Moet ik me ziekmelden of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Molzebeer

Moet ik me ziekmelden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 12:05

Ik voel me al een half jaar gestrest maar nu heb ik het gevoel dat het echt niet meer gaat.

Ik ben maatschappelijk werkster en moet stevig in mijn schoenen staan om mijn werk te kunnen doen. Maar ik ben hopeloos labiel, wat erger wordt nu ik ook nog zwanger ben (5 weken, niet gepland wel gewenst) maar het was daarvoor ook al zo.

Ik ben moe, misselijk, duizelig, ik val steeds flauw, ik doe onaardig tegen mijn vriend en boven alles ben ik gestrest, vaak om niets, en niet gelukkig. Ik heb leuk werk maar ik vind het niet meer leuk. Ik heb het gevoel dat ik het allemaal niet meer aan kan en denk soms aan automutilatie en zelfs zelfdoding (zou het nooit echt doen, zover is het niet maar ik krijg wel steeds vaker die gedachtes). Ik heb het gevoel dat ik verdrink.

Nu is het punt dat ik een heel stressgevoelig persoon ben (hoogsensitief) en altijd al problemen heb met "het kunnen volhouden van het leven". Het is dus een beetje een chronisch stuk. Er aan toe geven en me ziek melden voelt als falen (niet de eerste keer). Ik werk ook maar 24 uur en toch trek ik het dan nog niet. Er is wel heel veel veranderd in mijn leven de afgelopen 1,5 jaar en mijn moeder is depressief. Zijn wel factoren denk ik.

Ziek melden, ja of nee?

chevax

Re: Moet ik me ziekmelden of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:08

Nee. Door je ziek te melden, ga je je "slachtoffer-"rol alleen maar bevestigen. Maar ik denk dat je dit wellicht beter met een arts kunt bespreken. Je huisarts kent jou.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:08

Je meldt je alleen ziek als je echt niet kunt werken imo. Voor jouw klachten zou ik eers maar eens naar de HA gaan voordat je ook maar aan ziekmelden denkt .....

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:10

Bij jezelf nagaan of je zo nog hulp kan verlenen. Uiteraard moet je je niet zomaar ziek melden, maar als je met mensen werkt ligt dat toch wat anders. Zij moeten niet slachtoffer worden van jou gevoelens.

ThessaKeizer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:11

Ik denk ook niet dat ziekmelden de oplossing is hier. Wel snel naar je huisarts gaan en om hulp en evt medicatie vragen! Er is een kindje op komst en dat moet ten eerste voor jou een geweldige periode zijn maar je moet er straks als de kleine er is ook wel echt staan voor je kindje, dus nu zorgen dat je hulp krijgt zodat je straks stevig in je schoenen staat om de moederrol te kunnen vervullen!!
Kop op en succes!!!

Pluttersput

Ziek melden en een afspraak maken bij de huisarts :)
Ik ben ook hoogsensitief, en herken mezelf heel erg in de situatie die jij nu beschrijft, maar dan 3 jaar geleden. 3 jaar geleden had ik mezelf ook niet meer in de hand. Zag nergens nog de lol van in en voor mij was het op dat moment ook vaak de gedachte dat het misschien beter zou zijn als ik er niet meer was. Ruzie maken om alles, boos worden om alles, en vooral mijn bed niet meer uit willen.
Ik ben toen naar een huisarts gegaan, en die heeft me meteen doorverwezen naar een psycholoog. Conclusie? Zware depressie. Ik moest op dat moment stoppen met alles. School moest ik neerleggen, en alles wat een verplichting was moest ik laten gaan. Wel dingen blijven doen die ik vroeger leuk vond, zoals het naar de paarden gaan. Dat moest omdat ik wel iets moest blijven doen, ik moest een reden hebben om op te staan.
Een half jaar heb ik bij de psycholoog gelopen, en het heeft me nog eens anderhalf jaar gekost om te komen waar ik nu ben. Maar neem vooral de tijd voor jezelf. Leer je grenzen kennen, en ga daar niet overheen. Vooral niet nu je zwanger bent.

Echt, mij advies, ziekmelden en naar de huisarts :)

Wesco

Ja ik denk dat je je moet ziek melden. Je lichaam geeft duidelijk aan dat er een grens bereikt is. Het is wel slim om meteen en afspraak te maken bij de huisarts.

