zwanger en stallen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

doezel2

zwanger en stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:08

weet niet of het hier goed staat en of er al een topic over is

ik vroeg af zijn er mensen zwanger die nog steed stallen doen?

hoevaak doe vaak doe je de stallen in de week
hoeveel op een dag en tot hoeveel weken in je zwangeschap heb je de stallen gedaan?

ik ben nu 26 w zwange doe 2 x in de week stallen (wel op mijn eigen tempo)
en een stuk of 10 stallen drollen is met kruiwagen(1 xin de week)
en alle natte is met sjoofel(1x in de week)
Laatst bijgewerkt door doezel2 op 15-07-13 15:13, in het totaal 2 keer bewerkt

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:11

doezel2 schreef:
weet niet of het hier goed staat en of er al een topic over is

ik vroeg af zijn er mensen zwanger die nog steed stallen doen?

hoevaak doe vaak doe je de stallen in de week
hoeveel op een dag en tot hoeveel weken in je zwangeschap heb je de stallen gedaan?

Wijzig je titel even, staat stalen ipv stallen. :)

Ik heb tijdens mijn zwangerschap elke dag de stallen gedaan, waren er toen 4. Tot aan mijn bevalling toe.
Ik kreeg weeën en toen dacht ik: Oh jee ik ga vandaag bevallen en mijn stallen moeten nog gedaan en toen ben ik nog snel gaan mesten, daarna onder de douche, VK kwam en op naar het ziekenhuis en bevallen.

Als je zwanger bent, ben je niet gehandicapt he? Als je in goede conditie was voor je zwanger werd kan je eigenlijk nog heel veel. Tenzij je erge bekkeninstabiliteit of weet ik het wat krijgt.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 15:13

Zolang jij denkt dat het lichamelijk gaat. Het is je werk toch? Er gelden regels voor max te tillen gewichten zoek die eens op. Vraag anders je werkgever om passend werk.

doezel2

Re: zwanger en stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 15:24

klopt tis geen handicap vroeg het me af;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:14

Maar als het je werk is en je moet er elke dag tig doen is het een heel verschil met 1 of 2 boxen. Ik dacht tenminste dat het je werk was?

Flint05

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:17

Ik werkte ook met paarden toen ik in verwachting was van onze eerste, ik deed toen elke dag een stuk of 6 stallen, mooi in mijn eigen tempo! Je voelt vanzelf waneer het niet meer gaat.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 16:22

Het is ok mijn werk;)

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 16:33

Luister naar je lichaam die geeft aan of het niet teveel wordt.
Ik mestte 2 dagen in de week de stal van mijn paard uit. Dit heb ik met 40+5 nog gedaan. Had toen al wel 3 cm ontsluiting en een verweekte bmm.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 20:40

Tot het laatst toe,kreeg de eerste weeen terwijl ik er mee bezig was.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:07

Maar de dames die tot het laatst hebben gemest, over hoeveel boxen hebben we het dan?

Ts, hoeveel boxen doe jij normaal gezien per dag?

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:09

tot de laatste dag de drollen van ponylief eruit gehaald...

Calice

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:12

Tot de dag voor mijn opname met 35 weken heb ik de poepjes uit de paddock gehaald. Water pakken heb ik vanaf week 32 niet meer gedaan ivm ischias en BI. Hooibalen heb ik vanaf een week of 26 niet meer gepakt omdat ik toen al een flinke toeter had. (overigens heb ik wel met 30 weken nog mijn paard geschoren :') )

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 21:40

Ik zou gewoon luisteren naar je lichaam. Zolang jij het zonder problemen nog kan doen ... prima! Bij mijn eerste heb ik tot 20 weken nog hardgelopen.
Bij mijn tweede kon ik vanaf 25 weken niets meer. Toen ben ik opgenomen met weeën en ontsluiting en moest ik verplicht plat. Zo zie je maar, je kunt het niet allemaal plannen ;)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 22:28

Polly schreef:
Maar de dames die tot het laatst hebben gemest, over hoeveel boxen hebben we het dan?

Ts, hoeveel boxen doe jij normaal gezien per dag?

