iemand werkzaam in apotheek of bij nutricia?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mackkwek

iemand werkzaam in apotheek of bij nutricia?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:13

hoop dat er iemand is die verstand van medicijnen heeft ,of tenminste van nutrini-drank en nutri-drank

even korte inleiding.
heb tweeling van 4 die in het lichaam zitten van een kind van 2

ter ondersteuning van allerlei dingen krijgen hun al ruim 2 jaar nutrini-drankjes in opdracht van de kinderartsen waar mijn meiden de deur plat lopen.
3x 200 ml per dag (dus 600 ml per kind per dag)

nu werd ik vandaag gebeld door de apotheek

hun hebben een grove fout gemaakt en mijn kleine meiden al vanaf februari dit jaar de verkeerde drankjes verstrekt.
Dat ze 1 keer een fout maken is tot daar aan toe... maar in ons geval hebben ze 5 keer dezelfde fout gemaakt(krijg elke maand opnieuw de drankjes bezorgd)

Hun hebben dus sinds februari al de volwassen drankjes (nutri-drink inplaats van nutrini-drink dus ... ook 3x per dag 200 ml per kind dus)

er werd me verteld dat ik dit direct aan mijn kinderarts moet vertellen,omdat teveel van sommige ingrediënten tot nierfalen,verhoogde leverwaardes etc etc kunnen leiden.

nu heeft 1 van mijn dochtertjes pasgeleden in het ziekenhuis gelegen en toen had ze inderdaad een verhoogde leverwaarde,wat de artsen niet begrepen waar het vandaan kwam.
Nu begin ik dus te denken dat het door die drankjes kwam

morgen moet ik sowieso al naar de kinderarts dus dan gaat dit zeker het onderwerp van gesprek worden.

nu zit ik hele dag al met vragen in mijn hoofd ,.en ben bang dat ik dingen vergeet te vragen morgen.

nu vroeg ik me af of er iemand is die nog meer weet wat voor schade mijn meiden nu opgelopen kunnen hebben door deze fout,.zodat ik dit kan laten onderzoeken.
en weten jullie ook of sommige ingrediënten een effect kunnen hebben op de schildklier? (beide dochtertjes hebben het sowieso al aan hun schildklier,maar laatste tijd lopen hun enorm te schommelen en word de thyrax dus ook constant verhoogd)

hieronder de ingrediënten van de volwassen variant en van de kindervariant.

de kindervariant:(wat ze dus eigenlijk moeten hebben en niet kregen)

Afbeelding

de volwassenvariant:

Afbeelding

ps. apotheek doet zelf vaag over de eventuele consequenties...kreeg alleen mededeling dat ik dit morgen direct aan de kinderarts moet vertellen en de kinderarts contact met hun moet opnemen.
Heb Nutricia zelf ook gebeld,maar daar kreeg ik zoveel termen om mijn hoofd,dat ik de helft ben vergeten :o

zap

Re: iemand werkzaam in apotheek of bij nutricia?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:22

Poeh, dat is vervelend zeg. Slordige fout... altijd controleren dus wat je van de apotheek mee krijgt! Je hebt zelf ook niet gezien dat het andere flesjes waren?

Anyway, heb je nu niks meer aan natuurlijk. Neem iig de varianten mee die je kinderen gehad hebben met ingrediëntenlijst, zodat je deze paraat hebt bij je verhaal.

Vraag naar de consequenties op korte termijn én lange termijn
Vraag wat voor een gevolgden dit kán hebben
En wie weet is het een idee om de waardes te bepalen? (bloed trekken bv?)
Maar ik denk dat je arts de kinderen wel na kan trekken.

Ik heb nog wel een tip, maar eigenlijk was dat al iets voor vandaag. Bel de dokter vantevoren op (zo vroeg mogelijk). Dan kan hij zich indien nodig inlezen. Als je ineens met dit verhaal komt, dan kan het zijn dat de dokter ook even moet bedenken hoe hij je kinders onderzoekt. Dus bel even, zodat hij zich misschien nog kan voorbereiden/inlezen/meer tijd inplannen.

