Focussed schreef:Ik ben niet tegen. Wel vraag ik me af wat het nut van NLP is, gezien er totaal geen (wets.) bewijs voor is. Er worden wel bijzondere claims over gemaakt. Maar bewijs: Ho maar.
Tja - dat is wat skepsis zegt.
En een aantal claims zijn idd een beetje overtrokken. (Je kunt via NLP echt alleen maar je cortex beinvloeden, de grotere problemen zitten dieper, in je emotionele brein.)
Maar NLP is wel gebaseerd, op 2 uiterst 'scherpe' jonge knullen, die "de trucjes" hebben afgekeken bij een aantal zeer goede, sucsesrijke therapeuten.
Een van hen deed hypnotherapie - en onder ander dat heeft een gereedschap opgeleverd, dat in plaatselijk jargon bekend staat als "het metamodel" (hun verhaal: praten over hoe je praat) - volgens mij is het een uitstekend gereedschap "om een compleet statement" te krijgen.
Bijv.: iemand zegt, dat ze 'best wel nijdig' is. Okee - maar dan weet je dus niet, waarover ze precies nijdig is...? Wat betekent "nijdig" voor haar...? Wat precies maakte haar nijdig...? (en nog een aantal vragen).
Hanteer je dit "metamodel" dan krijg je snel duidelijkheid.
Andere gereedschappen die ze afkeken, gingen over non verbaal contact maken (let op toonhoogte van de stem, ritme, etc.) en waar ze ook beroemd om zijn: wat ik noem de 'zintuigtalen'. Als ik nadenk, zeg ik letterlijk "even kijken" en ik kijk doorgaans dan rechts omhoog.
Let op: ik ben toevallig in NLP termen "normaal gestructureerd", dwz.: rechtsboven kijken betekent "visueel construct".
Ik "zie" mozaieken (als ik iets snap, goed weet, etc.) en als ik "even kijk", beschrijf ik zogezegd hoe dat mozaiek er uit ziet: "Dit zit zus, dat zit zo, dat heeft daarmee te maken, etc". Linksboven is "visuele herinnering".
Wie zich vooral op oren en geluid orienteert, zal andere woorden gebruiken (Hm, dat klinkt goed, daar zit muziek in!) en bij gelegenheid ook eerder (links en/of rechts) opzij kijken.
Wie zich vooral op lichamelijek sensaties verlaat, kijkt naar (hetzij links, hetzij rechts) beneden. (En zal ook qua taal andere woordne kiezen: "dat voelt goed! of juist: ik krijg er de kriebels van!")
En hetzij links, hetzij rechts beneden is ook de "ogenplek" voor zelfoverleg.
Maar uiteraard: dit is de organisatie die doorsnee voorkomt - per persoon kan het compleet anders zijn - en for soe reason or the other: de basken voldoen totaal niet aan dit profiel...
(Valkuilen: ooit las ik de bewering, "dat wie naar rechts boven zou kijken, loog". Twee claims, die nergens op slaan in 1. Misverstand 1: je moet dus altijd per persoon bepalen, of iemand, die nar rechts boven kijkt, idd visueel construct doet. Misverstand 2: ik kijk alleen naar "visueel herinnerd" als het echt heel belangrijk is, dat ik een bepaald iets letterlijk oplepel. Visueel construct is mijn manier van denken, punt uit.)
Weet je dt soort weetjes, dan kun je daar je voordeel mee doen en eleganter communiceren, hetzij als verkoper, hetzij als therapeut of hoe het verder allemaal maar uitkomt.
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 17-06-13 14:31, in het totaal 1 keer bewerkt