Curretage na 12 week zwangerschap

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NoiRaM

Curretage na 12 week zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-13 12:07

Hoi Bokkers ,

Heb gezocht op curretage maar kon het niet vinden.
Vandaar dat ik er maar 1 start..

Mijn vriend en ik waren 12 week zwanger , 9 juli de eerste echo , super spannend zeg !
Ik ging er al met een raar gevoel heen waarom weet ik niet..
totdat het werd bevestigd op de echo , de VK vroeg weten jullie zeker dat jullie zolang zwanger zijn want ik zie bijna niks...
Op dat moment ging er van alles door me heen , ze was nog aan het praten over een curretage of laten zitten ik weet het allemaal niet meer..
In iedergeval mochten we die zelfde dag naar het ziekenhuis voor inwendige echo..

Nou eindelijk was het zover we waren in het ziekenhuis , lang wachten zeurende zwangere vrouwen om me heen bah bah ik dacht hou jullie mond want bij ons lijkt het niet goed !
Uiteindelijk mochten we naar binnen en kregen we nog een echo en daar zagen we dan ons kleine kindje even dachten we dat het nog leefde maar bij nader onderzoek had het kindje geen hart activiteit meer |( ..
De wereld stort onder je voeten vandaan , ons kindje waar alles al aan zit maar gewoon niet meer leeft ...
Ik was 12 week zwanger , het kindje had de groote van een kindje van 8 week en 3 dagen , maar waarschijnlijk heeft het toch langer door geleefd aangezien het niet los heeft gelaten..

De arts begon over een Curretage , ik dacht wat houd dat nou in dus van alles gevraagd en de man zei denk er over na en bel later maar weer..

De zelfde dag heb ik na gedacht maar ik kon het niet langer laten zitten dus we hebben einde van die dag gebeld en gevraagd als ze me in konden plannen voor donderdags en ja hoor het kon . afspraak gemaakt !

Woensdag gewoon gewerkt maar ik vond het verschrikkelijk.. ik durfde amper naar de wc in het geval dat het kindje los zou laten..

donderdag 11 juli op naar het ziekenhuis met knikkende knieen , nog nooit had ik in het ziekenhuis gelegen of een infuus gehad , het is me gelukkig allemaal mee gevallen wel gehele narcose gehad maar ik mocht savonds weer naar huis..

we zijn inmiddels 3 week verder en er komt nog een beetje wat troepjes uit maar het grootste gedeelte is gelukkig gestopt !
Ik kan niet wachten totdat we weer mogen klusssen , de arts vertelde dat het beter was om de cylcus weer op gang te laten komen en afwachten als het ook regelmatig blijft of niet..

Zijn er nog meerdere bokkers die dit hebben mee gemaakt ?

Psychisch gaat het wel redelijk goed met ons gelukkig hoor , we hebben het beide een redelijk goede plek kunnen geven , alleen het gemis blijft altijd denk ik ?

tyleysmiley

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:19

.
Laatst bijgewerkt door tyleysmiley op 03-09-24 14:10, in het totaal 1 keer bewerkt

T3mptati0n

Re: Curretage na 12 week zwangerschap

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:30

Lieve ts,
Ook hier een curettage gehad. Beeb was gestopt met groeien op 5+3, kwamen ze achter met 8 weken. Toen dacht de vk dat ik minder ver was als gedacht en moesten we een week later komen om te zien of er dan hartactiviteit te zien was. Week later helaas geen hartactiviteit te zien. Week later moesten we bij de gynaecoloog op controle. Inwendige echo gehad en besproken wat er ging gebeuren. Ook ik was nog nooit geopereerd of onder algehele narcose geweest, dus scheet m 30 kleuren. Heb gekozen voor de pillenkuur. Deze moet je vaginaal inbrengen en die zorgt voor weeën, waardoor het vruchtje "hopelijk" word afgestoten. 1e pillenkuur heeft niet gewerkt, 2e pillenkuur heeft helaas ook niet gewerkt. Uiteindelijk toch curettage met 11+nogwat gekregen. Omdat ik resusnegatief ben, moest ik ook nog een spuit hebben, zodat ik geen antistoffen tegen een eventuele volgende zou aanmaken. Na de curettage 1x ongesteld geworden en daarna direct weer zwanger. Nu komt ons wondertje alweer bijna ter wereld! Gyn had ons gezegd dat we gelijk weer mochten proberen om zwanger te worden, maar wilde voor mijzelf eerst een keer ongesteld worden. Ook waren beide zwangerschappen een 'ongelukje'. Wel ontzettend gewild!

