Kies boren waar ik al een wortelkanaalbehandeling heb gehad

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arrabel

Kies boren waar ik al een wortelkanaalbehandeling heb gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:33

Ik moet straks naar de tandarts om een gaatje te laten boren en vullen.
Het gaat om een kies waar ik zo'n 10 jaar geleden ook al wortelkanaalbehandeling aan heb gehad.
Eigenlijk vind ik het best vreemd dat er een kies die al geboord is weer geboord moet worden maar nu vraag ik me af... ik ben echt panisch voor die pijn die je kan voelen bij het boren, zou die pijn bij een kies waar je een wortelkanaalbehandeling heb gehad echt helemaal uitgesloten zijn?
Of zou ik voor de zekerheid toch nog een verdoving nemen? (ik vind het alleen zo vervelend dat ik vervolgens dan een paar uur met een verdoofde mond loop..)

Mar__

Re: Kies boren waar ik al een wortelkanaalbehandeling heb gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:47

Ik vind verdovingen echt verschrikkelijk en wil ze ook zo min mogelijk. Dan maar even pijnlijden...

Maar met een kies waar je al een wortelkanaalbehandeling aan hebt gehad voel je niks.
Je tandarts kan je hier ook uiteraard goed over adviseren.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:51

Ik zal het nog vragen.
Laat jij dan je kiezen boren zonder verdoving...?
Dan ga je toch door de grond als de tandarts een zenuw raakt?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:52

Ik heb toevallig 2 weken geleden mijn tand opnieuw laten vullen.
Deze kies (achterste in de mond) heeft een wortelkanaalbehandeling gehad eind vorig jaar (zenuwen waren afgestorven) en is gigantisch diep gevuld.

De tandarts heeft uiteraard diep geboord en opnieuw uitgekuist (vulling was flink afgebroken),
ik voelde alles, maar geen pijn :)

Dus geen stress of zorgen, ik ben paniekpatiënt nr°1 en er is niks verdoofd en heb dus geen pijn gevoeld :D

(1x wel een steek omdat ik slikte en ze verkeerd schoot, maar doet wederom geen pijn :) )

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 13:56

Dankjewel!

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:59

Om een zenuw aan te boren, moet je echt heel diep boren.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 13:59

Het voordeel van een wortelkanaalbehandeling is inderdaad dat de zenuw er daarna niet meer inzit.
En zonder zenuw voel je niks *\o/*
Die wortelkanaalbehandeling is dus het laatste wat je in die kies gevoeld hebt :D

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 14:02

Het kan niet zo zijn dat er zenuwen terug gegroeid zijn of dat er per ongeluk nog een zenuw zit?

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:03

Met een wortelkanaalbehandeling behandelt de tandarts alle kanalen van een kies en stopt ze vervolgens dicht met een vulling. Per ongeluk kan er in elk geval niks levends meer zitten. En zenuwen die weg zijn, zijn weg.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 14:05

Dankjewel voor je raad!
Ik laat het weten hoe het is gegaan.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:08

Toen ze bij mij een wortelkanaalbehandeling wilden afronden (eerste afspraak was alles wegboren en noodvulling, tweede afspraak was definitieve vulling plaatsen), voelde ik toch echt nog wel pijn hoor. Maar dat was meer dat ze niet de hele zenuw hadden weggeboord -O-
De keren erna dat ze aan die kies hebben gerommeld, voelde ik geen pijn. Enkel dat ze bezig waren daar.
Mijn tip: ga zonder verdoving, ze kunnen altijd nog wat spuiten als je het niet trekt.

Arrabel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-13 14:09

Dat zal ik doen, maar ik vind het wel fijn dat ik vast wat ervaringen en raad heb mogen ontvangen van jullie bokkers ;)

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:10

ik heb ook wortelkanaal behandeling gehad, en daarna in die tanden paar keer goede ontstekingen ingehad ging kapot van de pijn

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:10

Ik heb een botontsteking gehad in mijn kaak waarvoor ik een wortelkanaalbehandeling moest ondergaan; echter ging ik een paar dagen erna enkele maanden naar het buitenland (schijnbaar liep ik al een jaar met die ontsteking rond, het is toevallig ontdekt op een controlefoto), dus het was niet mogelijk om de behandeling af te maken en ik moest het met een noodvulling doen (en maar kijken of hij zou blijven zitten - wat gelukkig zo was). Bij de 2e en laatste wortelkanaalbehandeling hebben ze me niet eens meer hoeven te verdoven, aangezien de laatste restjes zenuw al dood waren. En dan zitten ze wel in je kanalen. Bij een gewoon gaatje vullen komen ze als het goed is (hangt ook af van het gaatje natuurlijk) niet eens daar in de buurt, dat zit echt dieper in de kies namelijk. Maar afhankelijk van welke kies het is verdoven ze vaak wel even je tandvlees omdat er soms zo'n ijzeren ring omheen moet.
Veel succes!

miszblueeyes schreef:
ik heb ook wortelkanaal behandeling gehad, en daarna in die tanden paar keer goede ontstekingen ingehad ging kapot van de pijn

Dan zat de pijn wss ergens anders? Aangezien de zenuwen uit je kanalen worden weggehaald, dus daar kun je geen pijn meer voelen.
Maar in je kaak of tandvlees natuurlijk wel gewoon. Of ze moeten iets verkeerd hebben gedaan en niet alles hebben weggehaald.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:15

Rebel_Jits schreef:
Toen ze bij mij een wortelkanaalbehandeling wilden afronden (eerste afspraak was alles wegboren en noodvulling, tweede afspraak was definitieve vulling plaatsen), voelde ik toch echt nog wel pijn hoor. Maar dat was meer dat ze niet de hele zenuw hadden weggeboord -O-
De keren erna dat ze aan die kies hebben gerommeld, voelde ik geen pijn. Enkel dat ze bezig waren daar.
Mijn tip: ga zonder verdoving, ze kunnen altijd nog wat spuiten als je het niet trekt.

