Kraamweek ervaringen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

melissa_b

Kraamweek ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-13 22:05

Hallo,

Begin august ben ik uitgerekend om te bevallen van mijn eerste baby.

Om mijzelf, vriendlief en baby zo goed mogelijk voor te bereiden, voor zover dat kan, ben ik benieuwd hoe jullie het ervaren hebben. Ik ben vooral geïnteresseerd in ervaringen van de kraamweek van het eerste kind. Pluspunten, wat ging er super goed, welke regels hadden jullie waar je erg blij van was achteraf? Of bepaald voedsel wat goed is voor je lichaam? Maar natuurlijk ook naar dingen wat je liever anders had gezien. Ik noem maar wat, op dag 1 heel het huis vol met vrienden? Hoeveel uur kraamhulp hadden jullie die week, en was dat genoeg? Of teveel/te weinig?

Maar ook naar op welke dag hebben jullie de geboortekaartjes verstuurd? Wat was jullie :9 kraamlekkers? Beschuit met muisjes of hadden jullie iets anders? Ik heb zelf de geboortekoekjes in mijn hoofd. Lekker makkelijk, origineel en het morst niet. Of (bevroren) soesjes die in de chocolade gedipt zijn en met muisjes bestrooid.

Ik kijk uit naar de kraamweek, maar ben wel erg streng. Zo wil ik in de kraamweek namelijk geen bezoek, behalve de oma/opa’s en de broer(tjes) van vriendlief en mij. Het kraambezoek begint voor ons bij week 2. Dan is de baby net zo schattig als daarvoor en het heeft ons de tijd/kracht gegeven om een klein beetje aan de nieuwe gezinssamenstelling te wennen.

Ik kijk uit naar jullie ervaringen

OnlyFroukje

Re: Kraamweek ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:13

wij hadden bij de eerste kraamweek gewoon eigenlijk dag erna gelijk kaartjes verstuurd, echter hadden wij een baby party dus op 1 dag alle mensen( 4 dagen na de bevalling) Toen kwam iedereen en daarna weer lekker rust.. als kaartje hadden wij een doosje met beschuitje met muisjes en kaartje erin.. zo hoefde we op de party geen beschuit met muisjes te geven :P plus puntjes vond ik de rust voor de rest
en de nadeel is dat gebel heel de tijd van mensen hoe het was etc pfff werd er gek van hahahaha
wij hadden op die partij trouwens gewoon een stukje taart en wat chips op tafel.. meer niet.

Hoop dat je mooie kraamtijd hebt, en eerst een voorspoedige bevalling natuurlijk!

_Kimo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:21

Als eerste gefeliciteerd met je zwangerschap!

Ik vond m'n kraamweek dubbel. Had 3uur per dag kraamhulp en zelfs dat vond ik te veel :P Vond het de 1e 2/3 dagen fijn, maar toen we alles een beetje wisten mocht ze van mij wel weer weg haha Maar dat ligt er uiteraard ook aan hoe je je voelt na de bevalling en hoe het gaat met je kindje! Die van ons is heel makkelijk, dus konden genoeg rusten tussen door.

Qua regels hadden niet we niet veel afgesproken. Alleen ook de eerste dagen geen bezoek, behalve de ouders/zusje/broertje/opa's en oma's. Maar eigenlijk dat was zelfs te veel, want die kwamen allemaal elke dag, verspreid over de dag waardoor ik eigenlijk te weinig rust pakte (en had duidelijk veel rust nodig nog!) Verder hadden we ook afgesproken dat we niet bij elk huiltje naar boven zouden rennen, (is niet makkelijk!) en dat als er visite was hij niet van hand tot hand ging. Het is tenslotte een kind, geen pop... En idd, die eerste week verder echt niemand laten komen! Je hebt het al zwaar zat met jezelf en de nieuwe situatie. Geef jezelf de tijd om te rusten en aan alles te wennen! En uiteraard te genieten ;)

Wij hebben verspreid visite gehad, en mocht ik nog een keer zwanger zijn zou ik zeker alles op 1 dag doen! Heb nu 4 weken met visite gezeten, en was t echt helemaal zat!!

