Melk slecht voor je?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nicole

Melk slecht voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 16:49

Zo kwam ik in discussie met mijn vriend daarover..

Ik heb snel last van een vette huid waardoor ik behoorlijk snel puistjes heb (wat ik verschrikkelijk vind)
Hij zegt tegen mij dat ik moet stoppen met melk drinken (half volle melk) en daardoor mijn huid
flink van op zou knappen. Ook zegt hij dat melk bomvol met hormonen zit wat volwassen mens niet nodig heeft en nog meer van die argumenten.

Ik hou echt van melk en drink elke ochtend een flinke mok met melk bij mij brood en drink ook niks anders bij mijn ontbijt want ik drink geen thee of koffie of yogi ect.. Op melk na krijg ik vrijweinig zuivel binnen, ik neem geen boter op m'n brood, eet geen kaas en zo heel af en toe beetje yoghurt maar niet veel. Is het dan wel slim om ook nog eens te stoppen met melk drinken bij mijn ontbijt terwijl ik dit echt ook lekker vind en vind horen bij mijn ontbijt.

Al vast bedankt :)
*het kan wat wirwarrig geschreven zijn en of dingen vergeten mijn excuus daarvoor*

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:52

In dierlijke producten (vlees, eieren en ook melk) komt natuurlijk al hormonen voor en dat is niet gelijk slecht. Het vee krijgt echter geen hormonen toegediend, dus bomvol zit het absoluut niet.
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 27-06-13 16:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:53

Tja, biologisch gezien slaat het nergens op dat een dier na het afspenen nog melk drinkt. En dan ook nog van een ander dier. Denk daar maar eens over na ;)

jowien

Re: Melk slecht voor je?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:54

Ik zou zeggen, probeer het uit. Drink twee of drie weken geen melk en kijk of het werkt en of je het erg mist. En dan kiezen wat je het belangrijkst vindt.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:56

Je kan je melk ook vervangen door rijstemelk, amandelmelk of soyamelk (maar denk maar niet dat het naar dé melk smaakt := )

CP5

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:56

Ik ga mee met ibbel, mijn moeder zegt altijd; er is geen enkel dier dat na afspenen nog melk drinkt,alleen de mens. Het is ons gewoon aangeleerd het te gaan drinken maar we hebben het niet nodig

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:57

Ik heb een dier ook nog geen blikje cola zien pakken ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:58

cynthia5 schreef:
Ik ga mee met ibbel, mijn moeder zegt altijd; er is geen enkel dier dat na afspenen nog melk drinkt,alleen de mens. Het is ons gewoon aangeleerd het te gaan drinken maar we hebben het niet nodig

klopt....melk is goed voor elk...vooral voor de boeren als wij het drinken ;)

michelle___

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:59

Ik volg even. :))
Deze discussie heb ik vaak, maar ik lust dus absoluut geen melk en melkproducten...

Ibbel

Tabaluga12 schreef:

Klopt. Maar daarvan wordt ook niet beweerd dat het onmisbaar is en zo goed voor je zou zijn.

moonfish13

Melk is totaaaaaal onnodig voor een mens.
En mijn huid is inderdaad enorm opgeknapt toen ik op melkvrij ging.
Net als varkensvlees dat is ook een grote boosdoener.
Gewoon puur eten en pakjes laten staan en bij voorkeur melk en gluten helemaal dat scheelt enorm.
Net als suikerbommen zoals frisdrank en pakken drinken ook niet echt goed.

Nu ben ik bezig met een behandeling tegen mijn allergie enzo maar ik denk dat ik niet van melkvrij af stap mocht het aanslaan.
Zie echt het nut niet van melk voor een afgespeend dier inderdaad zoals Ibbel het mooi verwoord.

Overigens maken volwassenen veelal gewoon geen lactase meer aan om melk te verteren dus het is gewoon niet gezond imo.
Laatst bijgewerkt door moonfish13 op 27-06-13 17:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwsemeid

We hebben het niet nodig, maar zover ik weet is het ook niet slecht voor je

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:01

Lisa_H schreef:

We hebben veelal het hele verteringsenzym niet meer dus waarom zou het dan niét slecht voor je zijn?

BalouArera

cynthia5 schreef:

Maar wat drink je dan, alleen nog maar water? Want dieren drinken ook alleen maar water....

Ibbel

Over is melk slecht of niet: Daar kan ik over een paar jaar misschien een onderbouwd antwoord op geven. De cellen en celdeeltjes van koeien (van de binnenkant van de uier) die in melk zitten zouden nl wel eens een funest effect op je afweersysteem kunnen hebben... Dat wordt op dit moment onderzocht in Nijmegen.

