Straks naar de dokter toe... gewoon wegvallen.. waardoor?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Straks naar de dokter toe... gewoon wegvallen.. waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 12:32

Eergisteren had ik saai typwerk te doen en verveelde me nogal. Dus heb ik ongenadig zitten snaaien en daar kan mijn maag niet tegen. Gisterennacht dus enorm aan het overgeven geweest, via mijn neus en al := en daarna diarree. Dat is allemaal heel normaal, had ik maar niet zo'n schransvarken moeten zijn. Helaas triggerde het wel een probleem wat ik nu al heb sinds ik in verwachting was van mijn zoontje:

Bij lang staan, bij warmte, bij langdurig autorijden en dus ook na het overgeven begint (denk ik) mijn bloeddruk ineens weg te vallen.
Het geluid komt dan van ver, ik word misselijk, mijn hoofd zelf voelt zwaar, maar ik ben wel licht in mijn hoofd, een beetje duizelig en draaiierig, het koud zweet breekt me uit, ik krijg een metaalsmaak in mijn mond en ik voel me helemaal buiten de wereld staan, net alsof ik een film kijk, alles lijkt veraf en in toenemende mate vertragende beelden, soms alsof je door het licht van de stroboscoop kijkt.
Mensen aan de kant zien me dan wit wegtrekken en wankelen.
Vervolgens moet ik op de grond gaan zitten, liefst tegen een muur om niet om te vallen. Ik ben nog wel bij bewustzijn maar ik heb weinig bewustzijn van wat er om me heen gebeurt. Ik denk dat ik op het randje van flauwvallen zit.
Na even zitten 'kom ik weer bij', maar ben vervolgens urenlang slap, moe, ik val voortdurend spontaan in slaap, mijn lichaam voelt zwaar, alles blijft vertraagd binnenkomen, mijn benen voelen zwaar en pijnlijk (een beetje zoals bij restless legs alleen wil ik ze niet bewegen), ik ben te misselijk om iets te eten en mijn heupen waarvan ik door fibromyalgie veel pijn aan heb doen extra pijn.

Mijn gemiddelde normale bloeddruk is 120/70, een arts die EHBO verleende net na een aanval kon 20 minuten na het bijkomen mijn bloeddruk meten op 80/60.

Deze bloeddrukvallen schijnen bij een zwangerschap vrij 'normaal' te zijn, het kan ook geen kwaad, maar ik heb ze nog steeds en ik heb ze dus ook wel eens met het autorijden. Gelukkig voel ik het aankomen en zet ik de auto dan aan de kant tot ik weer mezelf ben, maar ik vind het op zijn minst onhandig en onprettig en op zijn ergst kan het ooit gevaarlijk worden als ik het niet aan voel komen.

Ter volledigheid vul ik nog even aan dat ik ook een doorverwijzing naar de osteopaat ga vragen omdat ik over het algemeen veel stijver ben geworden, ik kan soms moeilijk rechtop komen als ik bijv. heb gezeten of in de auto gereden en mijn rug was gebogen, er zit een blokkade in de middenrug ter hoogte van mijn behabandje en een tijd geleden heb ik enkele maanden last gehad van een uitvallende linkerarm. Maar dat lijkt me dus gewoon een beknelling die losstaan van het bovenste probleem.

Is er een Bokker die dit herkent en wat mogelijke oorzaken weet te noemen?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Straks naar de dokter toe... gewoon wegvallen.. waardoor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:41

ik denk dat je voor dit soort problemen geen huis tuin en keuken advies van bokkers moet willen maar fijn maar je arts moet gaan.

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:43

Heb je weleens je suiker geprikt?

Lijkt op een hypo (diabetes), zeker omdat het dit keer ook in combinatie was met een schransbui.

