Netelroos...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Agossie

Netelroos...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 10:52

Vorige week kreeg ik ineens veel jeuk op diverse plekken op mijn lijf. Het was nog niet heel bijzonder, maar het zat er wel. Ik was kort met iemand omgegaan die krentenbaard had, dus ik dacht daaraan. Gelukkig was dat het niet... Maar het werd wel erger.

Maandag ben ik internet opgegaan omdat het echt extreem aan het worden was. Dinsdag naar de dokter en die bevestigde netelroos. Gelukkig viel de jeuk nog mee! Dus ik was er wel blij mee dat het allemaal meeviel.

Nou... dat is nu wel anders. Ik heb het overal op mijn lijf. Hele plakkaten op mijn romp, benen, polsen en handen (mijn duim is nu ook dik), en ook op mijn hoofd en in mijn nek. Mijn oren zijn (nog :roll: ) groter, dik en opgezet en jeuken enorm, in mijn nek zitten bulten en mijn romp komen en gaan de plakkaten.

Zijn er nog meer mensen met netelroos(ervaringen)? Volgens de dokter is het een allergische reactie maar waarop is niet te achterhalen. Ik slikte al een tijd Aerius pillen tegen de hooikoorts en die moet ik nu elke dag nemen, maar ik krijg de indruk dat die voor geen meter werken. Lekker dan...

Anoniem

Re: Netelroos...

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 11:06

De reactie kan te sterk zijn voor Aerius, ik heb zelf dan heel veel baat bij fexofenadine :)

Mentholzalf smeren helpt erg goed! Aanstippen met azijn ook :)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 11:12

Ik heb gelukkig een zalf met lidocaïne gekregen die ik erop kan smeren. Die verkoelt en verdooft, alleen ben ik niet zo happig om dat spul op mijn hoofd te smeren... := Gelukkig is de jeuk minder nu.

Ik ga inderdaad zo even de ha bellen om een sterker middel, want ik krijg de indruk dat dit totaal niet helpt... Dank je voor de tip!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:07

Door het smeren en aanraken lijkt de jeuk vaak juist erger te worden ... probeer eens een spray tegen zonneblaasjes, ik had die van VSM, Cardiflor heet het :j

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 13:13

Ik heb toen ik netelroos had veel gehad aan talkpoeder. En verder: Koud douchen en koel houden.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 13:35

Ik krijg gelukkig andere medicijnen van de dokter. Ga ze zo halen. Als deze niet helpen, moet ik volgende week terug komen.
De zalf die ik gekregen heb is speciaal hiervoor. Het is een gel dus "smeren" is niet nodig. Het werkt verkoelend en verdovend en het werkt wel. Er zijn alleen lichaamsdelen waar ik het liever niet op smeer. (polsen en hoofd). Verder is de jeuk het ene moment erger dan het andere.

Koud douchen gaat mij echt niet lukken. :=

Nienke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:34

Winged schreef:
Ik heb toen ik netelroos had veel gehad aan talkpoeder. En verder: Koud douchen en koel houden.

Inderdaad talkpoeder werkt bij mij ook heel goed! Af en toe komt het bij mij een klein beetje terug maar als ik er dan direct talkpoeder op doe is met met 2 dagen alweer minder/verdwenen.
Dus misschien zou je dat op de plekken die je liever niet met de gel in wil smeren kunnen proberen!

DKayleigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 21:42

heb het zelf ook, naar de dokter geweest vanwege enorme jeuk op rug/armen/buik/hoofd. Enorme rode plekken met bultjes (leken op brandnetelbultjes).
Ik heb toen 2 verschillende soorten hooikoortstabletten gekregen. De ene 'smorgens innemen en de andere 's avonds. Na twee weken gestopt ong, en nu hoef ik ze alleen te pakken wanneer de jeuk weer terug komt.
bij mij hielpen de sprays/creme niet.
succes!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-13 21:48

Ik heb vanmiddag andere pilletjes gekregen. Als het volgende week nog niet over is, moet ik even terugkomen bij de HA.

De gel is niet om het beter te maken, maar om het te koelen en de jeuk minder te maken, dus te verdoven. Verder 'geneest' het niet.

DKayleigh, ik heb inderdaad de grote rode plekke, maar geen bultjes. En ze jeuken niet de hele tijd, gelukkig. Steeds weer een andere plek. Na ongeveer iets meer dan een dag is een plek weg, maar zit het op een andere plek.

Nienke, dank je voor de tip. Ik houd het in gedachten. Eerst dit eens aankijken en dan overleggen met de HA.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-13 23:39

Om het beter te maken moet je eigenlijk de oorzaak weten. Probeer eens te bedenken of er een product is die dit kan veroorzaken. Meestal is het namelijk een voeding in combinatie met stress. Meestal moet je denken aan vruchten, groente, noten, specerijen, noten, alcohol of vis.