Het gemis word er niet minder om, denk nog vaak genoeg; 'nu zou het er al geweest zijn...' We hebben het een plekje gegeven, maar vergeten doe je het nooit! Ik wil jou en je partner ook ontzettend veel sterkte wensen, en al het goeds voor de toekomst! :(:)

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:33

Heel veel sterkte TS.

Het enige wat je nu kunt doen is het langzaam een plekje geven in je hart.
Lucht je hart en praat er over als je je daardoor beter voelt.

Het zieltje van de baby die nu niet uit heeft mogen groeien.. dat zieltje komt weer terug bij de volgende zwangerschap.

:(:)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 12:36

Wat naar dat jullie dit hebben moeten meemaken :(:)

Ik heb er helaas ervaring mee. Ik heb 5 miskramen gehad, waarvan de eerste 3 eindigde met een curretage. Bij de laatste 2 koos ik (en kon ik kiezen) voor een natuurlijk verloop, omdat een curretage verklevingen kan opleveren die een volgende zwangerschap in de weg staan.
Gelukkig heb ik mijn 6de zwangerschap wel voldragen en hebben we het mooiste en liefste meisje van de wereld gekregen. Op haar geboortekaartje hebbne we subtiel 5 sterretjes laten drukken.

Met een nieuwe zwangerschap wachten, hoeft tegenwoordig niet meer.
Vroeger werd dat aangeraden, om de duur van de nieuwe zwangerschap aan de hand van de cylcus te kunnen vaststellen. Tegenwoordig heeft men daar apparatuur voor. Ik werd direct weer zwanger na de miskramen, dat hoor je inderdaad vaker. Alsof je dan vruchtbaarder bent, maar dat is volgens mij nooit wetenschappelijk aangetoond. Lichamelijk is er ook geen reden om te wachten, je lichaam is er weer klaar voor als je vruchtbaar bent. Of je er mentaal klaar voor bent, is persoonlijk.

Heel veel sterkte, ts.

kepo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:48

Heel veel sterkte!
Ik had begin vorig jaar een curretage gehad, kindje was net 8.4 weken al overleden
Ik had alleen na de curretage erge bloedverlies en ik kreeg pillen ervoor omdat niet alles goes was weggehaald, deze kuur duurde 10 dagen en daarna kreeg ik erge bloedverlies en mijn baarmoeder was schoon!
De gyn zei dat ik eerst een menstruatie af moest wachten omdat ik na deze kuur geen eisprong had!
Ik zei tegen mijn vriend ach we zien wel wanneer het raak is, ik had meteen een eisprong en het was meteen raak!
Nu een gezonde zoon van 8 maanden!
Ik was alleen zo bang met me zwangerschap elke keer dacht ik eraan stel dat het weer fout is!
Ik duim voor je dat je snel weer zwanger wordt, en dit kindje had net als de mijn iets wat niet goed was!
Sterkte!

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-13 19:57

Ik heb ook een curretage gehad na een zwangerschap van 9 weken. De arts heeft me toen 14 dagen de tijd gegeven zodat het vanzelf los kon komen............ en dat deed het dan ook gepaard met hevige krampen (weeen denk ik) en heel veel bloedverlies na de 14 dagen was echter niet alles losgekomen en mocht ik direct een curretage ondergaan. dezelfde avond zat ik alweer op mijn paard en was alles toch mee gevallen.

Na 6 weken had ik een controle en bleek ik weer al 4 weken zwanger te zijn, echter heb ik tijdens die zwangerschap 3 bloedingen gehad en telkens werd er op de hap gezegd dat ik een miskraam had.......maar die knul is nu al weer 8 jaar

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 08:03

Iedereen heel erg bedankt voor de lieve berichtjes !

Wat ik trouwens wel vind is dat er zo weinig informatie over is ?
Ik heb echt wel een soort informatie boekje gemist of foldertje..
heb wel op internet gezocht wanneer je weer mag zwemmen of gemeenschap ( niet om het meteen weer te proberen maar gewoon ) en sporten net zo ?
En lees allemaal verschillende dingen best wel verwarrend !

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 08:16

Het gebruik van tampons, gemeenschap en baden/zwemmen niet doen zolang je bloedverlies hebt. Dan is er nog kans op infectiegevaar. Een week niet sporten lees ik. Maar vooral goed luisteren naar je lichaam. Ik was er lichamelijk telkens snel bovenop.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 10:06

Wat vreselijk dat je dit mee moet maken.

