Borstvoeding met het mes op de keel

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Rapperijder

Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:03

Normaal gezien probeer ik me hier niks van aan te trekken, maar nu wordt het toch even teveel. Het is schandalig hoeveel druk er op moeders gezet wordt om toch maar ten koste van alles borstvoeding te geven.

Het zit zo: nadat ik van mijn eerste beviel, heb ik een ontzettend slechte ervaring gehad met borstvoeden. Ik had vlakke tepels, mijn dochter kon niet aanhappen en er was dan ook nog eens te weining melk. Na een week knokken zonder slaap (niet overdreven!) was mijn dochter 300 gram afgevallen, zagen mijn tepels er uit als rauwe hamburger. Ik had na iedere kolfsessie 10 milliliter melk die eruit zag als fristi door het bloed uit mijn tepels dat er doorheen zat. Ik huilde de hele dag lang. De kraamhulp en de verloskundige bleven maar pushen dat ik toch vooral moest doorzetten want ik moest mijn kindje toch het beste geven! Aan mijn welzijn werd niet gedacht. Godzijdank heb ik een heel nuchtere vent die de borstvoedingsmaffia de deur gewezen heeft en een pak Nutrilon is gaan kopen. Hij heeft me gered van de postnatale depressie, zeker weten!

Nu zijn wij aan een tweede kind aan het denken. Ik dus naar mijn huisarts voor een uitstrijkje. Ik zit bij de verpleegkundige en het gesprek komt op borstvoeding. Ik vertel hoe slecht dat voor mij uitgpakte en dat ik er mijn volgende kraamweek niet meer mee wil verpesten. Het zal er ook niet eenvoudiger op worden met een peuter in huis. Ik wil gewoon de fles geven, punt.
En daar kreeg ik me toch een preek! Het kwam er zo ongeveer op neer dat mensen die niet bereid zijn om hun tepels tot filet americain te laten malen ontaarde moeders zijn die beter niet aan kinderen beginnen. Ik ben razend. Mag ik dat nog even zelf beslissen, ja?

Ik ga dus straks de hele zwangerschap en kraamtijd lang van iedere verloskundige en wijkverpleegster die preek moeten aanhoren en ik ben het nu al spuugzat. Wie o wie heeft goede raad?

Vjestagirl

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:05

Direct en duidelijk aangeven dat je het niet van plan bent en dat je geen preek wenst. Dat je je volledig op de hoogte bent van alle ins en outs, en dat het niet gaat gebeuren. Hebben ze daar geen vrede mee? Andere verloskundige zoeken.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:06

Ja, een goede lactatiekundige inschakelen.

Want je tepels tot bloedens toe laten bewerken doe je maar als je SM minded bent maar niet wanneer je net bevallen bent van je kindje. :D

Een lactatiekundige kan kijken wat er precies misgaat met het aanleggen want blijkbaar ging er gewoon iets niet goed, want je hoort echt geen rauwe hamburgers te krijgen.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:07

Als jij niet weer de zelfde drama's wil(wat ik heel erg goed begrijp) dan moet jij doen wat jij wil!!

Laat ze maar zeuren, je moet om jezelf denken.

De baby wordt ook echt wel groot met de fles (ik ben ook een flessenkind).
Laatst bijgewerkt door Kitty1985 op 08-06-13 15:10, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:08

Korte metten mee maken, en héél duidelijk afkappen. JOUW keuze. Met een fles worden ze net zo groot hoor.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:09

Kitty1985 schreef:
Als jij niet weer de zelfde drama's wil(wat ik heel erg goed begrijp) dan moet jij doen wat jij wil!!

Laat ze maar zeuren, je moet om jezelf denken.

De baby wordt ook echt wel groot met de fles (ik ben ook een flessenkind)

Exact!

horseyfries

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:11

Vjestagirl schreef:
Direct en duidelijk aangeven dat je het niet van plan bent en dat je geen preek wenst. Dat je je volledig op de hoogte bent van alle ins en outs, en dat het niet gaat gebeuren. Hebben ze daar geen vrede mee? Andere verloskundige zoeken.

