Ontstoken zweetklier in lies/binnenkant dijbeen ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maydine

Ontstoken zweetklier in lies/binnenkant dijbeen ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 15:09

Ik zal het verhaal even bij het begin beginnen... Al een jaar of 3 heb ik last van een bult op de binnenkant van mijn dijbeen/in mijn lies. Het begon met een klein, wat harder bultje precies onder het randje van mijn ondergoed. Ik dacht aan een pukkeltje, scheerfoutje, ingegroeid haartje of wat irritatie van een scherp randje ondergoed tijdens/na het paardrijden.
Soms zat ie er ineens, zo was die ook ineens weer weg. Soms knapte het open als een pukkeltje en was hij ook weer weken, soms maanden weg. Zo ging dat een jaar of 3 door, nooit echt kast van gehad verder trouwens.

Vorig jaar September was het bultje er weer. Hij irriteerde wat dus ik hield het goed schoon met de gedachte, die is zo weer weg. Helaas was dat dit keer niet het geval.. Het bultje, wederom precies onder het randje van m'n ondergoed ging niet weg maar werd groter richting mijn dijbeen. Hij bleef groter worden en knapte zo nu en dan ook ineens open. Uiteindelijk was het ipv een bultje van een cm ineens een half ei van een cm of 4-5 doorsnee en ook ontzettend dik. Wat zalfjes gesmeerd (nestosyl, calendula en ook trekzalf) maar helaas, niks hielp. Inmiddels kon ik niet meer paardrijden, deed te veel pijn en irriteerde alleen maar meer.

Oktober ging ik naar de huisarts, die constateerde een ontstoken zweetklier waarvan de "rommel" niet weg kon maar zich dus inkapselde en zich een gangetje vreet om uit te kunnen breiden. Ik werd doorgestuurd naar het ziekenhuis. Die constateerde hetzelfde als de huisarts en besloot het onder plaatselijke verdoving weg te snijden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb 2 weken lang op de bank en in bed geleden zo ziek ben ik ervan geweest. Een wond van zo'n 8cm lang, 4cm breed en ook zeker 3cm diep! Die open moest blijven om schoon te houden. De wond genas, niks meer te zien behalve een mega litteken en toch nog een klein hard bultje... Ik dacht dat het litteken weefsel was maar helaas...

8 januari mocht ik weer onder het mes.. (Daar ging m'n eigen risico van dat jaar -O- ) Ze waren een stukje van de klier vergeten te verwijderen en deze was blijven ontsteken. De complete wond/litteken werd opnieuw opengehaald en weer lag ik dik 2 weken "ziek" op de bank.. De arts doordringend gevraagd alles extra te controleren en het leek goed....

Helaas, niks is minder waar.. Toen het litteken eindelijk weer bijna dicht was bleef er wederom een bultje zitten op dezelfde plek waar het begon.. Ik keek het even aan maar inmiddels is dit bultje weer uitgegroeid tot een bult maar nu groter richting schaamlip EN dijbeen.. Rommel komt zo nu en dan naar buiten via een gaatje in m'n litteken en alles doet weer mega zeer. Paardrijden en strakke broeken heb ik sinds m'n eerste operatie dan ook niet meer aangehad... -O-

Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik wil er vanaf! Maar echt vertrouwen heb ik niet meer in de arts die me nu tot twee keer toe, niet goed geholpen heeft..

Second opinion aanvragen ergens? Nog een keer naar dezelfde arts onder het mom van drie keer is scheepsrecht?

Of zijn er nog tips en tricks van mensen die dit ook gehad hebben? Zalfje? Iets? Alles wat zou kunnen helpen, echt let me know want ik ben hier zoooo zat van!

En bestaat er ook een regeling om wat van m'n eigen risico vergoed te krijgen o.i.d.? Vast niet, maar you never know natuurlijk.. 2x niet goed geholpen en nu moet ik daardoor voor de derde keer weer waarschijnlijk...

Bedankt voor het lezen en meedenken alvast! :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 15:40

Oei ik heb in februari hetzelfde gehad maar onder mijn oksel... Ben niet naar een huisarts geweest maar heb het eerst behandeld met trek zalf, toen het eenmaal open was de mesistran zalf besteld en toen begon het weg te trekken. Het heeft 3 weken geduurd maar het trok uiteindelijk netjes weg... Weg snijden was voor mij geen optie omdat ik in dezelfde arm dystrofie heb en geen gedoe aan die arm wil als het niet echt zwaar nodig is..

