Ervaring met EMDR

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

zonnebloem18

Ervaring met EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 21:58

Omdat ik al een hele lange tijd last heb van concentratieproblemen ben ik vorige maand door de huisarts doorverwezen naar een psycholoog.
Zelf had ik het vermoeden dat er een stoornis als ADD mee speelde maar de psycholoog denk dat mijn meer dan overvolle rugzak hier een grote rol in heeft.
Ik heb inderdaad wel veel meegemaakt maar eigenlijk wel het gevoel dat ik dit normaal heb kunnen verwerken.
Toch wil de psycholoog kijken of EMDR effect heeft op mij en daar sta ik wel voor open.
Het klinkt allemaal wel erg wazig en hoe meer ik lees hoe sceptischer ik wordt maar ik lees ook wel dat veel mensen er goede ervaringen mee hebben.

Zijn hier bokkers die ervaring hebben met EMDR en deze willen delen, zowel positief als negatief.
Ik heb in elk geval begrepen dat het erg heftig kan zijn, vooral de eerste keer dus ik heb het op een vrijdag gepland dan ben ik het weekend gewoon vrij.

Edit: Reactie per PB is uiteraard ook welkom.

Lies09

Re: Ervaring met EMDR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:04

Ik heb 2x EMDR gedaan vanwege verwerking van dingen. Ik had het gevoel dat ik in een soort trance mijn verhaal vertelde en vragen beantwoordde die er gesteld werden. Ik heb er alleen niks aan gehad, het enige was na de sessie de rest van de dag knallende koppijn.. voor mij dus geen EMDR meer.. wel zoals jij zegt ook positieve verhalen op internet gelezen. Misschien gewoon proberen, dan kan je het zelf ervaren of het iets voor je is ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 22:24

Ja ik wil het sowieso proberen, mijn klachten zitten me inmiddels zo hoog dat ik vind dat ik het verplicht ben aan mezelf en mijn omgeving.

Vervelend dat het voor jou niet heeft bereikt wat je gehoopt had, ik vind het op zich geen punt om erna iets van klachten te krijgen zolang het maar opweegt tegen het uiteindelijke resultaat.

Die trance klinkt wel heel fijn, via PB werd er ook gesproken over een droomgevoel, ik ben nogal een controlfreak dus ik ben benieuwd hoe dit voor mij gaat zijn/voelen.

NogSteedsGek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 22:31

Yep! Hele positieve ervaring hier. Ik heb meerdere sessies gehad, ene zwaarder dan de andere maar heb het gevoel dat er een hoop uit mijn rugzakje is. Heb geen eindeloze praatsessies gehad. Ontspannen d.m.v. ademhaling, gevoel van de situatie terughalen en vervolgens op het ritme van getik met ogen van links naar rechts. en vervolgens nogmaals om te checken of de emotionele lading van de gebeurtenis gescheiden is (sessie duurde max. een kwartier, soms was na 1 keer de lading en gebeurtenis gescheiden, andere dingen hadden meerdere sessies nodig.) Wel gehad dat ik stuiterend van de energie naar huis ging en de dag erna moe en niet te pruimen was. Na een paar dagen trok dit in balans en voel me momenteel een stuk vrolijker en gelukkiger!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 23:54

Mijn ervaringen zijn gelijk aan "Nogsteedsgek".
Het heeft behoorlijk impact maar is wel effectief in mijn beleving.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:07

Ik heb goede ervaringen met EMDR. Het heeft me heel erg geholpen. Wel waren de periodes dat ik EMDR had heel heftig, steeds een paar dagen toch een beetje van het padje geweest. En dan was ik net weer 'hersteld', en dan moest ik alweer. Als je meer wil weten mag dat via pb. Succes!

SuzanH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:11

Ik heb 3x EMDR gehad. Moet zeggen dat ik niet een trans heb ervaren en ik vond het vinger volgen heel vervelend... :=
Het heeft geen verbetering voor mij gehad, maar ik hoor ook vaak positieve verhalen..

