Arachnofobie, een angst voor spinnen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Fireheart

Arachnofobie, een angst voor spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 20:26

Citaat:
Arachnofobie of spinnenangst is een overmatige angst, een specifieke fobie voor spinnen en spinachtigen.
De rechtstreekse confrontatie met spinnen kan in serieuze gevallen leiden tot ernstige paniekaanvallen.
Voor de omgeving zijn de angsten en paniek niet reëel. Ook de lijder ziet zelf vaak in dat de angst eigenlijk overdreven is.

Hallo bokkers :wave:

Het zien van een spin -en vooral in mijn kamer- gaat bij mij gepaard met huilen, trillen, slapeloosheid en paniekaanvallen.
Dit klinkt misschien een tikkeltje overdreven maar helaas, dat is het echt niet :').

Ik vroeg me af of er meer bokkers waren die zich hier in herkende en hier ervaring mee hebben,
misschien kunnen we dan met zijn alle praten over deze griezelige kruipers en elkaar helpen met het overwinnen van deze vervelende angst.

Ellentjuh12

Re: Arachnofobie, een angst voor spinnen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:29

Ik herken het, beter gezegd heb ik gister van 7 tot 9 s'ochtends op bed gezeten omdat vriendlief hem niet weg wilde halen.. Uiteindelijk ben ik gaan huilen omdat ik niet uit de kamer durfde en heeft hij hem weg gehaald. ( de spin zat boven mijn deurpost ) Meneer haalde hem wel weg maar legde hem op de grond in een onderbroek dus durfde er nog niet langs..

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:30

Ik denk trouwens niet dat er een mogelijkheid is voor mij om er vanaf te komen.. Zelf mijn moederinstincten willen niet de overhand nemen bij een spin..... -.-

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:32

Ellentjuh12 schreef:
Ik herken het, beter gezegd heb ik gister van 7 tot 9 s'ochtends op bed gezeten omdat vriendlief hem niet weg wilde halen.. Uiteindelijk ben ik gaan huilen omdat ik niet uit de kamer durfde en heeft hij hem weg gehaald. ( de spin zat boven mijn deurpost ) Meneer haalde hem wel weg maar legde hem op de grond in een onderbroek dus durfde er nog niet langs..

banketstaaf :')

Phoe. Spinnen, hou maar op. Heb wel eens een half uur lopen janken omdat er 1 bij mn broek omhoog liep. Moet wel zeggen dat het een stuk minder is geworden sinds we op school de gelegenheid hebben gekregen een vogelspin over onze handen hebben laten lopen -nadat ik bijna in m'n broek pieste-.

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 20:33

Ellentjuh12 schreef:

:oo wat ontzettend gemeen zeg!

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-13 20:35

Leffroi, wat knap van je dat je hem uiteindelijk vast gehouden hebt! Dat had ik niet gedaan :=

Ik pakte trouwens laatst een spijkerbroek van mijn bank af, voel ik opeens wat kouds tegen mijn vingers aan kriebelen. Dus ik schud geschrokken met mijn hand en in eerste instantie dacht ik dat het een pluisje was, tot het over de grond begon te rennen -O-
Ben nog nooit zo geschrokken.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:35

Heb het er ook niet voor. Kleintjes gaan nog wel, maar mijn moeder staat zeg maar altijd paraat voor die beesten :Y)

Huberta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:35

:r hier nog een. heb nog liever een muis in huis dan een spin.
en dan te bedenken dat op elke twee meter afstand van jezelf een spin zit.
.s nachts kan ik ook heel angstig wakker worden en dan denken dat er heel dichtbij een spin zit naar mij te loeren.

puppy1128

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:38

Als ze bewegen raak ik in paniek en leven ze niet meer, zitten ze stil vind ik het geen probleem :')

Vroeger (denk ondertussen overleden ofzo xD) zat er een dikke zwarte spin in de schuur die ik altijd gedag zei, zat altijd stil bij het raampje als ik er was, dus die mocht blijven leven... Als ie 1 keer zou bewegen danuhhh leefde die niet meer :')
Ik had echt geen angst voor hem, maar die mini beesies die bewegen en doen, blegh xD

voor diegene die zich afvragen hoe groot zwarte spin was... ik gok tussen 5 en 10 CM, maar wel dik, dus niet zoals een langpoot :P

Ook zat ik een keer rustig TV te kijken, kwam er een leuk klein spinnetje naar beneden... Voor me ogen, nou ik kreeg de schrik van me leven, this maar dat ik niet gil :')
Heel hard geblazen, gebukt en weggerent, gelukkig inimini spinnetje, die is makkelijk weg te blazen :')

Ik doe overigens echt geen vlieg kwaad, ik zet ze zelfs naar buiten als ik ze gevangen heb... Maar spinnen... :')

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:38

Ik heb mijzelf er overheen geholpen :o Ik was eerst net zo erg als jou! Van de kleinste spinnetjes werd ik al hysterisch. Maar vond het op een gegeven moment belachelijk dat ik zo bang was voor een beest wat alleen maar kan kriebelen :+ Wat dat betreft kan je beter bang zijn voor muggen: die prikken!

