Veselijke napijn operatie

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nant

Veselijke napijn operatie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 02:00

Lekker tijdstip, sorry hier voor!

Ik ben zojuist verlost van mijn amandelen onder algehele narcose.
Ik was om 12.00 in het ziekenhuis, zou om 13.30 worden geholpen, door drukte werd dit 15.00 en door tussenkomend spoedje 18.30. Ik werd dus van afdeling dagverpleging overgeplaatst naar zaal na de operatie. Voor de operatie was afgesproken dat ik diclofenac (zoiets) moest krijgen en meer info over nabloedingen, ook moest ik een nacht blijven.

Na de operatie ging alles fout wat fout kan gaan. Arts was naar huis gegaan zonder recept uit te schrijven, ze hebben nog alles geprobeerd tot aan andere ziekenhuizen bellen aan toe voor een recept. Helaas geen diclofenac voor mij. Tot overmaat van ramp werd inbaar huis gestuurd, toen voelde ik mij super door morfine, maar natuurlijk losgekoppeld en om half 10 ri huis.
Word mijn moeder om 10 uur gebeld dat ik weg ben. Duh ze hebben mij net gehaald. Was dus niet de bedoeling..

Ik heb verder tegen de afspraken in geen papieren / telefoonnr mee gekregen wat ik moet doen bij nabloedingen en pijn. Nou vooral dat laatste, wat een hel!!
Ook de arm / ader waar het infuus inzat zwelt van hand tot elleboogbolte op en de ader trekt rood weg. Is dit normaal?? Ook braak ik na elke slok water bloed op, hoort dit?
Morgen kan er helaas pas diclofenac gehaald worden :( ik heb zo'n verschrikkelijke pijn!

Iemand tips voor mij? Slapen gaat niet meer :(

Bambolina

Re: Veselijke napijn operatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 02:05

Ik heb geen verstand van hoe het zit met amandelen knippen en wat daar wel en niet normaal bij is.
Maar zo'n heftige zwelling van een infuus is wel vreemd, klinkt als een allergische reactie. Ik wil je niet bang maken maar als ik jou was zou ik wel nu even contact opnemen met een dokter/eerste hulp.
Ze hebben er wel een potje van gemaakt in dat ziekenhuis zeg!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 02:07

Dat klinkt helemaal niet prettig :n

Kun je de huisartsenpost niet bellen voor advies en eventueel een recept voor diclofenac ?
's Nachts zijn er ook apotheken open voor noodgevallen !

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 02:14

Ik laat mijn moeder wel even bellen inderdaad, nare is dat ik geen telefoonnummers ed. heb.
Mama vind dit ook niet normaal en wil mijn nicht (ambulace broeder / medewerkster) eigenlijk even bellen. Ik voel me zo banketstaaf nu ik iedereen wakker houd :(

Kunnen ze op SEH zomaar diclofenac voorschrijven? Ga het in ieder geval even proberen. Hoop alleen niet dat ik zelf langs moet kan nlk niet rechtop zitten of lopen, onderweg naar huis ook al twee keer weg gevallen.

Eerst mijn nicht maar even bellen!
Laatst bijgewerkt door Nant op 23-08-13 02:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 02:17

Je hebt toch wel het nummer van je huisarts ?
Dan word je vanzelf doorverwezen ..

Niet banketstaaf voelen, voor jou is het verreweg het ergste en je moeder zal blij zijn dat ze iets voor je kan doen :(:)

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 02:17

Ja HA en SEH heb ik nummer van inderdaad. Dankje

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 02:23

Gauw bellen dan !

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 02:38

Mama heeft gebeld er komt zo een arts langs. Vooral het bloed opgeven en de ader was verontrustend. Arm begint nu ook te slapen het gaat snel van vingers ri elleboog, terwijl ik continue beweeg.

Ik ga nog even rusten nu.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 02:43

Ik wens je heel veel sterkte en beterschap !

Laanbanaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 02:53

Hoop voor je dt de arts er snel is! Sterkte

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 03:43

Hebben ze goede zalf voor hoor voor die plek op je arm, komt vaker voor!
Hoop dat jeiets sterks krijgt tegen de pijn! Sterkte!

kaatje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 05:21

jee, wat een toestand zeg :oo

hoe is het nu met je?

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 05:32

jeetje wat een gedoe zeg, ik hoop voor je dat de arts iets heeft kunnen doen en dat het nu iets beter gaat met je!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 05:38

Oh meid wat een narigheid en dat bij zo'n relatief simpele ingreep. . Sterkte!

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 05:49

Arm niet veel mee gedaan, ff gemasseerd. Heb diclofenac zetpillen gekregen om vandaag door te komen. Bloed opgeven was gelukkig oud bloed en geen nabloeding.
Arts heeft 15/20 min gewacht tot diclofenac was ingewerkt, toen kon ik wel drinken, dat moest nlk anders zou hij ambu bellen en moest ik terug naar t zkh, want anders zou ik uitdrogen.

Arts vond het wel raar dat de zkh arts geen nacontrole enz heeft gedaan en k moet vandaag even bellen voor meer diclofenac en hoe de operatie is gegaan.

dito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 05:50

ow fijn even wat te horen, jeetje joh wat heftig. Denk je even: dit is zo gedaan nou niet dus echt alles zit je tegen. Hoop dat je de dag met de diclofenac een beetje door komt mare dat is wel goed spul hoor

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 05:54

Ja iedereen zei inderdaad dat t goed te doen was, kleine ingreep enz.
Beetje balen dat in het zkh alles langs elkaar heen is gelopen.
Met die diclofenac is het nu prima te doen, voelt nu als een gewone fikse keelontsteking, nou die laatste keer kan ik ook nog wel hebben :D

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 06:06

Ijswater drinken. Zoveel mogelijk. En proberen om je niet te druk te maken. Gewoon wachten tot het over gaat.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 06:09

Ik zou zeker ook contact opnemen met je behandelend arts, tuurlijk kunnen er fouten gemaakt worden maar ik begrijp niet dat ze je zonder afdoende medicatie naar huis sturen en eigenlijk zeggen "zoek het maar uit"

Sterkte, drink veel koud (ik was toen dol op de mc shakes lekker dik en daardoor makkelijk door te slikken) en hopelijk ben je er gauw weer bovenop.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 08:11

Bedankt voor jullie tips en steun!