Luf_Midnight

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:12

ja, ik denk dat je langzaam aan naar een burnout gaat, ik herken je verhaal veel dingen van me moeder, die dacht ook dat ze door moest gaan,, ze heeft er uit eindelijk 2 jaar over gedaan om weer zichzelf te worden.
ik zou je ziek melden en meteen een afspraak met je huisarts maken, van uit daar kan je altijd kijken of je volgende week wel weer naar je werk wilt.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:13

Naar de huisarts EN arbo arts.
Waarschijnlijk krijg je dan eerst een ziekmelding mee en daarna een plan van aanpak tot re-integratie.
Ga dit niet proberen op te lossen door gewoon ziek te melden, tenzij je die ziekmelding gebruikt voor een artsbezoek.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:14

Ik zou niet ziekmelden, wat ik had was een ijzer tekort in het begin van de zwangerschap. Na pillen ging het beter, je lichaam is aan het veranderen daar moet je aan wennen.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:16

Mijn eerste reactie is ook nee. Ik heb onlangs een workshop gehad omtrent psychische klachten en arbeid i.v.m. mijn werk. Het is belangrijk dat je niet thuis gaat zitten kniezen en zo nog verder in een neerwaartse spiraal raakt. Blijf werken al is het gedeeltelijk. In jouw geval is ook mijn advies, ga naar je huisarts en vraag om hulp. En daarmee bedoel ik mentale begeleiding. Stop niet met werken! Werken kan juist een stuk afleiding zijn.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:22

Sizzle schreef:
Naar de huisarts EN arbo arts.
Waarschijnlijk krijg je dan eerst een ziekmelding mee en daarna een plan van aanpak tot re-integratie.
Ga dit niet proberen op te lossen door gewoon ziek te melden, tenzij je die ziekmelding gebruikt voor een artsbezoek.

Mee eens. Ik verbaas me er over dat sommigen hier zo licht over gaan. Werken of niet, het is aan de arts om te beslissen in hoeverre dat verstandig is. TS is zwanger en als je je zo gestresseerd voelt, kan dat ook op je zwangerschap een weerslag hebben als je jezelf overvraagt.

Meraki

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:24

Ziek melden, sowieso is de stress ab-so-luut niet goed voor de beeb zelfs niet met nog maar 5 weken zwangerschap. Ziek melden dus en naar de HA voor een plan van aanpak :)

Je zit volgens mij behoorlijk aan je tax :(:)

In haar geval zou ik me juist wel ziek melden, aangezien ze sowieso met behoorlijke problemen van andere mensen te maken heeft. Imo zul je, je voor dit soort werk een stuk vitaler moeten voelen dan hoe de TS zich nu voelt.
Laatst bijgewerkt door Meraki op 15-07-13 12:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:25

Heeel herkenbaar. Ik had precies hetzelfde tijdens mijn stage. Ik ben zeer gevoelig voor depressie en ben ook nog eens hoogsensitief. Op stage was het enkel ellende, omdat ik de emoties van zo'n 20 collega's overnam.
Op een ochtend werd ik wakker, zwaar misselijk en moe en ben toen in huilen uitgebarsten. Direct stage gebeld dat ik niet kwam die dag en een afspraak gemaakt bij de HA. Kon diezelfde dag langs en toen ook verplicht 2 weken rust moeten nemen (moest thuis wonen, terwijl ik toen al op mezelf woonde).
Die stage heb ik afgebroken en later ergens anders overnieuw gedaan. Daarbij wel aangegeven dat ik rustige begeleiding nodig had die mij de tijd gaf te wennen en ontwikkelen. Hierdoor heb ik mijn opleiding goed kunnen afsluiten.

Misschien zou ik me niet ziekmelden in jouw situatie, maar zeker wel een afspraak maken met de HA. Misschien raad die ook aan eens langs de arbo-arts te gaan, die kan daar ook meer mee.
Denk wel om jezelf. Een burnout of depressie is nooit fijn :(:)

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:25

Ik zou me ook ziekmelden en naar de huisarts gaan, over zo een dingen mag je niet te licht over gaan. En er groeit dan ook nog eens een klein wondertje binnen in je.
Als je thuissituatie dat toelaat zou ik zelfs zeggen, neem ontslag, doe het even met wat minder en zoek een job die voor jou mentaal minder belastend is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:26

Wat ook kan helpen voor de ergste vermoeidheidsklachten is door niet enkel foliumzuur te nemen, maar een volledig zwangerschaps supplement.
Het helpt niet tegen stress maar kan je net even helpen tegen duizeligheid en vermoeidheid.

Yinnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:27

Het is alleen aan een bedrijfsarts om te bepalen of iemand wel of niet geschikt is om te werken. Bij deze klachten is het belangrijk dat je hulp zoekt en daarnaast het werk niet staakt. Dan zal je alleen maar verder in die neerwaartse spiraal belanden. Blijf werken. Al is het maar voor halve dagen. Deze klachten waren er al voordat je zwanger werd begrijp ik en versterkt de zwangerschap het alleen maar. Dus de juiste begeleiding zoeken i.o.m. je huisarts.

