Extreme haar uitval/wondjes slecht genezen/blader nagels

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Extreme haar uitval/wondjes slecht genezen/blader nagels

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 12:39

Ik loop bij een alternatieve dokter, deze heeft me van allergieen/jeuk afgeholpen door geen tarwe en melkproducten te eten.
Ik heb tevens supplementen gekregen;
- zink (voor nagels/haar)
- omega 3
- B complex (voor algemeen fitter te voelen).

Mijn allergieen zijn helemaal weg, maar nu blijf ik zitten met (had ik voorheen ook)
- extreme haaruitval (als ik er door heen haal heb ik gewoon bosje haren in m'n handen) tevens is m'n haar erg droog, voelt als stro touw aan :+ ik heb krullen dus pluis ben ik wel gewend maar zo erg niet.... Verschillende shampoo met olieeen, maskers enz al geprobeerd.
- nagels die bladeren, ik had super sterke nagels altijd maar nu gaat een deel van de "toplaag" aan de voorkant er vanaf. Waardoor ze dun en snel scheuren.
- ik heb wondjes die heel slecht genezen (allemaal), kleine en grote die soms wel 6 weken oud zijn en niet genezen. Vroeger ging dit erg snel, bij m'n vriend zie ik ook dat een hele snee in 5 dagen helemaal weg is, bij mij wil het niet :(.

Kortom ... Help ? Liever doe ik geen "medicijnen" gebruiken, maar wat meer natuurlijke basis dus smeer een ei op je hoofd als dat helpt enz :+ of misschien dat iemand het herkent en zegt typisch tekort aan ....

8aug ga ik weer naar dokter zal dit hem ook (weer) voorleggen maar denk dat ik beetje uitgedokterd ben daar.

Geryon

Re: Extreme haar uitval/wondjes slecht genezen/blader nagels

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:43

Is je bloedsamenstelling wel goed? Lijkt mij dat dit van binnenuit komt en je de oorzaak aan moet pakken, niet alleen maar het probleem bestrijden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:46

Haar en nagels horen wel een beetje bij elkaar zeg maar, dus dat is ''logisch''. Komt over als een tekort aan het een of het ander, zou idd toch ook van binnenuit oplossen, misschien even bloedonderzoek doen om te zien wat er aangevuld moet worden? En soms is dat ook prima op te lossen zonder medicijnen hoor :) Misschien heb je gewoon tekort aan een bepaalde vitamine en kun je dat oplossen door een ei op je brood smeren :+

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:48

je zou van die biergistachtige pilletjes kunnne proberen.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 12:50

Bloed heb ik inderdaad nooit laten onderzoeken op tekorten. Dat lijkt me opzich wel handig :) ga ik eens voor bellen, kan dat gewoon bij HA zonder teveel gedoe?

unihorse: waar dienen die voor?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:51

Volgens mij wel, kan me iig niet herinneren dat het ooit veel gedoe is geweest.. En idd via de HA :j

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:54

Vooral ook de slecht genezende wonden noemen. Dat is zeker reden voor een uitgebreid bloedonderzoek, misschien ook samen met een bloedsuiker meting.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 12:58

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:06

Sizzle schreef:
Vooral ook de slecht genezende wonden noemen. Dat is zeker reden voor een uitgebreid bloedonderzoek, misschien ook samen met een bloedsuiker meting.

Oke dankje
Suiker en cholesterol doen ze vaker bij mij meten, ben niet de lichtste ;) maar nooit afwijkingen gehad (had destijds ook al slechte genezing) maar nu valt het me steeds meer op dat het nog langer duurt.

Ga straks of morgen even HA bellen :).

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 13:13

Heb beetje zitten google suiker/diabetis kan een oorzaak zijn.
Maar schildklier geeft ook haar/huid/nagels en extreme vermoeidheid (heb ik ook maja dat is kwestie van doorbijten zeg ik altijd ;)).
Alleen hebben ze zowel bij suiker als schildklier (geloof ik) nooit afwijkingen gevonden.

Iedereen toch bedankt :) ga even kijken of ze nog iets in bloed kunnen vinden deze week.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 13:44

Ik zou niet persé gaan googlen, dan kom je ook erg enge dingen tegen die niet persé waar hoeven zijn.

