Gescheurde enkelband(en)

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

marissa161

Gescheurde enkelband(en)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 20:08

Hoi,
Gisteren ben ik met gym door mijn enkel gegaan en het deed enorm veel pijn. Naar huis gefietst en daar gekoeld en toen werd mijn enkel toch dik!! Direct naar de dokter en bleken mijn enkelbanden gescheurd. Anders was ik vandaag op Ardennentocht gegaan dus baalde als een stekker!

Meer mensen die ooit een gescheurde enkelband hebben gehad? Hoelang bleef de pijn? Hoe heb je het ervaren?
Ik hoor namelijk verschillende verhalen en de meeste zeggen dat je er heel lang last van kunt blijven hebben :(

Iemand ervaring?

Animal

Re: Gescheurde enkelband(en)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:11

Hier iemand met gescheurde enkelbanden!
Op 23 februari ben ik ook flink door mijn enkel gegaan. Mijn enkel was onwijs dik en pas na een week kon de
diagnose gesteld worden.

Ik heb tot begin mei met een ingetapede enkel en op krukken gelopen, vervolgens hebben ze mij geopereerd om de bandjes vast te zetten.

De fysiotherapeute vertelde mij dat het normaalgesproken een week of 6 tot 8 zou duren. Helaas was het bij mij zeer ver doorgescheurd. Sterkte! Ik weet hoe je je voelt!

Davinia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 20:11

Auw, pijnlijk!

Ik heb zelf geen ervaring, maar mijn vriend heeft in februari zijn enkelbanden gescheurd. Hij heeft zeker 6 weken op krukken rond gelopen en er nog lang last van gehad. Eigenlijk gaat het nu sinds 2 weken pas weer goed. Zijn enkel is nog steeds dik en volgens de huisarts blijft deze ook gewoon dik.
Schoonzusje heeft op dit moment haar enkelbanden gescheurd en loopt ook alweer 4 weken op krukken met een pijnlijke enkel. Je blijft er nog een flinke tijd last van houden dus.

Succes en beterschap ermee! :)

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 21:14

Ahh nee wat een horror |( . De dokter zag mijn enkel en zei direct:ja je enkelband (of banden) zijn gescheurd. Hij heeft er snel verband om gedaan (veel te strak :( ). Ik moet maandag terugkomen en gaat hij het tapen. Ik mag vanaf dan ook weer paardrijden...maar ik begin een beetje te twijfelen zo :(:)

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:19

Als je er nog op kon lopen en fietsen en dan alweer mag paardrijden lijkt het me niet dat ze zijn afgescheurd. Mijne zijn vorigg jaar juli afgescheurd en ik loop nog mank. Ik kan nog steeds niet paardrijden en nog steeds niet op dat been goed steunen of belasten. 1/2 jaar fysio gehad en pas op de MRI scan zagen ze dat de banden waren afgescheurd. Ik kon er ook direct niet meer op staan. Als jij nog heb gefiets zullen ze wel gekneusd of beetje verrekt zijn. Ik heb 8 weken op krukken in gips gezten en daarna met behulp van Fysio moeten leren lopen weer. Dus ik denk dat het gelukkig voor je meevalt.
Ik moet misschien nog geopereerd worden.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-13 21:23

Wat raar zeg... Kon er niet op lopen. Maar mijn moeder vroeg nog of het niet gewoon gekneusd was maar de dokter zei dat dat niet het geval was want dit was wel erger... Maar we zullen aanzien. Ik loop op krukken en dan voel ik geen pijn. Heb ook al een dag niet meer op mijn voet gestaan.

Crazy_boon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:23

Heb ik ook al eens gehad, op het moment zelf niet zoveel gevoeld, deed wel pijn mja. 11uur die avond, mijn enkel even dik als mijn bovenbeen :+ . Toch maar naar spoed gereden. hebben ze echo genomen en een MRI. helaas niet zoveel aan kunnen doen. Steunverband erond, pijn stillers gekregen, moet 2,5 maand rustig aan doen met krukjes, nadien mocht ik (rustig) alles hervatten, wel steunverband blijven dragen. Dit is ondertussen een jaar geleden, en ik heb er soms nog steeds zeer aan, meestal als ik paardrij.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-13 21:30

Auw!

