Wat te doen tegen jeuk?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Summertime

Wat te doen tegen jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 23:51

Hallo Bokkers,

Eergisteren ben ik gebeten door een daas, in eerste instantie bleek er niets aan de hand.. Gewoon zoals ik wel vaker had een jeukende bult, niet meer en niet minder. Toen ik de volgende dag opstond was de bult aardig gegroeid maar jeukte in eerste instantie niet meer.. Naar mate de dag vorderde begon het weer te jeuken en werd het steeds dikker en dikker. Ook kreeg ik er pijn bij, dit werd ook steeds erger. Na wat rond gesnuffeld te hebben op internet kon dit wel eens een bacteriële infectie zijn. Dus besloten de huisartsenpost te bellen aangezien het inmiddels al vrijdagavond was.

Uiteindelijk ben ik met een of andere allergieremmer en diclofenac naar huis gestuurd en moest het beter gaan.. De pijn is stukken minder. Echter is mijn voet nu helemaal opgezwollen, dit was eerst alleen mijn enkel. Nu heb ik alleen het volgende probleem: ik word gillend gek van de jeuk. Dit is sinds vanavond en het wordt continu erger. Ik had mij voorgenomen niet te krabben, heb gekoeld, onder de kraan gehouden, zalfjes gesmeerd maar helemaal niets helpt. Ik kon het echt even niet meer houden, ik moest krabben en heb gewoon mijn huid open gekrabd, zo erg is het op dit moment.

Is er misschien iemand die iets kan aanraden tegen de jeuk? Ik zou zo graag vannacht toch wel even willen slapen, afgelopen nacht amper een oog dicht gedaan door de pijn en misselijkheid van de diclofenac.

Alvast bedankt,
_Summertime.

Edit 1u05: Mijn voet zwelt inmiddels ook weer meer op en wordt rood, de jeuk blijft constant aanwezig, verdeeld over mijn hele voet en dus niet alleen de gestoken plek.
Laatst bijgewerkt door _Summertime op 21-07-13 00:05, in het totaal 3 keer bewerkt

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-13 23:54

Terug gaan, dit is een allergische reactie! Je moet andere tabletten hebben. ;)

Persoonlijk ben ik allergisch voor mijn eigen lichaam als een dier mij steekt, als ik daar geen tabletten voor slik kan ik na 24 uur richting ziekenhuis voor spuiten. :Y) Dan is het niet meer te controleren met tabletten. :n

Edit: Heb je overigens geen maagbeschermers meegekregen bij die tabletten?

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-13 23:58

KimD schreef:
Terug gaan, dit is een allergische reactie! Je moet andere tabletten hebben. ;)

Persoonlijk ben ik allergisch voor mijn eigen lichaam als een dier mij steekt, als ik daar geen tabletten voor slik kan ik na 24 uur richting ziekenhuis voor spuiten. :Y) Dan is het niet meer te controleren met tabletten. :n

Edit: Heb je overigens geen maagbeschermers meegekregen bij die tabletten?

Ik heb wel tabletten die een allergische reactie ook tegen zouden moeten gaan. Weet de naam alleen zo snel even niet.
Ik ga even snel google-en of ik het kan vinden :j.

Ik heb geen maagbeschermers gekregen nee? Heb ze net ingenomen en nu geen last meer, dus waarschijnlijk moest mijn lichaam even wennen!

Edit: Ik geloof dat ik deze tabletten heb: Dexamethason

amillia

Re: Wat te doen tegen jeuk?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 02:16

traumeel zalf gebruik ik altijd bij dazenbeten, nu ook 1 op m'n hand. doe ik er niets aan komt er een grote ontsteking, maar met traumeel bijna geen last en wat er aan schade is herstelt veel sneller

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:26

wat bij mij helpt tegen de jeuk is een paracetamol tablet met een paar druppels water tot een pasta prakken en dat op de bult smeren......

femke_harley

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 07:37

Zo zonde dat ze tegenwoordig geen maagbeschermers meer geven bij diclofenac..
Het is zo slecht.. m'n vriendin heeft er erge maagklachten van overgehouden.. Ik heb toen
ik die diclofenac kreeg, gelijk maagbeschermers erbij gevraagd.