Ik zou gewoon je bloed laten controleren :)

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 18:36

Mocht er niets schokkends uitkomen en de klachten blijven, probeer dan eens een maandje volledig glutenvrij te eten. Je geeft namelijk in de OP aan dat het uitsluiten van tarwe al wat verbetering geeft.
Wie weet heb je 'gewoon' coeliakie en dat kan tot een hoop tekorten leiden.
Denk er ook om dat zink supplementen tot ijzer en koper tekorten kunnen leiden.
Daarom is denk ik een uitgebreid bloedbeeld niet slecht.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-13 19:53

Ik zag dat biergistpilletjes al genoemd werden. Deze kun je gewoon bij de drogisterij halen, het zuivert het bloed beter en is beter voor de bloedsomloop. Dat heeft vaak een positief effect op huid, haar en nagels. Ik heb het ook jarenlang gebruikt omdat ik last had van jeugdpuistjes, daar hielp het ook goed tegen. Dus wanneer de huisarts uitsluit dat het iets anders is kan je altijd nog dat proberen :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 21:19

Oke dank je voor de tips :)

Glutenvrij lag het niet aan, dokter heeft per graan etc getest en zei dat het alleen tarwe was.
(Klachten; extreme buikpijn, handen/benen openkrassen tot grote open wonden en dan nog niet eraf kunnen blijven, jeuk aan binnenkant handen dan ging ik heel hard met mn handballen over elkaar (eelt gedeelte) tot er brandblaren waren en dat was pijn maar dan had ik iig geen jeuk....) dat is allemaal weg :).
Hij kan testen hoe m'n lichaam nu reageerd op tarwe, ging beter (8aug weer) uiteindelijk is de hoop dat ik mondjesmaat keer boterham kan eten enz. Maar altijd weinig.

Ik denk eerder dat het een tekort oid is, ijzer krijg ik aardig binnen via (appel) stroop waar speciaal extra ijzer in zit (hier begon ik mee omdat ik soms enorm duizelig was/van de been ging en sindsdien eigenlijk niet meer).

Toch HA bellen ben nu wel erg benieuwd, omdat eigenlijk iedereen wel zegt "tekort" aan iets hier.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 06:30

Zelf ben ik niet zo'n fan van het alternatieve circuit... sorry
Als het helpt dan helpt het en moet je vooral de adviezen wel opvolgen maar wel pas als het medische gedeelte is uitgesloten en/of regelmatig gecontroleerd wordt, maar dat is mijn mening.

Zoals Sizzle ook al opmerkt... stel dat het bijv. coeliakie blijkt te zijn (gezien je klachtenvermindering door geen tarwe meer te eten), dan kan daar meer aan vast zitten dan alleen glutenvrij gaan eten, hoewel dat natuurlijk wel de klachten op kan lossen.
Coeliakie zit nl een behoorlijke erfelijke factor aan vast en het kan dus belangrijk zijn op te weten (diagnose) mocht je ooit een kinderwens hebben. Door coeliakie zijn je darmen beschadigd en kun je minder voedingsstoffen opnemen, dus ook vitaminen en mineralen ed, een supplement slikken heeft daarbij niet altijd zin want dat moet nog altijd door die beschadigde darmen opgenomen worden... wat in eerste instantie dus al slecht gaat.
Coeliakie heeft invloed op je vruchtbaarheid, kan vervroegde ostheoporose (botontkalking) veroorzaken en zo is er nog wel een rijtje met klachten.
Coeliakie kan trouwens ook veel invloed op je huid hebben, zelf heb ik bijv een extreem droge huid... ondanks glutenvrij eten, verder bestaat er ook de ziekte van Duhring, een vorm van coeliakie wat vooral klachten aan de huid geeft.

Doordat je geen tarwe meer eet, eet je al een stuk minder gluten, maar bij coeliakie moet je glutenvrij eten en niet glutenarm. Een (aantoonbare) allergie voor tarwe komt zelden voor, coeliakie komt vaker voor.

Verder is het ook in een ander opzicht nog wel 'handig' om een officiele diagnose te hebben en als gevolg van die diagnose een dieet te volgen op advies van een dokter of dietist (alternatief telt hierbij niet mee of hij/zij moet geregistreerd zijn in het BIG register?), je kan/mag dan een bepaald gedeelte van de belasting aftrekken omdat veel dieten meerkosten opleveren.

Hoe heeft die dokter trouwens getest per graan? Via bloedonderzoek? en zo ja welk? IgG/IgG4 of IgE? of via een andere methode?

