Niet ziek aan de buitenkant? Dan is er niks aan de hand?!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lovelygirly

Niet ziek aan de buitenkant? Dan is er niks aan de hand?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 12:25

Op het moment zit ik er even helemaal doorheen...
Ik weet niet meer waar ik het zoeken moet...
Alles word even iets te veel...

Jaren lang zit ik al niet lekker in mijn vel. En zeker het laatste jaar is dit alleen maar erger en erger geworden.
Ik heb de puf niet meer om dit te kunnen verbergen. Alleen als het echt moet dan kan ik een paar uurtjes de schijn ophouden.
Zoveel intens verdriet, woede, pijn en alles wat je wel niet kunt bedenken.

afspraken gehad met de huisarts.
En binnenkort kan ik hiervoor in gesprek met een maatschappelijke werker.
Alleen duurt dit nog zeker 2 weken voordat ik mijn eerste ''intake'' gesprek heb.
En voor mijn gevoel duurt dat allemaal zo lang...

Alleen het is zo lastig.
Omdat de meeste mensen van de buitenwereld het niet snappen.
Omdat ik aan de buitenkant niet ''ziek'' ben is er gewoon niks met me aan de hand
en moet ik me maar niet aanstellen volgens hun.

De huisarts vroeg of het niet beter was en of ik er niet over na heb gedacht om eens
2 weken goed vrij te nemen. Helemaal tot rust te komen en tijd voor mezelf.
Kan ik een kort antwoord opgeven: Dat gaat nooit lukken bij mijn werk.
Ik ben aan de ''buitenkant niet ziek'' dus kan ik gewoon werken. Tenzij ik het zwart op wit heb staan
dat ik rust moet nemen.

Ik wil voor iedereen het beste hebben.
En vergeet daarbij totaal mezelf.
Is het iets wat ik niet wil? Ja hoor. Ik doe het toch. Ik wil mensen niet teleurstellen.
Ik durf gewoon bijna geen nee meer te zeggen.

Genieten? Dat kan ik niet meer.
Ik ben super gek op mijn 2 paardjes. Ze maken alles de moeite waard.
Maar zelfs daar kan ik nu niet meer van genieten.
Ik ga er heen omdat ik mij verplicht voel. ( tuurlijk ook netjes.)
Maar eigenlijk heb ik de puf gewoon niet meer.
Ik wil zo graag weer terug naar de tijd dat ik er ook echt uren van kan genieten....
Ik kan simpel weg niet zonder is.

Maar omdat ik aan de buitenkant niet ziek ben, snapt niemand waarom ik zo ontzettend moe ben.

Sorry als het een wazig en onduidelijk verhaal is.
Maar ik moest dit gewoon even kwijt.

Dit is nog lang niet het hele verhaal,
Maar wat ik hier eigenlijk mee wil zeggen is.

''Soms moet je verder kijken dan een griepje, of een gekneusde been of iets.
Het is lang niet altijd aan de buitenkant te zien.''

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 12:31

lovelygirly schreef:
De huisarts vroeg of het niet beter was en of ik er niet over na heb gedacht om eens
Ik ben aan de ''buitenkant niet ziek'' dus kan ik gewoon werken. Tenzij ik het zwart op wit heb staan
dat ik rust moet nemen.

Ik wil voor iedereen het beste hebben.
En vergeet daarbij totaal mezelf.
Is het iets wat ik niet wil? Ja hoor. Ik doe het toch. Ik wil mensen niet teleurstellen.
Ik durf gewoon bijna geen nee meer te zeggen.

Hier gaat het al fout, als jij vakantie nodig hebt zodat je juist niet ziek word zou je werkgever daar begrip voor moeten hebben en je die vrije tijd gunnen. Nu weet ik niet wat voor baan je hebt en in sommege banen is het lastig om zomers vrij te nemen, maar probeer het dan in de herfst.

Daarbij moet je echt nee leren zeggen. Ga eens op een assertiviteits cursus!

Merileth

Re: Niet ziek aan de buitenkant? Dan is er niks aan de hand?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:04

Ik begrijp precies hoe je je voelt. Gaat hier momenteel ook even niet helemaal goed. Weet je? Het moeilijkste heb je al gehad: accepteren en uitspreken dat het te veel is, dat het je allemaal even niet meer lukt. Nu is het wel belangrijk dat je kijkt naar wat jíj nodig hebt. Je kunt er niet voor anderen zijn, als het niet goed met jou gaat!