Succes morgen! Ik hoop dat alles meevalt :)

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:23

Voor zover ik zie zit er in de volwassenen variant 5 microgram meer jood in, wat betrekking heeft tot de werking van de schildklier. Ik weet niet in hoeverre dit effect heeft op een kinderlichaam en vooral op die van jouw meisjes.
Qua vitamine A bijvoorbeeld zit er in de volwassenen variant 123 microgram (wat die RE betekent zou ik niet weten) maar de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid voor vrouwen van 1 tot 4 jaar is 400 microgram per dag. Als ze dat dus 3x op een dag binnen kregen hebben ze 369 microgram gekregen ipv de 183 microgram in de kindervariant die ze normaal krijgen. Dit is best wel een verschil dus daar zou ik zeker even naar vragen.
De lever krijgt met veel soorten voedingsstoffen te maken dus daar kan natuurlijk wel iets veranderd zijn en effect hebben gehad maar dat durf ik je niet te zeggen :(

Ik denk dat je beter de arts morgen kan vragen wat dit voor een effect heeft op je kinderen, snap dat je je zorgen maakt :(:) Stomme fout van de apotheek! Veel succes morgen bij de arts...

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:27

zap schreef:
Poeh, dat is vervelend zeg. Slordige fout... altijd controleren dus wat je van de apotheek mee krijgt! Je hebt zelf ook niet gezien dat het andere flesjes waren?

de flesjes lijken heel erg op elkaar(bijna identiek) alleen op sommige kindersmaken staan mini-plaatjes van oa een aapje.
Heb aantal maanden terug aan de apotheek verteld dat ik nu geen aapjes erop had staan ,maar hun vertelden me dat dit exact dezelfde soort drankjes waren.

en tja... aangezien hun er verstand van hebben en ik niet, dacht ik dat het gewoon goed was

ps. heb de arts vandaag proberen te bellen,maar niet te pakken gekregen omdat ze werkzaam was in een ander ziekenhuis

psps. weten jullie trouwens wat CU betekend? dat is namelijk het dubbele bij de volwassen variant
Laatst bijgewerkt door mackkwek op 22-07-13 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:30

Maar er staat toch gewoon een andere naam op? Maar dit is iets waar je nu niets meer aan hebt natuurlijk, dus laten we hier niet tevele op in gaan :). Ik heb in het ziekenhuis gewerkt en weet dus wel nutri-drink voor volwassenen is. Ik kan je alleen echt niet helpen met de ingrediënten. Neemt niet weg dat als je het aangeeft dat het er anders uit ziet dat de apotheek hier goed op moet reageren hoor.

Ga je nog contact opnemen met de apotheek? Om het bespreekbaar te maken?

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:34

zap schreef:
Maar er staat toch gewoon een andere naam op? Maar dit is iets waar je nu niets meer aan hebt natuurlijk, dus laten we hier niet tevele op in gaan :). Ik heb in het ziekenhuis gewerkt en weet dus wel nutri-drink voor volwassenen is. Ik kan je alleen echt niet helpen met de ingrediënten. Neemt niet weg dat als je het aangeeft dat het er anders uit ziet dat de apotheek hier goed op moet reageren hoor.

Ga je nog contact opnemen met de apotheek? Om het bespreekbaar te maken?

tja...die namen is stom van me ja.... maar ook dat lijkt gewoon heel erg op elkaar. enige verschil is 2 lettertjes in het midden. krijg die drankjes al jaren en heb er eerlijk gezegd niet op gelet/gemerkt

ja neem sowieso nog contact op met de apotheek. waar gewerkt word vallen spaanders dus fouten kunnen gewoon gebeuren.Maar dat 5 keer dezelfde fout word gemaakt vind ik wél heel kwalijk en vind ook dat ze moeten nazoeken hoe het zo fout heeft kunnen gaan.
Bij mijn meiden kan blijvende schade zijn ontstaan.... maar stel je voor dat ze die fouten ook maken bij andere mensen,.zoals bv hartpatiënten of wat dan ook,...dan kunnen die fouten heel erg lelijk uit gaan pakken.
Vind dus echt wel dat ze bij het personeel moeten kijken wat er mis is gegaan

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:36

Cu is koper.

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:36

cu is koper, kan je verder helaas niet helpen, weet niet wat vitamine/mineralen etc bij mensen doen alleen bij paarden. heel veel succes morgen!!

