Ik word gek van nachtmerrie's

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Giolli
Zeg maar Ber!

Ik word gek van nachtmerrie's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 09:38

Eigenlijk heb ik altijd wel nachtmerries gehad zolang ik me kon herinneren. Tot mijn 12e leeftijd sliep ik slecht (moeilijk in slaap komen, gewoon niet vermoeid)
Maar sinds een maand of 3 heb ik echt serieuze nachtmerries.

Alle onderwerpen zijn persoonlijk, zoals mijn ouders die overlijden, mijn vriend die vreemdgaat, mijn broertje (11 jr) die zichzelf ophangt, ik die een auto ongeluk krijg, paard dood...

Het erge is dat ik niet wakker word, maar heel lang in deze dromen blijf hangen, ik zie het allemaal in zo veel details, geur en kleur. Bah!
ik kan een week later nog precies vertellen wat ik droomde.

Het enige wat dan snachts werkt om tot rust te komen is mijn vriend wakker maken of opbellen, even bij mijn ouders op bed uithuilen (Ja serieus..) of even in de slaapkamer van mijn broertje kijken of alles in orde is.
Soms gaat het zelfs zo ver dat ik midden in de nacht met een zaklamp de wei in loop om te kijken of de paarden in orde zijn en het hek goed dicht zit.

Je kunt vast begrijpen dat het enorm frustrerend is, ik ben er dan zeker nog de hele ochtend van over stuur en ik kan het dan ook niet loslaten.

Meestal word ik zwaar overstuur (lees; Huilend, schreeuwend of badend in het zweet) wakker. Echt vreselijk.

Ondertussen lopen die nachtmerries op tot 3 a 4 keer in de week. En dat terwijl ik eigenlijk heel rustig naar bed ga. Meestal lees ik nog wat, doe een spelletje op mijn telefoon of luister wat muziek.
Mijn leven is trouwens helemaal niet stressvol. Het enige wat stressend is, is dat ik eind van de zomer mijn paard moet laten inslapen.
Voorderest heb ik nu vakantie, ben ik lekker met vriendinnen en doe leuke dingen. Werk zo nu en dan en maak niks vreemds of naars mee.

Alleen snachts, pfff. Ik word doodmoe wakker en ben de hele ochtend angstig, schrikkerig en vreselijk humeurig.

Ten eerste zou ik heel graag weten waarom ik zulke persoonlijke dingen droom. Ik word niet opgevreten door monsters, of achterna gezeten door een gemuteerd beest. Het zijn allemaal dierbare die op vreselijke wijze overlijden of mij pijn doen. (Vreemdgaan)

Mijn vriend is nog nooit vreemd gegaan, en ik ken hem ook goed genoeg om te weten dat dit niet gaat gebeuren. Ik ben daar eigenlijk ook helemaal niet bang of angstig voor, maar in mijn dromen schijnbaar wel.

Kortom, het loopt nu een beetje aan de hand en ik vraag me af wat het betekend en wat ik er aan kan doen.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 09:42

Ik heb geen oplossing, maar hoop op een oplossing. Bij mij komen ook de ergste moorden en horrorscenes voorbij en dit maak ik zeer realistisch mee. Ik wordt ook in het zweet wakker en soms al hoestend terwijl ik ook stikte in de nachtmerrie.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Ik word gek van nachtmerrie's

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:24

Hier zijn therapeuten en psychologen voor. Ik zou me niet schamen en serieus hulp zoeken als het je leven op deze manier beinvloed.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 10:28

Cayenne schreef:
Hier zijn therapeuten en psychologen voor. Ik zou me niet schamen en serieus hulp zoeken als het je leven op deze manier beinvloed.

