Ervaring gezocht betreffende chiropractie als geneeswijze.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marcella

Ervaring gezocht betreffende chiropractie als geneeswijze.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 16:51

Ben dus opzoeken naar meerdere ervaringen betreffende chiropractie als geneeswijze. Heb namelijk vanmiddag een scan laten maken van mijn rug/nek, maar vind het niet gek met de klachten die ik heb.

Dus brand maar los.

eempiej

Re: Ervaring gezocht betreffende chiropractie als geneeswijze.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 16:59

Ik heb tot nu toe heel veel baad bij chiropractie. Artsen dachten eerst dat ik heupdisplasie zou hebben. Echter op MRI scan toch niet te zien. Wel blijvende pijnklachten (niet lang kunnen staan, gevoel dat heup uit de kom schoot)
Tot nu toe veel verbetering, de hevigste klachten zijn absoluut weg. Soms komt het terug en kan ik gewoon een afspraak maken dat ze het weer aanpakt. Dan voelt het ook direct stukken beter.

barrye

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:10

Super, jaren geleden zat ik zo vast dat ik zelfs mijn nek niet omkon draaien. Een aantal behandelingen gehad. En v.t.t. ga ik weer eens terug. Wanneer ik bijv. behoorlijk hard van een paard ben gevallen etc.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 17:26

Heb nu trouwens cesair therapie maar niet echt het idee dat het werkt. En zou bij mij gaan om een hele lijst van problemen, maar zou al blij worden als de pijnklachten minder worden in plaats van erger.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 17:29

Chiropractie is toch een 'kraker'? Mijn rug word ook regelmatig gekraakt en voor mijn rug werkt het perfect.
Helaas helpt het niets tegen de pijn in het been,de uitstraling vanuit de rug.
Heb ook al 2 keer Dry Needling gehad,maar dat is wel heel erg pijnlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:08

Ik heb zelf vorig jaar mijn rug gebroken waardoor ik zo'n beetje alle verschillende therapieën in het boekje heb gehad. Ik ben eerst naar een chiropractor gestuurd, want mijn rug stond scheef en ze vermoedden dat één keer goed kraken misschien mijn hele probleem wel zou kunnen oplossen. Bleek niet zo te zijn, een dag later schoot het met enorm veel pijn weer terug. Cesar therapie heb ik ook gehad (dat noemen wij hier dan mensendieck maar het is volgens mij hetzelfde), daar had ik aan het begin niet veel baat bij maar toen ik doorzette heeft het me wel echt geholpen. De spieren in mijn rug zijn sterker geworden waardoor als ik nu naar de chiro ga ik tot 7 dagen recht kan zijn :D Het schiet daarna wel weer terug, maar het blijft een week zonder pijn, wat voor mij erg speciaal is.

Ik vind het heel fijn, vooral omdat mijn eigen chiro het 'leuk' vindt om me even helemaal te kraken. Hij kraakt niet alleen mn slechte wervels, maar neemt mn hele rug en nek even mee. Ik krijg er even spierpijn van, een dagje ofzo dat ik wat stijf ben, maar daarna voelt het zo heerlijk!

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:10

Heb je misschien specifieke vragen hier over? Mijn broer is afgestudeerd chiropractor. Mogelijk kan hij vragen voor je beantwoorden of voor iemand anders hier??

bridgetF

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:17

Ook ik ben eens in het verleden gekraakt, ik had al jaren heel veel pijn in mijn onder rug, mijn rug is toen gekraakt, een paar uur daarna kreeg ik spierpijn, wat echt enorm zeer deed!
Maar twee dagen later toen de spierpijn weg was, voelde ik me als herboren. Wat voelde ik me toen heerlijk. Dit heeft een aantal jaren heerlijk gevoeld, maar langzaam na een aantal jaren kwamen wel de klachten weer wat terug.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 21:29

Cesar en mensendieck was hetzelfde volgens mijn cesar therapeut.

Malih geen echtte specifieke vragen ben gewoon even wat informatie aan het inwinnen.

Maar ga een maandag ook nog wel even bellen met huisarts afspraak maken en dan scan mee en overleggen. Word namelijk een beetje gek van de pijn en ben dus naar een oplossing hiervoor. Maar ook dat ik weer enigszins fatsoenlijk kan functioneren.

