Cetirizine?(hooikoorts/allergie)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Cetirizine?(hooikoorts/allergie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:25

Ik ben bekend met allergie(huisstofmijt,diverse pollen,stof...)en heb er de laatste tijd meer last van dan voorheen.
Tot een jaar of 2 terug gebruikte ik vrij veel medicatie, oa een neusspray en 2 pufjes voor astma.
Nu ben ik daar mee gestopt,alleen de puf voor overdag gebruik ik nog.

Momenteel heb ik (weer)wat klachten,oa verstopte neus,kriebelneus,niezen,hoofdpijn.
lijkt op hooikoorts/allergie.

Heb er vanmiddag tabletjes voor gekocht, de DA drogist raadde mij cetirizine aan.
Nu lees ik wel op internet ontzettend veel negatieve berichten, met name over down voelen, moe,slaperig... -O- -O-

Wie kent dit middel?
Of weet iets beters?
Het is niet dat ik hele dagen met dikke rode ogen of al niezend rondloop. dus misschien heb ik genoeg aan 1/2 tablet ofzo?
Of s avonds innemen?Maar heb ik er dan overdag wel baat bij?

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:33

ik heb zelf ook hooikoorts en je wilt niet weten hoeveel middeltjes je daar tegen hebt.
De juiste oog/neus druppels en pilletjes ben ik nog niet tegen gekomen.
Daarom ben ik het nu gaan zoeken in voeding: Superfood
Sinds deze week gebruik ik Spiruline en sinds vandaag Bijenpollen.
Baat het niet, schaadt het niet, zijn sowieso super gezonde produkten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:38

Heel veel mensen doen het er ook goed op, en het is geen enorm zwaar middel. En ben je er niet gelukkig mee dan stop je er weer mee, en houden de effecten weer op. Zou dus gewoon uitproberen hoe je je erbij voelt - en alleen even uitkijken dat je eerst het effect kunt voelen voor je bv auto gaat rijden.

Het kan zeker dat je baat hebt bij het 's nachts slikken: allergie bouwt heel vaak op, elke dag een beetje meer. Door dat 's avonds te doorbreken en ook een bepaald peil op te bouwen kan het helpen.

Of dat ook genoeg is, is lastig te voorspellen. Als je je geruster voelt bij het beginnen met een halfje kun je dat uiteraard ook doen. Zelf heb ik nooit veel nadeligs gemerkt (al gebruik ik loratadine en geen cetirizine als het nodig is - eigenlijk toevallig), en zou een halfje voor mij niet genoeg zijn als ik echt last heb. Al gaat dat de laatste tijd eigenlijk erg goed.

Uiteindelijk kun je alleen zelf ervaren welk effect het op je heeft, gewoon je eigen gevoel en gezond verstand volgen (en oh ja, als je mensen in je omgeving hebt kun je hen ook vragen om je een seintje te geven als ze je traag vinden worden. Soms hebben anderen het sneller door dan jijzelf. Maar als je de tijd neemt om er op te letten kun je het zelf ook wel merken.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 20:51

Bedankt.
Ook de voedingstips. Ik eet wel gezond(veel fruit,groente)maar geen echt superfood of supplementen.

Ik kan het uiteraard gewoon even proberen.
Heb maar gewoon bij drogist gevraagd wat ze me aanraadde en dat was dus dit middel.
Kan eventueel ook altijd wel weer wat op recept krijgen maar qua kosten maakt dat weinig uit want zit nog niet aan eigen risico dus betalen moet ik toch. :+

Ah,dus als ik steeds 's nachts slik zou het kunnen dat ik overdag minder last heb?
Ik dacht dat het puur voor symptomen was...die zijn er 's nachts natuurlijk minder.. :Z

Vanillia

Re: Cetirizine?(hooikoorts/allergie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:01

