blaar, openprikken of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

D__S

blaar, openprikken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:15

Titel lijk me duidelijk. Wat doet Bokt met een blaar? Openprikken of zo laten?
Ik heb sinds gisteren een blaar op 1 van mijn vingers van paard te rijden en nu zit ik in dubio of ik hem zal openprikken of niet. De vorige keer dat ik een blaar had heb ik hem opengeprikt en daarna deed het echt ontzettend zeer dus denk ik nu maar ik doe het niet. Maar aan de andere kant kan het vocht toch moeilijk weg als ik hem niet openprik...

Dus wat doen jullie met een blaar?

arizonagreen

Re: blaar, openprikken of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:17

laten zitten!!
Ik heb ook regelmatig blaren op mn handen als ik t paar van mn moeder heb gereden, eeerg zwaar/hard in de mond, terwijl eigen pony licht als een veertje is... Altijd dicht laten als t kan, droogt vanzelf uit, anders stel je juist de huid open aan bacterieën en gaat t inderdaad pijn doen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:19

Je lichaam voert dat vocht vanzelf af, net zoals dat e gekomen is. Openprikken verhoogt de kans op ontsteking, niet doen dus.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:19

Ik prik blaren eigenlijk alleen door als ze op een rotplek zitten. Onder je voet ofzo. Op je vingers zou ik niet open prikken eerlijk gezegd. Net als wat Arizonagreen zegt. Zo'n blaar droogt vanzelf op.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 11:20

Laten zitten is dus de boodschap. Bedankt!

Destination

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:20

Mooi dicht laten zitten, straks zit je met een ontsteking.

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:21

Dichtlaten, tenzij hij op een vervelende plek zit.

Vereentjex

laten zitten! ik doe er altijd een pleister op (met wat ruimte ertussen) meestal na het schaatsen, openprikken doet nog veel meer pijn!

troi

Ik knijp ze altijd direct stuk, niet super verstandig (ivm infectie risico) maar je bent wel direct van de pijn af! Ik heb er trouwens nooit een infectie door gekregen..

flare

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:23

Ik kneep ze ook altijd kapot, eentje op mijn voet is toen vreselijk gaan ontsteken (de hond liep ertegen) en toen weer opengeprikt zodat alle pus eruit kan. Prik ze nu alleen nog maar open als hij op vervelende plaats zit (en als hij ontstoken is maar dat is nog niet gebeurd gelukkig)

Szan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:23

Mijn blaren prik ik altijd open met een steriele naald, pleister eromheen, en als het een beetje dicht is pleister eraf om verder te laten genezen.
Heb al heel wat blaren gehad en dit is echt nog nooit ontstoken geweest. Je moet alleen heel goed oppassen met hygiene.

Blaren laten zitten doet (bij mij) altijd zoveel pijn... Of ik heb ze gewoon op rotplekken. .

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:25

Als ze op een hele vervelende plek zitten ( zijkant voet ofzo ) dan prik ik ze open met een steriele naald. Daarna een pleister erop.

Nog nooit ontstekingen gehad.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:38

Ik prik ze altijd open, maar als het bij jou al eens pijn heeft gedaan, zou ik zeggen mooi laten zitten.
Mocht je weten dat je bv volgende week weer datzelfde paard gaat rijden, doe dan van tevoren even blarenpleisters op je handen. Werken bij mij ontzettend goed! Kun je overigens ook op doen nadat je een blaar hebt gekregen. Pleister valt er vanzelf af!

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:41

Laten zitten of er sportbrantspiritus over heen gooien.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:48

Zo lang mogelijk laten dicht zitten (het liefst helemaal niet open maken).
De huid over een blaar is een soort van natuurlijke pleister.
Het geneest mooier en je hebt minder kans op infecties ed.

Helaas overleven ze het bij mij zelden, overleeft ie het niet dan is het gewoon simpel goed schoonhouden en afplakken als je naar de paarden gaat.

@ hannah41 daar bereik je helaas niet veel mee.
Het vocht word wel minder in de blaar maar de genezing gaat langer duren.
Niet slim om te doen dus.

Het zelfde geld voor compeed waar veel mensen ook helemaal lyrisch van zijn maar het is ramp zooi.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:50

Ik reed ze eigenlijk meestal gelijk open als ik dan toch een blaar had door het rijden. Nooit een ontsteking gehad gelukkig. Als ze nog dicht zijn, lekker dicht laten!
Op je voet werken compeed blarenpleisters erg goed, ook als het al een flinke blaar is :j

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:00

Er zit trouwens een flink verschil tussen een brandblaar en een gewone drukblaar. De eerste mag je nooit openmaken, want dat gaat idd flink zeer doen maar die tweede is anders, dan haal je de druk weg en zou het moeten opluchten. Ik vermoed dat die blaar die zeer deed een brandblaar was.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:04

