Borderline?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

nenahdm

Borderline?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 20:58

Hey bokkers :) ik wil even mijn verhaal kwijt! ik weet niet zo goed waar ik mijn topic moet plaatsen maar denk dat het hier wel thuis hoort.
Eerst een beetje 'voorgeschiedenis' geven :D

Een jaar geleden heb ik een relatie gehad met een meisje, het was heel moeilijk en ik kreeg vaak schuldgevoelens door haar etc en op een gegeven moment was ik het echt beu en wilde ik terug alleen verder gaan. Dit gebeurde in de vakantie maar toen het terug school was begon ik dr enorm te missen. Ik kreeg spijt en wou echt weer met haar verder, de eerste week kreeg ik van die smssen dat duidelijk maakte dat ze dat ook wou, maar op een gegeven moment keerde dit helemaal en ben ik het eerstvolgende weekend bij haar thuis gegaan (onverwachts). Maar toen had ze er zelf definitief een punt achter gezet.
Op school trok ze constant mijn aandacht.. ik kon haar logica niet echt meer volgen en werd wat afstandelijk. Dit merkte ze maar al te goed op en het werd een periode van aantrekken en afstoten héél het schooljaar. Het is niet makkelijk voor mij geweest, ze heeft mij een aantal keer erg gekwetst! Nu op het einde van het schooljaar (ongeveer een maand ervoor) begon ze contact te zoeken met mij, dit werden weer skypegesprekken van 2/3 uur aan een stuk. Dan heeft het weer een weekje stil gelegen langs haar kant, dus ik dacht.. daar begint ze weer -O-
Maar het contact verbrak daarna eigenlijk zo goed als niet en ik stelde voor om eens af te spreken voor alles wat bij te praten.. hiermee ging ze na enkele dagen mee akkoord maar toen kwamen de 'stel dat' vragen weer op. "Stel dat ik je terug wil, would you?" ik heb heel eerlijk geantwoord mijn antwoord was "Ja" en van haar kant hetzelfde. Dus op een of andere manier heeft ze mij helemaal weer gek zitten te maken met smsjes en natuurlijk speel je het spelletje mee. Na 3 weken ging ik met de klas naar bobbejaanland, toen hadden we ook hele gesprekken via sms en het ging er echt over!(langs haar kant). Toen we terug op de trein zaten kreeg ik opeens een sms "I can't".. ik voelde het al aankomen ;(
En jahoor, na enkele smssen stuurde ze mij heel eerlijk dit: 'Sorry maar ik kan het niet, ik wil u niet gebruiken om over de persoon te geraken waar ik nu gevoelens voor heb, sorry' paar smssen later.. 'Ik weet het, ik ben fiets up en de laatste tijd gaat het niet zo goed met mij, ik snap da heel goed maar ik weet dat als ik het weer zou proberen dat eenmaal ik over die persoon ben, daik het ga uitmaken.'

Op dat moment werd ik echt hysterisch.. voor de derde keer dat ze dit deed!
Daarna is het contact voor heel de zomervakantie afgebroken..

Maar, to the point.
Omdat mijn vorig schooljaar met de hakken over de sloot was wilt mijn moeder dat ik dit jaar begeleid word hiervoor. Dus ik ben eind augustus naar een therapeut/homeopaat geweest om wéér eens mijn verhaal te doen (ondertussen heb je er echt genoeg van := )
Mijn moeder heeft uiteindelijk de hoofdzaken verteld want ik kon geen woord uitbrengen.