Onze zoon is op dinsdag geboren, en wij hebben vrijdags de kaartjes verstuurd. Ook voor nog een beetje rust voor onszelf :)

En ons kraamlekkers waren nijntje koekjes, met een klein beetje boter op het buikje en daar blauwe muisjes op!

Waar ik wel erge spijt van heb is dat ik niet van alle hulp heb genoten :P Was na een paar dagen alweer aan het rommelen, ondanks dat t lichamelijk eigenlijk nog heel niet ging. En zodra manlief dat door had, deed hij ook amper wat meer.. Zeker toen hij weer aan het werk was, was t allemaal weer over helaas!

En verder, laat het allemaal op je afkomen, en probeer vooral te genieten! Het gaat zo vreselijk snel.. Onze kleine man is nu alweer bijna 6 weken, de tijd vliegt echt!
En geniet ook vooral nog van het getrappel in je buik, mis dat nu ook zo erg :P

Succes met je bevalling en de laatste loodjes!

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:28

Ik lees even mee, Ik loop al over tijd op dit moment..

Zelf zie ik nogal op tegen de kraamweek.. Ben niet zo'n visite mens, en wij hebben allebei een grote familie, dus ben bang dat het hier een drukke bedoeling gaat worden.
Wij hebben 3 uur per dag kraamzorg aangevraagd, omdat ik zelf al genoeg ervaring heb met baby's en geen zin heb in een hele dag een vreemde in mijn huis.

Gefeliciteerd met je zwangerschap, en geniet er nog even van..

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:32

Hoi,

bij mijn eerste heb ik geen kraamweek gehad (zelfs geen zwangerschapsverlof) en ben ik plots met 31+5 weken bevallen. Na ruim 5,5 week ziekenhuis mocht ze mee naar huis en hadden we geen recht meer op kraamzorg.

Toen ik zwanger was van onze tweede hebben we serieus getwijfeld of we wel of geen kraamzorg wilden. Ik had gehoord dat ze vaak maar weinig in het huishouden deden en er ook niet waren voor een ouder kind (broertje/zusje). Uiteindelijk toch maar gedaan ....
Ik ben thuis bevallen en mijn kraamverzorgster was daarbij. Ik ben om 19:17 bevallen en rond 23:00 is zij naar huis gegaan. Manlief en baby sliepen als een roos en ik ging naar beneden om wat te drinken omdat ik zo'n dorst had en helemaal hyper was.
Ik heb toen een was gedraaid, was gevouwen, badkamer gedweild en even met een stofdoek rond gelopen omdat ik hyper was en er van uit ging dat we het huishouden zelf bij moesten houden :roll:

Echter was mijn kraamverzorgster echt een geweldige vrouw! Ze was er voor mij en onze baby, ze was ontzettend leuk met onze oudste en deed ook veel met haar en daarnaast deed ze mijn volledige huishouden. Ik snap nog steeds niet hoe ze dat allemaal deed. Ze deed de was, huiskamer, badkamer + toilet, keuken, slaapkamer van ons, baby en van onze oudste (incl. bedden verschonen). Ze zette warm eten klaar voor 's avonds en maakte lekker ontbijt en lunch.

Ik had me voorgenomen om 's middags niet te gaan rusten op bed, ik was eigenlijk de hele dag gewoon beneden. Zij heeft me toch over kunnen halen om 's middags even 2 uurtjes plat te gaan boven en dat was heerlijk. Onze oudste legde ze dan ook op bed en onze kleine lag naast me. In de tijd dat wij boven lagen dweilde ze de volledige benedenverdieping. Als we dan beneden kwamen dronken we met zijn allen gezellig iets met wat lekkers erbij.

De eerste dagen kwam ze van 9:00 tot 16:00 en de laatste dagen werd dat afgebouwd. Ik had in totaal 49 uur dacht ik en dat was precies genoeg.
De geboortekaartjes hebben we de andere dag laten afdrukken en de dag erop verstuurd. Wij hadden wel gewoon beschuit met muisjes. Ik hoor trouwens wel dat die geboortekoekjes echt heel lekker zijn! Soesje is ook een heel leuk idee, alleen veel een gevuillak met kinderen denk ik hihi.