Ik heb niet het idee dat ik dat nodig heb. Ik functioneer overdag prima, alleen snachts is even naar.
Ik heb ook goede nachten waarin ik niet of fijn droom, maar langzaam aan nemen nachtmerries de overhand wat enorm vervelend is.
'smorgens ben ik wel heel humeurig, stressig en schrikkerig. Dan kan ik er echt niks bij hebben want dan kan ik ineens gaan huilen.. rond een uur of 11 is dat over. (Sta 9 uur op)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 10:32

Je schrijft zelf dat je er gek van word en dat het uit de hand begint te lopen. Dan lijkt me toch dat er iets moet gebeuren en er meer aan de hand is. Je moet het zelf weten hoor :)

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 10:55

Cayenne schreef:
Je schrijft zelf dat je er gek van word en dat het uit de hand begint te lopen. Dan lijkt me toch dat er iets moet gebeuren en er meer aan de hand is. Je moet het zelf weten hoor :)

Ja, je hebt wel gelijk. Maar kan ik met zulke "onbelangrijke" dingen bij een psycholoog terecht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 11:00

Ja natuurlijk, je hoeft niet gek te zijn om daar te komen hoor. :)
Het beïnvloedt je nachtrust en die is toch wel echt heel belangrijk.
Daarnaast komen nachtmerries vaak voort uit dingen die je wel écht dwars zitten, aan de andere kant kan het ook zijn dat je al zo "gewend" bent aan nachtmerries dat je in een vicieuze cirkel terecht bent gekomen omdat je er vanuit gaat dat je wel een nachtmerrie zal hebben. En daardoor krijg je hem dus ook.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:44

Ik vind dit overigens ook geen 'onbelangrijk' ding. Je nachtrust is essentieel voor je herstel en dagelijks functioneren. Slecht slapen en regelmatig labiel wakker worden, door iets waar je weinig controle over hebt, lijkt me niet onbelangrijk. Hoe lang houden deze nachtmerries al aan?

Denk je vaak aan je paard die ingeslapen moet worden? Dromen geven vaak een emotie weer. Ik kan me voorstellen dat je je bij die gedachte behoorlijk machteloos en/of eenzaam kan voelen. Dit kan dan doorwerken in je dromen.
De droom van je vriend kan betekenen dat je bang bent hem te verliezen, juist omdat het zo goed gaat en je dus echt niet zonder hem zou kunnen of doordat je (onbewust) door hebt dat het toch niet helemaal lekker loopt (wat dus verder niks met het vreemdgaan te maken heeft).

Als je de emoties bij een droom kan plaatsen en diezelfde emotie kan koppelen aan iets waar je overdag tegen aan loopt, zit daar vaak de oorzaak van je droom.

Edit: val je wel makkelijk in slaap of lig je nog even te woelen/piekeren?

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 12:58

Het kan inderdaad de angst om je paard na de zomer kwijt te raken zijn. Angst om iets of iemand te verliezen, kan op vele manieren uiten. Dus ook door nachtmerries, het is maar net wat je 'zwakke plek' is.
Zelf heb ik een behoorlijk pittige operatie gehad waar ik erg bang voor was, met als gevolg dat ik paniekaanvallen in de auto kreeg. Dat was dus mijn zwakke plek...

Misschien helpt dit je iets;
Probeer in de avond geen spannende boeken te lezen of een te spannende film te kijken. Geen mobiel in bed. Maak een ritueel dat je iedere avond vast gaat houden, bijvoorbeeld lekker in een ontspannend bad, wat rustige muziek luisteren en daarna slapen. Als je in je bed ligt, let dan op je ademhaling en probeer te ontspannen, diep inademen in het onderste van je buik. Probeer zo ontspannen mogelijk in slaap te vallen.
Hou dit een tijdje vol, en dan zou het beter moeten gaan.

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 13:07

Je zou contact kunnen zoeken met een slaapcentrum. Hiervoor kan je verwezen worden via je huisarts.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 14:33

Als je het te warm hebt krijg je ook nachtmerries.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 16:37

Hoe beleef je de dromen? Doe jij actief mee? Zo ja, zie je dan jezelf (kijk je als het ware naar een film)? Of zie je alleen de film van wat er gebeurt, dus bv. dat je vriend vreemdgaat?

