Vliegen: ontzettend duizelig bij het opstijgen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Vliegen: ontzettend duizelig bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-06-13 12:32

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of er medicatie is helpt tegen duizeligheid onder het vliegen.
Ik word namelijk ontzettend duizelig bij het opstijgen en dalen van het vliegtuig.

Zijn en nog meer mensen die hier last van hebben en of jullie tips voor me hebben?

Groetjes Sanne
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 12-06-13 16:06, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Spelfout uit titel gehaald

connie64

Re: Vliegen: ontzettend duizelig bij het opsteigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:50

opsteigen = opstijgen...

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 12:52

Maar kijk je dan ook echt bewust uit het raampje?
Anders ogen dicht, muziek op, en kauwgom kauwen?

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:45

Ik zou persoonlijk m'n ogen juist niet dicht doen. Dan raakt je evenwichtsorgaan helemaal in de war.

borrie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-13 13:46

Ik weet wat je bedoeld.
Sinds ik earplanes (die dopjes) gebruik heb ik er geen last meer van.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:04

Juist niet uit het raampje kijken, maar focussen op iets in het vliegtuig, bijv. de stoel voor je. Je kunt ook wagenziekpilletjes proberen, primatour werkt altijd goed voor mij.
Ik heb meestal vooral last bij het landen. Maar niet echt erge duizeligheid, meer dat ik over m'n nek ga.

Earplanes heb ik nog nooit geprobeerd, volgende keer maar eens testen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:05

Ik heb het geluk dat ik vaak al slaap voor het vliegtuig opstijgt :')
Kauwgom, muziek en aan andere dingen denken.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 16:28

xSlvna schreef:
Ik heb het geluk dat ik vaak al slaap voor het vliegtuig opstijgt :')
Kauwgom, muziek en aan andere dingen denken.

Hier nog iemand die in slaap valt tijden het opstijgen en wakker wordt als het vliegtuig al bijna weer geland is :')
(vluchten van 3 a 4 uur ongeveer)

je zou inderdaad primatour kunnen proberen! Maakt sowieso een beetje slaperig en daarnaast tegen reisziekte.
Muziek werkt bij mij ook altijd fijn :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 17:10

Knoffer schreef:
Juist niet uit het raampje kijken, maar focussen op iets in het vliegtuig, bijv. de stoel voor je. Je kunt ook wagenziekpilletjes proberen, primatour werkt altijd goed voor mij.
Ik heb meestal vooral last bij het landen. Maar niet echt erge duizeligheid, meer dat ik over m'n nek ga.

Bij reisziekte moet je toch altijd juist naar buiten kijken? Het probleem is dat je lijf wel beweegt maar dat je evenwichtsorgaan dat niet registreert. Daar wordt je misselijk van. Juist door naar buiten te kijken, zie je dan ook dat je beweegt. Zo heb ik 't altijd begrepen iig.

xSannee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:57

_Tara_ schreef:
Knoffer schreef:

Bij reisziekte moet je toch altijd juist naar buiten kijken? Het probleem is dat je lijf wel beweegt maar dat je evenwichtsorgaan dat niet registreert. Daar wordt je misselijk van. Juist door naar buiten te kijken, zie je dan ook dat je beweegt. Zo heb ik 't altijd begrepen iig.

Ik weet niet of dat bij iedereen zo is, maar ik moet inderdaad met vliegen & in de auto naar buiten kijken om niet misselijk oid te worden!

karuna
Drukke kabouter

Re: Vliegen: ontzettend duizelig bij het opstijgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 18:58

Een keer gevlogen en voor mij ook de laatste keer. Heel erg duizelig bij stijgen en dalen en oorpijn, niet grappig meer. Vooral de oorpijn was over de laatste dag van de vakantie en toen mocht ik weer terug.

Ik had al kauwgum, neusdruppels, iets in mijn oren maar hielp helemaal niets. Dus ik kan je niet helpen helaas.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:08

xSannee schreef:
_Tara_ schreef:

Ik weet niet of dat bij iedereen zo is, maar ik moet inderdaad met vliegen & in de auto naar buiten kijken om niet misselijk oid te worden!