Wij wilden als allereerste dat onze oudste kwam kijken naar haar zusje. Ze was bij mijn ouders gaan logeren toen de bevalling begon. Maar mijn schoonouders kwamen toevallig ineens en ik was toen even boven met onze baby. Ik heb toen uitgelegd tegen onze kraamverzorgster dat ik hier erg van baalde. Zij heeft toen mijn schoonouders koffie gegeven en beneden gehouden. Kort daarna waren mijn ouders er en is mijn oudste eerst naar boven gegaan. Mijn kraamverzorgster heeft toen uit zichzelf de videocamera gepakt en die eerste ontmoeting gefilmd. Ik had daar nooit aan gedacht en ben hier echt heel blij mee!!!! Daarna zijn we naar beneden gegaan en hebben mijn ouders en schoonouders de kleine mogen bewonderen.
Ik wilde ook helemaal geen bezoek boven, dat lijkt me helemaal niets als je in bed ligt en bezoek komt allemaal naar boven. Ik zat liever in de bank met onze kleine.

Kraamvisite belden bij ons wanneer ze langs konden komen (die vraag stond op geboortekaartje) en kwam eigenlijk pas in week 2 echt op gang. In de kraamweek hebben we ook wat bezoek gehad en dat was toch ook wel lekker omdat de kraamverzorgster voor de koffie en beschuit zorgde en naderhand even deed stofzuigen.

Toen de kraamverzorgster wegging hebben we haar een mooie bos bloemen en bonbons gegeven en wat foto's van haar met ons gezin. Ook hebben we adressen uitgewisseld. Met de eerste verjaardag kreeg onze dochter een kaart van d'r en onze oudste die 5 dagen na de jongste jarig is, kreeg ook een mooie kaart. Ik heb haar toen een leuke kaart terug gestuurd met foto's van de meiden. Hier was ze erg blij mee.

Ik kijk terug op een hele leuke kraamweek! Ik hoop ook dat jij een hele leuke en mooie kraamweek mag beleven. Maar besef wel dat heel je leven ineens op zijn kop staat, en je hormonen ook :+ Romantiseer je kraamweek niet en probeer je er niet al te veel van voor te stellen om teleurstellingen te voorkomen ;)

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:39

_Kimo_ schreef:
Wij hebben verspreid visite gehad, en mocht ik nog een keer zwanger zijn zou ik zeker alles op 1 dag doen! Heb nu 4 weken met visite gezeten, en was t echt helemaal zat!!

Hier zijn onze dochters beide eind november geboren en in maart/april zijn bij beiden de laatste op kraamvisite geweest :')

Nadeel van een babyborrel vind ik dat eer de laatste mensen binnen zijn, de eerste onderhand al weer gaan. Je staat dan zo veel handjes te schudden en hebt er zelf zo weinig aan. Maar dat is mijn persoonlijke mening.

Ik vond visite juist gezellig. Ik zette ook altijd een kaasje, worstje, chipjes, toastje e.d. op tafel. De meeste kwamen altijd wel een uur of 2,5 en wij vonden dat eigenlijk wel gezellig. Iedereen belde netjes dus zodoende hadden we vrije hand wie wanneer kon komen. Soms lieten we stellen vrienden (die elkaar ook kenden) tegelijk komen. Anders duurde het wel heel lang voor iedereen geweest was.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:41

Mijn kraamweek was fijn. De kraamhulp was een prettige vrouw die flink aanpakte in de huishouding en die ons goed uitleg geefde over de verzorging van onze zoontje.
We hebben in de eerste week alleen familie over de vloer gehad, opa's, oma's, overgrootoma, zus, zwager en schoonzus die op afspraak langs kwamen en in het begin een uurtje bleven en dat vonden we fijn. De kaartjes werden 1 dag na de geboorte verstuurd en we trakteerden alleen op beschuit met muisjes wat gewoon prima was.
Ik vond de kraamperiode fijn alleen zou ik een volgende keer er meer van willen genieten en ontspannen.
Verder als tip; mocht de kraamhulp om wat voor reden dan ook niet klikken vraag dan om een ander. Hier hebben ze in het algemeen begrip voor, de kraamperiode en de periode ernaar is wennen, nieuw, emotioneel en kan overweldigend zijn en dan is het erg prettig als je een fijne kraamhulp hebt.