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-13 17:02

Sassol schreef:
Ik vind dit overigens ook geen 'onbelangrijk' ding. Je nachtrust is essentieel voor je herstel en dagelijks functioneren. Slecht slapen en regelmatig labiel wakker worden, door iets waar je weinig controle over hebt, lijkt me niet onbelangrijk. Hoe lang houden deze nachtmerries al aan?

Denk je vaak aan je paard die ingeslapen moet worden? Dromen geven vaak een emotie weer. Ik kan me voorstellen dat je je bij die gedachte behoorlijk machteloos en/of eenzaam kan voelen. Dit kan dan doorwerken in je dromen.
De droom van je vriend kan betekenen dat je bang bent hem te verliezen, juist omdat het zo goed gaat en je dus echt niet zonder hem zou kunnen of doordat je (onbewust) door hebt dat het toch niet helemaal lekker loopt (wat dus verder niks met het vreemdgaan te maken heeft).

Als je de emoties bij een droom kan plaatsen en diezelfde emotie kan koppelen aan iets waar je overdag tegen aan loopt, zit daar vaak de oorzaak van je droom.

Edit: val je wel makkelijk in slaap of lig je nog even te woelen/piekeren?

De laatste tijd denk ik heel veel aan Olivier ja, wat ik moet zeggen voordat hij dood gaat en hoe het daarna met mij zal gaan. Ik heb dus gedroomd dat ik mijn laatste zin in zijn oor fluisterde en de DA hem uit mijn handen trok omdat het te lang duurde. Voordat ik het wist was hij dood en ik had niets meer kunnen zeggen. |(

Ik ben soms inderdaad bang om mijn vriend te verliezen, omdat ik heel erg gek op hem ben.
We zijn pas 10 maand samen, en het loopt juist heel erg goed tussen ons.
Meestal val ik meteen in slaap. Ik ga rond half elf naar bed en ga dan nog een half uurtje wat doen. (Sudoku, spelletje, muziek luisteren) en val daarna meestal binnen 10 minuten in slaap.

antje_vip schreef:
Als je het te warm hebt krijg je ook nachtmerries.

Heb ik ook gehoord ja, gekke is dat het vannacht best fris was en ik dus goed kon slapen. Maar toch een nachtmerrie had, laatst ben ik een week met mijn vriend naar Parijs gegaan waar het zeker tegen de 35 graden aan tikte in onze slaapkamer, maar daar heb ik geen last van gehad. Zolang ik maar bij hem slaap gaat het eigenlijk heel goed. :j

RedPassion schreef:
Hoe beleef je de dromen? Doe jij actief mee? Zo ja, zie je dan jezelf (kijk je als het ware naar een film)? Of zie je alleen de film van wat er gebeurt, dus bv. dat je vriend vreemdgaat?

De laatste keer dat ik droomde dat mijn vriend vreemdging, zat ik aan de bar in een (onbekend) café, en zag ik hem aan de andere kant van de bar met een meisje zoenen. Mijn oudste broer (dat is de beste vriend van mijn vriend) stond er naast en stond mij uit te lachen.

Ik heb ook eens gedroomd dat ik ergens in het buitenland in de gevangenis zat, omdat ik iemand had vermoord. Toen kwam mijn oudste broer mij opzoeken en beloofde borg te betalen zodat ik naar huis kon.
Maar op het laatste moment bedacht hij zich en ging hij zomaar naar huis zonder wat te zeggen en bleef ik alleen achter in de gevangenis.

Het zijn echt hele heftige en benauwde dromen waar ik heel naar van kan worden, ik hecht enorm veel waarde aan eerlijkheid.