Edit:
Ik deed er een dikke klodder zalf op en dan een gaasje erover zodat het niet op je kleren komt. De zachtste leukoplast (die geel/bruine) gebruiken om te plakken. Hopelijk heb je er wat aan! Lijkt me 3x niks

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:11

Hebben ze ooit iets op kweek gezet? Misschien kun je zo eens laten achterhalen wát dit precies is en met medicatie ondersteunend bezig bij je herstel. Je kunt iedere keer laten snijden, maar veel beter gaat het daar in ieder geval niet van worden...

En nee, naar mijn weten is er geen regeling om je eigen risico vergoed te krijgen...

stoer

Re: Ontstoken zweetklier in lies/binnenkant dijbeen ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:16

zoek eens op hidredanitis... En laat je doorverwijzen naar een dermatoloog, dit zijn chronische ontstekingen
Ik heb dit zelf ook, aardig extreem, kijk eens of je denk dat het dit is, zoja dan heb ik nog wel wat tips voor je.
Als je vragen hebt kun je me altijd een berichtje sturen

Dispar_Vulgo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 16:21

Als ik jou verhaal lees, zou ik zeker naar een andere arts second opinion vragen hoor!
Twee keer een 'mislukte' ingreep is echt niet goed :(

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 17:20

Bedankt voor de tips, ik ga alles eens even uitzoeken en Googlen.

Een second opinion ga ik zeker aanvragen als dat echt echt nodig is maar ik hoop eigenlijk nog dat ik het zelf met een zalfje of een ander "trucje" op kan lossen.. Wil niet nog een keer onder het mes.. :evaw:

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:27

Als het nu "open" is zodat de rotzooi naar buiten kan dan is mesistran echt heel fijn. Probeer het een paar dagen, wordt het erger dan zou ik terug gaan naar je (huis) arts, zolang je geen koorts hebt is er geen gevaar maar dat moet je wel in de gaten houden.

Houdt het schoon en probeer er zo weinig mogelijk druk op te hebben (desnoods rokjes dragen met een boxer of hipster zonder naden. Beweeg het zo min mogelijk (schuurt het als je loopt? kan me dat namelijk levendig voorstellen) en onder de douche goed uitspoelen met warm water (niet te heet) Niet meer scheren daar (als je dat nog deed?) totdat het helemaal genezen is. Bij mij kwam het wss door het scheren, ik denk een ingegroeit haartje wat is gaan ontsteken.

Melanie_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:33

Klinkt inderdaad als hidradenitis suppurativa.. Ik heb een tijd een plek in mijn lies gehad die telkens weer ging ontsteken. 2x aan geholpen, na de eerste keer kwam het weer terug. De tweede keer hebben ze het echt goed en diep open gesneden en daarna is hij eigenlijk goed dichtgegroeid. Geen last meer van gehad. Dit heb ik bij een dermatoloog laten doen.

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 18:51

Melanie_92 schreef:
Klinkt inderdaad als hidradenitis suppurativa.. Ik heb een tijd een plek in mijn lies gehad die telkens weer ging ontsteken. 2x aan geholpen, na de eerste keer kwam het weer terug. De tweede keer hebben ze het echt goed en diep open gesneden en daarna is hij eigenlijk goed dichtgegroeid. Geen last meer van gehad. Dit heb ik bij een dermatoloog laten doen.

Mee eens.
Kijk hier eens naar: http://nl.wikipedia.org/wiki/Hidradenitis_suppurativa

Ik loop er ook al jaren mee, momenteel is het weer helemaal mis, maar een echt goede behandeling heb ik nog niet gevonden...

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 20:26

Ik had vorig jaar precies zo'n bult! Ook al jaren een klein bultje die in de zomer ineens veel groter en langer werd en idd ook afentoe openknapte. Ik probeerde 'm dan zo goed mogelijk uit te knijpen, wat ontzettend veel pijn deed.
Mij werd verteld dat dit vaker voorkomt bij vrouwen en dat ze meer kwaad dan goed kunnen doen door er aan te zitten. Het devies was: goed schoonhouden en niet teveel aanzitten. Lossere kleding dragen zou ook helpen.
En idd; na de zomer werd ie steeds kleiner en nu is ie weg. Ik heb ook geen klein hard bultje meer zoals voorheen.