De therapeut heeft gezegd dat ze waarschijnlijk borderline heeft en ik moest eens de symptomen opzoeken. En die kloppen gewoon, ben er niet echt goed van geweest toen!
-Ze heeft mij ooit 'bedreigd' met zelfmoord. Moest ik haar ooit verlaten zou ze zelfmoord plegen.
-Ze snijd haarzelf om haarzelf te straffen.
-Ze bindt zich niet makkelijk aan mensen omdat ze zoiets heeft van 'De mensen die ik graag zie gaan mij toch verlaten... dus waarom de moeite doen' Zo had ze tegen mij ook vaak gezegd dat ze zo goed als niets om haar vrienden geeft (wat dat nu is weet ik niet).
-Ze kan heel impulsief reageren en ging ook dingen altijd op mij projecteren. Ze kon gemeen uit de hoek komen en dat is waarschijnlijk waarom ze haarzelf altijd wilde straffen.
-Ze heeft een heel laag zelfbeeld. En de andere moment denkt ze dat ze de wereld aankan en dat ze het 'al' is. (zo kwam ze voor mij over)
-Ze heeft al jaaaaren last van haar knie en die doet veel pijn. Wilt ze naar het leger gaan :=

Dit puntje is ook heel herkenbaar
De borderlinepatiënt heeft vaak een sterke neiging tot extreme (voor)oordelen. Bijvoorbeeld: in relaties met vrienden en/of partner is het vaak alles of niets – vaak eerst alles, en daarna plotseling niets.

Nu weet ik niet wat ik hiermee aanmoet. Haar ouders zijn van niets op de hoogte en smijten de waarheid maar weg. Die laatste keer had mijn moeder met haar moeder gebeld en het verhaal geschetst en ook gezegd over haar snijden etc. Het leek alsof ze er niet te veel aandacht aan heeft besteedt..
Maar ik voel me nu de enigste die dit weet en ben er niet zo goed van want ze heeft hulp nodig. Maar wat moet ik doen? ik heb niets van contact met haar.. zou ik het op tafel leggen bij de zorgcoördinator op school? Kan ik er wel vanuit gaan dat ze borderline heeft?
In ieder geval heel erg bedankt voor dit verhaal te lezen! ik hoor graag jullie mening :)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:19

Ik zou wat je nu weet gewoon voor jezelf houden.
Sowieso omdat de therapeut haar niet gesproken heeft en dus enkel van jou verhaal uit moet gaan.
Als het voor jou de puzzelstukjes op de plek laat vallen is dat prima, maar deze "informatie" delen met andere mensen om haar heen is echt niet oké.
Ze kan pas geholpen worden als ze dat zelf wil dus aansturen op hulp is zinloos dat zal ze toch afslaan.

Laat het hier bij en hou je afstand.

Anonymous86

Re: Borderline?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:23

heel herkenbaar, maar dan bij mezelf. alleen bij mij is nooit borderline geconstateerd, ben wel bij een therapeut geweest. Heb destijds wel een vriend gehad met borderline maar niet zo extreem. maar hem kon je ook niet vertellen wat te doen, luisterde toch niet. in ieder geval succes gewenst en veel sterkte

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:24

zonnebloem18 schreef:
Ik zou wat je nu weet gewoon voor jezelf houden.
Sowieso omdat de therapeut haar niet gesproken heeft en dus enkel van jou verhaal uit moet gaan.
Als het voor jou de puzzelstukjes op de plek laat vallen is dat prima, maar deze "informatie" delen met andere mensen om haar heen is echt niet oké.
Ze kan pas geholpen worden als ze dat zelf wil dus aansturen op hulp is zinloos dat zal ze toch afslaan.

Laat het hier bij en hou je afstand.

Dat is waar, dat is ook het geen wat ik verwacht. Maar toch voel ik me geneigd dit te zeggen tegen de zorgcoördinator van school (niets gaat buiten die muren als ik dat niet wil ;) ) Maar dat er toch iémand van op de hoogte is..

Ik zou het sneu vinden voor haar als er nooit iets aan gedaan wordt.

Bedankt Rianne :)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:27

Jij bent 16, hoe oud is zij? Knap dat de therapeut zo'n uitspraak doet, erg gevaarlijk. Borderline is een heftige diagnose die sowieso pas na je 18e vastgesteld mag/kan worden, dit omdat pubertijd ook heel erg op Borderline kan lijken en er eerst een 'zekerheid' moet zijn dat je hier uit bent.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:27

Een therapeut die zo'n uitspraak doet zou ik direct wantrouwen, dat kan echt niet! Of deze meid een probleem heeft kan alleen een professional bepalen na meerdere sessies met haar te hebben. Verder kan daar niks over gezegd worden.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:31

troi schreef:
Een therapeut die zo'n uitspraak doet zou ik direct wantrouwen, dat kan echt niet! Of deze meid een probleem heeft kan alleen een professional bepalen na meerdere sessies met haar te hebben. Verder kan daar niks over gezegd worden.