Meestal zie ik mezelf van een afstandje heel hard huilen en schreeuwen, maar soms zie ik mezelf ook niet en zit ik als het ware gewoon in mijn eigen lichaam en zie ik dingen door mijn eigen ogen gebeuren.
Soms dus ook van een afstand en zie ik mezelf.

Sassol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 19:52

Een vriend van mij heeft dit ook wel. Slaapt eigenlijk altijd goed als de hond bij hem in bed slaapt (heeft ook periodes dat hij veel nachtmerries heeft). Je zou eens kunnen proberen om zo'n magnetronknuffel (zo eentje met kersenpitten erin, kun je in de magnetron doen is hij lekker warm en ruikt lekker) mee naar bed te nemen en de dekens heel strak te doen.

Eigenlijk dus alsof je weer een kind bent (mama die je strak instopt en je lievelingsknuffel aangeeft).

Wie weet werkt het?

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:20

Er is een techniek die je kunt leren waardoor je je dromen wat meer kunt sturen.
Ik had vroeger ook wel eens nachtmerries maar kon mij tijdens het dromen bewust maken dat ik de droom in de hand had.
Dus degene die met een mes achter mij aan zat ging ik ineens achterna etc.

Weet alleen niet meer waar ik het ooit gelezen heb,is heeeel lang geleden.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:27

Misschien is lucide dromen wat voor jou?

annick12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 20:39

Ik weet niet of het waar is maar ik heb ooit gelezen dat als je op je rug ligt/in slasp valt je dan eerder nachtmerries krijgt dan waneer je op je zij ligt. Ik weet niet of het klop of dat het gewoon onzin is...

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-13 23:01

badass schreef:
Misschien is lucide dromen wat voor jou?

Dat wilde ik ook al noemen inderdaad. Het klinkt misschien wat zweverig en stom maar het werkt echt. Lucide dromen betekent dat je tijdens je droom beseft dat je droomt, en als dat lukt kan je de droom ombuigen.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:35

Ik heb dit ook gehad tot ik eigenlijk over mijn pubertijdspiek heen was. Ik heb het nu nog maar af en toe en kan ook nog steeds niet goed wakker worden. Heb je ook last van slaapverlamming?

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 00:43

dit gaat heeeel erg vreemd klinken maar ik had ook heel veel last van nachtmerries en echt niks hielp tot ik een dromenvanger had. en dan heb k het niet over die namaak spullen uit de winkel maar nog een echte dromenvanger gemaakt op indiaanse wijze met natuurlijke producten deze heeft mijn tante meegebracht uit een indiaans winkeltje in Amerika :j

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 01:58

Oh Ik weet hoe je je voelt.
Ik heb ook dromen gehad dat ik echt jankend en schreeuwend wakker werd.
Heel naar, gelukkig komt het bij mij maar 1x in de zoveel tijd voor.
Ik moet er niet aan denken om dat heel vaak te hebben.

Ik vind overigens dat je hiermee gerust naar een psycholoog kunt gaan hoor.
lucide dromen kan ik ook, maar als ik zo heftig droom dan kan ik dat ook niet hoor.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 03:56

ik heb het de laatste tijd ook heel vaak, loop ook de hele dag met een naar en paniekerig gevoel rond gewoon door die droom. ik droom ook vaak dat mijn vriend mij bedriegt of doodgaat.
ik weet de oorzaak van mijn dromen wel, ik heb redelijk veel meegemaakt op jonge leeftijd dat mij redelijk snel volwassen heeft gemaakt, maar dus ook een beetje bitter. ik heb continue schrik dat als ik gelukkig ben dat het van mij af wordt genomen. omdat ik eigenlijk alleen maar die ervaring heb, en nu ik zo gelukkig ben met mijn vriend heb ik veel schrik en zit er dus ook continue mee in mijn hoofd. en net als jouw vertrouw ik mijn vriend heel hard.
kan ook zijn dat je hormonaal niet helemaal in balans bent, dat je daarom even een heftigere periode doormaakt.
wat ik nu doe (en het helpt mij gedeeltelijk) is praten met een vriendin over de droom en over waarom ik denk dat ik zo droom, ook aanvaarden dat er dingen gebeuren waar je geen grip op hebt en dat alles uiteindelijk op zijn plaats zal vallen. een vriendin van mij heeft wel een goed boek denk ik, het gaat voornamelijk om jezelf te ontdekken, in welke punten je beter kan worden. het heeft haar goed geholpen, zal eens horen over wat het boek precies gaat en de titel.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-13 06:12