LS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:18

Ik doe mijn thesis over behandelingen voor PTSS en maak een vergelijking onderling.
Ik ben nog niet helemaal klaar, maar heb toevallig wel al de resultaten van EMDR verwerkt. Er zijn inderdaad minder goede ervaringen, hoewel dit vaker ervaringen zijn waar er geen verschil merkbaar was voor de cliënt, dus in die zin eigenlijk niet negatief. Er zijn overwegend meer positieve uitkomsten.
Wel is het heel heftig omdat er van je gevraagd wordt om terug te gaan naar een bepaalde ervaring en deze als het ware opnieuw te doorlopen.
Naar mijn mening is dit heftig maar wel effectief, zolang je jezelf niet kan confronteren met het probleem denk ik dat er weinig vooruitgang geboekt zal worden.
Proberen kan alleszins geen kwaad, als het je stijl niet is kan je nog stoppen, probeer er vooral voor open te staan ;)
Veel succes alleszins moest je beslissen om het te proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 11:22

EMDR werkt simpelweg niet voor iedereen, dus proberen kun je altijd. Mag ik vragen wat voor gebeurtenissen je hebt meegemaakt? Zijn dat heftige op zichzelfstaande gebeurtenissen geweest of iets van langere tijd? Dat vraag ik nl omdat ik al bijna een jaar inn groepstherapie zit vanwege mijn volle rugzakje. Er is dus meer mogelijk dan EMDR. Denk ook aan creatieve therapie bijv.
Sterkte ermee iig en als je wat kwijt wilt ben je altijd welkom :)

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-13 21:18

Interessant, ik begin over een paar weken ook met EMDR en weet nog niet precies wat ik ervan moet verwachten. Ik lees veel dat EMDR bij traumatherapie gedaan wordt, maar echt een trauma heb ik niet. Eerder een 'gebrek' in de opvoeding(kunnen mijn ouders niet aan doen) waardoor ik nu meerdere soorten angsten ervaar. Mijn psycholoog zegt dat EMDR hier goed bij kan helpen, ik weet alleen nog niet zo goed hoe.

Ik ben benieuwd hoe je het ervaart Bianca!

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-13 21:41

Ik heb ook geen echt trauma meegemaakt, ik heb alleen vanaf een veel te jonge leeftijd te veel verantwoordelijkheid moeten hebben, toen zijn mijn ouders gescheiden, waardoor ik als meisje van 11 om het weekend 2 en half uur huilend in de trein zat van de ene ouder naar de ander.
Daarna ben ik 2 jaar heel erg gepest waardoor ik een erg vertekend zelfbeeld heb en last had van meerdere angsten.
Inmiddels is mijn sociale fobie wel verleden tijd maar ik heb nog wel veel last van faalangst.

In het dagelijks leven houdt het in dat ik erg verstrooid ben, mezelf nooit goed genoeg vind en het ook niet geloof als ik complimenten krijg over mijn werk.
Ik heb veel onrust zowel in mijn hoofd als in mijn lijf en slaap niet goed.
Volgens mijn psycholoog komt dat doordat de gebeurtenissen me op een onnatuurlijke manier hebben gevormd waardoor ik nu niet ben wie ik anders was geweest, ik heb een enorm vertekend zelfbeeld.

Op dit moment sta ik open voor alles, mijn vriend heeft bijvoorbeeld PMT en de keren dat ik mee mocht voelde dat ook erg fijn.
Ik wil nu eerst dit proberen en tegelijk gaan we ook testen op ADD, mocht dit niets worden kunnen we altijd nog iets anders proberen.
Officieel zit ik nu tweedelijns dus alle opties zijn open.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-13 12:35

Ik ben net terug van mijn eerste EMDR, ik vond het een hele rare gewaarwording.
Ik heb nu wel hoofdpijn en ben best moe dus ik duik zo mijn bed nog even in.
Heb wel heel sterk het idee dat het geholpen heeft, de gedachte waar ik standaard bij in janken uit kon barsten voel nu niet bijzonder, heel vreemd dat zoiets in een paar minuten al kan veranderen.
Had zelf ook het idee dat we nog maar 20 minuutjes bezig waren en toen bleek het al bijna een uur te zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:03

Hoi Zonnebloem,
als je dit leest ben je hopelijk weer wakker en heb je fijn geslapen! (Dat is geen luxe, na emdr!!)

Ja, zo'n sessie, dat kan heel zot zijn. Idd: de tijd vliegt, soms had ik het gevoel in een soort van hypnose terecht te zijn gekomen (ik was wakker, dat zeer zeker, en uiterst geoncentreerd en ik kon ook sturen) - en idd:
zonnebloem18 schreef:
de gedachte waar ik standaard bij in janken uit kon barsten voelt nu niet bijzonder

Dat is in zijn soort ook heel zot.

