Verroeste spijker in vinger, wat nu?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Tarzan

Verroeste spijker in vinger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:28

Hoi bokkers,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen.

Ik heb zojuist een spijker waar je een hoefijzer mee vast zet (en om het helemaal af te maken de lange variant) in mijn vinger gekregen, echter is deze spijker erg verroest en maken wij hier op stal er altijd de stolgaten mee schoon (Ik op dat moment dus ook, paard trok het been weg om naar een vlieg te schoppen en daar zat ie in mijn vinger :=)

Maar nu is de vraag wat moet ik ermee?
Ik heb m'n vinger meteen onder de koude kraan gehouden omdat het bloedde als een gek, betadine kreeg ik helaas niet open ivm vinger dus daar ga ik zometeen thuis nog mee ontsmetten! Maar hoe zit het met tetanus oid?

Ik ga morgenmiddag sowieso naar de dokter dus dan vraag ik het meteen na maar moet ik hiermee wachten tot morgenmiddag?

Dankjewel alvast!

unihorses

Re: Verroeste spijker in vinger, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:29

tetanus halen :)

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:30

Tetanus halen als het langer dan 8jr geleden is en zsm. ontsmetten met betadine, soda (groene biotex) of de Dettol wondjes versie.

Kim_Evendi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:31

ontsmetten met Biotex en idd tetanusprik halen

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:32

En goed uit laten bloeden, zo lang je niet leeg bloed: des te meer bloed des te beter, dat spoelt het van binnenuit goed schoon.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:34

auch dat zal ff zeer doen! heb je ooit wel tetanusprik gehad? ik zal voor nu even in bakje met soda/ Biotex in lauw water gaan zitten zodat de meeste 'troep' eruit kan. En dan morgen even huisarts bellen!

BlauweSteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:34

Mijn zusje is in de vakantie in een spijker(ook vrij roestig) gaan staan, en die moest van de huisarts 3x per dag in een sodabadje met d'r voet. Bij haar is het mooi genezen.

_San87_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:36

Spoed? Afhankelijk van hoe het eruit ziet en in hoeverre je het goed ontsmet krijgt. Bloeden is een goed teken over het algemeen. Tetanus hoeft niet nodig te zijn, dat is ook weer afhankelijk van wanneer je de prik daarvoor hebt gehad.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:40

In ieder geval een tetanus prik halen als je die niet meer hebt, dat het bloed is alleen maar goed, dan gaat het vuil eruit, nadeel van een vieze spijker in een steekwond is dat het tetanus virus juist gedijt als er geen zuurstof bij komt (daar gaat ie dood van) dus wees echt verstandig en ga die prik halen. Volgens richtlijnen van het who moet dat binnen 72 uur na verwonding, je kunt dus tot morgenmiddag wachten alsmje dat wilt.

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 17:41

Oké maar is het erg als ik die tetanus morgen haal?
De wond heeft flink gebloed in ieder geval!
Het klopt nu alleen als een gek, de spijker is best diep in m'n vinger gegaan :=

Ik heb werkelijk geen flauw idee wanneer ik voor t laatst een spuit heb gehad, zover ik mij kan herinneren is m'n laatste prik (en dan weet ik niet eens of dat tetanus was) zeker 8 jaar geleden.

Pijn deer het zeker, ging bijna van m'n stokje :=

Dan vraag ik morgen de dokter meteen voor een spuit en ga ik nu even snel wat ontsmettingsmiddel halen en baden!

Dankjewel allemaal voor de reacties!

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:49

Sterkte :(:)

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:49

Als je als kind via het consultatiebureau/schoolartsen ed netjes je vaccinaties (basisvaccinaties voor tetanus zit daarbij in nl) gehad hebt ben je tot je 18e beschermd.
Als je dus niet zeker weet of je na je 18e een tetanusbooster hebt gehad is het verstandig een tetanusvaccinatie te halen, daarna ben je weer voor 10 jaar beschermd, echter voor zover ik weet moet je dat wel binnen 24 uur na de verwonding doen, dus morgenochtend even bellen met de assistente, kan me zo voorstellen dat de assistente ook mag vaccineren (op voorschrift arts natuurlijk, maar daarvoor hoef je de arts niet perse te zien).

Tetanusvaccinatie beschermt tegen een tetanusinfectie. Niet tegen wondinfectie in het algemeen.
Dus ik zou de komende paar dagen een aantal keer per dag in de soda/biotex/badedas weken zodat het vuil uit de wond kan.

edit:
Sowieso is het voor mensen die met dieren omgaan, ofwel de meeste mensen hier op bokt, verstandig beschermd te zijn voor tetanus omdat we meer in contact komen met (straat)vuil dan de gemiddelde medemens, beter voorkomen als genezen toch?
Laatst bijgewerkt door Annemiek80 op 03-09-13 17:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:51