Ik denk dat je ook het beste dit advies op kan volgen. Ik weet dat het iig ontzettend lang kan duren!

__Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:00

Ik herken je verhaal wel! Al heb ik het gelukkig nog nooit weg hebben moeten snijden. Wel een paar keer aan antibioticakuur toen het weer zo'n ei was geworden. Bij mij komt het ook op een paar plaatsen en heb dus regelmatig wel een plek waar het mis gaat :=

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:08

ik ken iemand die dit ook chronisch had..zij heeft zich ook laten opereren en alle gangetjes dicht laten branden..het was een grote open wond die een tijdje nodig had om te genezen..het is bij haar nooit meer terug gekomen..

ik heb het zelf een keer op mijn stuitje gehad..ook in het ziekenhuis open gesneden en een drain er in gehad..als het weer terug zou komen zou ik ook zo'n operatie moeten ondergaan.
de bult is bij mij 1x terug gekomen en gelukkig met AB weer weg gegaan..ik blijf hopen dat het weg blijft want ik wil liever niet geopereerd worden op die plek :o

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:18

Veel meer mensen dan je denkt hebben hier last van, er is vrij weinig over bekend, enige wat mijn dermatoloog doet als het te erg word is de plekken met speciale techniek (deroofen) open maken

http://nl.wikipedia.org/wiki/Hidradenitis_suppurativa

Ze weten niet hoe het voorkomen kan worden, veelal symptoombestrijding

Strakke kleding is funest, ook iets dat een beetje knelt, of even dubbel zit in een plooi zorgt er bij mij voor dat ik zon bult krijg, ben er van overtuigd dat het met erfelijkheid, hormonen en afvalstoffen te maken heeft, maar er word weinig onderzoek naar gedaan, word door veel huisartsen al helemaal niet serieus genomen..
Ts, laat je doorverwijzen als het terug komt

Ik heb zelf al meer dan 15 van die operaties gehad ( nooit meer laten snijden op de eerste hulp), ga zelfs liever niet meer want het helpt toch nooit, komt er naast gewoon weer terug.. nu net weer een penicilline kuur en antibiotica kuur gehad, nu weer even rustig..

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-13 21:20

Nog een toevoeging, diclofenac haalt bij mij de scherpe randjes vanaf, het kan echt behoorlijk pijnlijk zijn, ik krijg ze van de huisarts als het te erg is, misschien een tip

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-13 22:03

Jeetje wat een hoop mensen die het herkennen en een hoop tips die de moeite waard zijn om uit te proberen!
Heb al een aantal weken lopen twijfelen om er een topic over te openen, ik bedoel, het is nou niet bepaald iets om trots op te zijn... Maar ben erg blij dat ik het gedaan heb, hele goede tips.

Dat hidradenitis klinkt qua symptomen hetzelfde maar als ik dan al die afbeeldingen zie, lijkt het er niet op.. De bult zelf viel eerder niet eens op, was gewoon huidskleur en kon je alleen voelen. Sinds de operaties is het een groot lang litteken met aan het einde nu die dikke bult... Toch sluit ik het zeker niet uit...

2x toe hebben ze het bij mij weggesneden, heel diep en uitgebreid, zelfs nog wat gangetjes onderhuids. Helaas niet geholpen, nooit helemaal weg geweest. Soms is het een paar dagen bijna helemaal weg maar de harde bult blijft. Wel is de bult/het gangetje constant open, klein gaatje waar de rommel door komt als de bult op spanning staat. Die knijp ik onder de douche altijd helemaal uit, dan is de druk eraf maar pijnloos is het zeker niet.
Ik maak me nu wel zorgen want het breid zich uit naar een (schaam)gebied waar ze van mij dus echt NIET in hoeven te snijden... En er zijn ineens twee, ver uit elkaar liggende rommel uitgangetjes... Pfff niet leuk... Ga eens kijken naar die mesistranzalf, het proberen waard zoals ik kan lezen!
Mocht het daardoor niet verbeteren ga ik vragen om een doorverwijzing naar de dermatoloog.