Edit: linkje naar info over hypoglykemie.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypoglykemie
Laatst bijgewerkt door _Nelleke_ op 19-08-13 12:48, in het totaal 1 keer bewerkt

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:45

Denk dat een bloedonderzoek geen gek idee zal zijn idd.
Verder kunnen het zoveel dingen zijn, daar moet een arts uitspraak over doen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:48

Heel herkenbaar allemaal, alleen ben ik nooit zwanger geweest. Volgens de huisarts was het orthostatische hypotensie.
Ik merk dat ik minder last heb als ik regelmatig goed eet en drink. In warme ruimtes zo veel mogelijk zitten. En verder helpt veel afleiding ook. Tijdens mijn stages had ik ook regelmatig dat ik bijna tegen de vlakte ging. Dit was vooral als ik stond te kijken. Als ik ging zitten voordat ik duizelig werd, of als ik zelf actief bezig was, kwam het vrijwel nooit op.
Gelukkig voel ik het ook aankomen, dus kan ik op tijd er iets aan doen. Als ik er doorheen probeer te gaan, het ga negeren, dan lig ik geheid op de grond. Dan excuseer ik me liever even om een paar minuutjes plat te liggen.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:57

Ik hoop dat je arts iets voor je kan betekenen.. Wellicht is het iets neurologisch? (epilepsie oid)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 12:58

Hoi,

ik herken dit inderdaad uit mijn zwangerschap. Bij mijn eerste viel ik minimaal 2 á 3 keer per week flauw. Ik voelde het ook aankomen. Ik werd misselijk, erg afwezig, duizelig, geluid viel weg en het werd zwart voor mijn ogen.
Ik had het bijna altijd als ik stond en dan meestal als ik stil stond. Zittend heb ik het maar een enkele keer gehad.

Ik weet het ook aan een suikerdip o.i.d. Ik had het ook sneller nadat ik veel suiker gegeten had. Maar ik heb toen een paar keer na zo'n 'aanval' mijn suiker gemeten en die was steeds netjes 6,0-6,8. Daar lag het bij mij dus niet aan. Het had ook te maken met mijn bloeddruk die wegviel.
Na mijn zwangerschap heb ik het ook nog wel eens een enkele keer gehad, maar bij mij is het gelukkig zo goed als verdwenen.

Op zich is het niet gevaarlijk, maar als jij het tijdens het autorijden ook wel eens hebt zou ik het zeer zeker laten checken bij je HA!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:08

Ik heb om kwart voor 4 een afspraak bij mijn huisarts, een hele bekwame dokter en zijn vrouw (ook arts) heeft destijds op het schoolplein dus EHBO verleend aan mij en die bloeddruk genomen dus dat zit wel goed. Ik kom alleen graag zelf goed beslagen ten ijs en natuurlijk ben ik ook gewoon nieuwsgierig :o Ik heb al afgeleerd om op internet te lezen waar ik bang word gemaakt met hersentumoren tot hartproblemen terwijl het vermoedelijk maar iets kleins is :=

Bij de zwangerschap van mijn middelste heb ik zwangerschapsdiabetes gehad, opgelost met dieet, waardoor ik jaarlijks moet gaan prikken. Nou is de eerste keer dat ik weer geprikt heb tijdens de zwangerschap van de jongste, waarbij ik geen zwangerschapsdiabetes had en waarbij wel die aanvallen zijn begonnen. Mijn bloedbeeld was in die tijd in elk geval voorbeeldig. Bij het nemen van de bloeddruk tussendoor is die ook altijd netjes standaard. Maar gezien een jaar geleden sowieso geen gek idee om nog eens een suikertest te doen, ik weet dat ik een risicofactor ben.

Rbel_Jits, dat heb ik idd ook, negeren is geen goed idee, dan slaat het sowieso toe. De meeste keren dat ik een aanval krijg is als ik moet wachten aan de schoolpoort (staan dus) bij warm weer, dan ben ik vrijwel zeker van een aanval. Autorijden lijkt ook een trigger, hoezeer ik ook probeer om levendig te blijven, meezingen met radio, focussen om mijn aandacht actief ergens op te richten. Misschien ook vanwege de warmte in de auto? Bij actieve dingen als paardrijden heb ik het (nog) nooit (gehad). Wat zijn oorzaken van orthostatische hypotensie? (ik ga het nu ook gelijk googelen)