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:49

Je hebt wettelijk recht op minimaal 2 weken aaneengesloten vakantie per jaar. Het is je recht, dus neem het.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 13:56

lovelygirly schreef:
dat ik rust moet nemen.

Als jij je niet goed voelt kun je je ziek melden. Ziek is ziek, of dit nu lichamelijk te zien is of niet. Ook geestelijk niet goed voelen is ziek zijn.
Het lijkt me wijs dat je wel lekker tijd neemt voor jezelf, meld je ziek en speel het via de huisarts en de arbo. Dan is er geen probleem.

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:00

Wil je terug genieten? Neem dan nu verlof.
Werk is er altijd nog.
Belangrijker is je gezondheid!

Zolang als je blijft doet wat je altijd deed, blijf je je voelen zoals je nu doet

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:04

Verlof is zonde van je dagen mensen, die moet je opnemen als je lekker op vakantie gaat/ vrij wil zijn.
Als je ziek bent, ben je ziek. Meld je dan ook gewoon ziek.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:08

Neem vrij en wel NU!!!!

Ik heb zelf eind vorig jaar een burnout gekregen en heb een maand thuis gezeten. dit was nog lang niet genoeg om te herstellen maar helaas kon ik er niet langer tussen uit ivm een eigen bedrijf maar had ik voor een baas gewerkt had ik waarschijnlijk nog minstens 2 maanden langer in de ziektewet gezeten en daarna weer langzaam mijn werkuren opgebouwd. Of jij "slechts" overspannen bent of al tegen een burnout aan zit kan ik niet zeggen aan de hand van je verhaal maar wat ik wel weet is dat jij er NU mee aan de slag moet. Doe je dit niet word het alleen maar erger. De dochter van vrienden van mijn ouders heeft ook een burnout gekregen, heeft dit niet op tijd onderkend en is vervolgens in het ziekenhuis opgenomen omdat ze niet meer functioneerde (at niet meer, sliep niet meer). Ik ben dit zelf maar net voor geweest.

Dus alsjeblieft zoek nu hulp voordat het echt fout gaat.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:10

Meld je dan toch ook ziek; als jij zwart op wit hebt dat je rust nodig moet hebben, neem die rust dan ook. Kom voor jezelf op.

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:12

Ik denk dat je tegenwoordig lang niet altijd een gebroken been moet hebben om 'ziek' gevonden te worden. Al maakt dat het wel een stuk makkelijker (zegt de chronisch zieke waarbij je pas wat ziet als ik ga lopen). Als jij je ziek meldt omdat je het niet meer aankan en je werkgever trekt dat in twijfel, dan geef je aan dat hij dan maar een afspraak bij de arbo-arts voor je moet inplannen.
Maar misschien kun je beter bij je werkgever aangeven dat het niet goed met je gaat en daarom naar de arbo-arts wilt om met deze te overleggen over hoe en wat. Een arbo-arts kan je werkgever adviseren, advies van een huisarts wordt doorgaans niet gebruikt, omdat deze niet 'onafhankelijk' wordt genoemd.

Daarnaast kan het soms al heel helend werken om inderdaad 2 weken vrij te nemen om gewoon even bij te tanken om te voorkomen dat je je ziek moet gaan melden. Iedereen in NL heeft vakantiedagen en heeft het recht deze op te nemen. Altijd maar werken is simpelweg voor niemand vol te houden, dus gebruik je vrije dagen waarvoor deze bedoeld zijn.