Ik draag inmiddels al bijna een jaar de boxers van m'n vriend, die hebben lange en naadloze pijpjes die niet opkruipen en dus niet schuren/irriteren. Zodra ik m'n eigen strings of boxers aan doe, gaat het meteen na een paar minuten lopen al mis... Ook strakke broeken zijn geen succes, heb inmiddels jeans een maatje te groot en wederom ook loszittende broeken van m'n vriend aan, echt heel charming... (Not)

Ben het gewoon zo vreselijk zat, kan elke keer wel janken als ik zie dat die dikke bult weer terug is, groter wordt of zoals nu zich verplaatst naar een gebied wat ik echt niet wil.... Wil er vanaf!

Dat mesistranzalf kan je gewoon bij de apotheek halen?

Nogmaals heel erg bedankt allemaal voor het delen van de ervaringen en tips! Echt top!

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:18

Nogmaals, als je echt zeker wilt weten wat de oorzaak is; laat e.e.a. op kweek zetten.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:27

Ik heb de mesistran bij bol.com besteld :+ Maar een apotheek zou het ook moeten hebben.
Klinkt allemaal heel vervelend TS zeker als je er al zolang mee loopt te tobben..
@ rindin dat zullen ze toch wel hebben gedaan bij het wegsnijden? Ze is 2x onder het mes geweest kan me bijna niet voorstellen dat ze dat niet meteen meepakken?

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 07:31

Daar hoef je helemaal niet vanuit te gaan, als men ervan uitgaat dat het "gewoon" een abces is, dan zetten ze het lang niet altijd op kweek...

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 07:46

rindin schreef:
Daar hoef je helemaal niet vanuit te gaan, als men ervan uitgaat dat het "gewoon" een abces is, dan zetten ze het lang niet altijd op kweek...

Klopt, ik heb het toen wel gevraagd maar op kweek zetten vond de arts niet nodig... Mocht ik weer gaan, vraag ik er zeker nog een keer om maar aar die arts ga ik wat mij betreft niet meer!
Dermatoloog lijkt me beter...

Ga zo eerst eens op jacht naar mesistranzalf. :j

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-13 08:27

Ik zou ook naar een dermatoloog uitkijken. Via je huisarts kan je vast wel een doorverwijzing krijgen. Dermatologen hebben veel meer kennis wat betreft je huid. Al is het maar voor een oriënterend gesprek en kijken wat zijn/haar denkrichtingen zijn. En dat zou ik eerst doen voordat je aan zalfjes begint. Dit is toch geen leven zo? Hier moet vast wat aan te doen zijn hoor! En als dat het niet is, dan moet in ieder geval duidelijk worden wat het wel is!

Over je eigen risico. Nee dat krijg je niet terug. Maar denk maar zo: het is nu op, dus dan hoef je het komend jaar niet meer te betalen.

Maydine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-06-13 08:34

zap schreef:
Ik zou ook naar een dermatoloog uitkijken. Via je huisarts kan je vast wel een doorverwijzing krijgen. Dermatologen hebben veel meer kennis wat betreft je huid. Al is het maar voor een oriënterend gesprek en kijken wat zijn/haar denkrichtingen zijn. En dat zou ik eerst doen voordat je aan zalfjes begint. Dit is toch geen leven zo? Hier moet vast wat aan te doen zijn hoor! En als dat het niet is, dan moet in ieder geval duidelijk worden wat het wel is!

Over je eigen risico. Nee dat krijg je niet terug. Maar denk maar zo: het is nu op, dus dan hoef je het komend jaar niet meer te betalen.

Ja klopt, dermatoloog wilde ik meteen heen maar huisarts stuurde me door naar deze arts om het weg te halen. Nu ga ik gewoon voor de verwijzing dermatoloog, moet nu wel lukken toch na twee keer mislukking?

En met eigen risico bedoelde ik 2012 (eerste ingreep oktober) en 2013 ( tweede ingreep januari) maar idd, dat van dit jaar is toch al weg....