Om het dragelijker te maken. De plekken op je polsen en hoofd kun je inwrijven met een citroen (of citroensap). Brandnetelthee helpt echt enorm. Dit door de hoeveelheid kalk die er in zit (er zijn ook homeopathische middelen te krijgen hiervoor).

Alcohol, tabak, koffie en vooral aspirientjes maken het erger. Vermijd dat dus.

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 10:48

Ik begin heel langzaam het idee te krijgen dat ik allergisch ben voor dons. Ik heb een donzen dekbed en donzen kussens en elke ochtend als ik uit mijn bed kom is het veel erger. Dan tegen de avond is het weer rustiger en de volgende ochtend is het weer veel erger. Ik wil eens kijken of het helpt als ik niet onder een donzen dekbed lig.

Vandaag dus mijn ooglid, maar gelukkig heb ik daar niet zo heel veel last van. Verder weer nieuwe plekken op mijn armen, benen en romp.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:05

Kan ook door de warmte komen, Agossie :j
In bed lig je natuurlijk lekker te "broeien" ....

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 11:06

Klopt. Ik gooi ook het liefst de deken van me af, maar dan krijg ik het zo koud! :D

Ik denk dat ik voor vanavond een synthetisch dekbed van mijn moeder even ga lenen. Kijken of het dan minder is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:10

Of alleen een dekbedhoes met een fleecedekentje erin ?

't Is vaak meer het gevoel iets over je heen te hebben liggen dan dat het echt warmte geeft ...

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 11:18

Dat zou ik ook kunnen proberen, maar ik ben wel gek op echt een dekbed, oid. Fleece is dan net te dun en te weinig voor mij. Ga zo even een berichtje sturen naar mijn ouders. Gelukkig wonen ze 5 minuten bij mij vandaan.

Maar het valt me gewoon op dat het 's nachts en 's ochtends het ergst is.

jiehaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 11:28

Ik heb er veel last van gehad tijdens mijn jeugd, wat een akelige aandoening is het! Wist niet waar ik het zoeken moest van de jeuk. Ik leef met je mee! Zelf ben ik er gelukkig overheen gegroeid, hopelijk gaat het bij jou ook over.

Tegen mij werd gezegd dat chocola en pinda's de boosdoeners konden zijn maar ik geloof niet dat dat bij mij het geval was. Oorzaak heb ik nooit kunnen achterhalen. Wat je kan doen: noteer elke dag wat je eet en drinkt en op welk moment de plekken en de jeuk opkomen. Schrap dan gedurende een week iets van je menu om te kijken of dat de oorzaak was. Is denk ik de enige goede manier om erachter te komen. Allergietesten kwamen bij mij nergens op uit.

Sterkte ermee!!!

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 11:45

Ik denk niet dat het met eten te maken heeft.
Het neemt gedurende de dag af en dan 's ochtends is het weer verergert. Dus ik ga eerst dat dekbed van mijn ouders proberen. Ik heb zelf echt het gevoel dat dat het zou kunnen zijn.
Mocht dat het niet zijn, ga ik ook eens in eten zoeken. Maar als het niet stopt zit ik volgende week weer bij de HA.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:21

Ik wijt het toch echt aan de warmte :j

Maar het is de moeite waard om even een ander dekbed op te pikken en uit te proberen :j

Vereentjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 12:28

Agossie schreef:
Vorige week kreeg ik ineens veel jeuk op diverse plekken op mijn lijf. Het was nog niet heel bijzonder, maar het zat er wel. Ik was kort met iemand omgegaan die krentenbaard had, dus ik dacht daaraan. Gelukkig was dat het niet... Maar het werd wel erger.

Maandag ben ik internet opgegaan omdat het echt extreem aan het worden was. Dinsdag naar de dokter en die bevestigde netelroos. Gelukkig viel de jeuk nog mee! Dus ik was er wel blij mee dat het allemaal meeviel.

Nou... dat is nu wel anders. Ik heb het overal op mijn lijf. Hele plakkaten op mijn romp, benen, polsen en handen (mijn duim is nu ook dik), en ook op mijn hoofd en in mijn nek. Mijn oren zijn (nog :roll: ) groter, dik en opgezet en jeuken enorm, in mijn nek zitten bulten en mijn romp komen en gaan de plakkaten.