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:02

Ik drink vanaf mijn jongste jeugd melk bij het ontbijt. Ik vind het lekker en er zit calcium in wat nodig is voor je botten heb ik geleerd. Ik eet ook best veel kaas, heerlijk.
Maar ik heb geen vette huid, ik denk ook niet dat de melk de oorzaak is van puistjes of je zou een allergie moeten hebben.

Varkensvlees kan wel een boosdoener zijn.

Frankaas

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:02

Na mijn idee is melk niet slecht voor je. Ik drink melk 's ochtend, 's middags en 's avonds. Heb best wel weinig puistjes of zoiets, en ze zeggen dat je er sterkte botten en tanden van krijgt. Nou, bij mij klopt dat wel hoor als trouwe melk drinker :D Ik drink wel halfvolle.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:03

BalouArera schreef:
cynthia5 schreef:

Maar wat drink je dan, alleen nog maar water? Want dieren drinken ook alleen maar water....

Niets mis met water, toch? En ja, biologisch gezien is dát het enige dat we nodig hebben aan vocht.

vuurneon

moonfish13 schreef:
Lisa_H schreef:

We hebben veelal het hele verteringsenzym niet meer dus waarom zou het dan niét slecht voor je zijn?

Veelal? Nee hoor, onder de Europese bevolking kunnen veel juist het verteren. 1 op de 10 heeft wel een gebrek mbt lactose intolerantie (al kunnen daarvan de meeste een kleine hoeveelheid wel verwerken).

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Ik kan in ieder geval geen melk verdragen, want ik krijg er ontzettend veel slijmvorming door, waardoor ik moet hoesten en het erg benauwd heb. Ik drink dus alleen maar thee of water. Overigens kan ik melkproducten als boter of yoghurt (magere) wel verdragen. Met volle yoghurt/vla gaat het weer mis.

xSlvna

Het zal uiteindelijk nog steeds gezonder zijn dan frisdrank, nietwaar?

Ojajoh

Ibbel schreef:
Tabaluga12 schreef:

Klopt. Maar daarvan wordt ook niet beweerd dat het onmisbaar is en zo goed voor je zou zijn.

Maar je gebruikt het omdat je het lekker vindt net als zoveel producten

Ik hoor vaak melk is heel slecht
Nou dan had ik al kapot moeten zijn
Vroeger dronk ik 14 liter per week.....en dat 8 jaar lang

Ik ben door het volgen van een dieet gestopt met melk engen daar totaal geen verandering van ondervonden....
Ik drink dus nu ook gewoon weer melk
Wel drink ik liever geitenmelk dan koeienmelk

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:04

Je kan het toch een tijdje proberen?
Ik drink nooit melk en neem ook zeer weinig zuivel producten, en leef nog steeds. :)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:05

Cayenne schreef:
Ik kan in ieder geval geen melk verdragen, want ik krijg er ontzettend veel slijmvorming door, waardoor ik moet hoesten en het erg benauwd heb. Ik drink dus alleen maar thee of water. Overigens kan ik melkproducten als boter of yoghurt (magere) wel verdragen. Met volle yoghurt/vla gaat het weer mis.

Maar dat komt meer door je longziekte dan melk ansich. Had je geen longprobleem, was de kans klein dat je er slijmvorming van kreeg.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 17:07

Voor zo ver ik weet (maar hoe betrouwbaar is dat?) zijn de moleculen in koeienmelk te lang voor ons mensen om goed te verteren (koeien hebben vier magen en alle tijd om het af te breken, wij niet) en wij zouden dus niet zoveel doen met de voedingsmiddelen in melk. Wil je uit melk gezonde vetten en calcium halen, dan kun je beter volle melkproducten gebruiken, omdat de gezonde dingen in melk in het vet zitten opgelost (maar waar ik dat van heb?).
Daarbij, wij zijn geen babies en al helemaal geen kalfjes, dus je kunt je afvragen waarom we melk zouden drinken, buiten dat het een lekker product is en je er lekkere dingen mee kunt maken. Volgens mij is het niet nodig in een gezond voedingspatroon.
De homeopaat waar ik met manlief een keer ben geweest wat absoluut tegen melk, en ook tegen suiker en E-nummers (en nog wat van dat soort producten die schadelijk voor lichaam zijn).

Je kunt het in ieder geval een poosje uitproberen? Ik zou het dan wel voor lange tijd doen, want het duurt een poosje voor je lichaam er echt aan gewend is en je verschil ziet.