verstandskiezen hoe en wat?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Arashah

verstandskiezen hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:05

hoi allemaal,

ik heb van te voren de zoekfunctie gebruikt maar topic staan langere tijd stil zodat ik niet kan reageren.
ik heb eigenlijk vraagjes over verstandskiezen.
wanneer op welke leeftijd is het normaal dat ze doorkomen?
en is het goed om ze er direct uit te laten trekken of ze te laten zitten?

ik ben bijna 22 jaar, en ik mag alle vier de verstandskiezen te gelijker tijd verwelkomen. echter heb ik er nu niet zoveel last van, alleen van 1 kies in de onderkaak aan de rechterkant.
ik heb geluk dat er al veel gewone kiezen heb laten trekken (helaas slecht gebit), ik heb de ruimte voor alle vier. er is bijna twee jaar terug een foto gemaakt omdat ik een fikse kaakontsteking gehad heb (dankzij de wortelkanaalbehandeling is er wat blijven zitten wat voor ontsteking heeft gezorgd). hier kon de tandarts zien dat ze netjes omhoog zouden groeien en er eigenlijk geen last van hoefde te krijgen.

nu heb ik dus aan de rechterkant in onderkaak last van mijn kies, merendeels omdat het nu allemaal tegeleiker tijd door mijn tandvlees heenkomen.
ze hoeven geen problemen te geven had de tandarts gezegd maar wat is er zo anders aan verstandkiezen? waarom laten mensen ze zo snel eruit trekken of snijden?

de laatste keer dat ik een tandarts gezien heb is nu twee jaar geleden, als het niet nodig is wil ik er liever ook niet weer heen.

mvg, arashah

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:10

Verstandskiezen worden verwijderd omdat ze in een volledig gebit geen functie vervullen en vaak ellende veroorzaken, doordat er te weinig ruimte is om ze écht goed schoon te kunnen houden. Je zegt zelf dat je al verschillende kiezen mist, goede kans dus dat je verstandskiezen de functie van de verloren kiezen kunnen invullen, tenzij ze goed door (kunnen) komen. Misschien dus wel een bezoekje aan de tandarts waard :) Sowieso is het aan te raden minimaal 1x per jaar naar de tandarts te gaan, om problemen voor te zijn :)

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:12

ze zijn extra en dus niet nodig voor je gebit en om een of andere reden gaan ze sneller ontsteken, die van mij kwamen door op mn 20 ste en een jaar later ging er een ontsteken en zijn ze toen uit voorzorg meteen allemaal verwijderd, gelukkig waren ze niet scheef of gebroken dus kon bij mn eigen tandarts en niet bij de kaakchirurg in het ziekenhuis

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:15

in belgie noemt wij dit wijsheidstanden.
Ik ben 21 en bij mij zijn er dit jaar 2 uitgekomen.
ik had nog nooit tanden laten trekken, bij mij komen ze er dus niet helemaal recht uit en duwen ze wat tegen mn andere tanden, maar ik heb er verder geen last van

charlie_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 21:24

Ik heb het een paar maanden geleden laten doen.
De verzekering betaalt het, mijn verstandskiezen waren mijn tanden aan het scheef duwen (begon het al te zien/ probeerde zo verdere schade te voorkomen) en zo voorkom ik dat ze gaan ontsteken en er last van krijg (ook dit op advies van de tandarts, volgens hem gaan ze bij bijna iedereen ontsteken, en ik ben dit voor).

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-13 21:33

dank jullie wel voor jullie antwoorden, ik heb er inderdaad teveel kiezen ut moeten katen trekken. in de onderkaak heb ik er nog maar drie.zitten. ik ben helaas 1 van de gelukkigen die een slechte kiezen heeft, gelukkig de normale tanden zijn erg sterk en door hun zie je niet dat ik veel mis.
het zou fijn zijn als dee verstandskiezen de plek van de oude kiezen over kunnen nemen.
de reden dat ik liever niet meer heen ga is dat iedere bezoek (of het nou iedere drie maanden is of half jaar) er altijd wel vier opgevuld moeten worden en 1 eruit. is dat opzich niet erg en ben ik niet banv voor maar die versovingen vind ik niet fijn. ik laat alles zoveel mogelijk zonder verdoving doen (zelfs de wortelkanaalbehandelingen). ik ben heel erg kriegel op naalden.
nogmaals dankjewel voor jullie antwoorden :-)