Maar wel krek, "waar je het allemaal voor doet".

En - hiephoi!! - met resultaat!!!
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 14-06-13 14:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:06

Hier ook positief resultaat.
Ik vond het best pittig en heb dan ook heel wat sessies achter de rug maar ik denk wel dat dit mij positief beïnvloed heeft.
Mijn pb box staat open voor als je wilt weten hoe en wat :)

Charmaiineee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-13 14:09

Ik heb EMDR twee keer gedaan, maar ik moest helaas steeds aan de krokodil van Peter Pan denken.
Daarbij was mijn concentratie ook ver te zoeken en voelde mij op een 1 of andere manier belachelijk.
Voor mij hielp het dus niet.

http://www.youtube.com/watch?v=F0IpqhtUwCM (Peter Pan's krokodil)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:18

Zo nou gisteren niet echt geslapen, maar wel lekker uitgerust.
Vannacht goed geslapen, wel bizar gedroomd maar ik wist dat dat kon gebeuren.
Vandaag heb ik wel weer een lichte hoofdpijn maar die is goed te handelen, zelfs nog even gaan winkelen in Groningen, maar eenmaal thuis was ik echt uitgeteld.
Mijn hoofd lijkt al een stuk rustiger als normaal, maar dat zou tijdelijk kunnen zijn
Het valt me in elk geval niet tegen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:21

Bij mij deed het niets. Volgens mij ben ik er gewoon veel te nuchter voor.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-13 22:26

Daar was ik eigenlijk ook wel bang, ik ben behoorlijk nuchter, maar heb wel echt het gevoel dat het iets gedaan heeft.

D_Desteny

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 22:40

Hallo

Ik heb afgelopen woensdag me eerste EMDR behandeling gehad en ben vandaag weer redelijk lekker wakker geworden.
Het was voor mij echt een rare ervaring, ik had hoofdpijn en was erg moe erna.
Toch leek het wel te helpen. Ik heb dat ik thuis kwam 2 uurtjes geslapen en ben daarna naar mijn paard geweest maar ik leek wel dronken, ik slingerde helemaal. Dat ik weer thuis kwam heb ik gegeten en moest wel 4 keer naar de WC(kan dit ook door de EMDR komen?) daarna ben ik naar me bed gegaan en heb 13 uur geslapen :oo helaas wel hoofdpijn de volgende dag. Gister had ik ook hoofdpijn en was erg emotioneel en erg geïrriteerd en heb ruzie gemaakt met mijn vriend. Gelukkig heeft mijn vriend heel veel begrip voor de situatie dus dat is weer helemaal goed.

Devitootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-13 23:53

Ong. twee jaar geleden heb ik ook EMDR gedaan (met afwisselend links/rechts piepjes in mijn oren, niet met het volgen van een vinger)
om een trauma te verwerken. Ook ik ben vrij nuchter en van nature nogal rationeel ingesteld.
Het heeft mij echter heel erg geholpen. Na een sessie voelde ik me wel een uitgewrongen vaatdoek en geestelijk erg moe.
Maar het had al wel heel snel resultaat. Ben blij dat ik na meer dan 10 jaar van mijn vage klachten, die er over de jaren heen echt ingeslopen waren (moe, veel slapen, concentratie- en geheugenproblemen en op het laatst ook veel hoofdpijn), af ben.
Ben ook blij dat de bedrijfsarts deze therapie voorstelde, want ik had nooit gedacht dat mijn vage klachten veroorzaakt werden door een gebeurtenis van zo lang geleden, die ik zelf verwerkt dacht te hebben. Niet dus. |o

De werking van het menselijk lichaam/brein is werkelijk heel bijzonder. :j

Veel succes Zonnebloem18!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:00

Mijn merrie heeft een week geleden geassisteerd bij een EMDR sessie. Was mooi, client was doodsbang voor paarden, maar stapte toch op mijn dame, die zeer braaf en meewerkend was.