Ben dus een keer gekraakt door een fysio-/manuele therapeut, maar dat heeft maar even geholpen. En na de 4de keer naar huis gestuurd, want hij kon niks meer doen en moest toen maar naar huisarts terug gaan. Eerst toen foto's gemaakt van mijn nek en niks op te zien. Week erna zijn er foto's gemaakt van mijn rug, schouders en borstwervels en daar kwam dus wel wat uit. Uiteindelijk op advies van huisarts naar de cesar gegaan, maar ben nog steeds niks opgeschoten en eerder steeds meer last gekregen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:39

Ik had dat aan het begin bij mensendieck ook heel erg, dat het meer pijn ging doen. De oefeningen die ik moest doen deden ook zo veel pijn dat ik er helemaal duizelig van werd. Ik ben toen doorgegaan en het heeft uiteindelijk wel wat verschil gemaakt, want de spieren die bij mij slap zijn geworden door het breken van mijn rug zijn daardoor weer sterker geworden. Als een chiropractor jou niet beter kan helpen dan zou ik toch echt doorgaan met mensendieck.. Maar goed dat is mijn advies, ik weet hoe vervelend het is om pijn te hebben in je rug!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:53

ik ben ooit begonnen met Mensendieck,daarna jaren Fysio en ik heb sinds 1989 een nekhernia en kon op laatst met hoofd niet meer naar rechts draaien dan zat het vast
door een rare beweging knakte het dan los ik keek dus nooit naar rechts

nieuwe huisarts en hij zei gelijk ik weet waar jij heen moet..... chiro
en idd ik ben eerst 3x in de week geweest [ ook voor rug en heup klachten ] en na 1 week was de nekpijn weg
ben nu al jaren onder behandeling soms zit er 7mnd tussen en dan moet ik weer 4x achter elkaar maar ik voel me herboren!

echt ontspannen vind ik moeilijk en deze mannen komen uit Canada en Griekenland
om de paar jaar rouleren ze
soms is het vertellen wat je precies voelt voeten en handen werk :+ maar ik heb er veel baat bij.

ook toen Gringo op mijn voet had gestaan en er een bobbel zat [ waarschijnlijk gebroken geweest] heeft hij de pijn en ook de bobbel weg gehaald.

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 21:56

Hier ook goede ervaringen met een chiropractor. Paar jaar geleden goed hard van een paard gevallen. Veel vage klachten zoals stijve nek, duizelig, hoofdpijn. Uiteindelijk bleken 2 nekwervels scheef te staan. Chiropractor behandeld dit nu en ik ga echt vooruit na jaren tobben. Wel een lang traject en ik zal het waarschijnlijk altijd bij moeten houden maar zeker een verbetering.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 21:59

Heb alleen een scan gehad vandaag van de chiropractor dus nog geen behandeling. Scan was nu niet echt positief merendeel rood met veel roze. En meer last krijgen heeft mijn werkgever geen boodschap aan en wil eigenlijk ook gewoon weer wat leuke dingen kunnen doen en niet kotsmisselijk iedere keer van de pijn te zijn (dag in en uit).

C2 -> spierspanning 177%, T3 -> 162%, T10 -> 216%, L3 -> 293% en S1 -> 162%. Dit is een kleine greep eruit van alles boven de 150%.

Voordat trouwens de chiro echt aan de gang kan zullen eerst de foto's van mijn rug opgevraagd moeten worden bij het ziekenhuis.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 22:08

dat is heel goed dat ze foto`s opvragen

van mijn nek ook ,voordat ze begonnen met behandelen wilden ze eerst weten hoe het zat
mijn nek is ook te recht ik heb bijna geen kromming, kan ook niet achterover...hoofd in de nek leggen.[ is lastig bij de kapper ]

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-13 22:18

Mijn probleem is ook nog dat ik dingen kan doen die niet horen (te flexibel).

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:40

Toen mijn nek werd gekraakt,een aantal jaren geleden,hebben ze nooit een foto opgevraagd.
Mijn nek werd meerdere keren gekraakt.Pas toen er een scan werd gemaakt zagen ze dat er een hernia zat.
Nu word mijn rug gekraakt,terwijl de fysio vermoed dat er een beginnende hernia in me rug zit.Ook van mijn rug zijn geen foto's opgevraagd.
Ik heb nog steeds pijn in mijn hamstring door die Dry Needling.
Marcella je bedoelt met Flexibel, Hypermobiel denk ik?

larissa96

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:48

Ik had ook altijd last van m'n rug. M'n nek is uitegerekt, m'n heupen zijn ongelijk en daardoor m'n hele rug ook en ik heb lichte scoliose en met een paar keer van je paard vallen wordt het er niet beter op.. Ik zit nu al een jaar bij de chiropractor en ik heb nu bijna nooit last meer. In het begin moest ik 2 keer in de week komen en nu kom ik nog maar 1x in de 7 weken of als ik eerder erg veel last heb.

