Soms zat ie er ineens, zo was die ook ineens weer weg. Soms knapte het open als een pukkeltje en was hij ook weer weken, soms maanden weg. Zo ging dat een jaar of 3 door, nooit echt kast van gehad verder trouwens.
Vorig jaar September was het bultje er weer. Hij irriteerde wat dus ik hield het goed schoon met de gedachte, die is zo weer weg. Helaas was dat dit keer niet het geval.. Het bultje, wederom precies onder het randje van m'n ondergoed ging niet weg maar werd groter richting mijn dijbeen. Hij bleef groter worden en knapte zo nu en dan ook ineens open. Uiteindelijk was het ipv een bultje van een cm ineens een half ei van een cm of 4-5 doorsnee en ook ontzettend dik. Wat zalfjes gesmeerd (nestosyl, calendula en ook trekzalf) maar helaas, niks hielp. Inmiddels kon ik niet meer paardrijden, deed te veel pijn en irriteerde alleen maar meer.
Oktober ging ik naar de huisarts, die constateerde een ontstoken zweetklier waarvan de "rommel" niet weg kon maar zich dus inkapselde en zich een gangetje vreet om uit te kunnen breiden. Ik werd doorgestuurd naar het ziekenhuis. Die constateerde hetzelfde als de huisarts en besloot het onder plaatselijke verdoving weg te snijden. Zo gezegd, zo gedaan. Ik heb 2 weken lang op de bank en in bed geleden zo ziek ben ik ervan geweest. Een wond van zo'n 8cm lang, 4cm breed en ook zeker 3cm diep! Die open moest blijven om schoon te houden. De wond genas, niks meer te zien behalve een mega litteken en toch nog een klein hard bultje... Ik dacht dat het litteken weefsel was maar helaas...
8 januari mocht ik weer onder het mes.. (Daar ging m'n eigen risico van dat jaar
) Ze waren een stukje van de klier vergeten te verwijderen en deze was blijven ontsteken. De complete wond/litteken werd opnieuw opengehaald en weer lag ik dik 2 weken "ziek" op de bank.. De arts doordringend gevraagd alles extra te controleren en het leek goed....Helaas, niks is minder waar.. Toen het litteken eindelijk weer bijna dicht was bleef er wederom een bultje zitten op dezelfde plek waar het begon.. Ik keek het even aan maar inmiddels is dit bultje weer uitgegroeid tot een bult maar nu groter richting schaamlip EN dijbeen.. Rommel komt zo nu en dan naar buiten via een gaatje in m'n litteken en alles doet weer mega zeer. Paardrijden en strakke broeken heb ik sinds m'n eerste operatie dan ook niet meer aangehad...
Ik weet niet goed wat ik nu moet doen. Ik wil er vanaf! Maar echt vertrouwen heb ik niet meer in de arts die me nu tot twee keer toe, niet goed geholpen heeft..
Second opinion aanvragen ergens? Nog een keer naar dezelfde arts onder het mom van drie keer is scheepsrecht?
Of zijn er nog tips en tricks van mensen die dit ook gehad hebben? Zalfje? Iets? Alles wat zou kunnen helpen, echt let me know want ik ben hier zoooo zat van!
En bestaat er ook een regeling om wat van m'n eigen risico vergoed te krijgen o.i.d.? Vast niet, maar you never know natuurlijk.. 2x niet goed geholpen en nu moet ik daardoor voor de derde keer weer waarschijnlijk...
Bedankt voor het lezen en meedenken alvast!

Maar een apotheek zou het ook moeten hebben.