Over 't algemeen is dat wel zo hoor. Als je naar buiten kijkt, klopt de beweging die je ziet met de beweging die je evenwichtsorgaan registreert. Daardoor word je niet misselijk. Of iig minder.

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 19:48

_Tara_ schreef:
Knoffer schreef:

Dat is zo in de auto idd, want dan registreer je het wegdek en het verkeer, waardoor je de beweging die het voertuig gaat maken beter kan inschatten. (Daarom word je meestal ook niet misselijk als je zelf rijdt.) Bij een boot kun je het beste naar het vaste land of een vast punt in de horizon kijken, idd om je evenwichtsorgaan te helpen dat je in ieder geval een oriëntatiepunt hebt van dat het voertuig beweegt ten opzichte van het vaste land. Maar bij echt goede zeeziekte hang je met je ogen dicht over de reling te hopen dat je zult sterven...ik althans :P

Bij een vliegtuig werkt bij mij uit het raam juist helemaal niet, omdat het moeilijk focussen is op een vast punt. De wolken bewegen en de grond beweegt zo snel van je af en als het vliegtuig wegdraait (en dat is altijd onverwacht), kun je de grond ook niet meer zien. Ik word daar altijd juist heel draaierig en misselijk van en kan dan beter een vast punt in het vliegtuig pakken om op te focussen. Misschien als je erg veel vliegt dat je een betere inschatting kan maken van de beweging van het vliegtuig als je naar buiten kijkt.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:02

In een vliegtuig is het inderdaad lastiger :j Ik probeer zelf altijd te kijken naar de vleugel, hoe de positie daarvan verandert ten opzichte van de grond/wolken. Maar ik ben niet reis ziek. Ik vind 't gewoon prettig om te zien hoe we bewegen zeg maar. Ook omdat ik toch altijd ergens wel bang ben ineens reis ziek te worden (angst voor overgeven). Maar goed.

Zo te horen heb jij 't wel heftig trouwens! Lijkt me heel naar :(

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:03

Cinnarizine innemen :)

Werkt namelijk ook tegen duizeligheid :)

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:30

Primatour bestaat ongeveer voor 1/3 uit Cinnarizine iig.

@Tara, ja, ben er helaas nooit echt overheen gegroeid. Maar Primatour werkt voor mij wel echt heel goed. Alleen bij erg bewegelijke boten en bergweggetjes met de auto/bus ga ik er dan doorheen, maar ik voorkom die situaties zoveel mogelijk en rij het liefste zelf. Nadeel is alleen dat je er moe van wordt, maar niet extreem en in het vliegtuig hoeft dat geen nadeel te zijn. De vleugel is dan idd het beste punt om te kijken, omdat je daar makkelijk op kan focussen.

Angst om over te geven, ik heb dat wel vaker gehoord. Dat lijkt me redelijk stressvol in zulke situaties. Ik háát overgeven wel, maar gelukkig geen angst.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:40

Wel fijn dat Primatour iig voor een groot deel werkt!

Die angst is inderdaad vervelend. Maar het is bij mij niet extreem. Er zijn genoeg mensen die helemaal gaan hyperventileren enzo.

Jolandaa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 20:44

Ik ga eens opzoeken wat ik heb gehad. ben op de heenweg naar ierland zo ziek geworden dat ik er de hele dag last van gehad heb (kon daarna nog in een busje naar de huur auto en dan nog met de huurauto naar 't hotel.. nog nooit zo erg ziek geweest. had gewoon angstzweet. heb niet overgegeven. maar een onwijs naar gevoel en kon niets..