mmk58

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 14:13

Je hebt inderdaad de eerste stap al gezet en dat is het onderkennen van het feit dat het zo niet langer gaat en dat is een hele belangrijke. Je hebt al hulp gezocht bij je huisarts en hulp van maatschappelijk werk zit eraan te komen. Het is denk ik heel belangrijk, hoe moeilijk ook, nu eerst eens aan jezelf te denken en niet aan anderen.
Ga op tijd naar bed, neem je rust, eet goed en gezond en probeer te genieten van de kleine dingen zoals het mooie weer, een mooie bloem, je paardjes, een mooi liedje etc. en verwen jezelf eens extra (mooi bosje bloemen, sauna, lekker luchtje, nieuwe kleding)
En ik weet niet wat de oorzaak ervan is dat je al langere tijd niet lekker in je vel zit, maar misschien dat gesprekken met een psycholoog je kunnen helpen om bepaalde dingen te verwerken of om er beter mee om te leren gaan en wellicht is een cursus assertiviteit ook wel iets voor je.
Probeer het op je werk wat rustiger aan te doen en misschien is het een optie om even tijdelijk wat korter te gaan werken als je geen hele dagen vrij kan krijgen, zodat je even wat meer tijd voor jezelf hebt. Probeer op je werk het gesprek aan te gaan en probeer uit te leggen wat er met je aan de hand is, misschien begrijpen ze dan beter waarom je even vrij wil hebben. En anders kan je je eventueel ook ziek melden natuurlijk. Ziek zijn hoeft niet alleen lichamelijk te zijn, dat kan ook om psychische redenen zijn.

Ik wil je heel veel sterkte wensen en je mag me altijd een PB sturen hoor !

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-13 06:26

Goedenmorgen!

Als eerst allemaal super bedankt voor jullie reacties! :)

Maandag de 22e ga ik naar een maatschappelijke werker. En hopelijk word het vanaf dan allemaal beter. :)
Helaas word het werk kwestie een lastig pakket.

Ik heb een fulltimebaan van 37 uur als assistent filliaalmanager.
Ik heb volgende week nog 1 weekje vakantie.
En daarna gaat mijn collega met zwangerschapsverlof en komt alles op mij aan...
Dat ''zomaar'' ziekmelden niet gaat. Omdat ik alsware de leiding overneem...

Nogmaals allemaal super bedankt! :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 06:34

Lieverd, als je morgen onder de tram komt en wél een been breekt kun je ook niet werken.
Dus hoezo, je kunt je niet ziek melden. Niemand is onvervangbaar hoor, echt niet.

Jouw gezondheid is dat echter wel.

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 06:42

Des te meer reden om nu al aan te geven dat jij er psychisch door heen zit. Nu kunnen ze nog iemand uit een ander filiaal halen om in te werken volgende week.

De instelling die je hebt is op zich bewonderingswaardig maar ook de instelling die je ondergang gaat zijn als je niet oppast. Alsjeblieft zet nu een stap terug voordat je lichaam je dwingt dit te doen en de weg naar herstel vele malen langer en zwaarder is.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 06:48

ts, neem a.u.b. gewoon vrij als je dit nodig hebt, als je je niet ziek kan melden neem je eerder vakantie, een burn out is echt niet leuk en je werk is de moeite niet waard om dit te krijgen, echt niet, ga hier anders over ingesprek. geef aan dat de huisarts vind dat je vakantie moet nemen, omdat het gewoon niet goed gaat!

werk is niet het belangrijkst :(:)

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:07

Ik vrees dat juist door die plichtsbewustzijn van "ik moét wel gaan werken want mijn collega kan niet.." dat je jezelf heel snel in een burnout gaat duwen. Je geeft zelf aan dat de energie al op is, en ik denk dat je zelf ook beseft dat je best even thuis blijft, maar in je hoofd is het "ik moet ik moet ik moet gaan werken want.." Dat alleen al is vreselijk energieslopend voor je lichaam en geest en als dat werk overnemen van die collega ook nog eens letterlijk dubbel hard of nog harder werker dan je gewoon bent, dan ben je helemaal klaar voor de échte burn-out.
En dan? Wet heeft je werkgever dan aan je? Dan kàn je echt niet meer en dan moét je wel, voor vaak een zéér lange periode, thuis blijven. Niet leuk voor jou, en nog veel minder voor de werkgever. Dan is hij zijn personeel liever twee weken kwijt.