Tussen mijn oudste en jongste in ben ik zwanger geweest van een drieling. Met de 10weken echo bleken ze alle drie niet meer in leven te zijn.
Hierop moesten wij de keuze maken: natuurlijk af laten komen of een curretage. Ik wilde niet wachten tot het vanzelf kwam, omdat ik best al een buikje begon te krijgen en ik niet zo lang in verdriet wilde zitten tot het er zelf af kwam.
Toevallig moest mijn moeder aan haar baarmoeder geopereerd worden en lagen we op dezelfde dag in dezelfde kamer.
Een curretage duurt maar heel eventjes en je bent snel weer op de kamer, normaalgesproken.
Bij mij was het een ander verhaal. Op de verkoever hebben ze er 3 uur over gedaan om mij stabiel te krijgen na de narcose, toen hadden ze al moeten zien dat er iets mis was.
Na 3 uur mocht ik (met helse pijnen) terug naar de afdeling, waar mijn moeder op me lag te wachten.
De vrouwelijke gyn kwam op een gegeven moment bij mijn bed en die zei dat ik me niet moest aanstellen, omdat een curretage geen zeer kon doen.
De nacht was een hel: tot overgeven van de pijn toe. Mijn moeder heeft 's morgens tegen de gyn gezegd dat dit niet normaal was en toen heb ik een echo gehad. Had de gyn mijn baarmoederwand doorgeprikt met curreteren en daardoor had ik een inwendige bloeding ter grootte van een sinaasappel. Resultaat: 4 dagen ziekenhuis....

Na 3 weken (op een zaterdagavond) was ik in de wei aan het rommelen toen ik ineens niet goed werd. Ik ben op handen en voeten naar binnen gestrompeld en op de bank gaan liggen. Op zondagmorgen had ik over de 40 graden koorts en ben ik naar HApost en daarna naar het zh gegaan.
Daar bleek dat ik nog residu van de zwangerschap in mijn bm had en die was gaan groeien en ontsteken.
's Middags lag ik weer op de OK voor een spoedcurretage... Wéér 4 dagen met antibiotica in het ZH gelegen en toen mocht ik weer naar huis.

Ik ben vrijwel metteen daarna weer zwanger geworden. Dit was een tweeling, waarvan er één spontaan met bijna 11 weken een miskraam geworden is. De ander is nu 6 jaar oud!

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-13 13:41

Jeetje Pieteritus wat een naar verhaal van je zeg bah wat heb je in een vreselijke toestand geleeft op dat moment , vooral als ze zeggen dat je je niet moet aanstellen !
Gelukkig heb je nu een gezond kindje !
gebeurt het trouwens vaker dat met een tweeling 1 kindje een miskraam word en de ander verder leeft

Hoelang duurde de ongesteldheid bij jullie allemaal ..
ik heb echt geen flauw idee wanneer het weer terug komt en neem elke dag maar een tasje mee waar een schone ondebroek etc etc in zit..

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-13 16:04

4-6 weken bij mij.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-13 18:58

Sterkte TS!

Ik heb vorig jaar een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad. Ik ben toen met spoed geopereerd, 6 weken later (bij de nacontrole) was ik weer zwanger. Heel bijzonder!

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 07:53

Wauw Toess dat is ook erg heftig en wat was je snel weer zwanger zeg , gaat je zwangerschap nu helemaal goed ??

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:56

Ik wil je heel veel sterkte wensen meid
Ik weet hoe het is om een kindje te verliezen, onze tweede dochter is vorig jaar na een zwangerschap van bijna 22 weken overleden.

Neem de tijd om te herstellen en het verlies een plaats te geven voor zover dat mogelijk is.

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 07:59

Ja, ik stond er zelf ook van te kijken. Ze hebben een eileider weg moeten halen en ik was het vertrouwen in mijn lichaam volledig kwijt. Ik was er van overtuigd dat mijn lichaam het niet meer kon en toen bleek ik dus wel weer zwanger.
Mijn zwangerschap verloopt vrij voorspoedig :j heb wel veel kwaaltjes maar dat nemen we voor lief!

Ik hoop dat het voor jou ook gauw weer zover is!

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 08:53

@ Toess wat een geweldig nieuws zeg , je bent nu 36 week zwanger ?? bijna uitgerekend dus heel erg spannend zeg !! Wat zal je blij zijn als je kindje er eindelijk is..
Wat raar dat ze dan een eileider weg gehaald hebben :-|
En als je ooit nog een kindje wil dat is ook gewoon mogelijk dan toch ?