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:44

Het enige wat ik écht anders zou willen doen met mijn kraamweek, is niet tussen kerst en oud en nieuw bevallen := Dat maakte alles toch best druk en veel bezoek enzo, en ik kon niet slapen met al het vuurwerk terwijl ik zooooo moe was.

Ik had me echt verkeken op hoe weinig je kon in de kraamweek. Ik weet niet wat mijn idee was, had er niet echt over nagedacht geloof ik. Maar hoewel ik een goede bevalling had, zonder complicaties, was ik de eerste week echt wel een wrak. Snel moe, kon niet zo goed lang rechtop zitten/lopen, voelde me gewoon echt wel zwak. Dat viel enorm tegen en frustreerde me enorm. Na een week werd dit ook heel snel ineens beter toen ik meer ging eten, dat was heel fijn.

Ik was ook heel blij met kraamzorg. Heerlijk gevoel dat mijn hele huis zo schoon en fris was, terwijl ik er niks voor hoefde te doen. Gaf mij echt de rust om toe te geven aan mijn vermoeidheid en geluk enz. Kaartjes hebben we geloof ik op maandag verstuurd, donderdag ervoor bevallen. Op de dag van de bevalling hadden we meteen veel bezoek. Ik vond het wel heel veel en druk, achteraf was het misschien beter geweest rustiger aan te doen. Maar toch zou ik het een volgende keer weer doen, we hebben gewoon veel broers en zussen en ik wil hen wel de kans geven de eerste dagen al langs te komen.

Al met al kijk ik heel fijn terug op mijn kraamtijd :j Oud en nieuw vond ik heel vervelend en dat ik zo 'zwak' was viel me echt tegen. Bezoek was wel druk en werd me snel wat veel, maar het hoort er ook een beetje bij. Ze waren wel heel respectvol naar ons toe en luisterden goed naar onze wensen.

Nadir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:52

De eerste week na de geboorte van mijn zoon waren wij helaas nog in het ziekenhuis. Ik had hier nooit op gerekend, zo zie je maar weer, het loopt altijd anders. Bij thuiskomst hadden we nog recht op 2 dagen extra kraamzorg. Ik vond het fijn dat zij het huis schoonmaakte en mij leerde hoe ik mijn zoontje in bad moest doen. Verder heeft ze niet zoveel gedaan.

Ik ben bevallen middels een keizersnede en voelde mij echt pas na een week of 10 weer een beetje mens. Tillen, een stukje wandelen, veel bezoek op 1 dag, het ging echt niet. Ik heb uiteindelijk 's middags wel mijn rust gepakt en ben samen met mijn zoon naar bed gegaan, ook al deed ik dat eerst heel stoer niet.

De geboortekaartjes hebben wij uiteindelijk pas na een week verstuurd, er was iets mis gegaan met het afdrukken. In het ziekenhuis zijn alleen opa's en oma's + onze broertjes met aanhang geweest. Een aantal vrienden kwamen toen we thuis waren en voor de rest hebben we een kraamfeest georganiseerd. Ooms en tante's, buren en kennisen konden toen allemaal kennis maken met de baby. Wij hadden op het geboortekaartje gezet 'in plaats van een kraambezoek geeft X een kraamfeest op *datum*'. Dit was zo'n 5/6 weken na de geboorte. Ik vond het ideaal, alle visite kwam in 1x, ik hoefde daar niet wekenlang mee bezig te zijn.

We hadden voor visite beschuit met muisjes en op het kraamfeest een mooie blauwe taart en heel veel blauw snoep/chocolade.

Voor een volgende keer ga ik naast een bevalplan ook een kraamplan schrijven. Hierin wil ik bijvoorbeeld dingen opschrijven over borstvoeding op verzoek, dat de baby bij mij slaapt, over de opvoeding van de (dan) oudste, over bezoek(tijden) en dergelijke. In de kraamweek heb je nou eenmaal vaak niet de energie om een discussie aan te gaan en het is wel jouw kind en jouw kraaamweek, dus jouw wensen staan centraal.