Ik zit overigens ook met hele bulten van een daas. M'n moeder had gebeld naar de HP.
Koelen en omhoog, gaat vanzelf over.. oké.. Dit was vorig jaar, nu weer onder.. en heb zoiets
gaat vanzelf wel over.. krijg toch niets. Smeer er zalf op tegen de jeuk.

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:30

Wat bij mij helpt is een koud washandje erop, ik heb zelf vaak last van zonneallergie.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 09:41

Ik ben laatst ook gebeten door een daas in mijn hand.
Zwol helemaal op en kon er weinig mee.
Was zaterdags gebeurd en maandags in de avond trok het weer weg.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 10:52

Iedereen bedankt voor de reacties!

Ik heb meerdere dazen bulten en dan nooit zo'n enorme reactie opgehad als deze keer. Er kwam onwijs veel pus uit, niet zoals het vocht wat normaal is als je een dazenbult open krabt. Mijn ouders belden en ik moest daarom ook naar de huisartsenpost komen, dit laten ze natuurlijk niet zomaar gebeuren, het was die avond ook nog onwijs druk.

Ik moet zeggen dat de zwelling 's ochtend met name in mijn voet zit, maar na de loop van de dag loopt mijn enkel weer behoorlijk vol. Ik moest zoveel mogelijk met mijn voet om hoog zitten en veel koelen en vooral rust geven. De remmers (die via internet tegen allergische reacties zijn) die ik mee gekregen heb, werken nog niet wat de jeuk betreft. De zwelling is na gister ook echt niet afgenomen.. Ik heb vooral 's avonds erg veel last van jeuk, ik lig er dus ook echt wakker van en krab m'n huid er gewoon af (heb dit nu op twee plaatsen omdat ik het niet meer kon houden)

Ik vind het wel raar dat sinds vrijdagavond de zwelling is toegenomen en de jeuk ook. Naar mijn idee zouden medicijnen het juist moeten verminderen, in dit geval dan in ieder geval die jeuk. Ik moest 's avonds één tablet innemen, het kan dus niet zijn dat dit tablet al is uitgewerkt wanneer ik naar bed ga.

_______________________________________________________________________________________________________________________
amillia schreef:
traumeel zalf gebruik ik altijd bij dazenbeten, nu ook 1 op m'n hand. doe ik er niets aan komt er een grote ontsteking, maar met traumeel bijna geen last en wat er aan schade is herstelt veel sneller

Ik zal me even gaan verdiepen in de traumeel zalf, toevallig wel eens van die naam gehoord bij de paarden, haha! Wie weet gaat dat m'n reddende middel zijn.

woofie schreef:
wat bij mij helpt tegen de jeuk is een paracetamol tablet met een paar druppels water tot een pasta prakken en dat op de bult smeren......

Dat ga ik eens proberen! Is makkelijk te maken (mijn broertje kon nooit hele paracetamollen doorslikken, gemengd met water wel. :j ). Is ook zo gedaan, dus het proberen waard! Bedankt.

femke_harley schreef:
Zo zonde dat ze tegenwoordig geen maagbeschermers meer geven bij diclofenac..
Het is zo slecht.. m'n vriendin heeft er erge maagklachten van overgehouden.. Ik heb toen
ik die diclofenac kreeg, gelijk maagbeschermers erbij gevraagd.

Ik zit overigens ook met hele bulten van een daas. M'n moeder had gebeld naar de HP.
Koelen en omhoog, gaat vanzelf over.. oké.. Dit was vorig jaar, nu weer onder.. en heb zoiets
gaat vanzelf wel over.. krijg toch niets. Smeer er zalf op tegen de jeuk.

Ik las het inderdaad veel, dat maagbeschermers wel beter zouden zijn erbij. In de apotheek van het ziekenhuis werd ook verteld dat ik er misselijk van kon worden, mocht dit het geval zijn moest ik de diclofenac na de maaltijd nemen ipv een half uur ervoor.

Ik mag een max. van 3 tabletten per dag, hier zit ik niet aan omdat ik weet dat het sterke medicatie is en ik een hoge pijngrens heb. Ik neem er nu 1 á 2 per dag en ben niet meer misselijk na het innemen.

