Rusteloze benen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Geryon

Rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 06:54

Oftewel, Restless Legs Syndrome (RLS)

Ik heb er zo extreem last van soms dat het pijnlijk wordt als ik niet meteen beweeg. Ik heb vanacht maar twee uurtjes geslapen (thank god nog wát!). Heb veel op internet gezocht (en gevonden), maar vaak hebben mensen op een forum toch wat specifiekere tips.

Ik ben dus op zoek naar tips om dat rot gevoel tegen te gaan, zoals bepaalde supplementen ofzoiets, en waar te halen. Liefst natuurlijk van mensen met ervaring! Las ook op internet een tip om ijzer onder je benen te doen..

Ben van plan om naar de huisarts te gaan als dit langer aanhoudt, om bloed te laten prikken.

Alvast bedankt :)

Daenerys

Re: Rusteloze benen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 07:39

Wat vervelend :(:)

Ik heb 's avonds wel eens last van rusteloze benen als ik die dag veel gelopen heb, maar meestal is dat na een tijdje weer over. Lijkt me erg vervelend als je er slapeloze nachten door hebt.

har166

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 07:42

Maar de arts kan hier niets aan doen...

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 07:45

Een stuk zeep aan je voeteneind werkt erg goed.

Margy_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 07:55

Klinkt erg bekend, heb dit ook al jaren, vooral in periodes waarin ik meer stress ervaar. Voor mij helpen supplementen op basis van saffraan redelijk goed.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:17

Probeer eens magnesiumtabletten. :)

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:24

Ik heb er zelf overdag nooit last van, maar 's nachts klaarblijkelijk wel bleek uit een slaaponderzoek. Ben destijds naar de huisarts geweest omdat ik zo slecht van sliep en na een slaaponderzoek en verwijzing naar de neuroloog zit ik nu al een aantal weken aan de Sifrol-tabletten. Persoonlijk word ik er erg beroerd van en slaap ik er slechter door := , maar wie weet kan je het er eens met de huisarts over hebben en helpt het bij jou wel...

Homiafortuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:33

Ik heb er zelf ook wel eens last van, maar dat komt dan vaak door te intensief sporten. Ik heb ooit eens ergens gelezen dat op je buik slapen helpt en bij mij werkt het.

WinSel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:40

Ook ik heb er last van en dan vooral s avonds als ik op bed lig
Vreselijk irritant maar weet niet wat er aan te doen.....

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:44

Ik heb er vanaf mijn 10e denk ik verschrikkelijk veel last van gehad. Ook wat jij zegt, gewoon pijn als ik ze niet bewoog. Een koude douche wilde soms nog wel eens helpen, maar niet heel vaak. Nu ben ik 23, en ik kan zeggen dat ik er aardig overheen ben gegroeid. Zo heel af en toe heb ik het nog wel eens, maar geen 5 keer in de week meer :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:45

Suzanne F. schreef:
Probeer eens magnesiumtabletten. :)

:j

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:48

Inderdaad magnesium. Via de huisarts kan je ook aan medicatie komen, maar de vraag is of je dat op jonge leeftijd wel wilt.

sammiesam

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:54

Ik volg even want heb er ook last van.
Ik doe vaak kussen/deken of iets aan het voeteneinde leggen zodat mijn kuiten hoger
komen te liggen. Gaat dan niet helemaal over, maar trekt voor het grootste deel wel weg :)
Verder de avond ervoor skeeleren of met mijn kuiten op de trilplaat werkt ook aardig.

Koude douche heb ik ook vaak gehoord maar nog niet zelf gedaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 08:57

Vooral de combinatie melatonine met magnesium LIJKT bij sommige mensen te werken. Ik schrijf lijkt, omdat er geen wetenschappelijk bewijs voor is.
Verder geen alcohol gebruiken, niet roken, en hoe raar het ook klinkt: niet teveel bewegen 's avonds en proberen te zorgen dat je niet TE moe bent als je gaat slapen. Als je een verstelbare bedbodem hebt even het voeteneind 1 klikje hoger zetten dan de rest, en als je dat niet hebt een opgerold handdoekje onder je matras bij je voeten leggen.

Vervelend probleem.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:35

Mijn moeder heeft er last van, dan gaat ze met de benen in bad (koude straal op de benen) schijnt wel iets te helpen :)

magnesiumtabletten,moet je die bij de HA halen of kan dat ook bij de drogist?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:36

Die heeft de drogist ook. Beetje blauwmetalicachtig pakje, Bio-magnesium.