Succes! Heb min of meer hetzelfde meegemaakt, 7 jaar geleden ongv, maar bij mij was het echt een joekel dat in een stuk hout gespijkerd zat.. Ik wist dat hij er lag, en lette altijd goed op, maar die éne keer ging het mis. Het was gebeurt bij mijn buren, dus gelukkig waren die thuis en konden die mij naar huis dragen (ik kon niet lopen met een blok hout aan mijn voet) Het doet idd absoluut geen deugd, al voelde ik het eigenlijk niet echt, maar raakte vooral in paniek van het beeld. Let op dat het niet te veel gaat zwellen, ik moest bijna 'onder het mes' om het vocht eruit te laten halen ;) Gelukkig is dat niet gebeurt :P Overigens had ik toen schoenen met topjes aan, en was het nét door zo'n topje waarbij de zool dus wat dikker was, toch zat hij écht in mijn voet. Ik ben ontzettend blij dat ik het snel door had, want anders was het 'voet op een stokje' :=

98xsophiex98

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 17:51

Ik lees even mee heb zaterdag een snee gekregen door iets roestigs.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 18:23

Binnen de 72 uur na het ongeval moet de tetanus gehaald zijn. Dus dat kan inderdaad morgen! :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-13 19:16

Jullie maken mij nog bang ;)

Ik heb net even gedoucht en ga zometeen flink baden, kom net pas thuis namelijk..
Tsja dit zag ik ook echt niet aankomen, paardlief is echt doodbraaf op de poetskatoen maar net toen ik het watje in het stolgat wilde duwen trok hij z'n voet weg omdat een vlieg hem nt irriteren was en toen prikte ik dus vol in m'n vinger :+

De vinger is wel flink gezwollen en hard geworden!
Hopelijk slinkt hij een beetje na het baden/ontsmetten..

Ohja voor de extra info het is in het topje van m'n wijsvinger :=

Ik zal morgen een update geven als ik bij de dokter ben geweest!
Voor nu iedereen hartstikke bedankt voor de snelle reacties!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:24

Hoi Tarzan,
hopelijk lig je nu lekker te slapen - "en morgen gezond weer op".

Zou je vingen in de loop van de nacht nog harder en dikker zijn worden: gewoon zelf naar de praktijk fietsen en die vinger onder de neus van de assistente douwen: "kan ik hier tercht, zo meteen, of toch maar EHBO van het ziekenhuis...?"
(Op de mensen variant van einschutsz zit je niet te wachten.)

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:28

Tja, iets van een ontsteking kan ik me wel voorstellen op stal. Maar omdat het lekker gebloed heeft, zou ik me niet al te druk maken. Die roest is wel een beetje jammer en zoals de rest zegt, dat wordt waarschijnlijk een tetanus-shotje. Troost je, de tetanus die nu gespoten wordt, heeft een geldigheid van minimaal 15 jaar of zelfs voor het leven, maar dat weet ik niet meer zeker. Zou het sowieso niet afdekken met een pleister, lekker an de lucht laten drogen en succes morgen.

ladypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:30

Hoi, succes morgen bij de dokter.
Gewoon even een tetanusprik halen verder lekker ontsmetten. Soda/Biotex trekt eventueel een ontsteking eruit.

Voor iedereen rond de 18 jaar en veel omgaat met dieren (paarden :P ) is het sowieso verstandig om je tetanusbooster te halen. Dan ben je met één prik klaar. En hoef je je de komende 10 jaar geen zorgen te maken.

En mogelijk moet je als je 'm op latere leeftijd haalt een dubbele prik halen (weet niet precies hoe dat zit, maar toendertijd zeiden ze tegen mij dat ik precies op tijd was zodat ik een booster kon krijgen)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:31

Inderdaad morgen even naar de huisarts, bloedvergiftiging kan gevaarlijk zijn.
Mijn vriend had een onschuldige snee op z'n hand maar 's avonds liep er een rode streep van de wond naar boven als een soort rode ader, bleek het bloedvergiftiging. Spuit gehad en antibiotica toen was het zo weer over. Beterschap.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 22:32

Toevallig, vanmiddag nog bij de huisarts nagevraagd over de tetanus !

Hij is 10 jaar geldig
Je hebt hem op je 9e gehad
Als je een wond hebt, morgen gewoon erheen en dan krijg je een boost zoals ze het noemde.

Anne.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-13 23:38

TS, hoe is het met je vinger?! Leef je nog? :)

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-13 06:26

Vinger zit er nog aan :D
Hij is wel flink gezwollen en hard maar dat zal wondvocht zijn.
Verder is het midden van m'n vingertopje een beetje blauw (was gisteren ook al)

Aan het wondje is trouwens niks van viezigheid te zien, is mooi dicht..

(M'n moeder had al gezegd zodra ik koorts krijg meteen naar de dokter)

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 07:01

Niki, doos! :') :*

Ga alsjeblieft voor de zekerheid een tetanus halen bij de huisarts. Is je vinger ook warm/rood rondom de zwelling? Dat is namelijk ook een teken van ontsteking. Doe voor de zekerheid ook nog wat vingerbadjes met Biotex...

Heel veel succes! Hopelijk kan je zondag gewoon rijden trouwens :)

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-13 07:07

Ik ben twee weken terug gebeten door een paard en ben langs de huisarts geweest, deze zei mij dat je tot je 21/22 beschermd bent voor tetanus! Niet tot slechts je 18e