Zijn er nog meer mensen met netelroos(ervaringen)? Volgens de dokter is het een allergische reactie maar waarop is niet te achterhalen. Ik slikte al een tijd Aerius pillen tegen de hooikoorts en die moet ik nu elke dag nemen, maar ik krijg de indruk dat die voor geen meter werken. Lekker dan...

ik heb het ook! het lijkt bij wel wel alsof het een soort 'blaasjes' zijn op je huid en ook ik kreeg dikke vingers & tenen, dikke lippen (ik kon haast niet normaal praten) ook allerlei testen ondergaan, bloedprikken een schema bijgehouden van wat ik allemaal at. Niks kwam eruit!
en ook bij mij begon het heel onschuldig een paar plekjes hier af en toe een dikke vinger maar na twee weken zat ik er helemaal onder.
Ben zelfs flouw gevallen vanwege mijn lippen toen die zo opgezwollen waren (kwam te weinig bloed bij mijn hersens) en ben er goed ziek van geweest. Ze hebben nog steeds niet gevonden waar het vandaan komt of hoe ik het kan voorkomen, ze dachten wel een stress en ik heb het dan ook alleen in de zomer/warme maanden...maar wel apart dat jij iedere dag medicijnen moet slikken, ik alleen als ik het voel 'opkomen' dus neem ik eerst een klein pilletje (iets met een L) en daarna als het toch nog blijft komen prednison (als ik het goed heb) maar het blijft vervelend! heel veel sterkte! :(:)

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 13:04

Shirley, ik weet echt niet of het van de warmte is. Ik zie wel na het proberen van het andere dekbed.

Vereentjex, ik heb het nu non stop ruim anderhalve week. Het is begonnen met gewoon jeuk zonder plekken en is dinsdag overgegaan in plakkaten. Die zitten er nu elke dag. Ik heb sindsdien geen dag zonder plakkaten gezeten en elke keer op een andere plek. Ik had Aerius en heb nu dat pilletje met de L gekregen. Kijken of het minder wordt... maar gisteren weinig verandering.

Voorlopig wordt ik elke dag wakker met het idee: "Waar zullen ze nu weer zitten..." Gevolgd door een diepe zucht.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:26

Ik heb het nu ook ruim een jaar. :)
Bij mij is het begonnen met bultjes en héél veel jeuk.
Ik ben toen hooikoorts tabletjes gaan slikken, die hebben even geholpen maar je lichaam raakt aan de medicijnen gewend.
Uiteindelijk dus toch ook maar naar de HA gegaan en die heeft me doorverwezen naar een dermatoloog.
De HA had al een allergie test gedaan en ik had aangegeven dat ik een eigen paard heb.
Ze hebben me extra getest op paarden en ik ben dus inderdaad allergisch voor paarden. ( ze testen niet standaard op paarden )
Bij mij komt de netelroos dus ook van een allergie, maar ik heb chronische urticaria (netelroos).
Daarnaast heb ik er ook nog dermografisme bij. ( urticaria factitia )

Medicijnen voor netelroos vallen onder de antihistaminucum, daar zijn er ontzettend veel van.
Het is dus vooral uitproberen welk medicijn het beste werkt en bij welke dosering.
Vraag wel even naar de bijwerkingen, er zijn medicijnen waar je slaperig van kan worden.
Ik heb zelfs een tijdje medicijnen gehad waar je absoluut niet mee mocht drinken en auto rijden.

En het aller belangrijkste is echt om niet te jeuken.
Hoe meer je jeukt hoe meer histamine er vrij komt en hoe meer jeuk je krijgt.
Ik smeerde op een gegeven moment uit ellende maar switzal crème. Dat verkoelde en hield het vettig.
Als je huid namelijk droog wordt gaat het nog meer jeuken..

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-13 13:46

Ik heb er inderdaad geen talkpoeder opgedaan, maar alleen die gel en slechts sporadisch. Ik heb niet de indruk dat die echt werkt namelijk.

Als de verandering van dekbed niet werkt, ga ik sowieso langs de huisarts en dan zal er misschien getest worden. Ik heb nu hooikoorts en diverse andere allergieën als kind gehad, dus wie weet zit er nog iets.

Lauraennala, ik hoop niet dat ik dat heb. Ik vraag me ook werkelijk af of iets dergelijks op een latere leeftijd kan komen of iets is dat op jonge leeftijd al heeft moeten starten. Voorlopig kan ik er niet heel veel aan doen, behalve wat ik nu doe.

Lauraennala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:53

Wat mij toen verteld is, is dat netelroos vaak tijdelijk is. Soms een paar uur of paar dagen.
Hoop niet voor je dat het dus ook langer blijft. Succes, jeuk is echt heel vervelend :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:56

Pff, ik heb het ook gehad, verschrikkelijk !
Ik heb ook veel talkpoeder gebruikt , uiteindelijk heeft het een ruime week geduurd, hoe het kwam weet ik nog steeds niet.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-13 13:58

resque creme werkte bij mij goed, gele tube van dr vogel ( meen ik)