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:37

Absoluut :j. Het kan verkeerd gegaan zijn bij de bestellingen. Dat ze automatisch de volwassen variant bestelde in plaats van de kindervariant. Als het dan verkeerd in de computer staat, blijft het keer op keer fout gaan. Maar dat is gissen. Ik ben benieuwd naar het antwoord van de apotheek :j

Iig veel succes morgen en hopelijk valt het allemaal mee :)

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:38

Jaime_ schreef:
cu is koper, kan je verder helaas niet helpen, weet niet wat vitamine/mineralen etc bij mensen doen alleen bij paarden. heel veel succes morgen!!

thanks....weer wat geleerd :D zit me echt rot te googlen op die afkortingen .
had vroeger beter op moeten letten op school :+ :o

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:39

Heb er geen verstand van maar... Meid dit meen je niet zeg! Dat kunnen die hummels er ook nog wel bij hebben, NOT dus... Ik ga duimen dat ze er niks aan over houden!

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:44

Wat een vervelende fout. Maar in hoeverre dit schadelijk zou kunnen zijn, kan alleen een arts zeggen. En wil hij dit zeggen? Moeilijk. Maar aan de andere kant: zijn het schokkende hoeveelheden? Vaak plast een lichaam ook uit wat het niet nodig heeft. Je praat over een relatief korte periode met een teveel aan supplementen. Eten je kinderen naast deze voeding ook of is dit de volledig voeding? Die 600ml, is dat alleen nutridrink of is dit verdund? 600ml is erg veel en valt zwaar op de maag (ook de kindervariant). Succes morgen en laat je nog weten hoe het afloopt?

Jaime_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:45

mackkwek schreef:
Jaime_ schreef:

thanks....weer wat geleerd :D zit me echt rot te googlen op die afkortingen .
had vroeger beter op moeten letten op school :+ :o

heb even voor je gegoogled en voor zover ik kan vinden is 'teveel' koper niet echt schadelijk. Dus dat is fijn.. las trouwens dat er bij te vroeg geboren kinderen wleens een koper tekort kan optreden..

vind het wel echt een hele grove fout hoor, oke, waar mensen werken worden fouten gemaakt maar dit soort dingen tjee. Ik snap wel dat je het niet gezien hebt hoor, ik krijg ook elke keer een andere anticoneptie omdat de verzekering de ene keer die weer vergoed en dan weer die, ze hebben allemaal dezelfde werkzame bestanddelen maar je vertrouwd er dan automatisch op dat het klopt..

Wesco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:46

Je kan ook de fabrikant om informatie vragen.

X_Linz_X

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:46

ik kan je wel in contact brengen met iemand die bij nutricia werkt, mocht je dat willen..

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:47

Dat is knap stom van die lui, zij zien toch ook de geboortedatum van je kinderen en dan ga je toch niet klakkeloos iets voor volwassenen geven?
Heb je het zelf ook helemaal niet in de gaten gehad, dat de naam en de verpakking anders was dan wat je eerst kreeg?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 22:47

Een fabrikant gaat nooit vertellen wat eventuele gevolgen kunnen zijn.

Maar TS, als ik jou was, zou ik me echt niet teveel zorgen maken.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-07-13 22:51

chevax schreef:
Wat een vervelende fout. Maar in hoeverre dit schadelijk zou kunnen zijn, kan alleen een arts zeggen. En wil hij dit zeggen? Moeilijk. Maar aan de andere kant: zijn het schokkende hoeveelheden? Vaak plast een lichaam ook uit wat het niet nodig heeft. Je praat over een relatief korte periode met een teveel aan supplementen. Eten je kinderen naast deze voeding ook of is dit de volledig voeding? Die 600ml, is dat alleen nutridrink of is dit verdund? 600ml is erg veel en valt zwaar op de maag (ook de kindervariant). Succes morgen en laat je nog weten hoe het afloopt?

van 1 van mijn dochtertjes is dit de hele voeding. ze heeft pasgeleden 2 weken in het ziekenhuis gelegen omdat ze dus niet gewoon eet.
daarom zijn die drankjes voor haar dus van extra belang. (die 600 ml is niet verdund)

Nutricia heb ik vandaag gebeld(=leverancier) maar werd van de "termen"waar de voedingsconsulente over praatte,alleen maar in de war.

gaat mij er nu voornamelijk om of iemand iets echt afwijkends ziet,wat echt van belang is en wat ik morgen zelf ter sprake kan brengen,zodat het niet in een doofpot gestopt word en mijn meiden later met de gevolgen zitten

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:03

Ik zou even met de kinderarts overleggen of het een mogelijkheid is om de tabellen door te mailen. Dan kan hij ze in alle rust samen met de dossiers van de kinderen bekijken en daar een conclusie uit trekken.