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:18

Ik zou jezelf niet te gek maken en even de huisarts afwachten. En ook even goed verzoeken om een bloedtest. Het lijkt toch op symptomen van diabetis (hier ook diabetis in zwangerschap gehad en mijn vader had het 30 jaar). Vaak heb je dan ineens honger of erge dorst en vreet of drink je je even klem. Omdat dit niet allemaal even goed verwerkt kan worden omdat het vaak een stoot is van suikers en dergelijke, kan je best een aanval krijgen van diabetis. Vaak is een combinatie van diabetis en bloeddruk ook een punt. Maar je hebt ook symptomen van bloeddruk problemen (hoog of te laag). Ik zou gewoon even goed overleggen met je huisarts en vragen om een bloedtest en eventueel je suiker en bloeddruk daar laten meten als je nuchter ook bent.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:28

Mutrhul, bij epilepsie weet je dacht ik zelf ook niet meer wat er gebeurt? Ik ben er nog wel bij, al neem ik niet veel op. Alles komt trager (ik zou pas registreren dat iemand met een hamer begint te zwaaien als de klap er al is zeg maar) maar ik weet nog wel wat er gebeurt. Kan epilepsie ook nog ontstaan op oudere leeftijd, want ik ben al 34?

Delphi, dat heb ik ook volgens mij. Alleen is het bij mij niet meer weggetrokken, terwijl het na de zwangerschap weg had moeten ebben. Nou weet ik dat het 9 maanden op - 9 maanden af is maar Viggo wordt over 10 dagen alweer een jaar dus van mij mag het nu wel klaar zijn :P

Mioux, ik zal idd zeker even extra vragen om een afspraak om de suikertest en om bloeddruk meten in nuchtere toestand, ik denk ook wel dat de dokter dat zelf al zal willen. Hij is normaal best grondig in elk geval. Ik heb trouwens nog geen last van overmatig drinken of plassen, weet niet of dat altijd is bij diabetes?

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:31

Het plassen is niet altijd, je hebt ook meerdere types diabetis he, en je hoeft niet alle symptomen te hebben. Als ik het zo lees kan het beste type 2 zijn, die komt vaak na een zwangerschapsdiabetis (NEE BEN GEEN DOKTER!!!!) maar dit is mij verteld door mijn gyneacologen destijds. enige informatie:

Bij diabetes type 2 kan het lichaam de bloedsuiker niet meer goed regelen. Doordat er te weinig van het hormoon insuline in het lichaam is. Bovendien reageert het lichaam niet meer goed op insuline. Dat heet ongevoeligheid voor insuline, het medische woord is insulineresistentie.

Zonder goed werkende insuline kan het lichaam niet genoeg suiker uit het bloed halen. De bloedsuikerspiegel blijft dan te hoog. Ook zijn cholesterol en bloeddruk vaak te hoog.

Diabetes type 2 heeft een lange aanloop waarin ongemerkt al dingen misgaan in het lichaam. Soms duurt het jaren voordat het echt tot diabetes komt. Veel mensen hebben dan ook al heel lang overgewicht, hoge bloeddruk en te hoog cholesterol.

Ook een tip dus, vraag eventueel naar cholesterol dingen aan je huisarts.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:36

Heb je niet ook een te laag hb?
Ik heb altijd een lage bloeddruk (nu ik zwanger ben helaas nog erger hij was de laatste keer 90/60 en dat dan constant zo laag. )
En nu ook een te laag hb waardoor ik ook beroerd wor d.

Ben benieuwd wat je arts zegt. Ik herken dit heel erg en bin mij zei ze ja helaas voor een te hoge bloeddruk heb je med. Voor een te lage niks behalve zout eten. .

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 13:38

Ik betwijfel of het door diabetes zou komen.. heb op mijn werk nog nooit meegemaakt dat mensen zo'n bloeddruk daling kregen bij een torenhoog of juist heel laag suiker.

Dorst en veel plassen zou een symptoom zijn van een hoge bloedsuiker.