Dan had je misschien andere symptomen erbij? Bij mij kwam meteen wel uit dat ik toch echt moest komen, ik kon door de drukte pas 1,5u later terecht, in die tijd moest ik mijn been om hoog houden en koelen. Dit is ook wat op internet staat.

Sem_ schreef:
Wat bij mij helpt is een koud washandje erop, ik heb zelf vaak last van zonneallergie.

Ik heb gister wel 10x een koud washandje erop gedaan. Ik maakte ze drijfnat en legde ze dan op mijn voet, wat in mijn bed ook te zien was :+, het hielp echter nog geen minuut. Ook onder de kraan houden etc. hielp gewoon niet. Wel bedankt voor je meedenken!

_CS_ schreef:
Ik ben laatst ook gebeten door een daas in mijn hand.
Zwol helemaal op en kon er weinig mee.
Was zaterdags gebeurd en maandags in de avond trok het weer weg.

Ik hoop dat dat van mij ook snel beter zal gaan, maar ik ben bang van niet. Ik ben donderdagavond gestoken, vrijdag was het dik en gezwollen. In jou beredenering zou het dan vandaag over moeten zijn, maar het is tot nu toe alleen maar erger geworden qua zwelling en qua jeuk..
Laatst bijgewerkt door _Summertime op 21-07-13 11:00, in het totaal 2 keer bewerkt

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 10:54

Probeer ook te blijven koelen met icepacks. Helpt tegen de jeuk en zwelling. Als je koorts krijgt met je echt weer terug naar de HAP. Beterschap.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 10:56

Pauline schreef:
Probeer ook te blijven koelen met icepacks. Helpt tegen de jeuk en zwelling. Als je koorts krijgt met je echt weer terug naar de HAP. Beterschap.

Ik koel minimaal 3 keer per dag met van die icepacks, verder heb ik gister de hele dag met mijn voet omhoog gezeten. Ik zal proberen nog wat vaker te koelen, ik weet niet of daar een maximum per dag aan zit?

Ik ben inderdaad ook goed in de gaten aan het houden of het koorts is.

Bedankt.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:02

Reactine helpt ook goed tegen zwelling en jeuk, zijn hele kleine tabletjes en gewoon bij de drogist en supermarkt te koop.

Is voor allergische reacties.

Ik krijg enorme schijven als ik wordt gestoken door muggen, met die tabletjes was het de volgende dag al een heel stuk minder.

En idd goed koelen, hoop dat je er snel vanaf bent.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 11:05

hyawatta schreef:
Reactine helpt ook goed tegen zwelling en jeuk, zijn hele kleine tabletjes en gewoon bij de drogist en supermarkt te koop.

Is voor allergische reacties.

Ik krijg enorme schijven als ik wordt gestoken door muggen, met die tabletjes was het de volgende dag al een heel stuk minder.

En idd goed koelen, hoop dat je er snel vanaf bent.

Dankjewel! Ik ga niet alles zomaar even aanschaffen, wil wel even research doen via internet. Overigens is het vandaag zondag, dus het gaat 'm vandaag nog niet worden.
Bedankt voor je tip! :)

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:12

Er bestaat diclofenac met al een maag beschermer er in dacht ik.
Misschien heeft ze die gekregen.
Voor een allergische reaktie met jeuk moet je een antihistamine slikken.
Misschien help de pillen die je bij de drogist koopt voor pollen allergie.
Dat is namelijk ook een antihistamine

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:14

En, ouderwets...azijn erop. Dat helpt echt goed!
Geloof niet dat er een overmaat aan koelen in zit, vermijd dat je er echt pijn aan krijgt, volg je lichaam hierin.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:17

Wordt hij nu steeds dikker en pijnlijker en roder?
Het kan wondroos zijn, heb ik ook soms. ik zou even bellen naar de HAP met het verhaal en kijken of het nodig is dat je nog een keer komt. Wondroos kan gevaarlijk zijn en is besmettelijk.
Laatst bijgewerkt door verootjoo op 21-07-13 11:18, in het totaal 2 keer bewerkt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:17

Als er pus uitkomt is het dus een fikse ontsteking ipv alleen maar een allergische reactie, goed in de gaten houden en misschien een sodabad om de rotzooi er uit te trekken.

hyawatta

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:18

Veel supermarkten zijn zondag enkele uren geopend hoop voor je bij jou ook in de buurt.

als je erop googled vind je er al een hoop van.