@Ravellie Dankjewel ... van jou verhaal krijg ik echt enorme kippenvel wat verschrikkelijk om dit na 22 week mee te moeten maken !

het is nooit mooi natuurlijk maar dan kan je beter in een vroeg stadium dit hebben dan dat je al over de helft bent en dan het kindje overlijd dan ineens...
Het klinkt heel raar wat ik net typte maar met 12 week voel je de kleine nog niet en met 22 weken heb je natuurlijk de kleine al gevoeld..
Dat maakt het verlies niet minder erg begrijp me niet verkeerd maar ik vind dit echt zo erg !
Gaat het verder weer een beetje okay met je / jullie ?

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:03

Weet je...wij hebben een tijd bij de rouwverpleegkundige gelopen ( was heel goed geregeld bij ons ziekenhuis, zij begeleid puur mensen die in welke fase ook een kindje verloren zijn)
En zij zei tegen ons: 'voor verdriet is geen weegschaal'.
Het gaat de ene dag heel goed en de andere dag is vol verdriet.
Maar het leven is keihard en gaat door.
Om je heen zie je zwangere vrouwen en dat blijf ik wel moeilijk vinden hoor.
Door deze gebeurtenis ben ik toch voorgoed veranderd.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:10

@Ravellie dat is wel fijn zeg !
ik vond bij ons de na informatie erg slecht vooral omdat ik die eerste week echt in een waas geleefd heb en wat mensen tegen mij verteld hebben weet ik al niet eens meer..

Nu je dat zo schrijft en ik lees het krijg ik toch even weer een traan in mn oog..
Ik kan op dit moment ook geen zwangere vrouw zien , tegenwoordig zie ik veel jongere meiden die niet eens zwanger willen zijn maar het toch zijn , dan denk ik wel wat oneerlijk..
ze wil niet zwanger zijn en is het toch en wij wouden het en het gaat zo maar weg..
maar net wat je zegt het is keihard en het leven gaat door..hoe moeilijk dat ook is..

Het tegenstrijdige is ook mijn zus is 7 week geleden bevallen van mn prachtige nichtje.. en ze kan er niks aan doen maar als ik haar zie en de fles geef moet ik haar soms gewoon afstaan omdat ik haar niet langer vast kan houden..
Mn zus zelf vond het in het begin ook niet leuk ze zegt ja wij zijn heel gelukkig en jullie zo verdrietig... ik heb haar verteld dat ze moet genieten van haar mooie prachtige dochtertje en dat ze er blij mee moet zijn dat ze zo gezegend zijn dat alles is goed gegaan met de zwangerschap....

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:14

Ook hier een buitenbaarmoederlijke zwangerschap gehad.
De eileider en vruchtje van ca 7 a 8 weken operatief verwijderd.
Bij mij kwamen ze er tijdens de operatie ook achter dat mijn overgebleven eileider niet 100% gezond was en de kans op een natuurlijke zwangerschap nihil was.
Dat ze de eileider verwijderen is normaal.
Ze kunnen een eileider niet goed opereren om alleen een vruchtje eruit te halen, curettage in eileider is al helemaal niet mogelijk.

De enige andere oplossing is het te stoppen door middel van medicatie (chemo) waarbij je à niet zwanger mag raken ik geloof een half jaar of een jaar.
Daarbij loop je teveel risico opnieuw een buitenbaarmoederlijke zwangerschap te krijgen in dezelfde eileider.

In een "gezond" lichaam zal de overgebleven eileider het over nemen van de verwijderde eileider, je kan dus gewoon zwanger raken.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 09:54

aah oke dat wist ik niet..
weer wat geleerd !

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 09:57

Ik wist het ook niet, bij mij is het ook niet gelukt.
Nu via IVF zwanger.

Sterkte de komende tijd.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 10:12

Ooh dat is wel heel erg balen maaike :(
Maar wat mooi dat het toch via IVF gelukt is ! ( dit is natuurlijk niet wat je hoopt maar als dit nog een kans is om zelf zwanger te raken is het toch prachtig dat het gelukt is !.. )
hoelang ben je nu zwanger en gaat alles goed ?
Geniet ervan :D je/jullie zijn straks vast heel blij dat jullie kleine er is..

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-13 10:43

Ik ben nu bijna 36 weken (zaterdag) alles gaat goed gelukkig.
Ik hoop dat je snel weer zwanger mag worden.

NoiRaM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-13 11:16

Super zeg fijn dat alles ook goed gaat !!

Hoop het ook dat we snel weer zwanger mogen worden , gelukkig ben ik vandaag dan toch ongesteld geworden , bijna 4 week na de curretage .. :D
nog ff maandje wachten of twee en dan willen we het weer proberen.