Succes bij de arts in ieder geval! Ik ben benieuwd, hb controle zou wellicht ook geen kwaad kunnen. Kan de ha in principe zelf doen dmv vingerprik.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 13:46

Dat zal ik dan ook even vragen, hb en cholesterol. Mijn bloedbeeld was tijdens mijn zwangerschap echt heel goed, dat mijn vk vroeg wat ik in vredesnaam voor superfood at := Maar dat hoeft nu niet meer zo te zijn natuurlijk. Cholesterol is bij mijn weten nog nooit gecontroleerd. Ik heb wel lang licht overgewicht gehad (net buiten de BMI), ben de laatste maanden afgevallen waardoor ik als het goed is nu weer een goed BMI zou moeten hebben.

Mijn bloeddruk is gelukkig niet continu laag, daar zou ik niet vrolijk van worden :+

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:36

Urielle schreef:
Mutrhul, bij epilepsie weet je dacht ik zelf ook niet meer wat er gebeurt? Ik ben er nog wel bij, al neem ik niet veel op. Alles komt trager (ik zou pas registreren dat iemand met een hamer begint te zwaaien als de klap er al is zeg maar) maar ik weet nog wel wat er gebeurt. Kan epilepsie ook nog ontstaan op oudere leeftijd, want ik ben al 34?

Delphi, dat heb ik ook volgens mij. Alleen is het bij mij niet meer weggetrokken, terwijl het na de zwangerschap weg had moeten ebben. Nou weet ik dat het 9 maanden op - 9 maanden af is maar Viggo wordt over 10 dagen alweer een jaar dus van mij mag het nu wel klaar zijn :P

Mioux, ik zal idd zeker even extra vragen om een afspraak om de suikertest en om bloeddruk meten in nuchtere toestand, ik denk ook wel dat de dokter dat zelf al zal willen. Hij is normaal best grondig in elk geval. Ik heb trouwens nog geen last van overmatig drinken of plassen, weet niet of dat altijd is bij diabetes?

Jazeker.. Toen ik in zwolle was voor een EEG was er een meisje dat na haar zwangerschap aanvallen begon te krijgen.. Epilepsie is er in veel verschillende soorten en maten.. Datzelfde meisje had bijvoorbeeld alleen een verandering van smaak voor een aantal dagen..
Je kunt tijdens een epileptische aanval ook gewoon doorgaan met wat je doet terwijl je het wel registeert :j

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 14:46

Orthostatische hypotensie komt vaak door te weinig drinken.
(Na het kotsen: vul het aan "met schoon water".)

(En uiteraard geeft google nog een hele serie nare aandoeningen. Gewoon niet googlen. Oma is soms ouderwets: je bent zwanger dus denk vooral mooie, lieve, gezellige gedachten, luister naar harmonische muziek, etc.etc.)(Tot het roze je neus uitkomt.. ;) :) )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 16:04

Urielle schreef:
Dat zal ik dan ook even vragen, hb en cholesterol. Mijn bloedbeeld was tijdens mijn zwangerschap echt heel goed, dat mijn vk vroeg wat ik in vredesnaam voor superfood at := Maar dat hoeft nu niet meer zo te zijn natuurlijk. Cholesterol is bij mijn weten nog nooit gecontroleerd. Ik heb wel lang licht overgewicht gehad (net buiten de BMI), ben de laatste maanden afgevallen waardoor ik als het goed is nu weer een goed BMI zou moeten hebben.

Mijn bloeddruk is gelukkig niet continu laag, daar zou ik niet vrolijk van worden :+

Me neither.. :n

Janneke volgens mij is TS niet zwanger :P
Die muziek en gezellige gedachten :') das een goeie tip!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:12

Gelukkig niet zeg, drie is echt wel genoeg :=

Ondertussen ben ik terug van de dokter, ik moet in de eerste week van september maandag mijn rug en nek laten scannen vanwege de rugklachten en de uitvallende linkerarm en donderdags naar de neuroloog ivm het uitvallen. De dokter denkt toch in eerste instantie aan epilepsie. Hij zei idd ook dat ik best een epileptische aanval kan hebben en toch nog registreren wat er om me heen gaande is. Weer een vooroordeel van me de wereld uit geholpen dus ;)

Hij heeft ook bloed afgenomen, daarvan heb ik woensdag de uitslag. Mijn bloeddruk was nu 120/80 dus dat was gewoon netjes.

