Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek
Janneke2 schreef:hoi TS,
er zijn wel een paar dingen die je kunt doen, om je eigen hypothese "ik zet mijn spieren vreselijk vast" te testen.
Voor experiment 1 heb je een badkuip nodig. En haal je een pot "natriumbicarbonaat" (6 euro de kilo) bij de echte drogist.
Strooi 100 gram natriumbicarbonaat in het lauwwarme water (37 graden) en ga een half uur lang liggen weken.
Desgewenst de volgende dag herhalen.
Als de pijn wordt veroorzaakt door melkzuur, is de pijn vaak "binnen 1 pot" verdwenen (bij boffers: na 2 dagen al minder).
2e experiment heet 'Alexandertechniek'. (Sowieso een prachtig iets voor ruiters!) De bedoeling van de Alexandertechniek is, om zo soepel, efficient en 'licht' mogelijk jezelf te dragen, te zitten, te liggen, je armen en benen op allerlei manieren te bewegen, etc. Tijdens de lessen alexandertechniek kun je doorgaans gaan voelen, dat je idd (om wat voor reden dan ook) je schouderspieren idd hebt vastgezet - en hoe het ook losser zou kunnen.
...en afdeling speculatie: mogelijk is die 'tik' dat je voelt in je schouder een 'knoop' in je spieren. (Spieren die te lang te zeer gespannen zijn, kunnen bindweefselknopen krijgen.)
En met 'littekenolie' kunnen de knopen wat wegtrekken. (Neem een klein flesje, laten we zeggen 10 cl - vul dat met bijv. sesamolie en voeg 4 druppels essentiele olie van jeneverbes toe en 4 druppels geranium en 4 druppels marjolein. Even schudden en dan 1 druppeltje inmasseren.)
Ik ben heel erg benieuwd naar jouw achtergrond! Nog nooit gehoord van "bindweefselknopen"
rindin schreef:Ik ben heel erg benieuwd naar jouw achtergrond! Nog nooit gehoord van "bindweefselknopen"
lyanne_sanne schreef:Bij transpositie moet je denken aan een soort fysio maar anders. Wat een gewone manueel terapeut doet is het 'loskraken' van je gewrichten en werfels. Nadeel is dat ze dan nog steeds verkeerd staan en je met 1 a 2 dagen opnieuw compleet vastzit. Ik heb dit ook jaren gehad. Kon elke week terugkomen en dan was ik er voor 2 dagen vanaf. Soms maar een halve.
Janneke2 schreef:rindin schreef:Ik ben heel erg benieuwd naar jouw achtergrond! Nog nooit gehoord van "bindweefselknopen"
Als je ergens niet van gehoord hebt, is google vaak een goede bron. Uiteraard weet je dan nog net niet iets over de kwaliteit van de bron, miaar de eerste hit die google mij gaf, is een braaf en keurig boek over neurologie door een keurige reguliere arts.
Janneke2 schreef:lyanne_sanne schreef:Bij transpositie moet je denken aan een soort fysio maar anders. Wat een gewone manueel terapeut doet is het 'loskraken' van je gewrichten en werfels. Nadeel is dat ze dan nog steeds verkeerd staan en je met 1 a 2 dagen opnieuw compleet vastzit. Ik heb dit ook jaren gehad. Kon elke week terugkomen en dan was ik er voor 2 dagen vanaf. Soms maar een halve.
Brrrr...
Ik geloof grif, dat dat zo ging, maar zo hoort het niet.
Othomanuele geneeskunde hanteert hele formules: eerst wordt gevoeld, onder welke hoeken 1 enkele wervel allemaal "fout" staat. (Gedraaid, gewipt, te ver naar binnen of naar buiten, te ver naar links of rechts etc.) en vanuit die formules wordt er gewerkt.
Mijn arts snapte een eer niet, hoe mijn rug zat, toen werd er simpelweg een collega bij gehaald en die voelde eerst aan mijn rug en keek toen op "de formule" en voelde toen nog eens en toen was het "Ja, deze is ook verschoven, maar dat is lastig te voelen als hij al gewipt is".
En de therapie kent dan een "vaste", logische volgorde: als je niet eerst (..laten we zeggen...) de wippers recht zet, schuift alles meteen weer terug en kom je helaas nooit een stap verder.
rindin schreef:Nog steeds héél benieuwd naar je achtergrond. Kun je mij uitleggen wat het "wippen" van een wervel is? En kan ik die formules ergens vinden?
rindin schreef:Graag een link, de term "bindweefselknoop/-knopen" wordt niet gevonden op google...
Janneke2 schreef:lyanne_sanne schreef:Bij transpositie moet je denken aan een soort fysio maar anders. Wat een gewone manueel terapeut doet is het 'loskraken' van je gewrichten en werfels. Nadeel is dat ze dan nog steeds verkeerd staan en je met 1 a 2 dagen opnieuw compleet vastzit. Ik heb dit ook jaren gehad. Kon elke week terugkomen en dan was ik er voor 2 dagen vanaf. Soms maar een halve.
Brrrr...
Ik geloof grif, dat dat zo ging, maar zo hoort het niet.
Othomanuele geneeskunde hanteert hele formules: eerst wordt gevoeld, onder welke hoeken 1 enkele wervel allemaal "fout" staat. (Gedraaid, gewipt, te ver naar binnen of naar buiten, te ver naar links of rechts etc.) en vanuit die formules wordt er gewerkt.
Mijn arts snapte een eer niet, hoe mijn rug zat, toen werd er simpelweg een collega bij gehaald en die voelde eerst aan mijn rug en keek toen op "de formule" en voelde toen nog eens en toen was het "Ja, deze is ook verschoven, maar dat is lastig te voelen als hij al gewipt is".
En de therapie kent dan een "vaste", logische volgorde: als je niet eerst (..laten we zeggen...) de wippers recht zet, schuift alles meteen weer terug en kom je helaas nooit een stap verder.
lyanne_sanne schreef:Ik weet niet precies hoe dat in zn werk ging. Wat ik wel weet is dat er bij mijn fysio alleen werd gegeken naar mijn rug, want daar had ik last van. Ze bleven maar loskraken en oefeningen meegeven die geen reet hielpen. Volgens hen had ik scoliose waar verdee niets aan gedaan kon worden. Bij de transpositiepraktijk werd me pas duidelijk dat dat niet het geval was. Ben een paar keer flink gevallen waardoor mn bekken scheef stonden. Die trok mn ruggengraat scheef en dan compenseerde zich weer in mn schouders. Kortom, mn rug had nooit goed kunnen worden zolang mn bekken verkeerd stonden. En dat vind ik het fijne aan deze man. Hij vind dingen die verkeerd staan ondanks dat je er geen last van hebt, maar die hoe dan ook onbewust zorgen voor beperkingen en andere pijnlijke plekken!
.Janneke2 schreef:@ Marcella: bedenk wel, dat bij iedere keer "kraken" je bandenapparaat wordt gerekt.
Voor diegenen bij wie de banden toch al elastischer zijn dan ideaal kun je dus krijgen "dat de wal het schip keert" (dat door het kraken, bedoeld om iets te verbeteren, je banden zo opgerekt worden dat ze niet meer instaat zijn, je wervels op hun plek te houden...).
2005 schreef:Mijn rug is weer recht. Ik weet niet wat ik van dat transpositie vind, het rechtzetten van mijn rug is heel voorzichtig gedaan, zo'n enorme knak lijkt me ergens niet goed.