Sassol schreef:Ik vind dit overigens ook geen 'onbelangrijk' ding. Je nachtrust is essentieel voor je herstel en dagelijks functioneren. Slecht slapen en regelmatig labiel wakker worden, door iets waar je weinig controle over hebt, lijkt me niet onbelangrijk. Hoe lang houden deze nachtmerries al aan?
Denk je vaak aan je paard die ingeslapen moet worden? Dromen geven vaak een emotie weer. Ik kan me voorstellen dat je je bij die gedachte behoorlijk machteloos en/of eenzaam kan voelen. Dit kan dan doorwerken in je dromen.
De droom van je vriend kan betekenen dat je bang bent hem te verliezen, juist omdat het zo goed gaat en je dus echt niet zonder hem zou kunnen of doordat je (onbewust) door hebt dat het toch niet helemaal lekker loopt (wat dus verder niks met het vreemdgaan te maken heeft).
Als je de emoties bij een droom kan plaatsen en diezelfde emotie kan koppelen aan iets waar je overdag tegen aan loopt, zit daar vaak de oorzaak van je droom.
Edit: val je wel makkelijk in slaap of lig je nog even te woelen/piekeren?
De laatste tijd denk ik heel veel aan Olivier ja, wat ik moet zeggen voordat hij dood gaat en hoe het daarna met mij zal gaan. Ik heb dus gedroomd dat ik mijn laatste zin in zijn oor fluisterde en de DA hem uit mijn handen trok omdat het te lang duurde. Voordat ik het wist was hij dood en ik had niets meer kunnen zeggen.
Ik ben soms inderdaad bang om mijn vriend te verliezen, omdat ik heel erg gek op hem ben.
We zijn pas 10 maand samen, en het loopt juist heel erg goed tussen ons.
Meestal val ik meteen in slaap. Ik ga rond half elf naar bed en ga dan nog een half uurtje wat doen. (Sudoku, spelletje, muziek luisteren) en val daarna meestal binnen 10 minuten in slaap.
antje_vip schreef:Als je het te warm hebt krijg je ook nachtmerries.
Heb ik ook gehoord ja, gekke is dat het vannacht best fris was en ik dus goed kon slapen. Maar toch een nachtmerrie had, laatst ben ik een week met mijn vriend naar Parijs gegaan waar het zeker tegen de 35 graden aan tikte in onze slaapkamer, maar daar heb ik geen last van gehad. Zolang ik maar bij hem slaap gaat het eigenlijk heel goed.
RedPassion schreef:Hoe beleef je de dromen? Doe jij actief mee? Zo ja, zie je dan jezelf (kijk je als het ware naar een film)? Of zie je alleen de film van wat er gebeurt, dus bv. dat je vriend vreemdgaat?
De laatste keer dat ik droomde dat mijn vriend vreemdging, zat ik aan de bar in een (onbekend) café, en zag ik hem aan de andere kant van de bar met een meisje zoenen. Mijn oudste broer (dat is de beste vriend van mijn vriend) stond er naast en stond mij uit te lachen.
Ik heb ook eens gedroomd dat ik ergens in het buitenland in de gevangenis zat, omdat ik iemand had vermoord. Toen kwam mijn oudste broer mij opzoeken en beloofde borg te betalen zodat ik naar huis kon.
Maar op het laatste moment bedacht hij zich en ging hij zomaar naar huis zonder wat te zeggen en bleef ik alleen achter in de gevangenis.
Het zijn echt hele heftige en benauwde dromen waar ik heel naar van kan worden, ik hecht enorm veel waarde aan eerlijkheid.
Meestal zie ik mezelf van een afstandje heel hard huilen en schreeuwen, maar soms zie ik mezelf ook niet en zit ik als het ware gewoon in mijn eigen lichaam en zie ik dingen door mijn eigen ogen gebeuren.
Soms dus ook van een afstand en zie ik mezelf.