Ik kamp eigenlijk met hetzelfde. Ik ben nooit uitgerust als ik wakker word en sinds een paar dagen weer non-stop nachtmerries waar ik zelf ook helemaal niks mee kan.
Word te laat wakker waardoor ik in paniek m'n ogen open en meestal maar tegen m'n vriend aan kruip.

Een dreamcatcher werkte voor mij wel in m'n ouderlijk huis maar sinds ik op mezelf woon wil hij niet meer vangen.
Lucide dromen werkt voor mij niet, ik ben dan bezig met de droom 'aanpassen' en vervolgens wordt het nog naarder.
Veel van mijn nachtmerries zijn vervolgen of herhalingen van oude, alleen vaak is er meer besef wie het zijn, voorheen waren het mensen en nu besef ik dat het vrienden en familie etc zijn. Ze worden zeg maar completer en de details vallen me meer op.

Slaap analyse is mij aangeraden om te kijken op welke golven ik wat voor soort dromen heb etc. Omdat ik het geen fijn idee vind dat ze me gaan bekijken terwijl ik slaap heb ik dat nog niet gedaan.

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:20

niet morgen maar nu, van wayne dyer. is een boek dat helpt je gelukkig te maken, en sterker in je schoenen te staan. misschien dat het je helpt aangezien dromen het onbewuste zijn en je dus onbewust teveel nadenkt over geluk enzo. een vriendin van mij heeft het uitgelezen en merkte al dadelijk op dat ze heel anders met situaties om kan en dat ze er rustiger van wordt. misschien dat het helpt. het leuke aan het boek is dat er na elk hoofdstuk eigenlijk testjes staan en opdrachten, zodat je echt actief meegaat doen aan het boek.

Anonymous86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-13 00:44

ik heb dit ook heel lang gehad, ik was als de dood voor ratten en had nachtmerries dat er allemaal ratten waren en die ratten beten je zodra je in de buurt kwam en dat ik uiteindelijk naar mn keel werd gevlogen. vervolgens kreeg ik nachtmerries over mijn oma, mijn oma werd voor mijn ogen door wolven verscheurd en ik kon niks doen... heel naar. een maand later kreeg mijn oma de diagnose borstkanker en is nu meer dan een jaar geleden overleden aan de gevolgen ervan(ik had die dromen minstens 3x per week telkens hetzelfde) dus toen mijn oma kanker kreeg was dat ff heel eng. zo droomde ik dat iemand mn zusje sloeg... maand later ja hoor maar ik heb em mores geleerd :P
nu droom ik vaker dat mijn vader eerst mijn vriend voor mijn ogen vermoord en dan mij. dus ik ben als de dood dat het echt gebeurt. voor mijn vader me ging bezoeken droomde ik erover en dat ie weer van alles te zeiken had... volgende dag bezoek ja hoor-.- er is niks aan de hand als ik op mn eigen kamer met mijn dromenvanger slaap. tis heel raar maar als ik droom en het gebeurt is het een soort van deja vu. ik ben er intussen aan gewend en kan het linken maar in het begin is het super eng. de nachtmerries kunnen heel eng zijn. intussen heb ik wel een manier om wakker te worden(als ik wordt aangevallen door spinnen kan ik tegen mezelf zeggen zo nu is het klaar wakker worden.) en dan wordt ik wakker
respect als je dit hebt gelezen _/-\o_