En geen leven zo..tsjah weet me er inmiddels aardig mee te redden maar het is vooral lastig en erg vervelend na alles wat er al aan gedaan is... -O-

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-13 17:52

Zap, even heel krom gezegd, ze kunnen echt alleen symptoom bestrijden bij deze aandoening ( ik ga er echt van uit dat het hidradenitis is) klinkt heel bizar, maar loop hier al meer dan 10 jaar tegen aan, en met mij vele andere, hele hardnekkige chronische ontstekingen zijn het. Ik ben echt overal geweest, zelfs dermatologen ( van verschillende ziekenhuizen) weten niet hoe ze dit kunnen voorkomen. Alleen de "bulten" openmaken verlicht.. Ts, ik wil je niet ontmoedigen, maar bij mij is het ook begonnen in mijn liezen, daarna "stuitje", oksels, onder borsten en ga zo maar door.. ( het word alleen maar erger) Zou zeker eisen dat je ermee naar een dermatoloog mag.. Mijn ervaring is dat andere artsen met openmaken er alleen maar meer schade aanrichten ( door dat niet alles juist "gebrand" word)
Als je rookt, direct mee stoppen, overgewicht schijnt het nog een beetje erger te maken volgens mijn dermatoloog, al is dat natuurlijk al snel
Het is zeer frustrerend... Als je ooit vragen hebt kun je altijd een pbtje sturen..

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 06:42

Tja, ik 'rommel' er ook al 20 jaar mee, maar een echte oplossing is er niet...
Het verschilt ook per persoon wat de beste behandeling is en dat maakt het voor de artsen ook lastig.
En net wat stoer zegt: het blijft alleen symptoombestrijding en niemand in de medische wereld wil er een gedegen onderzoek aan wagen om de daadwerkelijke oorzaak te vinden.

Mijn moeder had het ook; het kan dus erfelijk zijn.
Heb je jouw moeder gevraagd of zij het misschien ook heeft?

En net als stoer ervaar ik het als zeer frustrerend.
Ik sta soms zelfs op het punt om mijn paarden te verkopen, omdat ik er toch niet op kan door die ontstekingen.
Ik kan dan niet eens normaal lopen of mijn armen gebruiken.
Ken je zo'n (schuimrubberen ?) sumo-pak, die je aan kan trekken en waar je haast niet mee vooruit komt?
Zo loop ik dan; uiteraard zonder dat pak...

Meest vreemde tip die ik ooit heb gekregen: draag katoenen boxershorts, dan heb je geen last van de schurende elastieken band.
Ja. Toch gedaan dus. Je moet wat.
Dat kruipt dus op, gaat schuren en jawel: nieuwe ontstekingen.
Ik zeg: niet doen dus!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 06:58

je zou denken dat het met de weerstand te maken heeft? wat een lastige aandoening! zeker als je daardoor niet kunt paardrijden.....
al op buitenlandse sites gesnuffeld?

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-13 07:01

Jeetje wat verschrikkelijk vervelend! Wat erg dat zo'n stomme zweetklier je leven zo kan beïnvloeden!

Mesitran heb ik veel ervaring mee, zowel bij mensen als bij paarden. Het is fijn spul maar verwacht geen wonderen als je 'wond' niet open ligt, het werkt eigenlijk alleen bij open wonden. Verder is het belangrijk dat je het met mesitran de wond afdekt, het werkt alleen als er een vochtig wondklimaat is. Het beste is dat je het kunt afdekken met een vochtdoorlatend gaas met daarop een dot watten, zodat eventuele rommel er wel uit kan en door het gaas naar de watten wordt getransporteerd. Elke dag schoonmaken met water, niet met betadine of jodium of andere ontsmettende troep, echt alleen met water.

Betadine en andere ontsmettende producten ontsmetten wel, maar doden ook de goede, opbouwende bacteriën.

Verder kun je je lichaam misschien helpen door je eetpatroon. Goede voeding is zo belangrijk als je lichaam worstelt met een ontsteking. Niet roken, geen alcohol, geen suiker, matig met dierlijke producten zoals melk en vlees e.d. en volop groenten, fruit, granen (liever geen tarwe, maar wel graag spelt, haver etc.), anti-oxidanten en voedingssupplementen. Je lichaam kan wel een boost gebruiken. ;)