Goed dat je je aan het inlezen bent. Zet je wensen op papier en geef deze aan je kraamhulp.
Ik wens je een voorspoedige bevalling en een superleuke kraamweek! ;)
Laatst bijgewerkt door Nadir op 06-07-13 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

nicoleboogie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 22:54

allereerst van harte gefeliciteerd met je zwangerschap geniet ervan!!!!

ik moet zeggen dat ik alleen maar positief kan zijn over mn kraamweken en kraamhulp
Beide keren had ik een kraamhulp die al wat jaartjes ouder was dan ik ben

Ze hebben me beiden veel geholpen met het huishouden in de eerste week en de tijd geven om de kleine te leren kennen
bij mn tweede kraamweek heeft ze ook heel veel tijd besteed aan mn oudste dochter voor haar was het ook echt een feestje

mijn advies: wees heel duidelijk in je intake gesprek wat je wel en niet wilt en wat normaal is in jullie gezin

Ik was na beide bevalling de dag erna alweer redelijk op de been maar af en toe rust is wel aan te raden anders krijg je na de kraamweek een klap aangezien je dan alles alleen moet doen

de kraamvisite kwam pas echt opgang na 3 weken op de directe familie na dan
de kaartje hebben we de dag erna verstuurd en hadden gewoon beschuit met muisjes

geef vooral duidelijk aan wat je wel en niet wilt en geniet ervan de kleine wordt zo snel groot!!!

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:06

Bij ons (al bijna 20 jaar geleden) werd er aangeraden om tijdens de kraamweek, als de kraamverzorgster er nog was, al bezoek te krijgen, want dan kon zij helpen. Maar in die tijd kreeg je meer uren kraamhulp dan tegenwoordig, denk ik. Ik kreeg op een gegeven moment wel een soort koortsaanval, toen er op een dag vrij veel bezoek was geweest... Het is toch snel te vermoeiend, zo kort na de geboorte.
Mijn nicht hield een kraamfeest met een week of 4, en dat heeft toch zo zijn voordelen. Wel is het handig om hulp in te schakelen, vooral als je nog niet zo fit bent.

cam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:07

Bij mijn eerste hebben we 3 uur per dag hulp gehad,we hadden veel huisdieren en we dachten dat ze dan ons huis niet schoon hoefde te maken.
was echt een geweldige hulp,kwam toch extra om te helpen met de borstvoeding.
Maakte in die 3 uur de badkamer en de slaapkamer schoon.
Bij de tweede hadden we volledige hulp en kregen we ook nog eens de zelfde als bij nummer 1.
En wat een heerlijke tijd hebben we gehad.
Een schoon huis,elke middag heerlijk een middagslaapje en wakker worden met een schaaltje fruit.
Lief voor mijn oudste en betrok hem overal bij ondanks dat hij pas 1,5 jaar was.
Bij nummer 3 had ik 2 hulpen(stagere) en daar heb ik ook van genoten.
waren 2 leuke meiden en terwijl de stagere mijn baby verzorgde lag ik heerlijk op bed.
en de andere hulp sopte mijn hele keuken en deed de ramen zemen.
En ook nu weer zo lief voor de andere kinderen.
Heerlijke tijd en na 7 dagen was ik heerlijk uitgerust en kon ik er tegen aan met 3 kinderen onder de 4 jaar.

Tip.
neem je rust je hebt het echt nodig ook al voel je je goed.
Ik heb juist heel veel kraamvisite tijdens de kraamtijd laten komen,en de kraamhulp zorgde dat alles klaar stond als ze in de avond kwamen.
Laat je verwennen en maak gebruik van de ervaring van de kraamhulp.
en vooral genieten van je baby en het samen zijn met zijn drieën.
Mijn man is altijd direct vrij geweest na de bevalling en zo hebben we de kraamtijd echt samen beleeft,en dat heb ik echt als heel fijn ervaren.

