faalangst, wat kan ik er tegen doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Eileen_

faalangst, wat kan ik er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:11

En dan heb ik niet alleen cognitieve faalangst, maar ook nog sociale faalangst...
Ik kan me echt doodstressen voor een toets of presentatie. Ik laat het eigenlijk nooit merken, maar lig vaak de dag van te voren al te stressen over een leestoets (waar je niks aan kan doen) voor de volgende dag.
Wat ik nog erger vind is m'n sociale faalangst. Als ik in een groep ben klap ik helemaal dicht. Behalve als ik iedereen al goed ken dan natuurlijk (bijvoorbeeld vriendinnen).
Maar ook als ik een nieuw iemand leer kennen, ik weet gewoon echt niks te zeggen. Ik durf ook echt niet op iemand af te stappen, geen idee hoe ik dan moet beginnen en het gesprek laten lopen...
Ik wil er zo ontzettend graag wat tegen doen, want ik erger me er echt kapot aan. Ik wil gewoon naar mensen toe durven te stappen en niet iedere keer denken van 'hij vindt me toch lelijk' en geen idee hebben van wat ik moet zeggen...
Ook de vorige keer met een meeting van bokt, ik ken de hele groep al van het hk topic maar als ik daar dan ben klap ik helemaal dicht en weet ik niks meer te zeggen.

Alleen als iemand anders de leiding in het gesprek neemt wordt ik zekerder van mezelf en wordt ik spontaner naar diegene. Bij mensen die ik al ken heb ik er geen last van.

Ik baal er zo erg van, en wil het zo graag veranderen! Vroeger was ik bijna het tegenovergestelde...
Weet iemand wat ik er tegen kan doen? Of heeft hier ervaring mee?

Anoniem

Re: faalangst, wat kan ik er tegen doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:14

Ik heb faalangst, ga er vanuit dat iets niet lukt, ik was dan ook door het dolle dat ik in een keer mijn rijbewijs heb gehaald, dat kon mij toch niet overkomen??!?!
Blijkbaar heb je er best wel last van, ik zou dan zeggen, bespreek het eens met je huisarts en kijjk wat voor mogelijkheden in hulp er zijn. Faalangst is vaak een diepgewortelde angst die ergens vandaan komt en los je vaak niet zomaar op.
sterkte er mee :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:19

-> MW

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:32

Jaa, dat herken ik wel een beetje ja.
Dankje wel!
Ik heb wel een vermoeden waar het vandaan kan komen... Ik kan het namelijk helemaal niks goed doen bij m'n vader, wat me verschrikkelijk onzeker maakt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:40

Eileen_ schreef:
Jaa, dat herken ik wel een beetje ja.
Dankje wel!
Ik heb wel een vermoeden waar het vandaan kan komen... Ik kan het namelijk helemaal niks goed doen bij m'n vader, wat me verschrikkelijk onzeker maakt.

Heel herkenbaar. Dat heb ik ook. Daarbij kwam dat ik van mijn moeder altijd de verwachting kreeg dat ik het hoogst haalbare moest halen waardoor ik de lat veel te hoog legde. Dan faal je bij voorbaat al,qqq

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:44

Wat herkenbaar! Ik weet ook wel waar het vandaan komt, ik ben vroeger op de basisschool gepest.
Heb er nu alleen nog steeds last van. Zo zit ik nu al 3 maanden mijn examen voor trekkerrijbewijs uit te stellen. Niet omdat ik niet wil leren, maar omdat ik denk dat ik het niet kan.
Vreselijk frustrerend. Mij is ook aangeraden om naar de huisarts te gaan, maar dat wil ik liever niet.
Lees even met je mee :)

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 22:00

pff, dus jij had beide ouders?