Ik ben ok niet voor van alles te slikken, maar werd zo gek er van dat ze bij de drogist me dit hebben voorgesteld en het helpt mij echt goed, evenals bij m'n moeder en zus.

Die soda is idd een goeie, mocht het idd ontstoken zijn, of badedas

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 11:18

cam schreef:
Er bestaat diclofenac met al een maag beschermer er in dacht ik.
Misschien heeft ze die gekregen.
Voor een allergische reaktie met jeuk moet je een antihistamine slikken.
Misschien help de pillen die je bij de drogist koopt voor pollen allergie.
Dat is namelijk ook een antihistamine

Ik heb ook lichte hooikoorts en mijn vader redelijk zwaar.
We hebben dus ook van die hooikoorts pillen is huis liggen, echter werken deze al niet bij mijn lichte hooikoorts.

Zoals eerder gezegd ga ik liever niet teveel pillen erbij slikken, ik denk dat ik niet voor niets specifiek die pillen die ik heb heb gekregen. Ik denk dat het niet goed is wanneer ik maar pillen bij blijf kopen en van alles naar binnen werk.

Pauline schreef:
En, ouderwets...azijn erop. Dat helpt echt goed!
Geloof niet dat er een overmaat aan koelen in zit, vermijd dat je er echt pijn aan krijgt, volg je lichaam hierin.

Heb ik ook al geprobeerd. _/-\o_ Ik ben hopeloos, haha.

verootjoo schreef:
Wordt hij nu steeds dikker en pijnlijker en roder?
Het kan wondroos zijn, heb ik ook soms. ik zou even bellen naar de HAP met het verhaal en kijken of het nodig is dat je nog een keer komt. Wondroos kan gevaarlijk zijn en is besmettelijk.

Hij blijft even dik, maar dit was gisterochtend ook en werd naarmate de dag dikker.
Het is nu niet meer rood maar wel pijnlijk.

bigone schreef:
Als er pus uitkomt is het dus een fikse ontsteking ipv alleen maar een allergische reactie, goed in de gaten houden en misschien een sodabad om de rotzooi er uit te trekken.

Er kwam geel pus uit de bult ja, dat was ook de reden dat we gingen bellen. Stond op internet dat de kans op een bacteriële infectie groot was doordat dazen bijten ipv steken. :j
De arts die ik zondag had (was daar sowieso niet goed over te spreken maar oke) zei hier echter niets over.

hyawatta schreef:
Veel supermarkten zijn zondag enkele uren geopend hoop voor je bij jou ook in de buurt.

als je erop googled vind je er al een hoop van.

Ik ben ok niet voor van alles te slikken, maar werd zo gek er van dat ze bij de drogist me dit hebben voorgesteld en het helpt mij echt goed, evenals bij m'n moeder en zus.

Die soda is idd een goeie, mocht het idd ontstoken zijn, of badedas

Ik woon echt in een gat :') Dus nee, hier zijn geen supermarkten in de buurt open. Ook in de omliggende dorpen zijn ze gesloten.. Ik woon echt in een gebied met allemaal kleine dorpjes, in de grotere dorpen zijn ze allemaal van de kerk, dus dat gaat hem helaas niet worden.

Ik word ook knettergek, zeker qua krabben kan ik me normaal gewoon goed beheersen, maar nu heb ik echt een stuk vel er gewoon afgekrabd..
Laatst bijgewerkt door _Summertime op 21-07-13 11:23, in het totaal 2 keer bewerkt

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:20

tea tree lotion?

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 11:23

Nikka schreef:
tea tree lotion?

Nog nooit van gehoord, wat doet dit precies?

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 11:26

Ik heb het gisteren toevallig uit de kast gehaald en er stond achterop dat het hielp bij insecten en kwallenbeten.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 11:27

Nikka schreef:
Ik heb het gisteren toevallig uit de kast gehaald en er stond achterop dat het hielp bij insecten en kwallenbeten.

Okay! Ga ik even Google-en.

_Summertime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-13 11:59

Ik ga morgen terug naar de huisarts mocht de jeuk en pijn niet veel minder zijn geworden.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-13 12:04

lijkt mij dat je meer hebt aan antibiotica dan aan dexamethasone