Het kan idd dat ze bij de eerste behandeling niet al het zenuwweefsel verwijderd hebben, dat gebeurt wel eens. Maar na het vullen zijn alle kanalen opgevuld met stiftjes en daarna voel je boren echt niet meer ;)

Op zich is het niet raar TS want ondanks dat de tand dood is kan er wel nog steeds een gaatje ontstaan ;)

MirandaDvG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:16

Ik laat altijd boren zonder verdoving, die verdoving doet bij mij namelijk meer zeer dan het boren.
Ik zal wel een hele goeie tandarts hebben dan denk ik ;-)

Bij een wortelkanaal behandeling verwijderen ze de zenuwen uit die kies (die trekken ze eruit, is een sliertje), dus als er later nogeens geboord moet worden voel je daar niks van.

miszblueeyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:16

ik voelde de pijn echt in mijn tanden de laatse keer ben ik bij de kaakchirurg geweest, hebben ze wortelpuntoperatie gedaan. denk dat ze dan niet alles weggehaalt hebben aangezien ik het vooral in het begin het in de tanden heb gevoeld , heb zoiezo raar gebit met problemen

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:21

Boren kan idd prima zonder verdoving als het gewoon gaat om een simpel gaatje vullen, ook in een 'levende' kies. :j

miszblueeyes schreef:
ik voelde de pijn echt in mijn tanden de laatse keer ben ik bij de kaakchirurg geweest, hebben ze wortelpuntoperatie gedaan. denk dat ze dan niet alles weggehaalt hebben aangezien ik het vooral in het begin het in de tanden heb gevoeld , heb zoiezo raar gebit met problemen

Dan zal er wss iets achter gebleven zijn, ik ben helaas ook een expert als het gaat om rampzalige kiezen en behandelingen |( zo is die botontsteking er bij mij gekomen doordat ze onverdoofd in mijn zenuwen hebben geboord nadat een oude vulling en een deel van mijn kies was afgebroken (ik heb grotendeels geen glazuur op mijn kiezen). Ik denk niet dat ik ooit zoveel pijn heb gevoeld, maar nu zijn de zenuwen er dus uit en ook als ze de kies behandelen heb ik gelukkig nergens meer last van!)

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:22

Als ze de wortelpunt hebben verwijderd zat er boven de kies een ontsteking. Dat kan je wel voelen als tandpijn, maar dat komt dan niet omdat je daadwerkelijk nog iets kan voelen in je tand. Ze hebben dan boven je tand zitten prutsen (bovenkant van het kanaal). Boren had je dan weer minder last van gehad - en verdoven op de 'normale' plekken had dan helemaal geen zin gehad.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:25

Het is sowieso lastig te zeggen waar je nou precies pijn hebt, want ook kaakpijn voelt alsof je kiezen ook pijn doen en andersom :+

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:29

Arrabel schreef:
Ik zal het nog vragen.
Laat jij dan je kiezen boren zonder verdoving...?
Dan ga je toch door de grond als de tandarts een zenuw raakt?

Jep, ik laat de gaatjes boren zonder verdoving. Heb namelijk echt een hekel aan de verdoving en het vreselijke gevoel daarna.
Dan maar even een half uurtje een wat minder prettig gevoel :o

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 14:32

Als je tandarts een zenuw raakt gaat er sowieso al iets fout toch? Die kanalen liggen heel diep, daar kom je met een normaal gaatje boren niet eens in de buurt.

Overigens is een gewone simpele verdoving (zo'n prik in je tandvlees) ook niet genoeg als ze in je kanalen zitten... althans dat is mijn ervaring.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 15:02

Ik heb een wortelkanaalbehandeling gehad onder verdoving, niks gevoeld ondanks mijn enorme angst,

Enfin, noodvulling erin en bij de volgende behandeling ging ze het gat opvullen met stiftjes. De zenuw zou weg zijn, dus ik had niks meer moeten voelen. Wel dus, ik ging door de grond bij de eerste rubberen stiftjes, die kwamen tegen een zenuw of kaakbot aan?

Sindsdien is mn vertrouwen weer helemaal weg. Als ik weer eens ga neem ik zo'n lachgas behandeling of een oxazepam. Ik vertrouw ze voor geen meter meer :') en ben dus ook al weer 2 jaar niet geweest

Lithya

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:53

Fiffill schreef:
Als je tandarts een zenuw raakt gaat er sowieso al iets fout toch? Die kanalen liggen heel diep, daar kom je met een normaal gaatje boren niet eens in de buurt.

Overigens is een gewone simpele verdoving (zo'n prik in je tandvlees) ook niet genoeg als ze in je kanalen zitten... althans dat is mijn ervaring.

Ik kan je hele mooie foto's van een 'normaal' gaatje laten zien waar het niet moeilijk is om de zenuw te raken. Eerder om hem niet te raken. Daarnaast hoef je een zenuw niet te raken om hem te laten ontsteken. Hangt ook van de grootte van het gat af en hoe goed een zenuw zich kan herstellen.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 16:58

Ik heb een paar tanden en een paar kiezen waar een wortelkanaal behandeling heeft plaatsgevonden die daarna ook weer geboord zijn.
Dat is een van de enige keren dat ik niet bang ben bij de tandarts. Ik heb er elke keer niets van gevoeld.

Bij gewoon boren hebben ze vaker dan keer mijn zenuw geraakt.
Ik laat bij een gewone tand/kies die geen wortelkanaal behandeling heeft gehad voortaan altijd verdoven.