Nou moet ik wel zeggen dat ik ook niet altijd gekraakt word, in het begin wel altijd maar nu alleen soms nog m'n nek. Wel krijg ik altijd een behandeling met een apparaat dat hele snelle tikjes/stroomschokjes achter elkaar geeft om m'n spieren zo te spannen dat ze me rug rechttrekken.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 23:55

Ik heb chiropractie gehad icm fysiotherapie. Dit was een goede combi.
Nu heb ik alleen nog een veel betere fysio. Hij maakt alles weer los en werkt ook met alternatieve middelen.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 09:33

gohya schreef:
Hypermobiel denk ik?

:j

Bij mij is het van belang dat de foto's opgevraagd worden aangezien bepaalde dingen niet meer recht gezet kan worden. En dan zou er meer schade dan oplossingen kunnen zijn. ;)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:25

Mijn huidige fysio is ook chiro. Ik heb instabiele nek en rugwervels, hij moet mij dus heel vaak kraken. En ik moest wel lachen om een aantal die schreven van de spierpijn :D Heel bekend verschijnsel.

Maar TS let wel, wees heel voorzichtig met het uitkiezen van een chiro/fysio ze kunnen idd meer schade aanrichten dan dat het goed is. 1 fysio heeft mijn nek en rug nl in deze staat gebracht.

tootje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 13:31

Mijn zoon was een huilbaby en via de huisarts zijn wij bij een goede chiropractor terecht gekomen , eenmaal daar heeft hij binnen het kwartier onze zoon van een huilbaby naar lachende baby gekregen , toen mijn zoon werd geboren (7 weken te vroeg ) is het letterlijk uit mijn buik getrokken en daarbij zijn wat wervels verkeerd gaan zitten als wij er niets aan hadden laten doen dan had hij op latere leeftijd er zeker last van gekregen.
Zo heel af en toe gaat hij nog om alles te laten na kijken, ik zweer erbij !

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:26

Een chiropractor is n zijn soort werk even hoog opgeleid als ee arts, dat vind ik een vertrouwenwekkend idee. Na een nare val (waardoor ik een klap op mijn heiligbeen kreeg) hielp de chiropractor mij kundig af van de pijn, de aambeien en de incontinentie voor urine. (De huisarts wist niet eens, dat die incontinentie en aambeien te maken konden hebben met di eklap op het heiligbeen... Zucht.)

Een chiropractor "kan en moet" zelf een diagnose opstellen - en aan de had daarvan jou behandelen - of "iets anders" aanraden.

"Pijnklachten" om het in afstandelijk jargonnees te zeggen, kunnen nog door van alles en nog wat worden veroorzaakt.
En ze zijn vreselijk - ze kunnen je leven behoorlijk vergallen!!!!

En als het zo is, dat 'een beetje kraken' door een fysio (met bijbehorende scholing!!) even verlichting bood, dan heeft het idd zin, om in die richting verder te zoeken.

Trouwens: vwb. cesartherapie (...volgens mijn cesar mevrouw is mensendieck 'een zusje'...) ik heb van mijn chiropractor ook oefeningen gekregen (plus zo'n elastische rekband: therapeutisch kracht zetten ;) )
zijn inschatting was nl. dat ik eerst "rechtzetten" van node had en daarna spierversterking.

Eventueel kan de volgorde soms anders zijn: eerst een beetje spierversterking (bijv. door 'cesar'), dan rechtzetten en dan pas echt spierversterking.
Feit is wel: zolang er nog wervels scheef staan, kun je nooit al spieren volledig correct belasten, want je 'werkt' vanuit de foute 'houding' van de wervels. Maar om het effect van rechtzetten te compenseren (de behandeling kan zwaar zijn) is het geen luxe, als je eerst al iets met je spieren hebt gedaan.

Enne: cesar gaat over spierversterking: ik heb ook een tijd Alexandertechniek gedaan. Die techniek (waar je "les" in krijgt, ipv. een behandeling) lijkt niet toevallig op wat bij centered riding wordt geleerd. Je leert, om je houdingsspieren te gebruiken voor je houding (en al alle spieren, die tecnische gesproken gene houdingsspieren zijn,te ontspanne tot het moment dat e die spier daadwerkelijk zijn werk wilt laten doen),
om zo makkelijk mogelijk te staan, te gaan zitten, te liggen etc.
Ook een aanrader tegen de pijn!

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 15:29

...ik jat bij deze een tekst van Simpelman.
Voor mij geeft het goed en snel weer, wat je ''leert'' in ''lessen Alexandertechniek''. (Gewoon, omdat het kan helpen tegen pijn!!)

Stel je voor dat je hoofd op een stokje staat, je hals.
Het doel is om met zo min mogelijk spierspanning je hoofd te balanceren op het stokje.
Beweeg je hoofd naar voren en voel dat de spieren in de achterzijde van je hals zich aanspannen om te voorkomen dat je hoofd op je borst valt.
Beweeg je hoofd nu terug naar het balanspunt op het stokje, zoek het punt waarop je hoofd in balans staat en je hier nagenoeg geen spierspanning voor nodig hebt.
Herhaal het een paar keer.
Doe hetzelfde maar nu laat je je hoofd naar achteren bewegen en terug.
Hetzelfde naar links en naar rechts.