Gezien wij de ring of kerry met de auto gingen rijden (5 uur op een hobbelweg) hebben we daar reispillen gehaald. wel wat dufjes ervan en ook met het vliegtuig gebruikt. was wel zenuwachtig en bang voor herhaling maar er was niets aan de hand.. volgende keer weer. no way zonder reispillen nog vliegen of lang in een bus :=

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:11

Voor vliegen gebruik ik, net als langere trein/bus/autoreizen, 'Primatour'. Da's reisziekte medicatie en werkt bij mij werkelijk perfect, terwijl ik zonder echt overal last van heb. Alle homeopathische middeltjes etc. werkten bij mij overigens niet :)

Stitatio

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-13 22:15

Primatour is echt ge-wel-dig! Voor al dit soort problemen als misselijkheid, duizeligheid. Je wordt er ook een beetje suf van dus ideaal voor het vliegen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:45

Ik word niet alleen misselijk/duizelig tijdens het opstijgen maar heb het gedurende de hele vlucht dus ik kan helaas met je meepraten.. Het misselijke gevoel blijft voor mij ook minstens zo lang als dat ik gevlogen heb, soms gaat het pas na een paar dagen over. Nou heb ik het geluk dat ik niet zo vaak vlieg maar ik ben erachter gekomen dat het bij mij toch wel een beetje door de zenuwen komt. Tegenwoordig als ik moet vliegen neem ik van die kalmeringsdruppels onder de tong die wij de paarden ook altijd gaven voordat we ze de trailer op moesten laden als ze moeilijk deden. Kan even niet op de naam komen maar ze verkopen het gewoon bij de Kruidvat. Vind het echt heerlijk, je word er zo slaperig van dat je helemaal niet meer bezig bent met het vliegen, wat in mijn geval genoeg helpt!

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:49

Om deze reden zit ik (als ik zelf mag kiezen dan) altijd net achter de vleugel. Als het me dan te gek is, concentreer ik me daarop. Dan kan ik tóch van me afkijken, zonder dat ik nog duizeliger wordt van een draaiende aarde onder mij. :+

Reistabletje kan wellicht nog helpen. Speciale oordoppen voor in het vliegtuig hebben bij mij nooit geholpen. Het wegkrijgen van de druk op mijn oren heb ik inmiddels voor elkaar, ik doe alsof ik moet gapen en dan blijft het een beetje open. 'Klaren' zoals je moet doen met duiken lukt mij niet, kauwgom helpt ook niet. Misschien heb je er wat aan. Succes!

Paola33

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-13 20:57

Ik lees ook even mee. Heb namelijk een extreme vorm van motion sickness. Primatour werkt niet, gebruik al cinnerazine voor allegrieen. Heb zelfs medicijnen uit amerika, die hier niet meer verkrijgbaar zijn. En de laatse keer heen vliegen, nu een maand geleden, verschrikkelijk ziek geweest. Hadden vanaf de start lichte turbulentie en dat geschommel gaat bij mij niet goed, zelf met duiken in deining wordt ik ziek. Ik heb daar toen drammine voor gekregen op curacao, wat redelijk werkt. Dit laat ik nu een keer in de zoveel tijd uit amerika overkomen. Maar als iemand nog wat anders weet wat makkelijker te verkrijgen is, graag.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 22:57

vuurneon schreef:
Cinnarizine innemen :)

Werkt namelijk ook tegen duizeligheid :)

Dat zou geweldig zijn. Ik heb deze vakantie wel afgezegt, omdat ik het mede door het vliegen niet zag zitten,
maar de volgende keer ga ik dit proberen en de dopjes ook denk ik!

Muziek en kauwgum helpt niet, ergens anders aan denken ook niet aangezien
het zo heftig is en ik er gewoon even helemaal door van de wereld ben.

Wel fijn om te weten dat ik niet de enigste ben die dit heeft, vond me al z'n aansteller als ik met mijn 18 jaar amper
durf te vliegen terwijl kinderen van nog geen 6 het geweldig vinden..

Mijn moeder heeft trouwens heel veel last van haar evenwichtorgaan, en ze zijn ook behoorlijk kapot bij haar maar zij heeft er geen last van, en dat vind ik zo apart.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 23:20

Ik vind het opstijgen heerlijk! Lekker chill achteroverleunen en knallen maar! Het dalen is vaak voor mij een hell om mee te maken :') maar dat is meer vanwege mijn oren die niet kunnen/willen poppen... Maarja, je moet er maar wat voor over hebben :') ik laat die marteling mij niet tegenhouden om naar mooie plekken te gaan :P