Net zkh gebeld, diclofenac word voorgeschreven nu. Helaas geen operatie verslag :( was wel benieuwd wat er voor zooi uitkwam!

Ze vertelden mijn moeder dat ik had GEGETEN en gedronken voor ik naar huis ging _O- Mams zei, nou gegeten lijkt me niet!

Weet iemand hoe lang je kans blijft houden op nabloedingen? Dat wist de zuster niet te vertellen :( Op internet varieert het van 12 uur tot 3/5 dagen..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:17

Dit staat op de site van het academisch ziekenhuis maastricht:
De link: http://www.azm.nl/zorgcentra/zorgcentra ... lamandelen

Instructies na de operatie
Veel drinken van koud water is belangrijk en kan de keelpijn verlichten. Daarnaast moet u het schrapen van de keel zien te voorkomen. Het is aan te raden om de eerste twee tot drie dagen na de operatie door te gaan met koude vloeibare voeding om het slikken gemakkelijker te maken. Ook het eten van waterijsjes verlicht de pijn. Als de slikklachten minder worden, kunt u zachte voeding gaan gebruiken, bijvoorbeeld boterhammen zonder korst, en daarna normale voeding. Dit hangt af van hoe u zich voelt. Voorkom het uitdrogen van de keel. Dit veroorzaakt nog meer pijn, dus drink regelmatig kleine beetjes om de keel vochtig te houden. Drink geen sinaasappelsap of andere koolzuurhoudende dranken. Melkproducten worden over het algemeen als plakkerig en vervelend ervaren. Neem voldoende energie in de vorm van onder andere aanlenglimonade. Eet geen scherp gekruid eten en drink geen alcohol. Roken is verboden!

Op de plaats waar de amandelen zaten vormt zich een grijswitte korst, die meestal na zeven tot acht dagen loslaat en spontaan verdwijnt. De adem kan hierdoor wat weeïg ruiken. Bovendien kunt u een wat metaalachtige smaak hebben. Ook dit verdwijnt vanzelf.

Het kan zijn dat u zich de eerste dagen thuis nog niet zo lekker en fit voelt. Dit komt omdat u narcose hebt gehad. De eerste 24 uur na de operatie mag u dan ook niet autorijden. Houdt u zich verder een week rustig. In principe zult u na een ruime week hersteld zijn en uw werkzaamheden weer kunnen hervatten. Dit, en ook wanneer u weer mag sporten, kunt u bespreken met uw behandelend arts. Houdt de keel goed warm; draag een sjaal wanneer het koud is.

Controle
Na zes weken gaat u voor controle naar de huisarts. Deze afspraak maakt u zelf bij de huisarts.

Risico`s
Problemen die wel eens kunnen voorkomen zijn:

bloeding;
zwelling van de keel;
moeilijke ademhaling;
temperatuurstijging boven 39° C.

Nant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-13 08:25

Bedankt voor je info, nabehandeling is inderdaad ook niets over afgesproken.
Koud drinken en ijsjes gaat redelijk goed.

Behandelend arts is helaas vrij vandaag :( maar belt Miss later nog.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:31

bloed ophoesten is heel normaal tijdens de operatie loopt dat je maag in en het lichaam kan daar niet veel mee, reken er ook op dat je poep heel donker gaat zijn, niet schrikken daarvan.

De pijn is gruwelijk, het enige wat mij bij echt heel goed hielp was advil liquid.

Verder veel koud water en je niet druk maken, probeer iets te eten, afgekoelde boullion is erg prettig. Probeer wel zo veel mogelijk voeding stoffen binnen te krijgen. Ik kon destijds een maand niet normaal eten en werd er toch wel heel erg slap van. Probeer dan ook sport drankjes zoals AA te drinken.

Verder komt het wel goed, als je rustig aan doet en de tijd neemt om te ontspannen.

Nabloeding hangt vooral af van hoe rustig je jezelf houdt en wat je naar binnen werkt. Geen melkproducten want die plakken te veel en maken de wonden weer stuk

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:35

Nou TS, ik werk zelf in de zorg en kan zeggen dat dit echt NIET normaal is. Dat een arts een recept 'vergeet' te schrijven, tot daar aan toe, maar dat een ziekenhuis (waar ze dan nog operaties uitvoeren) géén Diclofenac in huis heeft? Ja sorry maar dat kan ik echt niet begrijpen :n
Oud bloed ophoesten, ok maar zulk een dikke arm? Dan zouden bij mij alle alarmbellen gaan rinkelen.
Hoe ben je eigenlijk thuisgekomen als ik vragen mag? Hopelijk toch niet alleen?

Ik zeg het niet zo snel maar in jouw geval zou ik echt een klacht indienen. En om een verslag vragen!
Veel beterschap TS, ijsblokjes willen ook wel helpen :(:)

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-13 08:43

Gelukkig dat je zo'n fijne arts hebt getroffen vannacht, tenminste wel eentje die de tijd voor je heeft genomen :j

Beterschap :(:)