Stem kwijt --> woensdag nodig

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Karlijnxxx

Stem kwijt --> woensdag nodig

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:16

Hallo,

Helaas ben ik voor het eerst in mijn leven slachtoffer geworden van een stem-dief -O-
Deze steelt, op het belangrijkste moment van je opleiding je stem: je scriptie verdediging (of in mijn geval een workshop).
Ik ben al gestopt met praten, maar ik weet niet of het wel genoeg is om dan mijn stem woensdag weer terug te vinden...

Dus Bokkers, hebben jullie tips om snel mijn stem terug te vinden?

Ik rook niet, drink niet en fluisteren doe ik amper momenteel.
Maar het wordt enkel maar erger :'( Wie kan mij helpen?

Hikarii

Re: Stem kwijt --> woensdag nodig

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:19

Ga 'm zoeken :j of bel hem even op.

Nayomie

Hmm lastig. misschien moet je hem zoeken? :j

Het helpt vast ook niet als ik zeg dat ik iemand ken die haar stem 3 week kwijt was? :+

TsarinaZ

veel thee drinken ! goed rusten en duimen maar

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:21

Ik denk dat je met een paar dagen rust en veel thee met honing de beste kans maakt. Sterkte, beterschap en voor woensdag: succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:22

Je moet ook juist niet fluisteren, dat is helemaal niet goed voor je stem.
Weet je de oorzaak van je stemverlies?

EngeltjeS

Tip: geen melkproducten nemen.
Hierdoor word je slijm dikker en dit bevorderd niet op de terugkomst van je stem.

Probeer niet te fluisteren, houdt 2 dagen een "geluids"verbod en drink thee (met honing).

Succes!

Iris82

Karlijnxxx schreef:
Ik rook niet, drink niet en fluisteren doe ik amper momenteel.
Maar het wordt enkel maar erger :'( Wie kan mij helpen?

Daar zou ik toch maar mee beginnen. :+
Om precies te zijn: thee met veel honing.

Dat is het enige dat echt nog een beetje kan helpen had ik laatst gelezen.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:23

zo weinig mogelijk praten neem een kladblok eventueel
veel thee drinken met honing en mischien naar apotheek gaan om te kijken of ze er iets anders voor hebben succes woensdag

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:23

thee met honing, sinasappelsap met citroensap. en veel warmte en rust, misschien sauna?

Luz_ElenaE

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:24

vooral niet fluisteren dan kan je beter hoe slecht die ook klinkt proberen te praten. Rust en thee met honing en honingdropjes als tussendoortje?
Ik duim voor je dat je hem optijd terug vind

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:26

dressuur518 schreef:
thee met honing, sinasappelsap met citroensap. en veel warmte en rust, misschien sauna?

Sinassappelsap (en citroensap) is volgens mij funest voor je keel.
Veel te zuur voor de geirriteerde stembanden.

Banaan wil wel verzachten.

Doet je keel ook zeer TS? Of heb je nergens last van, behalve je stemverlies?

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:30

EngeltjeS schreef:
dressuur518 schreef:

Sinassappelsap (en citroensap) is volgens mij funest voor je keel.
Veel te zuur voor de geirriteerde stembanden.

Banaan wil wel verzachten.

Doet je keel ook zeer TS? Of heb je nergens last van, behalve je stemverlies?

Verkoudheid, last van keel al paar dagen maar die pak ik keihard aan met vitamine bruistabletten. Vanmorgen voor het eerst slijm, pijn op de borst (beginnen van een longontsteking). Slijm is nu weg (zoals altijd in de avond), maar stem is daarbij ook verdwenen :'(.

Longontstekingen zijn bekend bij mij, maar stemverlies nog nooit gehad.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:30

Heb ik vaker gehad.

Meeste is al vernoemd hier

Menthol snoepjes werkt bij mij heel erg goed!

Edit: ik heb nooit longontsteking gehad maar alleen bij verkoudheid, keelpijn en hoesten is voor mij al genoeg om mijn stem te verliezen.

samoth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:32

Ohja neem ook vitaminepillen en of bruistabletten om je weerstand te versterken.

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:33

Gember thee met honing doet wonderen. De gember thee kan je het beste maken door een echt stronkje gember in hele kleine stukjes te hakken (hoeft ook niet veel te zijn) en door je kopje heet water te roeren. als de stukjes naar de bodem zijn gezonken is ie klaar.
En inderdaad vooral niet fluisteren, dat oefent gek genoeg de grootst mogelijke druk uit op je stembanden.