Dit zou ik echt niet zeggen := wij kennen hem persoonlijk en hij weet waar hij mee bezig is.

Zelf is ze 17 en wordt volgend jaar 18.

Op dr 13de zat ze al aan de drank en wiet te smoren ;) dit kan een oorzaak zijn zei de therapeut.

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:33

Mear schreef:
Jij bent 16, hoe oud is zij? Knap dat de therapeut zo'n uitspraak doet, erg gevaarlijk. Borderline is een heftige diagnose die sowieso pas na je 18e vastgesteld mag/kan worden, dit omdat pubertijd ook heel erg op Borderline kan lijken en er eerst een 'zekerheid' moet zijn dat je hier uit bent.

Dit dus. :j De kenmerken of 'symptomen' die jij opnoemt passen ook bij een puber. Ik zou dan ook heel voorzichtig zijn met de diagnose borderline.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:37

xTitanic schreef:
troi schreef:

Dit zou ik echt niet zeggen := wij kennen hem persoonlijk en hij weet waar hij mee bezig is.
t.

Blijkbaar is hij dan toch, tijdelijk?, de weg kwijt. Je mag als psycholoog/therapeut op basis van een verhaal van iemand anders geen diagnose stellen. Dat kan gewoon niet, ik kan toch ook niet bij mij huisarts zwangerschapspillen (ofzo) halen voor mijn buurvrouw als ik daar vertel dat zij vaak misselijk is en dik wordt? Die wil haar dan zelf zien en het uit eigen mond horen voor die daar ook maar iets over zou zeggen. En dat werkt voor een goede therapeut precies hetzelfde!

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:39

xTitanic schreef:
troi schreef:

Zelf is ze 17 en wordt volgend jaar 18.

Op dr 13de zat ze al aan de drank en wiet te smoren ;) dit kan een oorzaak zijn zei de therapeut.

Blijkbaar niet, anders had hij dit niet zo gezegd. Borderline is een zware persoonlijkheidsstoornis, die moet echt vastgesteld worden door middel van heel erg veel testen.

En -voor zo ver mij bekend is- ontwikkeld Borderline zich niet door middel van drugs en drank, maar wel als je er aanleg voor hebt. Er is bijvoorbeeld wel een risico factor om het inderdaad te ontwikkelen zoals invaliderende communicatie tijdens de opgroeiende fase.

Wel is het zo dat veel Borderline patiënten vaak neigen naar overmatig drank en drugs gebruik.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:40

Hij heeft echt niets vastgesteld.. heb ik dit vermeld in het topic? hij heeft me alleen gezegd dat ik eens de kenmerken moest opzoeken..

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:42

xTitanic schreef:
De therapeut heeft gezegd dat ze waarschijnlijk borderline heeft en ik moest eens de symptomen opzoeken.

Dat 'waarschijnlijk' is voor mij al erg genoeg. Je zegt dat niet zomaar van iemand die je zelf nog nooit hebt gesproken. Jouw verhaal kan ook bijvoorbeeld niet helemaal kloppen en dat zou de zorgcoördinator ook al bevooroordeeld zijn omdat jouw therapeut heeft gezegd, aan de hand van jouw verhaal dat ze waarschijnlijk Borderline heeft. Echt heel erg fout van hem :n

Overigens is de uitspraak die hij doet een hypothese, die mag je als psycholoog niet zomaar maken zonder met deze persoon in gesprek te zijn geweest.
Laatst bijgewerkt door Mear op 04-09-13 21:45, in het totaal 1 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:43