(ik woon sinds vijf maand in duitsland, als het goes is betalen ze hier ook zoveel mogelijk voor je (de verzekeing). zal het even moeten uitzoeken.

dressagelady

Re: verstandskiezen hoe en wat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-13 23:35

Dat zijn juist de grote problemen die je kunt voorkomen door periodiek je tandarts te bezoeken :) want een gaatje ontstaat niet in 3 maand .. en zeker niet zo groot dat je kies eruit moet. Bezoek anders eens een mondhygiënist, hij of zij kan je precies vertellen wat je moet doen om gaatjes e.d. te voorkomen en heeft daar vaak wat uitgebreider de tijd voor dan de tandarts :) Succes!

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 13:59

wanneer op welke leeftijd is het normaal dat ze doorkomen?
verschillend, en dan nog krijgt niet iedereen (alle) verstandskiezen. bij mij zijn er toen ik 17 was 3 getrokken die nog niet doorgekomen waren omdat ik geen plaats had en ze ook tegen m'n kiezen stonden. mijn laatste kies links onder was gebroken en daar hebben ze m'n verstandskies laten zitten.die is een jaar later doorgekomen zonder problemen en zit er nu nog, maar bijna helemaal op de plaats van de getrokken kies waaraan je goed kan zien hoe weinig plaats ik heb.

is het goed om ze er direct uit te laten trekken of ze te laten zitten?
waarom zou je ze laten trekken als ze je getrokken kiezen kunnen vervangen? ze zijn bij de meeste mensen die er plaats voor hebben net zo goed als de andere kiezen. als ze bij mij niet zo ongelukkig hadden gestaan had ik ze zeker niet laten trekken en die ik nog heb daar heb ik geen problemen mee en die vervangt mooi de getrokken kies

ik woon sinds 4 jaar in duitsland, en het werd gewoon vergoed(wel verwijskaart nodig van tandarts,maar in nederland is dat geloof ik ook zo). wel heb ik het onder algehele narcose laten doen, en dan gelijk alle 3+die gebroken kies. was bij 1 arts die wilde dan 300 euro voor de narcose en de ander kon het wel met de verzekering afhandelen.

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:04

Ik ben 26 en heb de drie doorgekomen verstandskiezen nog. Duurde even voor ze er helemaal uit waren maar inmiddels alledrie eruit. (de 4e is gekanteld van binnen, maar zolang hij er niet uit komt hoeft hij ook niet verwijderd te worden; als het er een beetje uitkomt, zo'n scheve kies, kan je problemen met infecties e.d. krijgen, maar als ze er gewoon recht helemaal uitkomen zoals bij mijn andere drie - of als het erin blijft zitten - is het geen probleem.)

Moet er wel bij vermelden dat ik geen hoektanden heb. (Daar had ik alleen babytandjes van en zijn eruit getrokken en de gaten gedicht met jarenlange marteling in de vorm van een beugel :P maar het ziet er nu wel mooi uit, het lijkt of de tanden naast de hoektanden gewoon mijn hoektanden zijn nu en alles past mooi op elkaar :D) Daardoor heb ik meer ruimte voor de verstandskiezen. Ik heb wel echt joekels van verstandskiezen helaas. Heel af en toe heb ik dat ik aan de linkerkant waar ik er 2 heb op mijn wang bijt -O- Verder nergens last van.

Het wisselt ook nog wel per tandarts hoe graag ze ze eruit trekken. Ik heb een tandarts die het laat zitten als je er geen last van hebt, maar sommige trekken ook preventief bijvoorbeeld.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:11

Mijn eerste verstandskies kwam door op mn 29ste die is later getrokken preventief omdat ik al hele krappe kaak heb en dus moeilijk kan poetsen. Mn andere verstandskies is niet door. Onder heb ik blijkbaar geen verstandskiezen (ook niet te zien op X-ray)

conejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:14

Ik weet niet meer op welke leeftijd mijn verstandskiezen er door gekomen zijn. Wel heb ik ze alle 4 nog. Bij mij moesten 4 kiezen er uit i.v.m te weinig ruimte. Omdat ik in bijna alle kiezen wel een vulling heb zitten is er voor gekozen om de 4 meest slechte kiezen te trekken en zo konden mijn verstandskiezen ook gewoon door komen. En nu op mijn 33ste zitten ze er nog en heb nergens last van en er zitten ook geen gaatjes of wat dan ook in.