Ik heb ook in een systeem gewerkt waarbij ik "onmisbaar" was. Geen leidinggevende functie maar op een werkplaats waar er 24 uur een minimum bezetting moést zijn en we maar met een beperkt aantal collega's waren. Zeker in de verlofperiode waren de uurrooster zo strak ingepland dat je echt op het aller minimum draaide. En toch waren er mensen die op zulke momenten ook uitvielen. Je kan er niets aan doen als je plots ziek wordt. Dat vraagt even wat denkwerk en gepuzzel van de leidinggevende, maar dat is ook zijn/haar taak en dat lukte altijd wel.
Jij moet op dit moment echt even egoïstisch zijn en niet denken aan wat voor problemen je je werkvloer zou kunnen geven door je afwezigheid. Als je morgen onder een trein terecht komt ben je er ook niet meer en dan moeten ze het ook maar zien op te lossen.
Ik weet niet of er meer problemen spelen, maar een maatschappelijk werker is geen dokter en gaat je kwa gezondheid niet verder kunnen helpen. Die kan je enkel een beetje mentaal ondersteunen. Als je je echt zo leeg voelt, vraag dat bij de dokter vrij om op krachten te komen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:14

Sharon, ik heb je dit al heel veel vaker gezegd, maar het word tijd dat je wat aan je zelf gaat doen. Continu door blijven werken en nergens tijd en zin voor hebben. (Je moet je werk niet mee naar huis nemen..) Gaat echt helemaal verkeerd uitpakken.
Kaart het aan bij je werk. Het is supergoed dat je naar die MW gaat, maar alleen daarmee gaat het niet lukken als je toch steeds die druk van C haar zwangerschapsverlof op je schouders hebt liggen.
Ik kan ook vaak voor je invallen, dat weet je.. toch?
Dan moet er maar een AFB uit een ander filliaal komen.
Ik weet niet precies wie het hier boven me zei, maar dat is net als toen ik niet uitgewisseld kon worden. Als het echt niet kan dan kunnen ze in eens wel wat rwgelen. Hakken in het zand en nu eens doorzetten meid! ;)

git

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 07:41

Hallo TS, ik denk dat jouw voornaamste taak ligt bij het werken aan jezelf. Je geeft aan dat je dingen voor andere mensen doet, zelfs als je dit zelf eigenlijk niet wilt. Dat je geen nee durf, of kunt zeggen. Daar is een naam voor, namelijk people pleaser. Je zet als het ware het geluk van andere mensen boven dat van jezelf. Het gevolg is dat je dus beter zorgt voor anderen als voor jezelf. Daar word je ongelukkig van. Omdat je geen nee kan of durft te zeggen, walsen mensen finaal over je heen, en gaan blindelings ervan uit dat jij wel doet wat zij van je vragen. Andere mensen weten ook dat jij geen nee gaat zeggen. Jij doet het allemaal wel, en jij vind alles wel goed. Zo zien mensen die jouw kennen je. Zo kijken andere mensen naar je.
Vraag is, wil je dat?
Als ik jouw verhaal lees, denk ik dat je dat niet wilt.
Als je altijd maar ja zegt, houden andere mensen geen rekening met je, jij vind immers toch alles goed. Zeg je af en toe gewoon eens nee, en kun je dat ook volhouden, gaan mensen zich eerst eens afvragen wat jij ervan zou denken, voordat ze een vraag bij jouw neer gaan leggen. Dan gaan mensen er niet meer automatisch van uit dat jij wel zult doen wat ze van je vragen.
Daarnaast ga jij jezelf een stuk beter voelen als jij nee zegt op dingen die je niet wilt. In het begin zullen er mensen bij zijn die je zo niet kennen, of willen kennen, maar de vraag is of deze mensen om je heen zijn omdat ze je zo leuk vinden, of omdat je wel makkelijk bent, en alles wel doet wat ze van je vragen.
Leer nee zeggen meis.
Leer dat de belangrijkste mens op deze aardbol jij bent. Zorg voor deze allerbelangrijkste mens eerst maar eens goed, voordat je voor anderen gaat zorgen. Heb jezelf lief, en kies heel bewust om ja te zeggen tegen dingen waar je ook ja tegen wilt zeggen.
Als je ervoor zorgt dat jij jezelf lief hebt, dat je goed voor jezelf zorgt, dat je eerst voor jezelf zorgt voor je verder kijkt, dan denk ik dat er een heel groot deel van je problemen opgelost zullen worden.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:01

lovelygirly schreef:
En daarna gaat mijn collega met zwangerschapsverlof en komt alles op mij aan...
Dat ''zomaar'' ziekmelden niet gaat. Omdat ik alsware de leiding overneem...