Ik heb jaren Xyzal geslikt en me vreselijk moe gevoeld (kon zonder overdrijven goed 14 uur achter elkaar slapen en dan nog moe zijn), mijn vader heeft me altijd voor gek verklaard en zei dat ik me aanstelde en dat ik niet moe kon zijn van die pillen. Nu slik ik levocetirizine van Sandoz (zelfde werkzame stof als Xyzal, andere hulpstoffen) en daar wordt mijn vader vreselijk slaperig van en nu heb ik nergens last van. Moraal van het verhaal: de ene cetirizine is de andere niet :) Geef het een week of 3, als je daarna nog last hebt van bijwerkingen kun je altijd wisselen van medicijnen.

xDaphnexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:03

Ik ken het je word heel erg moe altijd maar het werkt wel

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:30

Bij mij werkte het wel, maar na een paar jaar werd mijn hooikoorts erger en nu medicatie van de huisarts.
Ik werd er niet moe van, wel van de allergie zelf.

Vhagar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:38

Waarom ga je niet terug aan de medicijnen die je 2 jaar geleden had dan?
Ik heb zelf een voorgeschreven neusspray; nasonex . Dat werkt goed tegen mijn allergieën.
cetirizine heb ik geen ervaring mee.

Mette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:46

Ik gebruik het ook (ook Xyzall gehad, toen werd het levocetirizine en nu de cetirizine) en ik heb er nooit last van gehad. Het werkt in ieder geval super tegen mijn allergie en heb aan 1 tablet genoeg. Ik neem hem 's ochtends altijd in.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:49

Bij mij werkt het top!

annutjuuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:56

Ik gebruik ze al jaren, maar dan via de huisarts. Slik 1 pilletje 's avonds. Gebruik ook de nasonex neusspray die hier eerder werdt genoemd. Dat is echt super spul, ik kwam niet meer van de gewone neusspray af, was gewoon verslaafd. Maar gebruik deze 1x per dag en het gaat nu heel goed.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 21:59

Ik gebruik het ook (de goedkope versie van de Lidl := ) Maar bij mij werkt het als een trein! Heb eigenlijk nergens meer last van, heel soms nog een kriebeltje. Maar ik slik ze altijd 's ochtends. Merk dat die dan wel even 2 uurtjes in moet werken. Misschien dan toch maar een idee om 's avonds te slikken.
Heb verder niet echt bijwerkingen, wel vaak snel moe. Maar dat hoeft niet perse daardoor te komen :).

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:01

Ik slik ze al zeker 20 jaar (xysal, zyrtec, levocetrizine) en heb gemerkt dat je er wel slaperig van kunt worden (als ik ze neem voor ik bijvoorbeeld naar een feestje ga dan heb ik moeite de avond uit te zitten). Ik neem hem altijd voor het slapen gaan. Verder heb ik geen bijwerkingen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:42

Bij mij verschilt er erg welk soort ik heb. Van de goedkope versie Cetirizine word ik heel slaperig en kan inderdaad niks meer. Zelfs problemen met autorijden daardoor, gewoon gevaarlijk. Hele slappe benen, geen kracht meer en heel suf.

Maar met Zyrtec (in principe zit daar ook cetirizine in) heb ik daar totaal geen last van. Kan ik 's ochtends nemen en totaal geen bijwerkingen. Allergie verschijnselen zijn binnen een uur weg en nergens last van.
Ik wil dus alleen nog maar Zyrtec, die andere zooi neem ik niet meer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:48

Ik heb dus die goedkope.
En heb bewust aan die vrouw van de drogist gevraagd 'word je er slaperig van'.
Ze zei heel stellig dat dit absoluut niet zo was, en in de bijsluiter staat het als eerste bijwerking vermeld die vaak voorkomt.

De reden dat ik hier zo naar vraag is dat ik er erg gevoelig voor ben.
Moet vandaag 2x een stuk rijden met de auto en durf die pil nu echt niet te nemen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 07:49

Anoniem schreef:
Ik heb dus die goedkope.
En heb bewust aan die vrouw van de drogist gevraagd 'word je er slaperig van'.
Ze zei heel stellig dat dit absoluut niet zo was, en in de bijsluiter staat het als eerste bijwerking vermeld die vaak voorkomt.