Ik ben voor mezelf begonnen met exposure en cognitieve gedragstherapie :) Nja goed, lang verhaal kort: ik ben bijna niet meer bang voor spinnen, alleen van die hele grote schrik ik me rot.

Merileth

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 20:51

Ik had een keer heel dapper een langpootspin ergens mee platgeslagen, op de verwarming. Beest zat al meer dan een jaar dood vastgeplakt op mijn verwarming. Vrij recent moest er met het een en ander geschoven worden in mijn kamer, waarbij vriendlief mij hielp. Die besloot dat ik zelf met een papiertje het lijk van de verwarming moest plukken, nou, echt niet dus. Uiteindelijk was ik zo erg over de zeik, omdat ik het écht niet durfde, dat hij hem alsnog maar weggehaald heeft. Straks wilde ik in bad, en toen ik de stop er in wilde doen zat er dus echt een gígantische langpootspin naast de afvoer. Kraan wijd open gezet, en toen hij er uit wilde lopen geblazen dat hij er weer in viel. Stop er pas in gedaan toen ik er echt heel zeker van was dat ik inmiddels zwemles in het riool aan het volgen was. Heb al wat dingen geprobeerd om er van af te komen, maar heb het langzamerhand opgegeven. Ben nu eenmaal bang voor spinnen.

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:05

Haaah... hier extreem :-) heb 20 jaar geleden n cursus gevolgd tegen anachnophobie ... koste toen 200 duitse marken en n hele dag lang kreeg ik de voordelen en wijsheden ober vertelt. In de namiddag waren spinnen wel sympathieke beesten en toen oefenen met het "levend" object... dus n wolfspin :groot,lomp,veel haren en echt aaibaar ...eind van de dag was ik "genezen". Ik helemaal blij en gelukkig en kan de wereld aan...was alleen vergeten dat voor mijn ramen wilde wijn groeide - met al de dikke snelle zwarte monsters. .. en dus kwam er een mijn kamer in... je raad het wel : gillen en paniek... dus geld naar de knoppen en nog steeds paniek,haha
Maar inmiddels ben ik zover dat ik n glas overeen durf te doen en naar buiten zetten ( doodmaken kan ik ook niet zijn tenslotte dieren en nuttig ) en op stal.... zachtjes n bezem overheen met verzoek om opdedoeken :-)

sasja0705

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:06

Grrrr spelfouten op mobiel...sorry

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:08

ken je de film aragnofobia? die heb ik gekeken toen ik 10 was met school en sinds dien ben ik als de dood voor spinnen. het gaat al stukken beter nu! :) ik durf kleine spinnetjes nu dood te slaan met een slibber :j maar voor grote spinnen ben ik nog steeds erg bang. ik ga er niet van huilen maar ik kom er niet dichter dan 2 meter bij in de buurt. Balen dat juli en augustus zulke spinnen maanden zijn he!

Suus88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:12

Komt me allemaal heel bekend voor! Ik krijg alleen al hartkloppingen als ik er 1 dood wil slaan, oppakken met een glas o.i.d durf ik echt niet! Heb zelfs een keer mijn buurman gevraagd omdat er zo'n zwarte kleine naast de wc zat.
Dat ik 4 jaar geleden in me huisje kwam wonen stond er in de schuur een oude deur die ik opzij trok waar zo'n hele grote zwarte achter zat, sindsdien kijk ik eerst me schuur rond voordat ik naar binnen ga..
Vind soms ook echt dat ik mezelf aanstel maar toch ben ik doodsbang voor ze.

Melisding

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:12

Komt me bekend voor. Komt doordat ik een paar jaar geleden zeer ongenaamd wakker werd gemaakt uit mn slaap met een 1 keer een grote spin op mn been. Ik blijf er vaak gewoon bij uit de buurt maar als er een net te dicht bij komt begin ik spontaan te huilen. Al laat ik ze vaak nog wel zitten tegen de muggen. Overigens heb ik het nog erger met wespen, daar krijg ik wel een paniekaanval door.

Samiyah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:13

Hier nog 1... Al zolang ik me kan herinneren ben ik als de doods voor spinnen...
De laatste tijd een aantal spinnenfilms gekeken met een vriend als een soort van 'exposure' maar het werkt niet.

Heb ook een boek gekocht over verschillende fobieën en daar staat een oefening in voor spinnenangst, voor de geïnteresseerden kan ik 'm wel overtypen. (bij mij werkt het nog niet, helaas..)

