wanneer depressief en andere vragen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

wanneer depressief en andere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:05

Ik zie al allerlei topics komen en zie dan ook vaak het woord depressief in terechtkomen ( niet aanvallend bedoeld voor diegene !) ,
mensen die zeggen dat ze zich depressief voelen en noem maar op maar mijn vraag is wanneer ben je pas echt depressief ?
een dokter moet dat toch bevestigen of niet, voor je jezelf depri noemt ?

Ikzelf ben al bijna 3 jaar depressief , bevestigd door de HA & ook naar familie verbanden gezocht waaruit bleek dat bijna heel mijn moederkant haar moederskant met depressies zaten/ angsten/ drankproblemen.
Dus ik ben ook allemaal gevoelig voor dat allemaal , maar heb de depressie dus meegekregen.
Ik ga naar een psycholoog en neem anti-depressiva in hoge dosis :)

Moest ik later kinderen hebben, is er dan ook een grote kans dat zij het zullen krijgen ?

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:08

Ik denk dat ik ook een tijd depressief ben geweest, herinner me ook vrij weinig van die tijd, was heel mat en beleefde weinig plezier... Ben er alleen nooit mee naar een HA gegaan. Ik vind best dat je kan zeggen dat je je depri voelt :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:10

lifaya schreef:
Ik denk dat ik ook een tijd depressief ben geweest, herinner me ook vrij weinig van die tijd, was heel mat en beleefde weinig plezier... Ben er alleen nooit mee naar een HA gegaan. Ik vind best dat je kan zeggen dat je je depri voelt :)

ik vind het ook best dat iemand zegt dat de zich depri voelt maar het voelen en werkelijk zijn voor een hele lange tijd vind ik toch een groot verschil, of zeg ik nu iets dom ?

Rennie89

Re: wanneer depressief en andere vragen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:13

Oh ik was het werkelijk ;) Mijn moeder is zelf Psychotherapeut en die herkende het ook gewoon. Maar dit zei ze pas achteraf. Had een behoorlijk vervelende tijd achter de rug, beste vriendin verbrak de vriendschap en ik heb gebroken met een hoop slechte vrienden (in de zin van invloed). Sindsdien ben ik ook 20 kilo aangekomen. Dus ja, ga mij maar zeggen dat ik niet depressief was :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:15

ik zeg ook niet dat je het niet was hé , maar dat je moeder het herkende omdat ze een psycholoog is maakt het verhaal ook anders , dat het dus eigenlijk ook bevestig is :)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:15

Ik snap wat je bedoelt denk ik. Je verbaasd je er over dat zoveel mensen zichzelf depressief verklaren terwijl ze "enkel" door een moeilijke periode gaan.
Kan daar zelf niet zo heel goed tegen eerlijk gezegd.
Net als mensen die veel zelfmedelijden hebben, maar dat is een andere afdeling. :)

Je moet inderdaad door een arts depressief verklaard worden. Er zijn speciale lijsten met vragen en ondervragingsmethodes voor waaraan kan worden afgeleid of je depressief bent of overspannen of wat dan ook.

Over het erfelijkheidsverhaal; Dat kan zeker. Sommige mensen maken een bepaald stofje in de hersenen niet aan waardoor ze meer kans hebben op depressie.
Ook als je weet dat er angststoornissen in je familie voorkomen kan het zijn dat je daar gevoeliger voor bent dan bij iemand waar dat niet zo is.
Het is echter niet gezegd dat je standaard last krijgt van dit soort dingen als ze in je familie voorkomen.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:18

Jij zegt letterlijk dat iemand pas mag zeggen dat die depressief is nadat het officieel bevestigd is bij een arts. Ik ben het daar dus niet mee eens :) Mijn moeder zei het ook pas een jaar later. Ik had er ook nooit bij stilgestaan. Ik begon pas wat meer plezier in het leven te krijgen toen ik begon met het fotograferen (dus vanaf het moment dat ik me op bokt aanmeldde :P ) Mijn tip dus ook aan mensen die een depressie hebben; vind iets om voor te leven :) hoe moeilijk het ook is.

MarisdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:21

Depressief is geen emotie zoals boosheid of angst. De meeste mensen die zeggen dat ze zich depressief voelen, voelen zich somber. Dat betekent nog niet meteen dat je een depressie hebt (maar het kan wel)

Toen ik een depressie had voelde ik vooral niks, ik voelde me heel "vlak" zegmaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:21

Theoretisch gezien ben je depressief als je aan de eisen van het DSM-IV voldoet. Die zijn (onder andere) hier te vinden: http://depressie.org/dv/dsm.htm

Citaat:
Een depressie is een stemmingsstoornis die zich kenmerkt door een verlies van levenslust of een zwaar terneergeslagen stemming. In het normale spraakgebruik wordt de term 'depressief' vrij snel gebruikt voor een toestand waarin iemand een tijd erg verdrietig of somber is. Men spreekt echter pas van klinische depressie wanneer aan een uitgebreid aantal criteria wordt voldaan, zoals vastgelegd in diagnostische en statistische handboeken als het ICD-10 van de Wereldgezondheidsorganisatie, of het in Nederland en in de VS gehanteerde DSM-IV TR. Het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (kortweg DSM) is een Amerikaans handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen dat in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek dient. De huidige versie (uit 2000) is een tekstrevisie van de vierde editie, aangeduid als DSM-IV-TR. Niet iedere depressieve, sombere of verdrietige stemming is dus een psychische aandoening.

Ik vind niet dat een dokter perse moet toezeggen dat je depressief bent. Als je zelf kan nagaan of je je kan vinden in de punten zoals beschreven in de DSM-IV dan zou je theoretisch gezien depressief moeten zijn. Echter ben ik van mening dat het in verschillende gradaties kan verlopen, de ene persoon zit nou eenmaal in een dieper dal dan de ander. Dus als jij je depressief vóelt, dan kan een ander daar niet over oordelen. Dat weet alleen jij zelf.
Je kunt daarbij zeker een erfelijke aanleg hebben voor de gevoeligheid voor het krijgen van een depressie. Maar dit heeft dan ook weer te maken met de gebeurtenissen in je leven en de manier waarop je daar mee omgaat. Het is niet zo dat het vast staat dat als je moeder depressieve periodes heeft gehad in haar leven, dat jij ook zeker weten depressief zal worden.

:)

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:23

Ja dat zeg ik inderdaad. :)
Zelfverklaarde diagnoses vind ik niet op gaan.

Het is best lastig, want bij een gebroken been is duidelijk te zien dat iemand ziek is. Bij een depressie of andere geestesziekte ligt dat veel gecompliceerder.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:23

MarisdB schreef:
Depressief is geen emotie zoals boosheid of angst. De meeste mensen die zeggen dat ze zich depressief voelen, voelen zich somber. Dat betekent nog niet meteen dat je een depressie hebt (maar het kan wel)

Toen ik een depressie had voelde ik vooral niks, ik voelde me heel "vlak" zegmaar.

En dit was exact wat ik dus ook had. Weinig emoties, weinig plezier, je deed wat er van je verwacht word en je gaat op een soort van automatische piloot. Ik herinner me gewoon niks meer...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:24

Er is (ook taalkundig) een verschil tussen zeggen dat je depressief bent/je depressie voelt, en gediagnosticeerd zijn met een depressie. Iemand kan dus prima zeggen zich gedeprimeerd te voelen, want dat is gewoon een synoniem voor teneergeslagen, zonder zichzelf de diagnose 'depressie' aan te meten.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:25

BarbaLala schreef:
Ik snap wat je bedoelt denk ik. Je verbaasd je er over dat zoveel mensen zichzelf depressief verklaren terwijl ze "enkel" door een moeilijke periode gaan.
Kan daar zelf niet zo heel goed tegen eerlijk gezegd.
Net als mensen die veel zelfmedelijden hebben, maar dat is een andere afdeling. :)

Je moet inderdaad door een arts depressief verklaard worden. Er zijn speciale lijsten met vragen en ondervragingsmethodes voor waaraan kan worden afgeleid of je depressief bent of overspannen of wat dan ook.

Over het erfelijkheidsverhaal; Dat kan zeker. Sommige mensen maken een bepaald stofje in de hersenen niet aan waardoor ze meer kans hebben op depressie.
Ook als je weet dat er angststoornissen in je familie voorkomen kan het zijn dat je daar gevoeliger voor bent dan bij iemand waar dat niet zo is.
Het is echter niet gezegd dat je standaard last krijgt van dit soort dingen als ze in je familie voorkomen.

zo bedoel ik het inderdaad !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:26

Ja precies Ibbel. Iemand die zegt dat hij zich 'depri' voelt (teneergeslagen inderdaad) zal denk ik ook niet het zelfde bedoelen als: ik ben depressief. Je depri voelen zie ik ook meer als een uitdrukking dan een diagnose.

