.

Saskiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 09:53

Mijn puberteit was helemaal niet echt heftig. Ja, ik ben tot m'n 15e gepest en ik heb privé wat problemen gehad, maar daar heb ik me nooit zo door op de kop laten zitten. Daarbij was ik eigenlijk een hele lieve puber, volgens mijn ouders heb ik nooit echt zo'n 'rebelse puberteit' gehad. Ik luisterde gewoon. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 10:01

Ik ben alleen maar ontzettend blij dat ik steeds meer uit mijn puberteit raak.. :D
Ik was vreselijk onzeker, arrogant, heel erg op zoek naar mezelf, heel erg opstandig. Ik was op zich wel een vrolijke puber, ik lachte altijd veel en hard, praatte ook het liefste de hele dag door, er was echt geen stoppen aan soms.
Mijn mama overleed ook nog eens midden in m'n puberteit (een paar dagen voor m'n 15e verjaardag) dus dat was ook heel erg lastig allemaal.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 12:58

Als een terreuraanslag die minstens 7 jaar duurde _O- Ook ik ga niet m'n verhaal op het internet plempen, maar ik ben blij dat ik er nog ben, zeg maar :')

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-13 13:01

Ik vond mijn puberteit geweldig...tenminste nu ik erop terug kijk. Ik heb heel veel dingen uitgeprobeerd, was absoluut niet de makkelijkste en kwam standaard een kwartier te laat thuis :+
Ik heb er (naar mijn idee) het beste van gemaakt en het mijn ouders lekker moeilijk gemaakt. Nu een onwijs goede band met ouders en we kunnen ook vreselijk lachen om de dingen die ik heb uitgespookt :D