Zolang je er geen last van hebt en de tandarts zegt dat ze gewoon kunnen blijven zitten, zou ik ze laten zitten.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 14:19

Die van mij zijn nu al een paar jaar bezig met doorkomen, ik ben nu 25. Echt snel gaat het niet :') Opzich heb ik er wel ruimte voor, maar ze gaan er denk ik toch uit. Want het is tamelijk onmogelijk om ze goed te kunnen poetsen.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 19:12

Bij mij liggen de verstandskiezen horizontaal, en nu pas (na 40 jaar) is de eerste doorgekomen. Helaas leverde dat een ruimte op tussen het snijvlak van mijn verstandskies en de zijkant van mijn achterste kies, dus dat was binnen no time ontstoken. Had geen pijn, maar foto gaf aan dat het toch begon te ontsteken. Mijn tandarts adviseerde toen om alle kiezen er maar uit te halen, de eerste dus vanwege de ontsteking, de andere 3 preventief.

Helaas doen ze het in Nederland niet met vier tegelijk, dus begon links (met de ontstoken kies). De bovenste kiezen liggen zo diep dat de kaakchirurg adviseerde om die te laten zitten. (heb niet geprotesteerd). ;)

Dus alleen de ontstoken kies linksonder laten trekken, en gelijk besloten om rechts lekker te laten zitten. Wat een hel zeg, ga ik dus echt niet nog een keer door heen. Heb 3 weken met een blauwe wang rondgelopen, binnenkant wang was flink beschadigd (waardoor ik er voortdurend op beet, niet echt fijn).
Kortom, als het niet hoeft zou ik er niet aan beginnen...

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:28

Ik ben 31 en heb ze nog niet. Dikke kans dat ze bij mij ook nooit gaan doorkomen. Komen ze wel, dan waarschijnlijk alleen met de punten en zullen ze verwijderd moeten worden. Van mij mogen ze lekker wegblijven!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:32

pinto_1 schreef:
Bij mij liggen de verstandskiezen horizontaal, en nu pas (na 40 jaar) is de eerste doorgekomen. Helaas leverde dat een ruimte op tussen het snijvlak van mijn verstandskies en de zijkant van mijn achterste kies, dus dat was binnen no time ontstoken. Had geen pijn, maar foto gaf aan dat het toch begon te ontsteken. Mijn tandarts adviseerde toen om alle kiezen er maar uit te halen, de eerste dus vanwege de ontsteking, de andere 3 preventief.

Helaas doen ze het in Nederland niet met vier tegelijk, dus begon links (met de ontstoken kies). De bovenste kiezen liggen zo diep dat de kaakchirurg adviseerde om die te laten zitten. (heb niet geprotesteerd). ;)

Dus alleen de ontstoken kies linksonder laten trekken, en gelijk besloten om rechts lekker te laten zitten. Wat een hel zeg, ga ik dus echt niet nog een keer door heen. Heb 3 weken met een blauwe wang rondgelopen, binnenkant wang was flink beschadigd (waardoor ik er voortdurend op beet, niet echt fijn).
Kortom, als het niet hoeft zou ik er niet aan beginnen...

Bij mij wel met 4 tegelijk onder volledige narcose :)

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 20:36

Mijn advies:
Maak een afspraak en laat ze weghalen.

Ze hoeven inderdaad geen problemen op te leveren, maar als ze dat wel gaan doen ben je niet blij.
Voor de meeste mensen is het gebit niet meer groot genoeg voor de verstandskiezen, vroeger werden deze kiezen gewoon gebruikt, maar door evaluatie onnodig en er is geen ruimte voor.