Je zult je er nu bewust van geworden zijn hoe je je hoofd met de minste inspanning kunt balanceren op je hals.
Je hals is nu volledig ontspannen.
Dit is het principe.

Doe hetzelfde met de bovenkant van je romp, je borst en je schouders, laat je bovenarmen helemaal los afhangen, leg je handen voor je in je schoot alsof je bid. Je kunt de teugels erdoorheen laten lopen, doe er niets mee.
Dit is een volstrekt natuurlijke houding, volledig ontspannen, in balans en rechtop.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 16:16

Janneke2 schreef:
Een chiropractor "kan en moet" zelf een diagnose opstellen - en aan de had daarvan jou behandelen - of "iets anders" aanraden.

* Klopt want niet iedereen die een scan doet zal ook behandelt worden door hem.

"Pijnklachten" om het in afstandelijk jargonnees te zeggen, kunnen nog door van alles en nog wat worden veroorzaakt.
En ze zijn vreselijk - ze kunnen je leven behoorlijk vergallen!!!!

*Heb om even simpel te zijn geen normaal leven meer.

En als het zo is, dat 'een beetje kraken' door een fysio (met bijbehorende scholing!!) even verlichting bood, dan heeft het idd zin, om in die richting verder te zoeken.

*Daar zat ik ook aan te denk. Ben toen alleen die dag beroerd geweest en daarna even behoorlijk opgeknapt. Alleen zodra ik weer enigszins volledig aan het werk was ging het fout.

Trouwens: vwb. cesartherapie (...volgens mijn cesar mevrouw is mensendieck 'een zusje'...) ik heb van mijn chiropractor ook oefeningen gekregen (plus zo'n elastische rekband: therapeutisch kracht zetten ;) )
zijn inschatting was nl. dat ik eerst "rechtzetten" van node had en daarna spierversterking.

* Klopt dat cesar spierversterking is, want mijn spieren moet de fout gegroeide kromming in mijn wervel op gaan vangen. En daarom vraag ik me af in hoever chiropractie dan ook echt kan helpen.

Eventueel kan de volgorde soms anders zijn: eerst een beetje spierversterking (bijv. door 'cesar'), dan rechtzetten en dan pas echt spierversterking.
Feit is wel: zolang er nog wervels scheef staan, kun je nooit al spieren volledig correct belasten, want je 'werkt' vanuit de foute 'houding' van de wervels. Maar om het effect van rechtzetten te compenseren (de behandeling kan zwaar zijn) is het geen luxe, als je eerst al iets met je spieren hebt gedaan.

Enne: cesar gaat over spierversterking: ik heb ook een tijd Alexandertechniek gedaan. Die techniek (waar je "les" in krijgt, ipv. een behandeling) lijkt niet toevallig op wat bij centered riding wordt geleerd. Je leert, om je houdingsspieren te gebruiken voor je houding (en al alle spieren, die tecnische gesproken gene houdingsspieren zijn,te ontspanne tot het moment dat e die spier daadwerkelijk zijn werk wilt laten doen),
om zo makkelijk mogelijk te staan, te gaan zitten, te liggen etc.
Ook een aanrader tegen de pijn!

* Centered riding is me ook al aangeraden maar heb op het moment gewoon geen geld over om te lessen helaas is mijn salaris niet zo toereikend.

Probleem van mij is dat er een vaste vergroeiing zit in mijn rug waar in principe niks meer aangedaan kan worden. Ben trouwens 36 jaar en werk dus als huishoudelijk medewerkster iets wat ook niet helemaal goed voor me zal zijn. Maar ja zo makkelijk kom je helaas niet aan een andere baan, maar blijf stug door solliciteren en een zo pakkende mogelijke brief in elkaar zien te flansen. :j :D

Maar doe me goed om te lezen dat er zoveel mensen baat bij hebben. +:)+ :j

Nu hopen dat mijn rooster fatsoenlijk is betreffende regelen afspraak huisarts. :=

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 16:43

@janneke: dat is niet perce waar, een chiropractor heeft lang niet altijd een uitgebreide opleiding genoten. Het beroep van chiropractor is namelijk niet beschermd en in principe kan iedereen zomaar beginnen als chiropractor. Er zijn inderdaad 5 jarige opleidingen in Amerika en Engeland, maar er zijn ook mensen die zich na veel kortere opleiding (of gewoon zonder opleiding want dat mag) als chiropractor bestempelen.