Britt schreef:
Ik reed ze eigenlijk meestal gelijk open als ik dan toch een blaar had door het rijden. Nooit een ontsteking gehad gelukkig. Als ze nog dicht zijn, lekker dicht laten!
Op je voet werken compeed blarenpleisters erg goed, ook als het al een flinke blaar is :j

Nogmaals compeed is rommel.
Als je dat er af wil halen trek je de hele huid 9 van de 10 keer mee.
Heb met de 4 daagse meer drama van compeed gezien dan voordeel.
1 had compeed geplakt op een blaar waar de huid van af was, die hebben we helaas door moeten sturen naar het zh.
Wij halen die pleisters er niet meer vanaf dus mogen de mensen dat zelf doen met alle gevolgen van dien.

Als je er iets overheen wil plakken plak dan fixomul ofzo als je daarmee gaat douchen laat dat na de tijd gewoon los zonder je huid mee te nemen.

@ troi er zijn maar 2 verschillende blaren een bloed blaar en vocht blaar.
Geen van beide mag je open maken.
De blaren waar de ts het overheeft zijn ontstaan door wrijving, dus warmte.

De enige reden dat je een blaar wil prikken is omdat mensen het geen rust kunnen geven bv met een 4 daagse oid.
Maar ook dat is niet slim ondanks dat dat zo steriel mogelijk word gedaan met materialen die ervoor gemaakt zijn.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:11

rommulus schreef:
Britt schreef:

Nogmaals compeed is rommel.
Als je dat er af wil halen trek je de hele huid 9 van de 10 keer mee.
Heb met de 4 daagse meer drama van compeed gezien dan voordeel.
1 had compeed geplakt op een blaar waar de huid van af was, die hebben we helaas door moeten sturen naar het zh.
Wij halen die pleisters er niet meer vanaf dus mogen de mensen dat zelf doen met alle gevolgen van dien.

Als je er iets overheen wil plakken plak dan fixomul ofzo als je daarmee gaat douchen laat dat na de tijd gewoon los zonder je huid mee te nemen.

@ troi er zijn maar 2 verschillende blaren een bloed blaar en vocht blaar.
Geen van beide mag je open maken.
De blaren waar de ts het overheeft zijn ontstaan door wrijving, dus warmte.

De enige reden dat je een blaar wil prikken is omdat mensen het geen rust kunnen geven bv met een 4 daagse oid.
Maar ook dat is niet slim ondanks dat dat zo steriel mogelijk word gedaan met materialen die ervoor gemaakt zijn.

Er staat ook niet voor niets op de gebruiksaanwijzing dat je de pleisters moet laten zitten tot ze ar af vallen.
Alles is rommel als je niet weet hoe je het moet gebruiken.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:14

En wat ga je dan doen als het gaat bloedden er onder of dat de blaar blijft groeien ondanks de pleister ?
Dan moet ie er wel af.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:15

Oei := ik prik of pruts die altijd open :=
daarna ontsmetten en pleister erover voor een dag :) dan weer ontsmetten en bloot laten

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:20

Ik prik ze ook altijd open. Heb ze 1 keer laten zitten 'zoals het hoort' en dat duurde me way too long, dus opengeprikt die handel. De naald wel altijd ontsmetten uiteraard, en na het openprikken de 'wonde' weer ontsmetten. Daarna open laten, tenzij dat je je voet nodig hebt voor het 1 of het ander x) (Ik heb ze namelijk altijd op mijn voet van bepaalde schoenen, dus dan zitten ze op de zijkant van je voet of op je tenen..) Vaak gaan ze bij mij ook al vanzelf open tegen dat ik thuis ben en er wat aan kan doen, dus 'dicht laten' is dan helemaal niet meer aan de orde. Dan ontsmet ik alles gewoon en laat ik alles open. Dat geneest naar mijn ervaring het snelst.

Ik heb er overigens nog nooit ontstekingen door gehad, en ik heb toch al heel wat blaren gehad.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:26

Ik heb al regelmatig blarenpleisters gebruikt en nog nooit problemen gehad. Na een dag haal ik die er ook altijd weer af. Dat ga ik echt niet laten zitten tot 't er vanzelf afvalt, dan gaat 't helemaal zitten broeien daaronder, nee bedankt.

Al zijn dat wel van Kruidvat eigen merk blarenpleisters. Misschien hechten die minder goed dan die van Compeed? :P Ik zal 't iig wel in m'n achterhoofd houden wat je hier zegt Rommulus.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 12:29

Gewoon de blarenpleister laten zitten. Duurt max een week voor de blaar helemaal weg is.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 12:30

Bedankt iedereen voor het advies. De volgende keer dat ik ga paardrijden is pas binnen 3 weken (jammer genoeg) dus tegen die tijd zal hij wel 'op de natuurlijke wijze' verdwenen zijn hoop ik. Ik laat hem dus zitten.