Ik heb lang(te lang) gewacht met een afspraak maken bij de kaakchirurg en heb onwijse pijnen gehad en onder het motto 'gaat wel weer over', stelde ik het steeds uit. Ik had er nl alleen maar last van tijdens de menstruatie... Ze zijn nu alle 4 weg en ben heeeel blij dat ik nu van dat gedonder af ben.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:33

ijssnuiver schreef:
Mijn advies:
Maak een afspraak en laat ze weghalen.

Ze hoeven inderdaad geen problemen op te leveren, maar als ze dat wel gaan doen ben je niet blij.
Voor de meeste mensen is het gebit niet meer groot genoeg voor de verstandskiezen, vroeger werden deze kiezen gewoon gebruikt, maar door evaluatie onnodig en er is geen ruimte voor.

Ik heb lang(te lang) gewacht met een afspraak maken bij de kaakchirurg en heb onwijse pijnen gehad en onder het motto 'gaat wel weer over', stelde ik het steeds uit. Ik had er nl alleen maar last van tijdens de menstruatie... Ze zijn nu alle 4 weg en ben heeeel blij dat ik nu van dat gedonder af ben.

ben ik het niet mee eens, TS geeft aan plaats te hebben. op foto's kun je heel goed zien welke verstandskiezen wel en geen problemen zullen geven nadat die doorgekomen is.

Citaat:
ik heb geluk dat er al veel gewone kiezen heb laten trekken (helaas slecht gebit), ik heb de ruimte voor alle vier.

heb zelf ook een verstandskies waar een kies getrokken is, dit heeft de tandarts precies zo gedacht om die door te laten komen ipv m'n kies te herstellen. ben heel blij dat hij dat zo gedaan heeft want nu heb ik gewoon een volledig gebit, en heb geen moment last gehad van die verstandskies nadat die doorgekomen is.

Astaloca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:37

Nouja ik heb er ook 2 doorgekregen (ben ook 22) En ik had er wel last van, voornamelijk mijn oor.. op een gegeven moment gaan onsteken en nu zijn ze eruit. Gewoon met een verdoving zijn ze eruit getrokken, prettig? nue.. maar erg viel gelukkig ook mee :)

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 22:45

Gewoon naar de tandarts gaan, je hebt alleen jezelf ermee als je niet gaat. Als je het bijhoudt heb je geen reden om bang te zijn.
Verstandskiezen worden vaak getrokken omdat veel mensen 1) te weinig ruimte hebben waardoor ze maar gedeeltelijk door kunnen komen 2) ze niet hoed schoon kunnen houden (ver achterin natuurlijk).

Mews

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-13 23:10

Ik zou idd ook naar de tandarts toe gaan, en dan een foto laten maken om te kijken of je inderdaad genoeg ruimte hebt en hoe de verstandskiezen liggen. Dan kan de tandarts je adviseren wat je er het beste mee kan doen. :) Het hóeft geen problemen te geven, maar kan wel.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 04:11

Ik ben 32 en heb de bovenste verstandskiezen niet meer. Linksonder heb ik nog wel en rechtsonder zit er wel, maar is nog niet doorgekomen. De onderste verstandskiezen mogen bij mij blijven zitten omdat ik er de ruimte voor heb.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:00

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 06-03-24 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:05

Ik heb een verstandskies die er door is. Deze mag lekker blijven zitten. Omdat kies daarvoor er uit getrokken is. Ik ga elk half jaar naar tandarts. Maar heb altijd gaatjes of ontstekingen. Terwijl ik gewoon 2 x per dag poetst. En tandvlees blijft gewoon gigantisch bloeden.Ben nu zover dat ze van mij alles er uit mogen halen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:06

Ik had geen last van de bovenste verstandskiezen maar ze moesten er evengoed uit. Wanneer je last hebt ben je namelijk al te laat. Dat willen ze juist voor blijven.

BenaLaars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-13 10:09

Al mijn verstandskiezen zijn keurig recht doorgekomen (ben nu 25) en mochten dan ook blijven zitten. Heb er wel veel pijn aan gehad bij het doorkomen, maar dat is dan maar even doorbijten. persoonlijk ben ik tegen het verwijderen van lichaamsdelen alleen omdat ze er nog geen nuttig doel voor hebben gevonden. Heb ook mijn amandelen en blindedarm gewoon nog.