En wij hadden gewoon beschuit met muisjes hahaha ,maar goed mijn oudste is in 1987 geboren :D
De kaartjes zijn de dag naar de bevalling op de bus gegaan.
En ik vind het kraamfeest idee minder leuk omdat je dan toch weinig 1 op 1 tijd hebt met je visite en je verhaal eigelijk niet kwijt kan.
Ik heb al vaker mee gemaakt dat ik op zo n feest alleen de kraamvrouw heb gesproken voor de 2 seconde dat ik het cadeautje aan haar gaf en toen kwam de volgende al weer binnen.
zeker als je als vrienden komt en je voor de rest weinig mensen kent,voel je je erg niet op je plek.
Maar goed dat is mijn ervaring,bij echte kraam visite heb je als kraamvrouw meer tijd voor je gasten en is het toch heerlijk om lekker te kletsen over wat je hebt mee gemaakt.

succes met de laatste loodjes en ik wens je een hele fijne en vlotte bevalling

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 23:57

Leuk om allemaal te lezen :j
Ik ben 22 aug uitgerekend van ons 1e kindje en erg nieuwsgierig hoe alles gaat lopen. Ik lees mee dus!

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:24

Ik wilde ook graag weten waar ik aan toe was en had plannen gemaakt, maar realiseer je wel dat een bevalling/kraamtijd ook heel anders kan lopen....

Ik wilde thuis bevallen, maar werd uiteindelijk met 37+6 ingeleid vanwege een zwangerschapsvergiftiging. Dit was een zware bevalling en de eerste week kon ik nauwelijks iets, dus was heel blij met de kraamhulp. Daarna belandde ik in de 4 weken daarna 3x met spoed in het ziekenhuis en op de ok. Heb dus totaal geen kraamtijd gehad en ook weinig visite.
Het is niet mijn bedoeling om je bang te maken. Ik wil je alleen meegeven dat dingen soms anders kunnen lopen, dan dat je graag wilt.
Sterkte met de laatste loodjes en probeer er ondanks alles wat er kan gebeuren zoveel mogelijk van te genieten!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 18:48

Gefeliciteerd met je zwangerschap!

Wij moesten helaas in het zkh bevallen en ook een week blijven. Ik mocht 2 dagen eerder naar huis dan baby en had toen nog geen kraamzorg.
Wij hebben dag 8, 9 en 10 nog kraamzorg thuis. 1 halve dag en 2 hele.
Ik vond het erg fijn dat er iemand was die huishouden deed en lekker de verzorging overnam.
Wat ik nu anders zou doen is méér rust pakken en echt een middag slaapje :+ Ik gunde mezelf die tijd niet en was constant bezig. Ik blijf deze keer écht in bed :D

De kaartjes hebben wij een dag na de geboorte al op de post gedaan. En wij hopen dat we ze nu ook 1 of 2 dagen na de geboorte kunnen versturen.
Zelf vind ik visite tijdens de kraamdagen juist fijn en gezellig. De kraamverzorgster kan mooi de visite verzorgen en wegsturen als ze te lang blijven.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 20:16

Een kennis die bevallen is had het bellen en dergelijke echt super goed aangepakt. Die hadden ook de dag na de bevalling de kaarten laten drukken en verstuurd, op het kaartje hadden ze vermeld dat er kon worden gebeld tussen 17.00-20.00 dagelijks en de rest van de dag was 'rust'. Ze zette dan haar telefoon ook uit, of ze blokkeerde het bellen waardoor zij niet gebeld kon worden.

De babyborrel heeft ze ook gehouden voor iedereen in een keer zodat ze er vanaf was, zij moet dat niet al die visite steeds en ik geef haar groot gelijk. Verder kan ik je niet helpen, nog geen mama hier! :)