Geen ervaring met afgescheurd wel met ingescheurd, heb je dat niet? Heeft mijn vriend ook gehad, liep een poosje slecht en pijnlijk. Daar is toen ook tape omheen gezet en mocht al snel weer dingen doen. Als je ze wel ingescheurd hebt zal ik je wel aanraden geen plotse gekke dingen te doen. Het blijft altijd een mindere plek, mijn vriend heeft ze na de eerste keer ook nog een keer ingescheurd gehad omdat die wat te fanatiek ging voetballen..

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 06:51

Ze zijn inderdaad niet volledig afgescheurd. En zit waarschijnlijk in 1 of 2 enkelbanden een scheur :/

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 06:55

Yep. Ik zit sinds 2 weken in het gips , geen pretje.

Beau_Myrthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 08:59

marissa161 schreef:
Ze zijn inderdaad niet volledig afgescheurd. En zit waarschijnlijk in 1 of 2 enkelbanden een scheur :/

Dan kan ik je vertellen dat het wel een 'gevoelige' plek blijft. Mijn vriend heeft er niet veel last meer van maar als hij spontaan gaat voetballen op verkeerde schoenen ofzo dan is het mis! Het is gewoon iets waar je rekening mee moet houden en zou dan ook zeker rustig aan doen. Gewoon lekker opbouwen met paardrijden etc! Je kan beter langer opbouwen dan binnen 3 week hem weer inscheuren!

xEliesx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 09:17

Veel verschillende ervaringen en ook veel verschillende behandelmethodes lees ik :D

Zelf heb ik er geen ervaring met gescheurde enkelbanden, maar mijn broertje (onhandige voetballer) wel..

Vorig jaar had hij z'n enkelbanden gescheurd en is dit opgelost met eerst drukverband en daarna tape. Hij heeft dit nog wel een halfjaar gevoeld.. maar kon er na een aantal weken wel weer goed mee lopen.

2 maanden geleden weer enkelbanden gescheurd (nu andere voet) Hij heeft nu eerst een week drukverband gehad en daarna heeft hij een brace gedragen. Sinds een week heeft hij nu alleen nog een soort steunkous om.. Het is nog steeds dik, maar dit is volgens mij vrij normaal..

Sterkte ermee..

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-13 09:28

Ik heb nu inderdaad ook drukverband en maandag tape... Maar hoop toch met heel mijn hart dat het niet zolang pijn blijft doen :(

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:08

Ik ben ervaringsdeskundige. Al zeker 5 keer mijn enkelbanden gescheurd :\ heb ook van alles gehad; verband, tape, brace, krukken, rolstoel :')

Iedereen ervaart pijn anders dus daar kan ik geen antwoord op geven. Mijn gouden tip (en ik hoop dat de arts je dat ook zal vertellen) is wel dat je er, zodra je straks ingetapet bent, gewoon op moet gaan lopen, fietsen, traplopen enz.! Zo hou je de spieren rondom sterk en zal je er sneller weer alles mee kunnen doen én is de kans kleiner dat je er weer doorheen gaat. En het voordeel van tape is dat je er niet doorheen kúnt gaan, dus je hoeft daar ook niet bang voor te zijn.
's Avonds en 's nachts voor de zwelling even een kussentje onder je enkel leggen/

Het is inderdaad wel zo dat het een zwakkere plek zal blijven dan voorheen, maar wat ik al zei, als je de spieren rondom sterk houdt (heb je ook bepaalde fysiotherapie-oefeningen voor) zal de kans kleiner zijn.

Sterkte! :(:)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-13 17:13

Ik heb mijn enkelbanden ook een keer gescheurd. Aantal weken in het gips gezeten en op krukken gelopen. Bij mij is deze enkel nog altijd een zwakke plek en dat zal ook zo blijven..

Patricia_86

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:35

hoe gaat het nu met je?

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:37

Pfff...beterschap!