Consort

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-13 23:27

Alhoewel je eerste zorg uiteraard de gezondheid van je kinderen is, zou ik als ik jou was toch ook even contact opnemen met een letselschade-advocaat. Ik heb zelf een zoontje die ook veel medische aandacht nodig heeft, dus ik weet hoe het is om te moeten en kunnen vertrouwen op de apotheek. Ik zou er zeker een punt van maken of in ieder geval ook de juridische kant uitzoeken.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 00:04

Mij lijkt het kwa vitaminen niet zo'n probleem die 5 maanden..
Zeker als de ene bijna niets ernaast eet.

Denk dat het eerder invloed heeft door het verschil in eiwit gehalte en natrium (zout).
Of chroom voor lever.
Meer ijzer zou niet voor problemen moeten zorgen.
Jodium lijkt mij prima.. Maar kan natuurlijk wel van invloed zijn op de hoeveelheid thyrax. Echter krijgen we veel te weinig jodium binnen tegenwoordig, dus echt kwaad zou deze gehaltes niet moeten kunnen.
De normwaarden van veel vitamines zijn vaak toch al absurd laag en sommige vitaminen plas je bij teveel uit.

mackkwek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-13 06:45

Dankjulliewel allemaal voor de reacties. Om 11 uur moet ik bij de kinderarts zijn en zal dan ook alles voorleggen wat jullie hebben aangegeven (zoals verschil in eiwit,natrium,chroom ,koper,en jodium ivm thyrax)
Ik hou jullie op de hoogte hoe dit af gaat lopen

heel erg bedankt in ieder geval x

ps. weten jullie trouwens ook wel ingrediënt er van invloed kan zijn op de lever? Dat heb ik namelijk wel onthouden van het gesprek met de Nutricia-voedingsconsulente,... dat daar een risico mee was of zo.... en aangezien 2 weken terug in het ziekenhuis is gezien dat mijn kleine meid een verhoogde leverwaarde had,..ben ik erg nieuwsgierig naar of dat écht hier vandaan komt
Laatst bijgewerkt door mackkwek op 23-07-13 06:49, in het totaal 1 keer bewerkt

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 06:48

Heel veel succes met je gesprek, ik hoop dat de ka je duidelijkheid kan geven en hoop dat het allemaal mee mag vallen en er verder geen gevolgen voor je meiden zal zijn :(:) :j <3 .

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 08:40

Jeetje mackkwek, wat een narigheid toch weer :n

Veel nuttigs kan ik ook niet toevoegen, weet alleen wel dat schapen bij het toedienen van ( teveel ) koper ook een leverbeschadiging kunnen oplopen, dat uit zich in het stoppen met eten, lusteloosheid, een snelle ademhaling, een gele huid, donkere urine en soms diarree. Soms hebben de dieren dorst en zijn ze overgevoelig voor zonlicht ...

Nou is een mens wel geen schaap, maar wellicht dat een kopervergiftiging ook bij een mens een dergelijke uitwerking zou kunnen hebben.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-13 09:44

Maar een kopervergiftiging heeft meestal heel wat meer nodig dan dit. Laten we TS nu niet bang maken. Als je je kinderen reguliere voeding geeft, weet je ook niet precies wat er in zit. Dus zullen ze ook wellicht meer van het één en minder van het ander krijgen. Ik kan me niet voorstellen dat koper etc in deze hoeveelheden erg schadelijk voor de kindjes kan zijn.

Een verhoogde leverwaarde kan door tal van dingen komen. Het kan misschien bij jouw kindje door de voeding komen, maar het kan ook door een heleboel andere dingen komen. Ik hop voor je dat het meevalt bij de kinderarts.