Dat heb ik inderdaad ook ja, maar dan allemaal met m'n vader. Hij heeft het liefste dat ik alleen maar met school bezig ga en zo veel mogelijk werk. Hij vindt ook dat ik te veel naar de paarden ga (ong 2 keer per week), dat heb je toch helemaal niet nodig? opruimen is ook een goede ontspanning :j
Gelukkig ziet m'n moeder (als enige) wel dat ik me gewoon niet goed voel.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 22:13

Zit je nog op school? Ik gaf daar faalangstreductietrainingen en dat doen ze op meer scholen. Vraag dat maar eens, grote kans dat ze je op school graag helpen :)

Jij mag zijn zoals je bent
om te worden wie je bent,
maar nog niet kunt zijn;
en je mag het worden
op jouw manier
en in jouw tijd.

Anna Terruwe (1911-2004) 

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 22:23

Jaa, ik zt nog op de middelbare. Ik zal het eens vragen aan m'n mentor! Bedankt :)
Mooi 'gedichtje' :)

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:38

Helaas hier nog een lotgenootje. Ook zowel cognitief als sociaal wat voorkomt uit mijn perfectionisme.

Qua sociale faalangst ben ik er redelijk overheen gekomen. Dit doordat ik op mijn zestiende moest gaan werken. Toen ben ik bij de supermarkt achter de kassa uitgekomen. Nou, ik heb me toch zes kleuren gescheten in het begin daar! Maar door drie jaar achter de kassa te hebben gezeten, ben ik een stuk makkelijker geworden. Tuurlijk heb ik momenten dat ik denk: 'Waarom zei ik dat nou?! STOM!' Maar afgelopen vrijdag heb ik een top presentatie neergezet met enkel maar gezonde zenuwen! Er werd mij zelfs geadviseerd om het onderwijs in te gaan.
En zo had ik gisteren een optreden in het centrum van de stad voor honderden mensen. Inclusief een solo! Geen problemen meer! Mijn gedachten zijn gewoon veranderd van 'Wat zullen mensen van mij denken?' naar 'Schijt eraan!'

Maar helaas is mij het nog niet gelukt om over de cognitieve faalangst heen te komen. Aankomende woensdag heb ik een proeve van bekwaamheid en ik kan op dit moment werkelijk wel janken! Sinds vorige week maak ik mij er echt enorm druk om! Ik heb ook nog geen idee hoe ik daar doorheen ga komen. Uberhaupt de nacht ervoor al! Ik weet heus wel dat ik het kan, want ik kan zelfstandig werken (dat gaat getest worden). Maar doordat ik niet weet wat ik kan verwachten, ben ik zo bang! En dan krijg ik ook weer last van mijn chronische hyperventilatie (bij mijn vorige PvB heb ik een hele mooie hyperventilatie-aanval gehad... :+ ). Stress, stress, stress!

Wat ik ook nog geprobeerd heb, is faalangst training bij mij op de opleiding. Bij mij is dit geen succes geworden. Maarja, het enige wat ik moest doen, was mijn huiswerk plannen en een interessant stukje lezen over de verschillende vormen van faalangst. Maar hopelijk hebben ze bij jouw op school wel een betere training, dus ik zal dat zeker eens gaan proberen! :)

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:43

Ik heb ook erge faalangst. Met alles wat ik doe. Het vervelende is dat ik ook vreselijk impulsief ben en een flapuit en dan ook na gesprekken alles ga nalopen wat fout kan zijn gegaan en een verkeerde indruk kan hebben gegeven. Gek word ik er van :+ Ook bijvoorbeeld met rijexamen, ik ben nu al 2 x gezakt waarvan 1 x echt volledig terecht, verwijt dat niet eens aan faalangst, was er gewoon niet klaar voor, maar de 2e x was het ook echt de zenuwen en angst om al te falen en dan klap ik soort van dicht. Ook met fotoshoots ben ik heel bang dat de klant niet tevreden zal zijn. Heb ooit iemand gehad die het gewoonweg vertikte om te betalen omdat een vriend "professionele fotograaf" zei dat mijn foto's bagger waren en het niet waard waren. Ging om 20 freaking euro's... ja dat hakt er in hoor... Mensen zeggen wel dat je het moet los laten maar dat kán ik gewoon niet... -O-