De reden dat ik hier zo naar vraag is dat ik er erg gevoelig voor ben.
Moet vandaag 2x een stuk rijden met de auto en durf die pil nu echt niet te nemen...

Nee zou het niet doen. Ik functioneer totaal niet meer.
Vraag Zyrtec aan je huisarts. Probeer dat eens.

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:04

Suzanne, dat jij er slaperig van werd wil niet zeggen dat zij er slaperig van wordt; zie mijn eerdere post.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:51

Vanillia schreef:
Suzanne, dat jij er slaperig van werd wil niet zeggen dat zij er slaperig van wordt; zie mijn eerdere post.

Maar moet je dat risico lopen dan als je 2 uur auto moet rijden?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:56

ik heb ook xyzal geslikt en heb nu kestine via mijn huisarts

maar volgens mij heb ik geen bijwerkingen
mijn zoon heeft deze ook jaren geslikt en ook niks gemerkt hij is nu gelukkig alweer een hele tijd zonder ,nu neemt hij een 2 pilletjes als hij last heeft van een allergie

maar krijg ji TS deze via je HA of koop jij het zelf bij de drogist?

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 09:58

Ik gebruik al jaren ceterizine en heb nergens last van. Sterker nog, ik ga echt kapot als ik het niet neem. Niezen, tranende ogen, benauwd... Met elke ochtend een pilletje kan ik gewoon uitmesten zelf helpen hooi stapelen;) voor mij werken ze perfect, maar dat is natuurlijk gewoon persoonsgebonden;)

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 10:00

Suzanne F. schreef:
Vanillia schreef:

Maar moet je dat risico lopen dan als je 2 uur auto moet rijden?

Nee dat zeg ik niet, maar jij raadt haar meteen aan om naar haar huisarts te gaan om naar jouw pillen te vragen en dat lijkt me wat overbodig als ze de huidige nog niet heeft geprobeerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 12:13

mirgino schreef:
ik heb ook xyzal geslikt en heb nu kestine via mijn huisarts

maar volgens mij heb ik geen bijwerkingen
mijn zoon heeft deze ook jaren geslikt en ook niks gemerkt hij is nu gelukkig alweer een hele tijd zonder ,nu neemt hij een 2 pilletjes als hij last heeft van een allergie

maar krijg ji TS deze via je HA of koop jij het zelf bij de drogist?

Ik heb ze gisteren bij de drogist gehaald.

Heb besloten morgenochtend mijn huisarts te bellen en even overleggen.
Dit omdat ik dus eerder neusspray(budesonide)tegen allergische klachten heb gehad(in eerste instantie vooral voor allergie huisstofmijt, astma enzo).
Misschien moet ik die maar gewoon weer nemen.

Bij mij is het vooral verstopte neus,kriebelneus,soms niezen en hoofdpijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 14:29

Ceterizine / Xyzal etc is allemaal hetzelfde. De pilletjes met de laagste dosering die je van de huisarts ook krijgt. vaak wordt ook gezegd: haal ze bij de drogist, dat is goedkoper dan wanneer het van je eigen risico afgaat.

Ik heb zelf hooikoorts in extreme mate, ik ben echt voor alles wat bloeit buiten allergisch :+ en dan hebben xyzalletjes / ceterizines al geen enkel effect meer. Stap hoger krijg je arius, dat werkte ook al niet. :+ Nu heb ik Fexofenadine en dat helpt echt heel goed :)

Wat ook schijnt te helpen is elke dag twee lepels (ochtend en avond) verse honing eten. Dus de echte van een imker, omdat je dan de pollen dus binnenkrijgt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:43

Aerius heb ik al eens op recept gehad...daar werd ik ook aardig suf van.

Dokter net gebeld,gevraagd om mijn 'oude vertrouwde' budesonide spray.
Maar moet morgen langskomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:46

Denk dat hij een nieuwe bloedtest zal willen om te kijken hoe erg het is :j willen ze bij mij ook elke twee jaar :=

Hopelijk kan de dokter het verlichten!