Ik ga nu natuurlijk erg in op coeliakie maar dat komt omdat ik dat zelf heb, echter jouw klachten kunnen bij vele/meerdere dingen horen zoals je zelf al op internet vond, stel dat er tekorten zijn is het ook belangrijk te weten waardoor die tekorten zijn ontstaan... zodat het voorkomen kan worden ipv alleen de tekorten zelf aan te pakken. Een (huis)arts kan je daarbij helpen.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 06:36

Ik zou bij een reguliere huisarts onderzoek laten doen. Hij kan heel gericht bepalen welke onderzoeken nodig zijn.
Hij zal niet direct met medicijnen aankomen maar het eerst proberen met leefstijladviezen.

yvje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 06:39

Vitamine b met biergist is juist voor haar en nagels.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 06:46

Ik slik daar magnesium (van het kruidvat) voor ,helpt mij erg goed.

_Cubby_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 07:47

Klinkt als een mogelijk tekort aan vitamine C en vitamine K, deze spelen onder andere rol bij de bloedstolling en dergelijke waardoor er bij een tekort aan deze vitamines vertraagde wondgenezing op kan treden. Idd even bloed laten testen, want dit klinkt als een tekort aan bepaalde vitamines/mineralen, maar het kan uiteraard ook iets anders zijn ;)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 07:56

Annemieke80; deze alternatieve is zelf ook huisarts. En heeft een (in het buitenland al erkende) werkwijze. Hij kan per stof zien of je er op reageerd. Ik heb bv hooikoorts maar alleen van berk en gras, andere kan ik wel tegen. Zo heb ik dus een intollerantie voor tarwe maar niet voor bv spelt enz.

Ik ben eerst regulier geweest (kampte al jaren mee maar afgelopen zomer was er geen houden meer aan, had open wonden op beide handen en lichaam (wat minder erg was want dat was niet zichtbaar)). HA 3 zalfjes pillen enz gekregen helpt het niet? Dan proberen we wat anders.... Ben geen proefkonijn :+ dus naar moeder van vriendin (dermatoloog in zkh), ook weer 20 zalfjes/pillen/druppels gehad. Toen uiteindelijk (maanden later, december inmiddels) allergie test ja je hebt hooikoorts, allergie voor stof en dieren... Ik zo ja ik woon op boerderij heb dit nooit zo erg gehad en nu ineens wel... En ik wil DA worden... Wat nu? Tja "leer er maar mee leven".

Ander klasgenoot d'r broer had intollerantie voor koe melk en is ook bij die alternatieve geweest ze zei probeer dat eens, hij had er veel baat bij. Dus sinds januari ben ik daar eerst om de week en laatste keer was in mei toen hebben ze me behandeld voor hooikoorts (trilling therapie voor die 2 waar hij getest had dat ik last van had leuk verhaal maar niet om op mob te type ;)). Geen hooikoorts gehad dit jaar.
In z'n algemeen had ik dus last van tarwe (beetje van melk) zelfde verhaal als annemieke verteld schimmels in darmen enz baat bij suiker (daarom zo'n enorme suiker behoefte) daardoor imuun systeem over hoop en daardoor (ineens) die allergieen in veel ernstigere vorm.
Allemaal logisch, dieet aangepast (geen tarwe melk en varkensvlees) en jeuk weg, wonden genezen enz. Ooit at ik perongeluk tarwe (bv in ketjap ene soort zit het wel andere niet) en had ik snachts meteen jeuk, maar als dat bij 1x dat eten bleef trok het snel weer weg.

Kortom eigenlijk alle allergie klachten verdwenen. Ik heb nog specifiek gevraagd naar coeliakie (zag kk bij dr oss :') en voldeed aan alle symptomen) maar was dus volgens hem niet.

Daarna ben ik nog een keer terug geweest bij HA voor iets anders (snurken mogelijk door polyp) kreeg ik neusdruppels mee een voor 1 week (verslavende) en 1 voor "altijd" ja kijk maar of dat helpt.....
En dan heb ik het nog niet over alle blessures gehad waar ze me met een verbandje mee naar huis stuurde :').

Maar een bloedtest kan niet zoveel mee misgaan :') alleen ben benieuwd of ze dat zo doen ipv eerst met vitamine pillen naar huis sturen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:03

Als je huisarts je meteen met iets naar huis stuurt zonder bloedtest zou ik toch echt opzoek gaan naar een andere huisarts.. een huisarts moet altijd onderzoek doen voor ze je met uberhaupt iets naar huis sturen..