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 12:35

Woensdag naar de huisarts, ziek melden twijfel ik nog even over. Iedereen bedankt voor de reacties tot nu toe, al zijn ze wel heel verschillend.

Hulp bij een plan-van-aanpak heb ik wel nodig want ik zie zelf niet meer wat ik nu moet doen. Arbo-arts is ook wel handig denk ik, eerst huisarts.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:43

Ik kan hier geen antwoord op geven, wel of niet ziekmelden.
Het hangt ervan af waarom jij je zo voelt, is het omdat je emmertje vol is? Tja dan kan het juist goed wezen om even afstand van je werk te nemen en je ziek te melden.
Maar in andere gevallen is het juist beter om het niet te doen, omdat je dan thuis gaat zitten kniezen en alleen maar verder in de put raakt......

Ga een gesprek aan met je huisarts, en laat die je door sturen naar een psycholoog. Want in beide gevallen kan je hier veel baat bij hebben!

Betreft het flauwvallen kan dat heel goed van je zwangerschap wezen omdat je bloeddruk omlaag gaat.
Ik heb hier ook heel erg veel last van gehad bij m'n eerste zwangerschap (90/40). Bij de meeste gaat dit beter vanaf een week of 10/12
Extra ijzer kan hierbij helpen.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:46

Geen tip of je je wel of niet al ziek moet melden. Maar ik zou het wel melden bij je leidinggevende. Ook erbij zeggen dat je een afspraak bij de huisarts hebt gemaakt en aangeven dat je graag wilt blijven werken, maar dat het te zwaar is. Meteen om een afspraak bij de arbo-arts vragen, want anders duurt dat nog weken.

Of je al meteen aan je leidinggevende verteld dat je zwanger bent, moet je zelf weten natuurlijk, maar wel dat het niet goed gaat.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:53

Wat een rotsituatie zit je in. Kan je je leidinggevende bellen met wat er in je speelt en dat je een afsrpaak heb staan met de huisarts voor woensdag en dat je je tot die tijd ziek meld? Dan na dat gesprek de uitkomst bespreken en verder kijken met een arbo arts, psycholloog ect.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 12:59

Hoi Molzebeer,
ik zou me ziek melden - om even op adem te komen (je clienten hebben ook recht op een uitgerust iemand)

en naast de medische begeleiding die je standaard krijgt bij de zwangerschap ook begeleiding vragen (..supervisie...) bij de combi van deze baan plus hoogggevoeligheid plus een depressieve moeder.

En heb je ooit gehoord over de reddingsdriehoek...? Juist mensen die moe zijn, willen nog wel eens de rol van "ik doe het wel" op zich nemen. En steeds erger het gevoel krijgen, "dat dat toch normaal is, dat je dat aan moet kunnen" en idd, dat je ziek melden falen zou zijn.
(Vgl. met Chevax: dat is GEEN slachtofferrol!)

Je ziek melden is simpelweg een kwestie van jezelf serieus nemen, je clienten serieus nemen en je kindje serieus nemen.
(En lieden met een grote wijsvinger, die hard roepen "dat er gewerkt moet worden" een paar mijl van je af zetten. In termen van diezelfde reddingsdriehoek zijn dat vervolgers.)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:02

Molzebeer schreef:
Ik voel me al een half jaar gestrest maar nu heb ik het gevoel dat het echt niet meer gaat.

Ik ben maatschappelijk werkster en moet stevig in mijn schoenen staan om mijn werk te kunnen doen. Maar ik ben hopeloos labiel, wat erger wordt nu ik ook nog zwanger ben (5 weken, niet gepland wel gewenst) maar het was daarvoor ook al zo.

Ik ben moe, misselijk, duizelig, ik val steeds flauw, ik doe onaardig tegen mijn vriend en boven alles ben ik gestrest, vaak om niets, en niet gelukkig. Ik heb leuk werk maar ik vind het niet meer leuk. Ik heb het gevoel dat ik het allemaal niet meer aan kan en denk soms aan automutilatie en zelfs zelfdoding (zou het nooit echt doen, zover is het niet maar ik krijg wel steeds vaker die gedachtes). Ik heb het gevoel dat ik verdrink.

Nu is het punt dat ik een heel stressgevoelig persoon ben (hoogsensitief) en altijd al problemen heb met "het kunnen volhouden van het leven". Het is dus een beetje een chronisch stuk. Er aan toe geven en me ziek melden voelt als falen (niet de eerste keer). Ik werk ook maar 24 uur en toch trek ik het dan nog niet. Er is wel heel veel veranderd in mijn leven de afgelopen 1,5 jaar en mijn moeder is depressief. Zijn wel factoren denk ik.