Niemand is onmisbaar, ook jij bent gewoon vervangbaar als je thuis zou zijn. Geen probleem.
Ik snap je gevoel wel. Ik had hetzelfde toen ik vorig jaar thuis zat ivm pfeiffer. Voelde me schuldig, mijn examenleerlingen moesten het zonder docent doen, mijn collega's moesten de klappen opvangen. So be it, jammer dan. Ziek is ziek. Er was voor mij binnen enkele dagen vervanging geregeld en ineens was ik niet meer onmisbaar. Rotgevoel om te constateren, maar fijn voor collega's en leerlingen.

Als je ziek bent moet je je ziekmelden.
Meld je je niet ziek, ook prima, maar dan moet je ook niet moeilijk doen over hoe rot je je voelt, want dat heb je dan zelf in de hand.

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 09:11

lovelygirly schreef:
Maandag de 22e ga ik naar een maatschappelijke werker. En hopelijk word het vanaf dan allemaal beter. :)

Nee.. dan wordt het niet beter... want die gaat precies vertellen wat hier ook gezegd wordt... JIJ moet aan jezelf gaan denken en je eigen grenzen aan gaan geven... de maatschappelijk werker heeft geen toverdrankje waardoor je opeens superkrachten hebt en dit allemaal fluitend aankan.
Zo werkt het niet... als je wil genieten... dan moet je eerst zorgen dat je ook daadwerkelijk jezelf op nr. 1 zet... en niet je werk of anderen...

Heel veel sterkte!

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 10:43

TS, ik denk dat je ook baat zou hebben aan assertiviteitstraining.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 11:38

Waarom zou je aan de buitenkant er ziek uit moeten zien om ziek te zijn? Er zijn zoveel aandoeningen die je niet 1,2,3 ziet zowel mentaal als fysiek.
Het lijkt mij ook beter dat je even een time-out neemt voor je straks nog veel langer niet kunt werken omdat je bijvoorbeeld opgenomen bent in de GGZ. Sluit mij ook aan bij eerdere berichten.

Heb je vanuit het bedrijf geen arbo-arts? Misschien kan je daar eens een gesprek mee hebben. Die kan dan ook in een verslag naar je werkgever uitleggen wat er aan de hand is.

Sterkte in ieder geval! :(:)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 15:17

Iedereen is vervangbaar, ook jij. Het bedrijf is niet op slag failliet en gooit de deuren dicht als jij ziek bent. Dat is niet jouw probleem en daar moet je ook niet jouw probleem van maken :)
Makkelijk gezegd? Ja, maar zo werkt het wel. Ziek is ziek.

Assertiviteitscursus zou ik wel naar kijken: leren 'nee' zeggen is een kunst :)

lovelygirly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-13 06:37

Goedemorgen allemaal! :)

Nogmaals allemaal super bedankt voor jullie reacties. :)

Assertiviteitscursus? Wat is dat precies?

Gisteren toch alle moed bij elkaar geraapt.
En regelt dat ik vandaag ook vrij ben. ( Ik had anders een dag van 9-20.00.)

Waarschijnlijk krijg ik er nog problemen mee.
Want ik heb volgende week de hele week vakantie.

En dan mogen mijn vrije dagen van deze week niet aansluiten op mijn vakantie.
Heb uitgelegt hoe ik mij voel en dat het gewoon echt niet meer gaat...
Mijn Fb snapt het wel... Maar merk dat ze het niet helemaal leuk vind.

sunny_l0ve

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-13 06:44

Hoe jij je voelt klinkt me zo bekend in de oren, alleen bij mij was het achteraf gezien dus blijkbaar niet 'psychisch'. Ik ben er uiteindelijk na 5 maanden achter gekomen dat ik heftig lactose intolerant ben, daardoor reageer ik anders dan andere mensen, namelijk door extreme vermoeidheid en heel depressief. Op een dag dat ik er last van heb wil ik alleen nog maar in mijn bed liggen en slapen. Ik weet niet of het bij jou wel psychisch is of niet, maar laat het vooral goed onderzoeken. Ik had ook nooit verwacht dat ik intolerant zou zijn, want als je ziet hoeveel melk en kaas ik ook als kind nam....
En de mensen die zeggen dat je je aanstelt, die zijn heel erg. Zeker als je al niet lekker in je vel zit, is dat lastig. Heb je iemand in je omgeving die je steunt? Mijn tip: praat vooral met die persoon, ik ben er nu ook achter gekomen dat dat helpt. Sterkte!