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 08:45

lifaya schreef:
Ik heb ook erge faalangst. Met alles wat ik doe. Het vervelende is dat ik ook vreselijk impulsief ben en een flapuit en dan ook na gesprekken alles ga nalopen wat fout kan zijn gegaan en een verkeerde indruk kan hebben gegeven. Gek word ik er van :+ Ook bijvoorbeeld met rijexamen, ik ben nu al 2 x gezakt waarvan 1 x echt volledig terecht, verwijt dat niet eens aan faalangst, was er gewoon niet klaar voor, maar de 2e x was het ook echt de zenuwen en angst om al te falen en dan klap ik soort van dicht. Ook met fotoshoots ben ik heel bang dat de klant niet tevreden zal zijn. Heb ooit iemand gehad die het gewoonweg vertikte om te betalen omdat een vriend "professionele fotograaf" zei dat mijn foto's bagger waren en het niet waard waren. Ging om 20 freaking euro's... ja dat hakt er in hoor... Mensen zeggen wel dat je het moet los laten maar dat kán ik gewoon niet... -O-

Vooral van dat stukje word ik zo gek!
Mensen zeggen de hele tijd tegen me dat ik het echt wel kan en mij niet zo zorgen moet maken. En ik weet ook wel dat ik het kan, maar als ze zo doorhakken op dat ik mij eens moet ontspannen, word ik helemaal zo kriegelig! :')

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:42

Ashley5 schreef:
Wat ik ook nog geprobeerd heb, is faalangst training bij mij op de opleiding. Bij mij is dit geen succes geworden. Maarja, het enige wat ik moest doen, was mijn huiswerk plannen en een interessant stukje lezen over de verschillende vormen van faalangst. Maar hopelijk hebben ze bij jouw op school wel een betere training, dus ik zal dat zeker eens gaan proberen! :)

Waardeloos, de trainingen die ik gaf waren of in een groep of individueel, waarbij je meerdere oefeningen moest doen en er ook veel gesprekken waren over het hoe en waarom. Ik moest daar ook een pittige cursus voor volgen. Ik kan er zo van balen als er op scholen niet goed op gereageerd wordt, het kan namelijk echt veel doen in iemands leven. ( op twee manieren trouwens, je hebt de vluchters en de vechters... Op scholen herkennen de meeste docenten de vechters nog wel, het lastige is als je een vluchter ben omdat ze dan vaak op een school denken dat het je niet boeit: dat je dat ene werkstuk niet wil inleveren, wat niet iedereen ziet is dat het jouw manier is van met je faalangst omgaan: als ik het niet maak, kan ik niet falen ook :) )

Magiccc

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:46

lifaya schreef:
Heb ooit iemand gehad die het gewoonweg vertikte om te betalen omdat een vriend "professionele fotograaf" zei dat mijn foto's bagger waren en het niet waard waren. Ging om 20 freaking euro's... ja dat hakt er in hoor... Mensen zeggen wel dat je het moet los laten maar dat kán ik gewoon niet... -O-

:oo :oo

Jij maakt geweldig mooie foto's!! Laat je niet op je kop zitten hoor, die gek heeft er geen verstand van :(:)
Als ik weer een paard zou hebben en ik wil een fotoshoot, ben jij de eerste keuze! :D

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 10:50

ruitje schreef:
Waardeloos, de trainingen die ik gaf waren of in een groep of individueel, waarbij je meerdere oefeningen moest doen en er ook veel gesprekken waren over het hoe en waarom. Ik moest daar ook een pittige cursus voor volgen. Ik kan er zo van balen als er op scholen niet goed op gereageerd wordt, het kan namelijk echt veel doen in iemands leven. ( op twee manieren trouwens, je hebt de vluchters en de vechters... Op scholen herkennen de meeste docenten de vechters nog wel, het lastige is als je een vluchter ben omdat ze dan vaak op een school denken dat het je niet boeit: dat je dat ene werkstuk niet wil inleveren, wat niet iedereen ziet is dat het jouw manier is van met je faalangst omgaan: als ik het niet maak, kan ik niet falen ook )