Murthul

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:24

Spannend, ik hoop dat ze er iets aan kunnen doen voor je..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 17:30

Ik heb ook het idee van suikerziekte ook door de metaalachtige smaak in je mond en doordat je het ook tijdens je zwangerschap had en dan hebben vrouwen wel meer kans op zwangerschapsuikerziekte toch?

Heel veel sterkte hoop dat je gauw duidelijkheid krijgt!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-08-13 17:46

Tijdens de zwangerschap zelf had ik iig geen diabetes, na de zwangerschapdiabetes bij de tweede heb ik zelf gevraagd om de uitgebreide testing ipv de meer standaard korte test.
Ik ben benieuwd wat er uiteindelijk uit gaat komen. Zelf had ik op voorhand iig zeker niet aan epilepsie gedacht!

Kaygee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 21:13

Je hebt zo ontzettend veel soorten epilepsie. Ik hoop echt voor je dat het dat niet is! Hou je ons op de hoogte? Wel fijn dat je gelijk een soort van binnenstebuiten gekeerd wordt.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-13 06:14

Het klinkt ook wel als orthostatische hypotensie. Dat heb ik ook en kan door de neuro worden vastgesteld d.m.v. Een kanteltafeltest.
Bij mij ligt er hoogstwaarschijnlijk een andere aandoening onder die dit veroorzaakt.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:00

We kunnen wel gissen naar wat het kan zijn. Ik vind het goed dat je wordt doorverwezen naar de neuroloog ivm de uitvalsverschijnselen en nek-/rugklachten. Wacht ook eerst het bloedonderzoek af want die snelle daling van je bloeddruk kan te maken hebben met bijvoorbeeld een laag Hb.
Een tip van mij voor jou nu: neem je rust. Laat sommige dingen even voor wat ze zijn en focus op je gezondheid.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-13 22:04

Klinkt mij in de oren als een vasovagale collaps. Ook wel vasovagale syncope genoemd (http://nl.wikipedia.org/wiki/Vasovagale_syncope).
Ik heb het bij extreme vermoeidheid, en dan zijn lange nachtvluchten echt een trigger. 2 maanden geleden terug gekomen uit Florida, en ik slaap erg moeilijk in een vliegtuig. Na de landing op Schiphol voelde ik hem al aankomen, terwijl we nota bene bij de douane stonden om Nederland in te komen haha: Eerst wordt ik heel warm en echt onwijs "bewust van mezelf". Vervolgens breekt het zweet me uit, voelen me benen onwijs wankel en licht, kunnen m'n gewicht niet dragen. Het geluid klinkt opeens erg verdoofd, alsof ik een koptelefoon op heb, en m'n zicht wordt slecht, alsof ik naar een film kijk verderop. Ik voel me dan onwijs licht in m'n hoofd en voel echt dat ik aan het wegvallen ben.
Op dat moment ga ik meteen liggen, benen in de lucht. Na 5 a 10 minuten kan ik dan overeind komen (voorzichtig, anders ontstaat er een relaps en begint alles weer opnieuw). Snel naar de wc voor koud water over m'n polsen.... En dan zo veel mogelijk zitten. Ben op Schiphol in een rolstoel naar buiten komen....

De oorzaak is een plots dalende bloeddruk, veroorzaakt door de nervus vagus die verkeerde prikkeling geeft. Dit kan weer verschillende oorzaken hebben, bij mij is dit duidelijk oververmoeidheid.

Ik heb een normale bloeddruk van 100/60 soms iets lager. Na een dergelijke "aanval" (laat ik het zo maar even noemen) zit ik op 70/40. Ik ben dan ook nog de hele dag "ziek", ik blijf zo veel mogelijk zitten, het liefst liggen, en slapen.

Ben benieuwd wat er uit je scan komt! Hopelijk geen enge dingen :(:)