Idd, ik zou gewoon gelijk aangeven dat jij dat niet meer wenst te bespreken, want dat je je beslissing daarover genomen hebt en dat je duidelijk vraagt om je niet proberen te overtuigen van iets anders, maar je beslissing te respecteren. PUNT.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:12

Ik zal wel op mn vingers gaan zitten om er geen borstvoedingsdiscussie topic van te maken, maar heb je enig idee wáárom ze daar zo op aandringen? Natuurlijk worden kindjes ook groot met flesvoeding! En als je er al zo in staat dan gaat het al helemaal niet werken nee. Want borstvoeding geven is de eerste weken echt zo onwijs investeren, als je dat er niet voor over hebt, dan gaat het ook niet lukken. Maar het heeft zo extreem veel voordelen voor het kindje en voor de moeder en hoe meer ze het onderzoeken, hoe meer ze er achterkomen hoe belangrijk het eigenlijk is. Dus ik kan me wel voorstellen dat ze echt enkel het beste met je kindje voor hebben en daarom toch proberen of ze je daarin kunnen pushen. Maar nogmaals: het is investeren, als je er nu al zo onwijs keihard nee tegen zegt, dan moet je het ook niet doen. Maar weet wel waarom ze het doen.

Afbeelding

janne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:13

je mag zelf toch beslissen of je bv of fv geeft lijkt mij.
ik zelf heb vroeger tot 13 maanden bv gehad van mijn moeder omdat het goed zou zijn voor allergieen enz ik ben voor heel veel dingen allergisch en heb hooikoort deze vlieger gaat dus echt niet op
ik weet wel dat als ik een kindje krijgt het gewoon flesvoeding krijgt.
gewoon je eigen gevoel volgen jij weet vast zelf wat goed is voor je kindje en voor je zelf!

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:14

Maak zelf je keuze! Ik heb drie kinderen (nu al groot) en geen borstvoeding was not done. Bloeden deed het nog net niet, maar pijn wel. Veel pijn en het ging heel moeizaam, vooral toen ze iets groter werden en meer nodig hadden. Ik heb telkens met drie maanden afgebouwd. Iedereen vond me een ontaarde moeder. De meeste moeders in mijn omgeving gaven tot anderhalf à twee jaar borstvoeding... pfff.

Heel vervelend dat iedereen altijd maar kritiek heeft op zulke beslissingen.

Sterkte!

@Janne: ik heb maar 6 weken bv gehad (mijn moeder had ook problemen) ben nergens allergisch voor en ook als kind al vrijwel nooit ziek geweest.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:16

janne schreef:
ik zelf heb vroeger tot 13 maanden bv gehad van mijn moeder omdat het goed zou zijn voor allergieen enz ik ben voor heel veel dingen allergisch en heb hooikoort deze vlieger gaat dus echt niet op

En mijn opa rookte en is 95 geworden. ;)
Dat jij toevallig wel allergisch bent geworden voor een aantal zaken, wil niet zeggen dat het niet bewezen is dat de kans kleiner is dat kinderen allergieën ontwikkelen door periode borstvoeding gekregen te hebben. Dus dat argument is echt bij deze van tafel.

horseyfries

Re: Borstvoeding met het mes op de keel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:17

Iris82, ook bij jou mis ik het respect voor TS, denk je nu echt dat zij niet weet dat er voordelen zijn? Ze vertelt toch hoe ze geprobeert heeft?

Ben ook met de fles groot geworden, geen enkel probleem hoor!

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:19

Ik heb het zelf 2 dagen geprobeerd huilend kind en dat push verhaal ken ik wel
Ik was het na 2 dagen spuugzat en de kraamhulp bijna met de dood bedreigt toen ze met die kolf aan kwam en der gezegt dat ze gewoon een fles moest gaan halen.

Het is jouw kindje jouw lichaam en als jij het NIET wil gebeurd het niet zo simpel is dat
Ik zou zeggen haal alvast voeding in huis en zodra je kindje er is gewoon die fles er in
Je bent helemaal niets verplicht :)

En voor ik het vergeet en ook gelijk even wil reageren op de borstvoedings goeroe's
Wat een onzin dat bv zo veel beter zou zijn dan fv
Je weet aan een borst nooit zeker hoeveel er binnen is gekomen en hoe voedzaam je melk is
Dat is bij een fles wel even anders
Laatst bijgewerkt door RandyOrton25 op 08-06-13 15:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-13 15:19

Iris82: dit is dus precies wat ik bedoel. Ik open een topic om te vragen hoe ik van dat gepreek af kom, en ik krijg... een preek! In tabelvorm dan nog.
Ik vind echt dat het veels te ver gaat met dat pushen. En dan de manier waarop jij (en al die borstverkoopsters) het zo mooi verbloemt: "even investeren". Alsof je maar even een staatsbon hoeft te gaan kopen. De ondertoon dat ik het `er niet voor over heb` vind ik heel kleinerend. Je kent mij en mijn gezin niet, en je was er ook niet bij toen ik in mijn kraamweek door die hel gegaan ben.