_SantOs_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 00:26

Ik heb 3 jaar na een ongeluk een EMDR sessie gehad.
Ben samen met mijn moeder en nog 2 mensen met paard en wagen over de kop gevlogen. Paard was super braaf, vloog een konijn met hond erachter voor zijn hoeven langs en hij keek niet eens op. We moesten een smal bruggetje over met daarna een steile helling en een meer. Paard zag aan de rechterkant een kinderwagen, schrok hiervan dus sprong opzij. Hierdoor raakte de kar uit evenwicht. Paard werd uit evenwicht gehaald en op een of andere manier is het zo gelopen dat we over de kop zijn gevlogen. Ik ben er als eerst afgevallen (half in het water). De andere zijn in het water terecht gekomen. Mijn moeder lag onder de kar, in het water. Onder haar lag een van de andere personen die mee was. Godzijdank had dat paard zijn nek ofzo niet gebroken. Paard sprong op en met behulp van andere omstanders is het paard het droge opgehezen en zo ook mijn moeder en die vrouw uit het water gevist. Gelukkig kunnen we het allemaal na vertellen.
Ondanks meerdere kneuzingen leek er voor de rest weinig aan de hand. Niets bleek minder waar... Ik merkte na een tijdje dat ik doodsbang was als we over smalle wegen reden, zowel te paard, auto, fiets en motor. Ik durfde niet meer op een wagen te stappen, deed ik dat wel dan raakte ik volledig in paniek en kon alleen nog maar huilen.

Ik heb idd het hele verhaal tot in details moeten vertellen, heb geantwoord op alle vragen. Ik vond het heel erg heftig. Ik heb ook bijna 2 weken heel slecht geslapen en in mijn dromen steeds alles opnieuw beleefd. Na meer dan een maand begon ik me pas beter te voelen. Ik durf nu gewoon over smalle wegentjes. Moet zeggen dat als er een hele steile helling is, we dicht langs de kant rijden en dan een sloot of iets ik nog wel de kriebels krijg. Maar zeker veel minder dan eerst. Dan kroop ik ineen, begon te zweten en de hyperventileren.

Mocht je nog meer vragen hebben, stel ze gerust ;)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:38

Boras schreef:
Bij mij deed het niets. Volgens mij ben ik er gewoon veel te nuchter voor.

Hoi Boras,
vanuit mijn (positieve) ervaring zou ik zeggen: balen, dat het niet hielp!

Maar "er te uchter voor zijn" lijkt me niet de reden. (Je hoeft nergens in te geloven ofzo en een placebo is het ook niet. Je hoeft er zelfs niet met nadruk voor open te staan. Maar soms werkt het niet. Je kunt je er bewust of onbewust voor afsluiten, of het kan totaal de verkeerde aanpak van een probleem zijn.)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:43

_SantOs_ schreef:
Ik heb 3 jaar na een ongeluk een EMDR sessie gehad.
Ik heb idd het hele verhaal tot in details moeten vertellen, heb geantwoord op alle vragen. Ik vond het heel erg heftig. Ik heb ook bijna 2 weken heel slecht geslapen en in mijn dromen steeds alles opnieuw beleefd. Na meer dan een maand begon ik me pas beter te voelen.

Nou, dat is me ook een aparte therapeut...!
Uiteraard: emdr lijkt op REMslaap/ dromen, dus dat een en ander "'s nachts doorgaat" - dat kan.
Maar mijn mevrouw hamerde er altijd op: als dat heftig is: bel me, ik maak gewoon tijd vrij, ook emdr kan betekenen, dat je de zaken rustig "procest".
(Mijn eerste sessie deed ze op een maandag. Dat deed ze dus altijd, en dan boekte ze ook "uitlooptijd" in op woensdag en vrijdag - zodat ze zeker wist, dat ze me echt door alle 'golven' heen kon loodsen.)

En hopelijk verdwijnt het laatste restje stress ook nog!

loisbr96

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 13:56

Ik heb ook een positieve ervaring. Ik raakte niet in een trans, maar vond het vinger volgen erg lastig(werd er een beetje duizelig van). Voelde mij na de 1e sessie ook het meest moe, daarna ging het beter.
Ik moest een plaatje in mijn hoofd nemen van een gebeurtenis(die hadden we eerder samen uitgezocht) en daar telkens een gevoel aan geven, en daarna stelde ze meer vragen.
Nu ik terug kijk op het plaatje voel ik me helemaal niet meer naar, terwijl ik in het begin zelf een drukkend gevoel kreeg op m'n keel.
Ik ben nog niet helemaal klaar met de EMDR, maar ik heb wel al een deel afgesloten. Ik voelde met opeens zo blij, en was zo trots op mijzelf, terwijl dat juist mijn struikelblok was.
Zoals eerder werd gezegd werkt het niet bij iedereen, maar het is een bijzondere methode