Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Zwerte schreef:@Janneke2, waar haal je die info vandaan? Volgens het RIVM voldoet eigen immuniteit namelijk absoluut niet. Ons eigen lichaam kan zich gewoon niet goed genoeg wapenen tegen deze killerbacterie, terwijl enting dat juist wel weer doet.
http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Professi ... jn_Tetanus
Janneke2 schreef:Zwerte schreef:@Janneke2, waar haal je die info vandaan? Volgens het RIVM voldoet eigen immuniteit namelijk absoluut niet. Ons eigen lichaam kan zich gewoon niet goed genoeg wapenen tegen deze killerbacterie, terwijl enting dat juist wel weer doet.
http://www.rivm.nl/Bibliotheek/Professi ... jn_Tetanus
Als ik morgen met een diepe snee in de mestvaalt val - dan heeft het RIVM groot gelijk.
Maar de piepkleine wondjes die je dagelijks hebt (ik heb het hier oo over mezelf) daar kan mijn lichaam uitstekend mee omgaan.
Ik spoel ze doorgaans uit, doe er groene leem op, maar wetenschappelijk gezien is dat geen garantie voor sterilisatie.
En er zijn vast wel eens wondjes die ik niet zie - en die gaan niet of nauwelijks ontsteken en hebben mij de afgelopen 30 jaar geen nare verschijnselen aangedaan.
Dus dat doet mijn immuunsysteem zelf. (Vgl. de tekst van het RIVM:"Bij onvoldoende immuniteit van de gastheer kan de ziekte tetanus ontstaan.")
Wat ik lastiger vind is de mededeling van het RIVM: "Alleen door vaccinatie opgewekte antistoffen tegen het toxine geven bescherming." Laat een vaccin nou precies datgene zijn, waarbij je eigen immuniteit aan het werk moet...!
Nogmaals: bij grote, diepe wonden: naar een arts.
Maar tegen onzin als "slechts een vaccin biedt uitkomst" kan ik persoonlijk slecht. Wie dagelijk met uiterst lage doses bacterie in aanraking komt is gewoon beschermd, doordat die lage doses precis hetzelfde doen als een vaccinatie...
(Uiteraard: drie tegen 1 richt het RIVM zich tot "de algemene bevolking", niet tot paardenmensen.)
ik ben gewoon nieuwsgierig meer niet! 
Boompje1985 schreef:Nou vraag ik me wel af wie heeft er hier wel eens tetanus gehad ? Mensen bedoel ik dan hè geen paarden...
Of iemand die je kent die het heeft gehad kan ookik ben gewoon nieuwsgierig meer niet!