Ik baalde er ook behoorlijk van, omdat het mij toch veel moeite kostte om mij tot die 'training' toe te zetten. Maar na drie keer langs te gaan, heb ik gelijk gezegd dat dit niet gaat werken. Want mijn probleem lag absoluut niet bij het huiswerk. Dus dan los ik het liever zelf wel op.
Helaas kom je met zelf oplossen niet zo ver. Dus dan kom ik met examens toch altijd weer uit op rustgevende pilletjes. Maar daar los je ook niks mee op. Het is zo lastig! Ik heb gelukkig hele fijne stagebegeleiders, maar toch... :o

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:43

Jeetje, nog best veel mensen. Fijn om te weten dat ik niet de enoge ben :D

Ben zonet langs mn mentor geweest om het te vragen. Ze geven hier op school van die trainingen. In de onderbouw vooral ij groepen, en bovenbouw vooral individueel, bij mij zou het individueel worden dus. Ze zou er naar informeren voor mij dus ben.benieuwd.

En dat van 'gewoon doen, jiet zo aanstellen. Er is niks aan de hand herken ik ook wel. Echt irritant, want ik wil het dan ook wel.heel graag, maar er is iets in me dat me tegen houdt.

Muppett

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:45

Als ik jou was, zou ik hulp gaan zoeken. Je moet even over een drempel maar je zult er (mits het klikt met je hulpverlener) geen spijt van krijgen!
Er zijn genoeg goede psychologenpraktijken waar ze hulp bieden die bij jou past.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 11:50

Ik ben ervoor bij een psycholoog en psychiater geweest en dat heeft me goed geholpen. Psychiater klinkt misschien eng, maar dat was omdat hij hypnotherapie mag toepassen en een psycholoog niet. Kan het je zeker aanraden, want met een simpele faalangsttraining had ik niet dit effect behaald.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 11:59

Ik heb al wel eerder gekeken op internet, ook al een keer gemaild, maar dat vond mn moeder te duur. :s Ze heeft liever iets wat gratis is dan wat geld kost (wat ik ook wel snap, maar wil wel iets hebben wat werkt. Niet dat ik er veel.tijd em energie in steek maar het niet werkt.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 12:10

Eileen_ schreef:
Ik heb al wel eerder gekeken op internet, ook al een keer gemaild, maar dat vond mn moeder te duur. :s Ze heeft liever iets wat gratis is dan wat geld kost (wat ik ook wel snap, maar wil wel iets hebben wat werkt. Niet dat ik er veel.tijd em energie in steek maar het niet werkt.)

Via de huisarts doorverwezen worden naar hulpverlening kost je niks hoor :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:14

Kan je niet via school zo'n cursus doen? Ik volg (via mbo opleiding) een faalangst/weerbaarheidcursus.
En er worden er nog meer op school gegeven. Een docent lichte mij daar over in en vond het toen wel wat voor mij. Je kan er nooit slechter uit komen...en dus had ze me opgegeven. Heb nu een paar lessen gehad en vind het best interessant :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:19

Ik heb er helaas ook last van.
Vooral gym op school vind ik vreselijk, als je dan in een team bent en dan iets moet doen dan schiet ik helemaal in de stress en kan ik alleen maar denken "help, ik kan het niet"
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-02-22 19:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 20:22

Joolien schreef:
Eileen_ schreef:

Via de huisarts doorverwezen worden naar hulpverlening kost je niks hoor :)

Oh echt :P Nouja, heb t nu al aan m'n mentor gevraagd dus eerst dat maar proberen. Als ik merk dat het niet werkt, ga ik naar de HA.

Eileen_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-13 20:26

xMarloes, ik heb het net vandaag aan m'n mentor gevraagd, ze zei dat onze school dat wel geeft. Dus ze zou informeren en dan kan ik er wsl volgend schooljaar aan beginnen (als dat kan) :)

Herken ik wel een beetje [***], maar heb dat gelukkig niet zo erg. Hopen dat je volgend jaar een leukere klas hebt dan :)

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-13 20:28

Oh dat zou mooi zijn :) Zou het dan echt doen hoor als het kan :D