Listerine mondwater

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xStephanie

Listerine mondwater

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 23:05

Ik kon er niet echt een topic over vinden dus doe het even zo :D

Aangezien ik de laatste tijd (waarschijnlijk door mijn amandelen ;() erg last heb van een slechte adem heb ik Listerine gehaald, de total care. De eerste keer dacht ik dat mn mond wegbrandde, letterlijk. Zo heet was het.. Dan is dit nog niet eens de sterkste variant. Ik geloof best dat het slechte adem weghoud en je tanden er schoner van blijven als dat je alleen je tanden poetst. Maar is dit nou wel zo goed voor je? Het is zoals de reclame echt een explosie in je mond en die verschrikkelijk overheersende pepermunt/menthol.. Ik weet niet zo goed wat ik er van moet denken :+

Ik ben benieuwd hoe jullie over mondwater denken :D Hoe vaak? Wanneer? Welke?
Overigens ben ik wel van plan een afspraak bij de dokter te maken ivm mijn amandelen, voor de duidelijkheid :)

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:09

Zoek eens rond op internet , volgensmij is mondwater niet eens zo goed .

Edit : je hebt ook listerine zero , prikt nii zo in je mond .
Laatst bijgewerkt door Sjors op 06-07-13 23:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Creatas

Re: Listerine mondwater

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:10

Sowieso de versie pakken zonder alcohol.
Met alcohol droogt je slijmvliezen uit en daar ga je enkel harder van ruiken.

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 23:12

Sjors, daar had ik al gekeken ja maar ben benieuwd naar meningen van anderen :D

Creatas, in deze die ik nu heb zit wel alcohol.. Merk overigens nog niet heel veel verschil behalve dat ik niet kan ontbijten als ik die troep op heb :+

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:12

Inderdaad zoals hierboven, listerine is van de mondwaters geen goede vanwege de alcohol dat inderdaad je slijmvliezen uitdroogt. Elmex is bijv. zonder alcohol en ik geloof het kruidvat huismerk ook en johnsons.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:16

Act is ook zonder alcohol

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:25

Mijn TA zegt dat mondwaters de grootste onzin is. En als je het toch wilt gebruiken dat je inderdaad er eentje moet gebruiken die geen alcohol bevat.
Slechte adem kan ook door de tong veroorzaakt worden, kwestie van tongschraper of tong poetsen. Een andere oorzaak kan zijn dat het klepje van je maag niet goed afsluit.

Paradontax helpt goed bij tandvleesproblemen en tegen een slechte adem.

Ik heb zelf geen last van een slechte adem, wel snel last van aften, daarom poets ik vaak met paradontax. Voor een bezoek aan TA of bij een bezoek aan een arts die je keel wil bekijken, gorgel ik vaak met paradontax en water.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:28

Mondgeur komt (in verreweg de meeste gevallen) door zwavelgassen uit bacteriën welke in tandplak en op je tong zitten. Daarom is het belangrijk om tandplak dagelijks goed weg te halen dmv poetsen èn tussen de tanden reinigen (floss, tandenstoker etc.). Daarnaast kan je je tong ook poetsen of met een tongschraper schoonschrapen.
Dikke kans dat je slechte adem dan weg is.

Listerine is rommel, ook in de alcoholvrije variant zit een soort alcohol. Alcohol droogt slijmvliezen en tandvlees uit en daarnaast verhoogt het de kans op mond-/tong-/keel-/slokdarmkanker. En ja, het mag gewoon verkocht worden.
Spoelmiddelen zijn sowieso niet nodig (tenzij je bv net een operatie in je mond hebt gehad).
Als je toch wil spoelen neem dan water of en spoelmiddel van bv Elmex (alcoholvrij uiteraard).

Parodontax (let op dat je de variant met fluoride neemt) is een prima tandpasta die veel mensen vies vinden (bruin en zout). Maar.. Als je gewoon op de goede manier poetst en tussen de tanden reinigt dan maakt het niet uit welke tandpasta je gebruikt. Zendium heeft een werking tegen aften en Sensosyne en Elmex Sensitive (Professional) werken tegen gevoeligheid.