Ziek melden, ja of nee?

Moe, duizelig en (neiging tot) flauwvallen zijn vaak onschuldige klachten die bij een zwangerschap horen. Maar denken aan automutilatie en zelfdoding en het gevoel hebben dat je echt niet meer kunt zijn zeer ernstig. Onderschat dit absoluut niet!
Ik zou dit echt heel eerlijk tegen de HA vertellen. Je hebt hier gewoon echt hulp bij nodig. Je hebt straks wel een klein mensje dat compleet van jou afhankelijk is. En eerlijk is eerlijk, moeder zijn kan behoorlijk zwaar zijn en als je het voor je gevoel nu al niet meer red... Het laatste wat je wilt is een postnatale depressie!!
Ik zou zeer zeker psychische hulp zoeken, ik schrik nogal van het denken aan automutilatie en zelfdoding. Ik wil je niet bang maken, maar ik heb laatst een verhaal gelezen van een jonge moeder met een postnatale depressie die 'ineens' (niemand had het aan zien komen) zelfmoord gepleegd heeft, haar man bleef achter met hun kindje van enkele weken. Ik wil alleen aangeven dat je het wel heel serieus moet nemen en het geen schande is dat je psychische hulp krijgt. Geef dit trouwens ook aan bij je VK! Heb je al een afspraak voor een intakegesprek?

Of dit een reden is om ziek te melden kan ik niet bepalen. Van de ene kant lijkt het me juist goed om gewoon die 24 uur te blijven werken. Soms is het nodig jezelf even bijeen te pakken en te dwingen toch iets verplichts te gaan doen. Je geeft zelf al aan, het is maar 24 uur en je hebt dan wel een doel. Het gevaar, als je hele dagen alleen maar thuis zit, kan zijn dat je je compleet isoleert en je nog rotter gaat voelen. Maar misschoen oordeelt de HA, arbo-arts of een psycholoog wel dat je de ziektewet in moet of tijdelijk wat minder moet gaan werken.

En voel je je verder nog wel gelukkig in je werk? Ik weet niet wat voor functie je precies hebt, maar je geeft aan dat je hiervoor sterk in je schoenen moet staan. Als je aangeeft dat je al stressgevoelig bent, hoog sensitief bent en altijd al moeite hebt gehad met het vol houden van je leven, vraag ik me af of jouw soort werk dat je doet wel geschikt is voor je. Kun je je werk goed op je werk laten of neem je het mee naar huis en blijf je er aan denken? Misschien zou je hier eens met je leidinggevende over kunnen praten.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-13 13:04

Citaat:
Het is alleen aan een bedrijfsarts om te bepalen of iemand wel of niet geschikt is om te werken.

Nee, die beslissing ligt te allen tijde bij jouzelf, alleen jij kan dit bepalen.
Is de arbo arts het er niet mee eens, dat is er een conflict. ("Ook dat nog...!") Maar niet minder of meer dan een conflict.
Jij bepaalt, of je gaat/ kan werken, ja of nee.

Citaat:
Bij deze klachten is het belangrijk dat je hulp zoekt en daarnaast het werk niet staakt. Dan zal je alleen maar verder in die neerwaartse spiraal belanden. Blijf werken. Al is het maar voor halve dagen.

Daar zit iets in - maar als je "niet meer kunt" - dan kun je niet meer, punt uit.
Dat moet voorop staan en daar valt niet mee te marchanderen.
OF er een neerwaartse spiraal gaat optreden dat weet niemand.
(En zou die optreden, dan nog kun je ook daar best iets tegen doen.)

Molzebeer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-13 13:53

Ik heb vooral het gevoel dat mijn emmer vol is. Ik ben verder niet depressief (ik ben over het algemeen een vrolijk persoon) maar ik ontwikkel wel depressieve gevoelens door gewoon maar door te gaan. Ik ben ook bang dat de stress die ik heb slecht is voor mijn kindje-in-wording.

Wat ik ga doen:
Nu mijn leidinggevende bellen en me ziek melden voor morgen. Afspreken dat ik woensdag weer contact opneem nadat ik met de huisarts heb gesproken.

Ik denk zelf aan een tijdje gedeeltelijk ziek melden, alleen de cliënten doen die ik aan kan. En dat op een gegeven moment weer op gaan bouwen. Wat ik nog niet weet is of ik me gelijk gedeeltelijk of eerst even 100% ziek wil melden. Wat ik ook nog niet weet is of ik verder hulp wil. Ik denk dat het me gewoon te veel geworden is. Doorgaan zoals het nu gaat is voor mij in elk geval geen optie.