Citrusvruchten drogen de keel uit vanwege het zuur, dat kan goed zijn als je veel last hebt van slijmvorming, maar als dat niet het geval is werkt het juist averechts. Maar ik denk dat in sinaasappelsap met ook nog is citroensap er door een te hoge concentratie zuur zit.
Ik drink zelf altijd koud water met een paar druppels limoensap erdoor als ik vocals moet opnemen, en voor mij werkt het heel goed, maar dat verschilt dus per persoon.
Laatst bijgewerkt door Bambolina op 15-06-13 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 21:33

samoth schreef:
Ohja neem ook vitaminepillen en of bruistabletten om je weerstand te versterken.

Sta er strak van, ook van de fruitsmoothies en fruit hapjes!

dressuur518

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:38

haha oke ik zeg wel niks meer! ik heb dit pas geleden ook gehad en toen zei iemand tegen mij dan moet je citroensap drinken dat lost het slijm op. dus vandaar en de combi met sinasappelsap is heel gezond

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:43

dressuur518 schreef:
haha oke ik zeg wel niks meer! ik heb dit pas geleden ook gehad en toen zei iemand tegen mij dan moet je citroensap drinken dat lost het slijm op. dus vandaar en de combi met sinasappelsap is heel gezond

Dat klopt ook hoor! :j Alleen moet je het dus niet te veel drinken want dan los je niet alleen het slijm op maar droog je ook je keel uit en da's ook niet zo heel fijn :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:47

Overal al gekeken? Bokt heeft ervaring met rare verstopplekjes :j

Effe zereneus , ik ben hem ook bijna kwijt. Ik drink veel water uit ellende , ben beneiuwd of je hem nog vindt..
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 15-06-13 21:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:51

Zoals al gezegd: drinken, drinken, drinken!

Je moet zorgen dat het constant vochtig blijft, dus op momenten dat je even niet drinkt op snoepjes zuigen (zelf kiezen welke, Napoleon zuurtjes of dingen met salmiak raad ik af, dat is te zuur/scherp), of op ijsblokjes... Als je het maar vochtig houdt, zegt de dokter altijd tegen mij. (Ik heb nogal vaak keelontsteking, dan klink ik zoals die zingende eekhoorns uit die kinderfilms. :') Had het ook bij mijn mondelinge examens, dus begrijp wel hoe erg je baalt nu. -O-)

Verder goed slapen, voorzichtig zijn met tocht, gezond eten en drinken, niet praten als dat niet volstrekt noodzakelijk is en hopen op het beste... Sterkte ermee. :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 08:02

LZP -> MW

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-13 09:18

Deze ochtend na wat glazen water wederom geen stem meer :'(

Bambolina

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:12

Wat ook helpt.. :+ t' is een beetje lastig om uit te leggen, maar ik ga het proberen.
's ochtends of 's avonds als je onder de douche staat (of wanneer dan ook eigenlijk, maar in een ruimte vol stoom lukt t' beter) is op een lage toon die comfortable voor je is, een langzame, lang gerekte 'ooooooohhhmmmmmmoooommmmmoooommmmoommmm' zingen. Een beetje alsof je aan het mediteren bent. Het hoeft niet hard, maar het moet wel resoneren; dat wil zeggen dat je je lippen en neus- hoofd- en keel-holtes mee voelt 'zoemen' als het ware. Als het niet lukt kan je de toon een beetje op een neer laten glijden tot je het goede 'plekje' hebt gevonden. In ieder geval niet te laag want dan ga je weer forceren. Daarmee 'tril' je het slijm los en tegelijkertijd is het een goede oefening om je stembanden netjes aan te laten sluiten. Als een 'ohmomomom' niet weert kan je ook een 'bwwrrrr' :+ proberen. Dat is zeg maar als je 'brrrr' zegt maar dan niet met een R, maar met je lippen zeg maar :P Je kan het jezelf wat makkelijker maken door daarbij heel licht met je wijsvingers je wangen in te drukken ter hoogte van je kiezen.

BAStable

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 11:14

Een borrelglaasje ijskoude Jägermeister!
Even 'spoelen' in de mond en dan doorslikken :)