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:58

Mijn kraamweek is denk ik niet iets wat je wil horen :D. Het was een hel. Ik zag er al erg tegenop. Ik hou niet van vreemden in mn huis en die zich met mij "bemoeien". Maandag bevallen en mocht woensdag naar huis. Ik ben alleenstaand en had een totaalruptuur dus recht op de max aantal uren en extra uren. Niet gedaan. KV heb ik elke dag eerder naar huis gestuurd. Werd er gek van. Ik was helemaal niet van plan om tussen de middag te gaan rusten maar heb het toch gedaan. Heerlijk met kleine op bed met tv en laptop. Niet naaar dat geneuzel van de kraam hoeven luisteren.... ik heb haar heel vaakmnaar huis gestuurs. Ik redde me prima alleen met kleine. afspraken gemaakt over de beesten. Katten niet in slaapkamer. Toen ik uit badkamer kwam, zaten ze er alsnog. Bij kleine in het wiegje.... hond zat in bench omdat hij niet te vertrouwen is met vreemden. Ook allergisch dus mocht geen ander eten. Ze bleeeeeef maar zeuren of ze hem los mocht laten want hij vond haar leuk, ze had hem omgekocht met kaas.... hond zat btw met ontblootte tanden naar haar te grommen :')
Ze bleef maar doorzeuren over BV geven wat ik niet wilde. Kleine was al teveel afgevallen en ze greep niet in. Bureau belde nog of het goed ging en ik zei door alle hormoneb ja. Durfde ook niet te zeggen dat het niet goed ging. Dus dat is iig een aandachtspunt wsg ik bij deze zwangerschap in mn achterhoofd houd. IK bepaal wat er gebeurd en zal echt moeten melden dat iets niet goed gaat. En bevalt het niet dan ga ik er niet gedwongen mee door. Dan stuur ik ze weg.

Visite kwam er in kraamweek nauweljks. Alleen mn naasts familie en mn opa. Tantes wilde. Meteen de volgende dag al jn het ZH langs komen maar dat wilde ik niet. Kaartjes heb ik 5 dagen 4 dagen na de bevalling vrstuurd. Vind het niet noodzakelijk om dit meteeen de volgende dag al te doen. Familie wist het toch al.

Gewoon beschuit met muisjes gedaan. Absoluut geen kraamfeest of hele huis vol visite. 1 bezoek per dag.

Voor mezelf veel fruit en gewoon gezond eten. Vitaminen en arnica druppels voor snel herstel down town.

En bij deze kraamperiode hopelijk alleen moeder en kind zorg.

Blabla1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-13 10:56

Mijn kraamweek begon door een keizersnee in het ziekenhuis.

Wat ik deze keer (ben zwanger van de 2e) zeker anders ga doen..niet teveel bezoek in 1 x Het was me echt te druk, ik had op een gegeven moment 6 of 8 man op de kamer zitten..het duizelde me er gewoon van.

De kaartjes heeft manlief volgens mij de eerste avond al besteld, dus de 2e dag zijn ze verzonden.

Nadat ik op dag 3 naar huis mocht hebben wij nog gewoon een dag of 4 kraamzorg gehad geloof ik. Daar zag ik in het begin enorm tegenop (ik hou niet van vreemden in mijn huis) Maar dat is me reuze meegevallen.

vantevoren vooral niet teveel roepen van ik wil dit of ik wil dat perse wel of niet...want zodra je bevallen bent kan dat gevoel heel anders zijn.

melissa_b

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-07-13 22:10

Bedankt voor al jullie gedeelde ervaringen. Prachtig om te lezen hoe goed het bij sommige is gegaan.

Wij hebben het er goed over gehad, en kiezen uiteindelijk niet voor een kraamfeest. We laten kraambezoek komen, maar pas na week 1.

Wij krijgen 48uur kraamhulp verdeeld over 8 dagen, 6 uur per dag. Best wel veel.. Ik kon ook kiezen voor 3 uur per dag. Maar voor de zekerheid, stel dat ik extra hulp nodig heb, is het in ieder geval in 'huis'. Vriendlief moet gelijk weer aan het werk dus daar kan ik pas na 17:00uur hulp van verwachten. Voor hetzelfde geld gaat alles perfect en is niet alle hulp nodig. Dat moeten we afwachten.
De kraamzorg vertelde tijdens het intake gesprek dat iedere dag dat ik extra in het ziekenhuis verblijf er een aantal uur van mijn 48uur afgaat. Ben alleen de reden ervoor vergeten :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:14

Rust, reinheid en regelmatig. Bij ons adviseerde de kraamhulp om de baby gewoon in de kamer te laten slapen overdag in de kinderwagen. Daar heb ik spijt van als haren op mijn hoofd. Dat was veel te onrustig voor de baby. Ik heb hem daarna altijd lekker in zijn bedje gelegd, hij sliep daar beter en huilde een stuk minder!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:27