Tienus63: slechte adem door maagklepje is zo zeldzaam dat het bijna een fabel is. Als ke veel last van aften hebt kan je beter Zendium gebruiken, dat heeft een bewezen werking daartegen.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 06-07-13 23:36, in het totaal 2 keer bewerkt

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 23:30

Bedankt voor de tip tinus! Ik heb mams al naar mn keel laten kijken en die zei dat mijn amandelen behoorlijk dik waren dus denk toch echt dat het daardoor zou komen. Ik ga Paradontax eens proberen! :)

Gaby, jij ook bedankt voor je reactie! Ik heb mijn hele leven (jawel, 17 jaar :+ ) nog nooit last gehad van mijn gebit of een slechte adem. Jammer dat dat nu dan wel moet :P Ik kan zeker wat met deze informatie :D

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:35

Tussen de tanden reinigen moet iedereen. Wat het best bij jouw gebit past kan je het best aan je tandarts vragen. Voor verreweg de meeste mensen zijn tandenstokers het meest geschikt.

Parodontax zal niet de oplossing zijn, dus bespaar je die moeite (en soms lange periode van wennen daaraan).

Ontstoken amandelen kunnen ook voor een slechte adem zorgen. Er zitten dan vaak van die witte propjes met, jawel, bacteriën die gewoon ronduit stinken.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:37

Ja, ik heb wel eens dat ik die vieze witten propjes uitspuug, getver. Het hoeft niet eens ontstoken te zijn, die viezigheid blijft daar ergens gewoon achter hangen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:40

Maartje1990 schreef:
Ja, ik heb wel eens dat ik die vieze witten propjes uitspuug, getver. Het hoeft niet eens ontstoken te zijn, die viezigheid blijft daar ergens gewoon achter hangen.

Klopt. www.amandelstenen.nl

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 23:41

Hmm nog nooit van gehoord.. Daar heb ik of geen last van of ik merk het niet :')

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:42

xStephanie schreef:
Hmm nog nooit van gehoord.. Daar heb ik of geen last van of ik merk het niet :')

Dat merk je wel. Steeds het gevoel alsof je wat in je keel hebt zitten (wat dus ook zo is).
Dan wordt het tandenstokers kopen en je tong poetsen :)

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 23:48

Tong poetsen doe ik altijd, al heb ik daar een gruwelijke hekel aan :') het voelt nu alsof mijn keel dikker is ja, maar dan met name bovenaan, achter mijn huig?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:53

xStephanie schreef:
Tong poetsen doe ik altijd, al heb ik daar een gruwelijke hekel aan :') het voelt nu alsof mijn keel dikker is ja, maar dan met name bovenaan, achter mijn huig?

Geen keelpijn?
Last van hooikoorts?

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 00:16

Ook mijn tandarts zei dat listerine zinloos is als je je tanden poetst. Het geeft een fris gevoel, maar doet niet meer dan je tandenborstel. Ook kun je er zelfs bruine aanslag van op je tanden krijgen (is er wel af te poetsen, maar toch).

xStephanie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-13 00:21

gabyfedde schreef:
xStephanie schreef:

Geen keelpijn?
Last van hooikoorts?

Alleen een opgezette keel :n

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 01:26

Mijn tandarts zei dat mondwater leuk is voor frisse adem enzo maar het niet heel veel extra's toevoegt aan de verzorging van je gebit.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 02:01

Heb je het gevoel dat er 'iets' in je keel (vast) zit?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:06

Ik hoor steeds over een tongschraper maar die heb ik nog nooit ergens gezien bij een drogist. Ik probeer mijn tong wel te poetsen maar dan krijg ik van die kokhalsneigingen, is echt heel vervelend. Waar haal ik zo'n tongschraper?

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 07:14

Kruidvat heeft goed mondwater zonder alcohol.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:21

Ik gebruik alleen listerine als ik een aft heb, een aft wordt heel fijn verdoofd door listerine. En ik gebruik het nu ook omdat ik ontstoken tandvlees heb, 1 keer per dag een beetje spoelen zodat de bacterien die mijn tandvlees mollen er aan gaan. (Uiteraard onder controle van de tandarts).

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:31

@ Suzanne F.: hier worden ze gewoon bij de drogist verkocht. Via internet: www.tandartsplein.nl

@ Jans: Listerine werkt nauwelijks tegen ontstoken tandvlees, het komt niet onder het tandvlees en nauwelijks tussen de tanden. Heel goed schoonhouden (fanatiek poetsen en tussen de tanden reinigen) is veel effectiever (daarmee zijn ontstekingen ook te voorkomen). Bij heel heftige ontstekingen wordt door tandartsen en mondhygiënisten Corsosdyl of Perio-Aid (beide op basis van chloorhexidinr) geadviseerd, deze zijn wel bacteriedodend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:34

Perio-Aid heb ik ook nog liggen :j

Ik merk zelf wel verschil met listerine, ontteking is gelukkig ook niet zo heel heftig :D