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:15

Ik ben ook suuuper bang voor spinnen! Ik durf ze wel zelf te doden haha! Nja, die mega grote spinnen moet mn papa maar weghalen want die zijn veel te snel voor mij :')

Gisteren ochtend heb ik met mn blote voet op een spin gaan staan... Ieuw ieuw ieuw, wat vond ik dat vies :r Heb meteen mn voet geschrobd!!!

Huilen doe ik niet, tenzij ze op mij zitten.. Dan begin ik als een gek te schreeuwen en te huilen haha.. :P

Dragon16

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:17

Ik ben ook bang voor spinnen. Maar vooral die grote dikke zwarte die in de herfst altijd met zin 2 komen.
Vriendlief maakt ze gelukkig wel dood. Ik durf dat echt niet.

Ik had 3 jaar terug of zo op het werk een keer dat ik de opslag ging opruimen.
Kwam ik daar van die houten kratten tegen die ik een voor een naar buiten zette om weg te doen.
Na het 2de kratje zat me er toch een knoeperd van een spin in. Iieehhh.
Ik moest die krat gewoon naar buiten hebben.
Maar mijn hoofd zei 'pak die krat en smijt hem naar buiten' terwijl ik gewoon geen beweging kreeg in mijn lichaam. Ik was echt gewoon verstijfd.
Na diep ademhalen is het me toch gelukt die krat buiten te krijgen.
Dat vind ik nog steeds knap van mezelf. Haha.

Maar ik begin er nooit meer aan. Ik ren liever hard weg dan dat ik het nog een keer moet doen. Blegh vieze dingen.

MadeeFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:17

Ik had zo'n dikke zwarte spin in mn kamer zitten, ik stofzuiger halen, kruipt ie achter mn verwarming, dus toen heb ik mn spullen gepakt en ben ik beneden gaan slapen :+

Ik kan ECHT niet slapen als er een spin in mn kamer zit, ookal is het een kleintje, ik kom gewoon niet in slaap, best vervelend, maar kan dr niks aan doen

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:20

Adindaa schreef:
Ellentjuh12 schreef:

Dat is nog niets.. hij wilde daarna een foto maken van mij terwijl ik hoog zwanger aan het huilen was om een spin want dat was grappig voor onze zoon om straks te zien..
Daarna ben ik nog harder gaan huilen en heb ik geprobeerd hem te slaan.. :')

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:22

Ik verstijf gewoon compleet. Als ik erlangs kan doe ik het wel maar wel n verhoogd tempo. Doodmaken doe ik het liefst met een grote schoen of ander groot object wat ik niet direct meer nodig ga hebben en zet t ergens ver uit mijn buurt neer. Of als het lukt het raam uitwerken, zonder het object dan :P Maar laten leven lukt niet hoor! Zitten ze in de douche, spuit ik ze van het plafond af met de doucheslang terwijl ik op een krukje sta om m maar niet langs me voeten te krijgen.. Brrrr... Ik haaaaat die dingen. Hoe groter, hoe enger. Van een afstandje ok...maar ik doe liever alsof ze niet bestaan.

Ik heb wel ooit de film arachnophobia gekeken.. Dat ging dan wel goed... Vond ik toentertijd zelfs lachwekkend... Maar hoe dat nu zou gaan... Ik probeer het liever niet.
Laatst bijgewerkt door friendly op 24-07-13 21:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:22

Ik kan echt compleet hysterisch worden. Mijn hersens gaan gewoon uit en alles wat ik nog kan denken is 'weg weg weg'. Ik heb er een tijdje over na gedacht om in therapie te gaan maar ik durf niet goed.. Ik moet het eigenlijk wel écht gaan doen want ik breng mezelf soms in serieus gevaarlijke situaties om te 'ontsnappen'. Wie wil er met me mee? :+

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:25

Adindaa schreef:
Ellentjuh12 schreef:

Als mijn vriend dat zou doen zou ik echt woest zijn. Ik waarschuw ook altijd; 'één geintje en ik vergeef het je nooit meer'. Als mensen écht heel erg bang zijn doe je dat soort dingen niet. Angst is echt een nare emotie.

Ellentjuh12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-13 21:28

Citaat:
Als mijn vriend dat zou doen zou ik echt woest zijn. Ik waarschuw ook altijd; 'één geintje en ik vergeef het je nooit meer'. Als mensen écht heel erg bang zijn doe je dat soort dingen niet. Angst is echt een nare emotie.

Mijn vriend realiseert zich niet dat zo'n heftige angst bestaat.. Ik probeer hem het wel uit te leggen maar hij heeft nu pas gezien hoe erg ik het vind.. Heb 2 uur niet meer normaal kunnen ademen na het huilen en ben gaan kokhalzen dus nu snapt hij het iets beter geloof ik.. :+

Ik ben ook erg boos geweest en heb hem eerste paar uur genegeerd hahahaha..