Mij leek 48 uur verdeelt over 8 dagen ook veel. Maar eerlijk, hier vloog de tijd voorbij. Nu scheelt het dat ik een super kraamverzorgster had. Mocht het iemand zijn waar je totaal niets mee hebt is ieder uur al teveel ;) Dan inderdaad gewoon aan de bel trekken!
Een vriendin van me had 3 uur per dag en achteraf vond ze dat toch kort. De zorg was er toen echt puur voor moeder en kind en huishoudelijke taken kwam ze niet aan toe. Dat vond ik met 6 uur wel een voordeel. Bedenk dat je in die 6 uur vaak toch nog even 1,5-2 uur lekker gaat rusten 's middags. Ik had me voorgenomen dat niet te doen, de KH heeft me over gehaald en wat was dat fijn! Al sliep ik niet, gewoon even alleen lekker liggen en wat uitrusten was al fijn.
In die tijd dweilde mijn KH de benedenverdieping :D

Mindim, hier twee verschillende ervaringen daarmee. Onze eerste was een couveusebaby. Toen ze na 5,5 week mee naar huis mocht sliep zei het beste in de huiskamer met geluid om haar heen (praten, tv, stofzuiger e.d.). Waarschijnlijk omdat zij dit zo gewend was vanuit het ziekenhuis (alarmen, veel in en uitgeloop).
Mijn tweede, wel op tijd en thuis geboren, was erg gebaad bij de drie R's. Zij raakte juist van streek bij teveel prikkels.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:35

Die van mij was na een keizersnede en een week ziekenhuis thuis, maar hij kon er niet mee. Maar goed, hij lag op de babykamer of bij mij en niet op de couveuse afdeling.

Esplendido

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 22:39

Ik heb twee keer een fijne kraamtijd gehad. Beide keren hebben wij na een week of acht een kraamfeest gegeven. Daardoor kwamen de eerste weken alleen onze ouders, broers en zusjes. Heerlijk rustig.

Hettieheks

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 23:31

Leuk om alle ervaringen te lezen! Lees zelf ook eventjes mee ben eind augustus uitgerekend van ons eerste kindje! Kijk er echt naar uit naar de komst van de kleine! De kraamweek zie ik alleen wel als een berg tegenop! Heb qua hulp alleen moeder-kind zorg en mijn eigen moeder komt hier verder in huis helpen. Hele bewuste keuze ze weet namelijk precies wat ik wel of niet wil en is daar ook heel stellig in zo gebeurt het dan ook (met oog op visite) ook is ze een van de weinige mensen die goed met onze honden overweg kan (die overigens ook heel makkelijk zijn eigenlijk als je ze kent)
De bedoeling is om poliklinisch in t ziekenhuis te bevallen.. Mijn zusje bijv wil echt niet snappen dat ik in het ziekenhuis verder niemand wil zien en die verwacht dus ook min of meer dat ze gebeld word zodra het begint volgens haar is dat de normaalste zaak van de wereld want ze word tenslotte tante of mensen die niet door iedereen getolereerd worden om het zo maar even te noemen die al zeggen ja ik ga niemand uit de weg ik kom tenslotte voor jullie en de kleine niet voor de rest. Kan me daar nu al heel erg aan ergeren en snap gewoon niet dat mensen daar niet anders tegen aan kunnen kijken en gewoon kunnen respecteren dat wij daar niet op zitten te wachten. Heb ook duidelijk gezegd dat ze als het hun niet zint ze beter weg kunnen blijven want daar zit je dan helemaal niet op te wachten. De kaarten gaan dan ook pas twee week later op de bus en verder zien we wel hoe het loopt en geven wij zelf wel aan wanneer we bezoek willen van broers/zussen ouders enz. Maar als het van te voren al zo moet heb ik nu al geen zin in die visites..

Villanelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-13 19:57

Kan me voorstellen zeg, pffff wat een gez**k. Mensen moeten respect hebben voor jullie keuzes. Het is jullie leven, jullie mooie moment en jullie kindje!
Leuk dat je ook eind aug bent uitgerekend, ik 22 aug =) Succes nog de laatste loodjes.