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:27

Dat dus, Ibbel. :j

En daarbij inderdaad; Ieder krijgt in zijn leven te maken met sombere periodes. Niet alles is direct depressie te noemen. Bovendien gaar de één dieper dan de ander.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:29

Anoniem schreef:
Theoretisch gezien ben je depressief als je aan de eisen van het DSM-IV voldoet. Die zijn (onder andere) hier te vinden: http://depressie.org/dv/dsm.htm

Citaat:
Een depressie is een stemmingsstoornis die zich kenmerkt door een verlies van levenslust of een zwaar terneergeslagen stemming. In het normale spraakgebruik wordt de term 'depressief' vrij snel gebruikt voor een toestand waarin iemand een tijd erg verdrietig of somber is. Men spreekt echter pas van klinische depressie wanneer aan een uitgebreid aantal criteria wordt voldaan, zoals vastgelegd in diagnostische en statistische handboeken als het ICD-10 van de Wereldgezondheidsorganisatie, of het in Nederland en in de VS gehanteerde DSM-IV TR. Het Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (kortweg DSM) is een Amerikaans handboek voor diagnose en statistiek van psychische aandoeningen dat in de meeste landen als standaard in de psychiatrische diagnostiek dient. De huidige versie (uit 2000) is een tekstrevisie van de vierde editie, aangeduid als DSM-IV-TR. Niet iedere depressieve, sombere of verdrietige stemming is dus een psychische aandoening.

Ik vind niet dat een dokter perse moet toezeggen dat je depressief bent. Als je zelf kan nagaan of je je kan vinden in de punten zoals beschreven in de DSM-IV dan zou je theoretisch gezien depressief moeten zijn. Echter ben ik van mening dat het in verschillende gradaties kan verlopen, de ene persoon zit nou eenmaal in een dieper dal dan de ander. Dus als jij je depressief vóelt, dan kan een ander daar niet over oordelen. Dat weet alleen jij zelf.
Je kunt daarbij zeker een erfelijke aanleg hebben voor de gevoeligheid voor het krijgen van een depressie. Maar dit heeft dan ook weer te maken met de gebeurtenissen in je leven en de manier waarop je daar mee omgaat. Het is niet zo dat het vast staat dat als je moeder depressieve periodes heeft gehad in haar leven, dat jij ook zeker weten depressief zal worden.

:)

maar als iemand zulke dingen zal opzoeken omdat ze een vermoeden hebben , gaan ze toch naar hun HA voor de zekerheid ?
Ik heb de gevoeligheid meegekregen en zit zo al 3 jaar in een erge/diepe depressie ( afgelopen jaar zeker de helft van het schooljaar niet naar school kunnen gaan hierdoor :/) , die erger werd toen ik puberde.
langs vaderkant is er ook gevoeligheid hiervoor , is dit dan geen grotere kans voor mijn kinderen later ?:s

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:31

Het gaat niet alleen om de "aanleg" er voor, TS.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:34

Ja, ik zeg ook nergens dat iemand dan niet meer naar de huisarts hoeft :P Maar om even een antwoord te geven op de vraag "wanneer ben je depressief", dan is dat theoretisch gezien je antwoord. De huisarts zal aan de hand van die punten de diagnose stellen.

Er is inderdaad een grotere kans, Barbalala heeft al uitgelegd dat dat te maken heeft met stofjes in je hersenen. Maar zoals al eerder gezegd staat het niet vast dat iemand ook daadwerkelijk depressief zal worden. Dat hangt af van de gebeurtenissen in je leven en de manier waarop je daar mee om gaat.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:35

ja dat weet ik ,
maar als ik bv later kinderen heb en ik begin weer weg te zakken zegmaar en zij merken dit en moeten hiermee ook leren leven .. zal dit dan iets veranderen of niet ? :)

want daar ben ik eerlijk gezegd bang voor , want ik wil later geen kinderen die zich hetzelfde voelen als mij.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:39

Ik dacht dat ik even door een moeilijke periode heen ging. Todat mijn arts zei dat ik me beter voordeed dan dat ik me voelde.Hij wilde dat ik een gesprek aan ging met een psycholoog. Ik vond dat onnodig. Nu zit ik in een traject en neigen ze naar PTSS en willen ze gaan kijken welke behandel metode er is voor mij..
Nog steeds vind ik dat niet echt nodig, ja oke ik ben soms een beetje down, moe en sago, maar ja wie niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 12:43

Dat hoeft niet. Het is maar net hoe jij daar zelf als ouder mee om gaat. En hoe jij en jouw kinderen in het leven staan. Ik weet bijvoorbeeld dat er bij mij in de familie ook depressies heersen. Zelf ben ik ook ooit depressief geweest. Echter heeft dat er voor mij juist voor gezorgd dat ik anders naar het leven ben gaan kijken en niet alles met een korrel zout moet nemen.
Daarbij is het ook niet zo dat ik doordat ik wist dat er aanleg is in de familie depressief ben geworden. Ik wist het immers achteraf.