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 10:48

Hoi, hier ik heb er ook al jaren last van.........

Ik wiebel ook vanzelf de hele dag met mijn benen, stil zitten kan ik helemaal niet, gewoon omdat het dan onbehagelijk word, van wiebelen word ik rustig zeg maar...........

In bed wiebel ik dus ook, soms vervelend voor mijn partner, want dan schud het hele bed :P

Ik heb al veel geprobeerd, van bed hoger zetten, zeep onder het laken, tot pramipexol medicatie, niks heeft geholpen.
Edelstenen tot massage's.............

Ik heb ermee leren leven, wiebel nu gewoon mezelf in slaap.
Slaapproblemen ken ik ook, soms moet ik zo hard wiebelen dat ik beter op kan staan, tja niet echt goed voor je nachtrust.
Maar dan ga ik smiddags als het een kan nog een uurtje slapen.

Oorzaak? Geen flauw idee, heb dit al sinds kind zijnde.

Ik lees dus even me, wie weet heeft iemand nog iets wat ik nog niet getest heb ;-)

Oja magnesium hielpt tijdelijk een beetje bij mij.........nu niet meer, en neem het wel nog steeds.

Is je vitamine D en B12 in orde? neem je een goeie multi vitamine? Eet je gezond? Over of ondergewicht?
Slaap apnue's?
Laat eens een uitgebreid bloedbeeld maken, wie weet komt daar ergens een tekort uit wat bij jou de oorzaak zou kunnen zijn.

Sterkte ermee!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:19

Ik zou eens bloed laten prikken inderdaad, zoals hierboven staat.. Ben toevallig gister een wetenschappelijk artikel tegengekomen wat over RLS ging, en dat er een associatie is met ijzertekort..

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-13 11:20

Bedankt voor de tips allemaal! Vervelend dat er ook aan aantal van jullie mee kampen :(:)

Benen omhoog (klein beetje tot heel hoog) leggen hielp voor mij in het begin, maar nu niet meer.. Ik deed ze wel eens heel hoog op een stoel, zodat ze gingen tintelen en 'slapen'. Dan voelde ik het rusteloze niet meer en dat is een stuk fijner := Maar ik krijg het niet meer voor elkaar.

Ik eet op zich gezond, maar niet echt gevarieerd, omdat ik bijna niets lust (ja, lust, het is niet zo dat ik niet probeer of probeer te leren eten blabla) en daarbij ook amper vlees. Dus het zou heel goed kunnen dat het voortkomt uit een gebrek oid. (Hopelijk!)
Ik slikte multi vitamine van compex (oid), maar dat ben ik ook wel een tijdje vergeten. Vanochtend even na dit topic, heb ik er een genomen plus pareccettemol. Het werd iets lichter (maar dat was denk ik omdat het alweer ochtend was) en kon toen gelukkig even slapen!

Ik denk dat het bij mij ook wel deels psychisch is. Als het een heftige dag is geweest is het probleem ook erg heftig. Ook heb ik het niet als mijn vriend bij mij slaapt, want dan val ik vrijwel meteen in slaap. Echter is hij vanaf vandaag een week op vakantie. Wat een hel..

Een uitgebreid bloedbeeld laten maken. Brr bloed laten prikken :D Maar ben ik van plan inderdaad als ik dit nog eens mee maak!

Tanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:25

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:25

Kleine toevoeging aan de tips die hier gegeven worden, bij sommige mensen raakt het maag-darm stelsel nogal van streek van magnesiumpilletjes. Je kan dan ook magnesium spray (ik heb (voor een heel ander probleem) Zechsal topic spray) gebruiken op je huid, dan word het via de huid opgenomen en heb je die problemen niet :)

nimue2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 11:31

Heb ik ook gehad - bij mij is het verdwenen sinds ik regelmatig magnesiumcitraat eet.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 12:07

Geryon schreef:
Ik denk dat het bij mij ook wel deels psychisch is. Als het een heftige dag is geweest is het probleem ook erg heftig.

Magnesium werkt ook ontspannend. Bij mij werkt het echt. Als ik het een paar dagen niet neem krijg ik meteen last.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 22:14

Magnesium en anders 1 of 2 bananen per dag. Werkt super. Kussen onder voeteneinde en een ijskoude douche op je onderbenen zetten.

Maartje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-13 23:03

marleen_usar schreef:
Een stuk zeep aan je voeteneind werkt erg goed.

Als (neuro)psycholoog in opleiding heb ik die al heel vaak gehoord van patiënten, vele zweren erbij. Zeker het proberen waard lijkt mij :)