Moderatoropmerking:
Ik vind dit topic behoorlijk op het randje; er mag geen enkele verwijzing meer naar het meisje in kwestie worden geplaatst. Als iemand zich herkent in dit topic, is het waarschijnlijk nogal schokkend om te lezen dat er zomaar op los wordt gedokterd zonder dat iemand het zelf weet.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:45

Oke, ik wil dit topic zo snel mogelijk op slot of ik ga zelf weer in de put zitten omdat ik me schuldig voel.
en hoef ook geen pb's als het op slot gaat :)
Laatst bijgewerkt door nenahdm op 04-09-13 21:46, in het totaal 1 keer bewerkt

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:45

Ik vroeg tenslotte alleen maar om hulp wat ik zou kunnen doen, geen zin om me slecht te voelen iig :)

AnnaLoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:46

Mear schreef:

Sluit ik me bij aan. Je vriendin is nog te jong voor die diagnose. Vind het daarom wel raar dat een therapeut zegt dat je zelf maar even moet gaan zoeken naar de kenmerken van borderline.
Borderline wordt gauw gediagnosticeerd door leken, maar het werkt echt niet zo dat je zelf kan gaan kijken aan hoeveel punten uit de DSM IV je komt om te bepalen of je het zelf ook hebt.
Uit eigen ervaring weet ik dat daar heel veel testen en gesprekken met psychiaters en psychologen aan vooraf gaan voordat ze die uitspraak doen.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:47

Sorry, maar ik vind jou alles behalve slachtoffer nu even, vind het vooral erg sneu voor het meisje dat er zoiets over haar gezegd wordt :)

Wat je zou kunnen doen is zorgen dat het meisje zelf naar de psycholoog toe gaat. Wil ze dit niet, heb je helaas geen mogelijkheid om iets voor haar te doen. Dit zal ze zelf moeten ondernemen allemaal.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:48

Sorry dat ik het gevoelige type ben!

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:49

xTitanic schreef:

Oh meiske toch...

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:49

Mear schreef:
xTitanic schreef:

Oh meiske toch...

:roll:

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:51

Probeer het niet zo negatief op te vatten allemaal en niet zo dramatisch het allemaal te zien voor jezelf. We proberen haar (en jou) te behoeden voor negativiteit en voor heftige on-onderbouwde uitspraken van de therapeut. Het is nogal wat allemaal, stel jij zou dit lezen over jou? Borderline is nou eenmaal een vreselijk heftige persoonlijkheidsstoornis. Dus doe dat meisje vooral een lol en praat hier verder niet over met iemand. Voor dat soort diagnoses moet zij zelf naar een therapeut en áls het na onderzoek er uit komt is het aan haar om dat aan de buitenwereld te vertellen.

Niks is zo erg als iemand je naam schaadt door dit soort dingen te roepen.

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:54

Ik hoor er eigenlijk niet mee bezig te zijn met dit soort zaken, ben nog maar 16.
En ik wist ook niet dat het zo onredelijk is dat een homeopaat aan de hand van mijn verhaal dit niet mag zeggen.. achja, ik zal er mijn handen van afhouden voorlopig :)

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:55

xTitanic schreef:
Ik hoor er eigenlijk niet mee bezig te zijn met dit soort zaken, ben nog maar 16.
En ik wist ook niet dat het zo onredelijk is dat een homeopaat aan de hand van mijn verhaal dit niet mag zeggen.. achja, ik zal er mijn handen van afhouden voorlopig :)

Een homeopaat heeft dit gezegd :wow: ?

Nu breekt mijn klomp echt..

nenahdm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 21:57

homeopaat/therapeut.
Jeetje sorry zeg..

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 21:59

xTitanic schreef:
homeopaat/therapeut.
Jeetje sorry zeg..

Ik val jou toch niet aan? Stop eens met zo in de stress te schieten gelijk, nergens voor nodig! :n

Maar een homeopaat is iemand die geen opleiding heeft gehad (en dus geen diagnostiek), die dus al helemaal niet een diagnose zou kunnen stellen.. tenminste, dat is mijn idee van een homeopaat..