Het is maar net hoe je er mee om gaat. Ik heb het idee dat je bang bent dat je op latere leeftijd weer depressief zal gaan worden, klopt dat?
Maar eigenlijk weet je dit helemaal niet. Je kunt ook gewoon (proberen om) je beste beentje voor zetten en iets te maken van het leven. Jezelf aanmoedigen dat het je allemaal prima gaat lukken, dat je het kan. Maar nu kom ik met oplossingen. Ik weet helaas dat het niet zo makkelijk is om die knop om te zetten als je depressief bent.

Ik snap heel goed dat je bang bent dat je kinderen ook te maken zullen krijgen met depressies, maar zoals al eerder gezegd hoeft dat niet. Je kunt het niet voorspellen, maar er bestaat natuurlijk ook gewoon een kans dat die depressies nooit zullen optreden. :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-13 12:48

Anoniem schreef:
Dat hoeft niet. Het is maar net hoe jij daar zelf als ouder mee om gaat. En hoe jij en jouw kinderen in het leven staan. Ik weet bijvoorbeeld dat er bij mij in de familie ook depressies heersen. Zelf ben ik ook ooit depressief geweest. Echter heeft dat er voor mij juist voor gezorgd dat ik anders naar het leven ben gaan kijken en niet alles met een korrel zout moet nemen.
Daarbij is het ook niet zo dat ik doordat ik wist dat er aanleg is in de familie depressief ben geworden. Ik wist het immers achteraf.

Het is maar net hoe je er mee om gaat. Ik heb het idee dat je bang bent dat je op latere leeftijd weer depressief zal gaan worden, klopt dat?
Maar eigenlijk weet je dit helemaal niet. Je kunt ook gewoon (proberen om) je beste beentje voor zetten en iets te maken van het leven. Jezelf aanmoedigen dat het je allemaal prima gaat lukken, dat je het kan. Maar nu kom ik met oplossingen. Ik weet helaas dat het niet zo makkelijk is om die knop om te zetten als je depressief bent.

Ik snap heel goed dat je bang bent dat je kinderen ook te maken zullen krijgen met depressies, maar zoals al eerder gezegd hoeft dat niet. Je kunt het niet voorspellen, maar er bestaat natuurlijk ook gewoon een kans dat die depressies nooit zullen optreden. :)

inderdaad , daar ben ik zeker ook bang van aangezien ik eigenlijk nooit beter ben geworden en alleen maar slechter begint te gaan met me ,
ik probeer ook iets te maken met mijn leven maar wat ik probeerde is eigenlijk kapot gegaan door mijn afwezigheden en neem hiervoor ook hoge dosis anti depressiva.

Ik heb al veel meegemaakt fysiek maar ook mentaal en door ook familieleden zo gezien te hebben heeft dit een grote invloed gehad , die me aan het denken zet voor eventuele toekomstplannen voor kinderen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:05

Ik vind het wel heel goed van je dat je je er in ieder geval van bewust bent. Heel begrijpelijk dat het je aan het denken heeft gezet hoor. Maar zoals je zelf aangeeft heb je het een en ander meegemaakt, en dat zal misschien ook wel bijgedragen hebben aan de depressieve gevoelens.

Ik denk dat het vooral een kwestie van tijd is. Een depressie is nou eenmaal (helaas) niet in een dag verdwenen, maar met de nodige hulp gaat het je lukken. Ik vind het al heel goed dat je al probeert om er het beste van te maken. En ook al zit het soms tegen, er komt een tijd dat alles er weer wat positiever uit zal gaan zien. Geniet van de kleine dingen in het leven :).

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:11

Dan moet je helemaal geen kinderen nemen, want ellende en je ellendig voelen hoort er nou eenmaal bij..

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-13 13:13

ellendig voelen is iets heel anders als een erfelijk gen voor depressie kunnen doorgeven denk ik.