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-13 21:43

Targaryen schreef:
Ik ben ervaringsdeskundige. Al zeker 5 keer mijn enkelbanden gescheurd :\ heb ook van alles gehad; verband, tape, brace, krukken, rolstoel :')

Iedereen ervaart pijn anders dus daar kan ik geen antwoord op geven. Mijn gouden tip (en ik hoop dat de arts je dat ook zal vertellen) is wel dat je er, zodra je straks ingetapet bent, gewoon op moet gaan lopen, fietsen, traplopen enz.! Zo hou je de spieren rondom sterk en zal je er sneller weer alles mee kunnen doen én is de kans kleiner dat je er weer doorheen gaat. En het voordeel van tape is dat je er niet doorheen kúnt gaan, dus je hoeft daar ook niet bang voor te zijn.
's Avonds en 's nachts voor de zwelling even een kussentje onder je enkel leggen/

Het is inderdaad wel zo dat het een zwakkere plek zal blijven dan voorheen, maar wat ik al zei, als je de spieren rondom sterk houdt (heb je ook bepaalde fysiotherapie-oefeningen voor) zal de kans kleiner zijn.

Sterkte! :(:)

Dan ben ik een expert :+, 25 keer en ja aan 1 kant
2 keer operatief ingekort, laatste keer enkelband (was meer litteken weefsel) vervangen door een pees uit m'n kuit.

Je kunt er vrij lang last van hebben, ik heb ook vrijwel alle behandel methoden doorlopen. 'Fijnste' vond ik toch het rustig aan blijven bewegen dat het niet verstijfd want dan worden de klachten meestal erger. Wel goed hoog leggen voor het vocht tussendoor

love_Soraya

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-13 07:20

Ik heb ze ruim een jaar geleden gescheurt ,ik gleed uit en kwam ontzettend raar ten val man wat had ik een pijn .. naar de eerste hulp gegaan en ze waren gescheurt ,eerst tape eromheen naar 5 dagen terug komen en heb toen loopgips gehad eigenlijk vanaf toen heb ik er niet echt meer pijn aan gehad :)

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-13 15:41

Patricia_86 schreef:
hoe gaat het nu met je?

Het gaat super! Vorige week maandag tape gekregen en kan weer lopen, paardrijden, fietsen, traplopen etc. Rennen gaat nog niet maar ben blij dat het zo snel geneest :D

Sababber

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-13 21:53

Ik heb het gehad toen ik 10 was. In combinatie met een gebroken middenvoetbeentje. Ik kon 7 weken in het gips en moest opnieuw leren lopen.. maar nu nergens meer last van! We zijn ook 9 jaar verder.. ik weet niet eens meer welk been het was..

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-13 14:01

En al helemaal hersteld? Ik ben 15 juni door mijn enkel gegaan kon er gelijk niet meer op lopen zijn foto's gemaakt, maar gelukkig niet gebroken. Ik heb 1 week een drukverband gekregen daarna zou ik tape krijgen maar mijn voet was nog te dik en pijnlijk dus kreeg ik 2 weken loopgips. Nu heb ik gisteren tape gekregen en dat bevalt eerlijk gezegd niet zo. Ik kan maar moeilijk lopen ( met krukken gaat het redelijk) en weet nu ff niet hoe ik dat snel kan veranderen wordt gewoon soort van geblokkeerd.

Nu moet ik 23 juli weer terug komen en moet dan de 19e zelf het tape verwijderen. Heb mij wel flink verkeken op herstel. Ik dacht nou binnen een weekje lopen we wel weer.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:39

Ik ben 1e pinksterdsg gevallen en ik ben nog steeds zoet er mee. 3 weken loopgips, toen tape en nu een brace.

Chimene15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 08:44

Ik heb ze vorig jaar gescheurd in mijn rechterenkel.
ik kreeg gen krukken dat was niet goed dus heb 8 weken met pijn rondgelopen en toen ging ik weer wat vooruit. ben een tijdje niet naar school geweest omdat ik toen echt niet kon lopen.

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-13 21:51

Ik moet dus mijn krukken ook weg zetten. Dat doe ik nu in huis, maar ik loop heel raar. Mijn knie buigt zeg maar te ver door waardoor ik weer last krijg van mijn knie. Probeer de oefeningen die ik heb meegekregen zo goed mogelijk te doen maar dat gaat nog op een aangepaste manier.

@eydis merk je dat je nu wel vooruit gaat? Je bent er in ieder geval al een tijdje zoet mee. Sterkte er nog mee.