Kitty1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:21

horseyfries schreef:
Iris82, ook bij jou mis ik het respect voor TS, denk je nu echt dat zij niet weet dat er voordelen zijn? Ze vertelt toch hoe ze geprobeert heeft?

Ben ook met de fles groot geworden, geen enkel probleem hoor!

+1

Wist even niet zo goed om te verwoorden, maar jij zegt het zoals ik denk.

TS doet het echt niet met opzet.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:21

Pfft nee daar word je niet gelukkig van nee..
Mijn moeder is het destijds afgeraden, om haar welzijn (zou veel pijn gaan doen, medisch verhaal) en ik ben ook groot geworden van de fles hoor. Al ben ik misschien niet het beste voorbeeld, ben zo krakkemikkig als de pest :')
Edit; overigens heb ik geen allergieën, dat dan weer niet :+

Je moet doen wat voor jou goed voelt :) en anderen mogen best informeren, maar pushen is nog done nee :n
Laatst bijgewerkt door amyz op 08-06-13 15:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:22

Ow luister, ik zeg niet dat het 'even' investeren is. Juist niet. Het KAN de meest waardeloze verschrikkelijke inspanning zijn die je er echt niet bij kan hebben in een kraamweek. En als je al bij voorbaat weet dat t m dat niet gaat worden dan moet je dat ook niet doen.

Maar ik vind wel voor de rest van de mensen die meelezen die er misschien minder vanaf weten dat er neit te licht over gedacht moet worden.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:26

Wat jammer dat je je zo gepushed voelt, nu al!

Persoonlijk heb ik een heel andere ervaring. Ik wilde bv geven maar stuitte vooral op mensen die zeiden dat kv ook echt prima was en dat het allemaal wel "leuk" moest blijven? Heb ook veel slechte adviezen gehad, het is dat ik zelf zo graag wilde dat het na maanden ploeteren toch vlotte.

Als je zeker weet dat je bv niet opnieuw wilt proberen, dan zou ik zulke discussies direct afkappen en zeggen dat je geen interesse hebt in andermans opinie erover. Dat ze hun ongetwijfeld goedbedoelde adviezen en energie beter in iemand anders kunnen stoppen. Je bent aan niemand iets verplicht.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:28

Tja, heb mijn eerste zo'n 4 maanden BV gegeven, toen was ik het zat. Het liep (zeg gerust spoot) er om de haverklap uit. Kon me wel 3 a 4 daags verschonen. 's Nachts het hele bed vol, yek. Baby ontzettend onregelmatig, dan na 1 uur al weer honger, dan weer niet wakker te krijgen. De 3 kids erna meteen aan de fles. En wat denk je? De eerste (op BV dus) had dauwworm, continu keel- en ooronsteking, 2x longontsteking. Nadat de amandelen waren verwijderd en buisjes in de oren waren geplaatst, ging het eindelijk beter. Maar die eerste 6 jaar, wat een drama bij tijden. De andere 3 helemaal niets, noppie. Hebben de eerste 6 jaar geen HA gezien. Lekker doen wat je zelf wilt en niks op laten dringen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:33

De cijfers zijn niet verzonnen, die zijn gebaseerd op groter onderzoek en mag je voor waar aannemen. Denk niet dat we daar nog discussie over hoeven voeren, individuele gevallen zeggen weinig over het algemeen. De gezondheidsvoordelen zijn er, naast vele andere voordelen en nadelen.

Het gaat om het respect hebben voor de keuze die elke ouder zelf maakt op basis van eigen goeddunken, ervaringen en wensen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:35

Chubby schreef:
De cijfers zijn niet verzonnen, die zijn gebaseerd op groter onderzoek en mag je voor waar aannemen. Denk niet dat we daar nog discussie over hoeven voeren, individuele gevallen zeggen weinig over het algemeen. De gezondheidsvoordelen zijn er, naast vele andere voordelen en nadelen.

Het gaat om het respect hebben voor de keuze die elke ouder zelf maakt op basis van eigen goeddunken, ervaringen en wensen.