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:11

Mee eens jans.

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 08:25

Persoonlijk zou ik dus nooit naar jouw huisarts gaan, die 'legt' (natuurlijk ben je vrij in keuze) een zwaar dieet op zonder dat het medisch onderlegt is? En daarbij saboteer je ook de resultaten mocht je uiteindelijk toch een diagnose willen hebben (in geval van coeliakie dus) omdat je glutenarm eet maak je nl een stuk minder antistoffen aan en darmschade verminderd.

Welke in het buitenland al erkende werkwijze doel je op? Ik bedoel het echt niet om af te kraken hoor, wat ik al eerder zei, als het helpt dan helpt het en moet je het gewoon blijven doen, maar in nederland kun je alleen per stof zien of je reageert door middel van een IgE en/of RAST bloedtest of huidtesten (de zogenoemde krasjestest).

De 'commerciele' centra waar je bloedtesten kunt doen voor allergieën die je zelf betaald testen op IgG/IgG4, echter als er dan wat 'uitkomt' hoef het niet per defenitie een allergie (of intollerantie) te zijn, want er moet voor een allergie histamine vrijkomen, en daar test IgG niet op, IgE wel. IgG geeft alleen aan dat je lichaam bepaalde antistoffen aanmaakt tegen een lichaamsvreemde stof, maar deze antistoffen zijn niet per defenitie schadelijk, als voorbeeld.. een (groente)vezel is een lichaamsvreemde stof... wij maken namelijk van nature geen vezels aan, daarnaast kunnen we ze ook niet verteren, maar vezels zijn wel belangrijk voor het goed functioneren van je darmen, het kan dus dat een IgG4 test aangeeft dat je antistoffen maakt tegen noem maar wat... paksoivezels, dat wil nog niet zeggen dat je ook allergisch/intollerant/gevoelig bent voor paksoi, alleen dat je lichaam paksoi herkent als lichaamsvreemd.
Daarom komen er uit IgG4 testen vaak een lijst van 20-30 producten waarvoor iemand 'allergisch' zou zijn, moet je op een enorm streng dieet wat behoorlijk ingrijpend is, zonder dat daar een wetenschappelijke onderbouwing voor is.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-13 09:43

Jans helemaal mee eens, ik ga in augustus ook verhuizen dus ga dan sowieso op zoek naar nieuwe HA.
(Ben erg vaak verhuisd dus elke keer nieuwe is gewoon moeilijk maar nu ga ik naar andere kant van nld dus moet wel ;)) heb beetje idee dat die HA dikke aandelen in medicijnen heeft :+

Annemiek; nee, de man die alternatieve doet is ook huisarts (geweest) dus een medische achtergrond/afgestudeerd en geen zwever met wat kruidnagel bij wijze van ;). Ik weet niet hoe het precies heet (google even op centrum biologische geneeskunde als je benieuwd bent ;)), maar elke stof geeft een "trilling" af(frequentie) mijn frequentie van tarwe ligt dus overhoop en daardoor reageer ik er heel erg op, door die trilling therapie (speciaal duits apparaat) kan hij je lichaam weer in de "juiste" trilling met tarwe brengen waardoor je geen reactie (wat mij dus uitte op huid aandoeningen) meer krijgt en je lichaam tarwe gaat verteren "normaal". Dit is echt in baby taal hoe het mij beetje uit gelegd werd, ik was erg sceptisch met name voor die trillingen (je zit aan apparaat voelt niks bent alleen naderhand vaak erg moe). Maargoed je zag met de week m'n huid bijtrekken :).
Wat dat betreft top dus en hooikoorts ook geen last meer gehad (moet ik mss wel elk jaar voor seizoen begint een of twee behandelingen doen).

Voor het tarwe deel moet het uiteindelijk "opgelost" worden en zou ik theoretisch kunnen "genezen" maar dat is lang niet altijd zo.

Hoe dan ook, over dat gedeelte/oude aandoeningen zijn weg maar wat titel noemt blijft. Ga er dus een bloedtest voor doen denk ik.... Zo even thuis overleggen en dan HA maar eens bellen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-13 10:10

Ik weet niet waar je heen gaat verhuizen?

Ik heb nu een huisarts die een beetje terughoudend is met medicatie, die wil eerst dingen tot op de bodem uitzoeken. Heel prettig!