Kwa drollen stuk of 20 maar dan is echt alleen drollen

En kwa alle natte stuk of 10(vaak met sjoofel)

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 22:29

En vooe 26 heb ik best wel kleine toeter er voor;)

tukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:34

Zoal hier boven al geschreven staat; luister goed naar je lichaam!!!, en loop liever 2 keer met een kruiwagen dan 1keer bommetje vol. Ik zelf zit al jaren niet meer in de paarden maar toen ik +/- 30weken zwanger was kreeg ik last van van mijn bekken dus moest ik al flink indimmen met werk (interieur verzorgster). Afijn pas op met zwaar tillen (maar je lijkt me wel oud en wijs genoeg om dat zelf uit te maken)

caboclo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:38

ik helaas nog niet eens tot week 8 met 8 weken lag ik al in het ziekenhuis helaas toen ook besloten om mn paard terug te doen naar de oude eigenaar en dus nog steeds paardloos (ook vanwegen de tijd en finnansieen) maar als alles goed verlopen had had ik het ook tot de dag tot het nog kon de gehele verzorging gedaan..

zwangerschap is idd geen ziekte maar je ken er wel erg ziek van zijn (A)

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 22:46

Als je zwanger bent, ben je zeker niet gehandicapt.
Maar zwaar lichamelijk werk geeft wel een verhoogf risico op vroeggeboorte, een laag geboortegewicht en een aantal zwangerschap specifieke aandoeningen zoals hypertensie. Er bestaan dan ook regels: handmatig tillen zoveel mogelijk voorkomen, niet zwaarder dan tien kilo in 1 handeling tillen, vanaf twintigste week niet vaker dan tien keer per dag maximaal vijf kilo tillen, vanaf twintigste week niet vaker dan vijf keer per dag maximaal vijf kilo tillen.
Tijdens de laatste drie maanden van de zwangerschap niet vaker dan 1 maal per uur bukken, hurken of knielen.
Dit zijn regels die gelden voor werksituaties, maar ze zijn natuurlijk ook relevant als je thuis werk bezig bent.

Een ieder moet het zelf bepalen. Ik zou stallen uitmesten, wetende dat er risico's zijn, even aan een ander overlaten. Natuurlijk heb ook ik weleens vaker dan 1 keer in een uur gebukt e.d.. maar stallen uitmesten vind ik van een andere orde.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 22:51

Kruiwagen doe ik al veeeel minder vol dan normaal. en vaak gooi ik het voor op zodat het nog niet zwaar an voelt

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 07:34

Op de dag dat ik ben bevallen heb ik nog 3 stallen uitgemest :D Tempo slak, maar zonder problemen

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:18

Niet echt verstandig.
Als je je kind verliest dan krijg je er zeker spijt van dat je het niet gewoon hebt gelaten die paar weken/maand.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:20

Waarom zou je je kind verliezen door uitmesten?

6 boxen gedaan tot de laatste dag, wel rubbermatten met vlas dus eigenlijk alleen drollen wippen

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 08:25

mymy schreef:
Niet echt verstandig.
Als je je kind verliest dan krijg je er zeker spijt van dat je het niet gewoon hebt gelaten die paar weken/maand.

Sorry, maar jouw opmerking slaat kant noch wal! Vroeger werden vrouwen inderdaad plat gelegd om een miskraam te voorkomen en werd gedacht dat lang fietsen of veel wandelen al voor een vroeggeboorte kan zorgen. Dat blijkt echter volledig achterhaald! Ik vraag me dus af waar jouw reactie op gebaseerd is?!

Het is juist belangrijk om lekker in beweging te blijven tijdens je zwangerschap, het is immers geen ziekte. Het is zelfs bewezen dat regelmatige beweging zorgt voor een gezondere zwangerschap en een lagere kans op vroeggeboorte. Alleen moet je niet gaan hardlopen als je dat voorheen nooit deed en niet ineens 20 stallen doen terwijl je normaal hele dagen stil zat.
Er is niets mis met de dingen te blijven doen die je normaal ook deed. Als je maar goed naar je lichaam luistert! Of net als TS met lichtere kruiwagens rijden in plaats van een hele volle.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-13 11:41

Nanda schreef:
Op de dag dat ik ben bevallen heb ik nog 3 stallen uitgemest :D Tempo slak, maar zonder problemen

Ik 2 stallen, met de mededeling: 'in het ergste geval valt hij eruit'.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-13 08:28

ik doe al een paar jaar stallen dus mijn lichaam is het gewent.

1 x gek gedaan tijdens de zwangerschap want liepen wat pony s los op het erf tja dan is je instinkt helpen.

had er wel.iets last van. mijn lichaam is het zware werk gewent.

maar een kind verliezen(met nu 26 weken) door.stallen +na je lichaam luisteren.

der zijn vrouwen die doorgaan en niet na hun lichaam luisteren en daar is meer kans bij.