Helemaal mee eens.

Ongeacht wat een onderzoek er ook over zegt, dat BV beter zou zijn voor het kind, maakt het in dit geval zeker niet beter voor de moeder. Als zij absoluut geen behoefte heeft om bv te geven om wat voor reden dan ook, dan mag dat.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:40

Als iemand aan mij zou vragen "wat doe ik het beste? borstvoeding of fles?", dan zou ik antwoorden doe toch maar die borst, denk dat dat nog net ietsje beter is.

Mààrrr..wat niet gaat dat gaat niet. TS je zegt zelf dat niet alleen dat het hele aanslag is op je tepel, maar ook nog eens dat je kind te weinig melk krijgt. Want doen ze in de dierenwereld als het moederdier veel te weinig melk blijkt te produceren? Dan gaan het jong simpelweg aan de fles. En gaan ze de moeder niet pushen of stimuleren om te zien of er na x aantal tijd toch opeens voldoende is. En ondanks iedereen het er wel over eens zou zijn dat het beter is als het dier gewoon bij de eigen moeder kon drinken, is er niemand die daar over begint te rellen. Waarom? Omdat het moederdier het nu eenmaal niet kan.
Maar als mensmoederdier moet je je wel nog liever je kind te weinig bieden dan van de borst weghouden? Om nog maar van te zwijgen dat ik me ook goed kan voorstellen dat het niet bevorderlijk is voor de band die je met je baby moet opbouwen als je hem gaat bezien als een wezentje dat je zoveel stress en pijn doet. En het is vooral dat waar ik mij dan zorgen om maak.
Je kan hooguit bij je volgende kind eerst proberen of het nu misschien toch wel zou lukken (misschien produceer je nu wel voldoende melk en gaat daardoor de rest ook veel vlotter?), maar als ook hier dezelfde problemen voorkomen dan houdt het op. En als je al in de stress en depressieve gedachten schiet bij het idee dat je het nog maar eens zou moeten proberen dan is zelfs dat geen optie meer.

Kortom als het jou gewoon niet lukt laat ze maar kletsen, het is jouw lichaam en jouw kind. Ik ben om medische redenen ook groot geworden met de fles en ik ben er echt niet slechter van geworden. Ja, ik heb we last van allergiën. Maar zelfs al zouden ze zwart op wit kunnen bewijzen dat dit een gebrek was aan moedermelk, ik had het mijn moeder absoluut niet kwalijk genomen.

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:45

Vjestagirl schreef:
Chubby schreef:

Helemaal mee eens.

Ongeacht wat een onderzoek er ook over zegt, dat BV beter zou zijn voor het kind, maakt het in dit geval zeker niet beter voor de moeder. Als zij absoluut geen behoefte heeft om bv te geven om wat voor reden dan ook, dan mag dat.

Mee eens.
Ik ga voor de 2de ook gelijk voor flesvoeding :j

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:49

Ben het overigens wel met Iris eens dat wat TS gebeurd is in die kraamweek echt niet perse aan tepels of melkgift ligt, maar aan verkeerde begeleiding van hulpverleners! Cijfers (wereldwijd) geven aan dat bij juiste begeleiding slechts zo'n 2% van de moeders niet in staat is fijn bv te geven en dat zijn dan mede moeders die bijv borstvergrotingen, -verkleiningen en amputaties hebben gehad. Het is zo jammer dat in ons land zoveel onkunde en onwetendheid is, zeker omdat dat best grote gevolgen heeft voor de moeders die heel graag willen en ploeteren en afzien om het bijna tegen beter weten in te laten slagen.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-13 15:52

ik zie een reltopic aankomen (sorrie dat ik het zeg)

Ik heb borstvoeding geprobeerd, incl lactatiedeskundige.
Ik wilde heel graag maar het kwam niet op gang.
Ben na 3dgn pas over gestapt op de fles. Voelde me door de preken ook totaal waardeloos en werd nog onzekerder. na 4dgn heb ik de kraamhulp erzelf uitgeschopt. Niet alleen door de preken hoor.....

Ben lekker mijn eigen gevoel gaan volgen en wat denk je ze is nu 1,5jr en eet als een grote, is 1x verkouden geweest en heeft alleen allergie voor aardbei....(ik ook)

Lekker laten preken en direkt afkappen is het enigste advies wat ik je kan geven!