doorkomende verstandkies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Memere

doorkomende verstandkies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:20

Mijn beide wijsheidstanden zijn al een tijdje aan het doorkomen ,
maar dit gaat met veel moeite.
Langs mijn rechterkant voel ik helemaal niks van pijn terwijl ik met de linkerkant al veel pijn geleden heb !
Vorige maand kon ik niet meer eten door de pijn en barstende hoofdpijn. Sinds 3 dagen heb ik weer enorm veel pijn en kan ik mijn mond amper open doen , niet goed praten en weer niet kunnen eten , barstende hoofdpijn , opgezwollen kaak die volledig tintelt en bloed dat vanuit mijn mondhoek komt waar de tand zich bevind.
Woensdag heb ik een afspraak bij de tandarts :)

Hebben jullie ook zoveel pijn en gehad en wat deden jullie eraan ?
Heb ondertussen al 5 pijnstillers van 750 mg genomen maar die werken niet , omdat ik op pijnstillers leef voor uit mijn bed te kunnen geraken :)
Laatst bijgewerkt door Memere op 03-06-13 21:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Sarah_Elise

Re: doorkomende wijsheidstand

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:22

Voor de Nederlanders: het gaat hier om een verstandskies ;)

Sterkte ts! Hopelijk kan de tandarts de pijn wegnemen.

Memere

Re: doorkomende wijsheidstand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:23

ik dacht dat wijsheidstanden ook zo genoemd werden in NL ? :+

Dankjewel , ik hoop het ook want ik word er gek van -O-

Sarah_Elise

Re: doorkomende verstandkies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:28

Oh haha nou ik schrijf met een belgisch meisje en zij had het over wijsheidstanden. Ik dacht dat we die in Nederland verstandskiezen noemen ;)

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:30

Een ellende met die dingen..... :(:)
Ik ben blij dat ik ze alle 4 kwijt ben.
Sterkte.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 21:34

zijn het er 4 ? :(
Had jij er ook zo'n last van , net zoals ik heb ?

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:42

Ja, 2 boven, 2 onder.
Bij mij kwamen ze steeds iets door, en dan stopten ze weer of zakten terug voor mijn gevoel.
Heel vervelend.
De laatste keer kreeg ik er een ontsteking bij, en heeft mn tandarts m met spoed kunnen verwijderen.
Dan voel je je een dag vervelend maar ben je er vanaf.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 21:58

Sarah_Elise schreef:
Voor de Nederlanders: het gaat hier om een verstandskies ;)

Sterkte ts! Hopelijk kan de tandarts de pijn wegnemen.

Joh. Ik denk dat de meeste Nederlanders dat zelf nog wel hadden kunnen vertalen :+

Even uitzingen tot woensdag vrees ik... Sterkte!

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:12

Ik dacht toen de mijne door kwamen dat ik een gaatje had := Zo voelde het echt.. Bleek dat mn verstandskies mn andere kies eruit drukte...

Heb wel gehoord dat mensen van die druppels voor kinderen gebruiken voor als tandjes doorkomen om de pijn te verlichten. Als ik jouw pijnklachten hoor weet ik niet of het werkt, maar misschien is het het proberen waard? Kan je normaal gesproken gewoon bij de drogist krijgen :)

Carowl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:20

Bij mij zijn ze er na 4 jaar bijna alle 4 door..
Heb om het half jaar een 'nepontsteking' gehad, nep omdat er eigenlijk geen bacteriën zijn.
Mijn hele pees was ontstoken dus kon inderdaad ook mijn mond niet openen.
Ik ben ook naar de tandarts geweest maar ik had plaats genoeg dus ze gingen ze niet trekken.
Enige oplossing was straffe pijnstillers.
Ik vind voor die pijn trouwens apranax het beste helpen.
Ik vond het antwoord van de tandarts trouwens echt wel niet voldoende..
Hopelijk helpen ze jou beter!

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:22

Mijne komt nu sinds 2 weken ook door, ik merk er niks van.. Voelde niet eens dat hij doorgekomen was. Was maar bij toeval dat ik met mijn tong erlangs kwam anders had ik hem wss nu nog niet ontdekt. :x

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:24

Hier voel het niet als een gaatje , maar precies dat er iemand een naald in steekt :+
andere medicatie mag ik niet bijnemen , omdat dit gevaarlijk kan worden met mijn andere medicatie ( de effecten , waaronder mijn hoge anti depressiva die voor veel bijwerkinge zorgt).

Ik hoop eigelijk dat die uit mag getrokken mag worden want ik slaap al 3 nachten met ijszakjes tegen mijn kaak voor de pijn :(

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:25

Ik hoop het ook voor je, veel succes bij de tandarts. :)

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 22:26

Samblabla schreef:
Mijne komt nu sinds 2 weken ook door, ik merk er niks van.. Voelde niet eens dat hij doorgekomen was. Was maar bij toeval dat ik met mijn tong erlangs kwam anders had ik hem wss nu nog niet ontdekt. :x

ik voel niks met mijn tong , of ik moet mijn tong zeer goed naar achter doen en dan voel ik het pas :')
heb jij helemaal geen pijn ?

mijn linkertand is al +- 6 maand bezig met aan het doorkomen en pas nu zie je hem er wat doorkomen ( klein hoekje dat uit tandvlees komt) , aan mijn rechtertand zo'n 2 maand maar daar helemaal geen pijn aan

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 22:40

Als ik met mijn tong erlangs ga dan voel ik heel erg duidelijk punten, en dan geen puntjes maar echt grote punten en voel gewoon dat het een kies is. Als ik met mijn vinger erlangs ga of met de tandenborstel dan doet het ook geen pijn. Dus nee, ik voel helemaal nada noppes. :D

2 weken geleden was het een mini puntje en nu al bijna een heuse tand. Tot nu toe geen last en hopelijk blijft dat zo. :)

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:18

Ik had er ook zo´n last van, toevallig denk zo´n 3 weken geleden er dus een weg laten halen.
Maar heb het echt niet zover laten komen als jij!
Kreeg maandag last, dacht gaat misschien wel over, maar werd erger dus woensdag tandarts gebeld en kon terecht. Vervolgens donderdag in het ziekenhuis en kies eruit. Best snel gegaan dus!

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:31

moet dat in het ziekenhuis eruit gehaald worden ?
moest ik even snel als jij terrecht kunnen komen om het te laten verweideren zal het perfect uitkomen want moet namelijk donderdag en vrijdag naar ziekenhuis :+

heb vanmorgen gebeld naar de TA en mag vandaag al terrecht om 17 u !:)

immii_clarr

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 10:34

Ja was een verstandskies onder, moet in ieder geval hier in Nederland volgens mij altijd in het ziekenhuis als het onder is.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:44

Nee hoor, mijn tandart heeft ze allemaal zelf verwijderd.
Ook al zaten de wortels schots en scheef.

Super dat je vanmiddag al terecht kunt TS!

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:51

Ik heb van een van de vier kiezen met vlagen echt last gehad, maar die groeide ook niet de juiste richting op. Ipv verticaal te groeien groeide deze horizontaal richting mijn andere kies en door de druk die daarbij onstond had ik er last van. De andere drie heb ik amper last van gehad, die groeiden redelijk de juiste richting op, maar zijn niet allemaal goed doorgekomen.
Ik heb drie van de vier uit laten snijden in het ziekenhuis, omdat ze te diep/scheef zaten te kunnen trekken. De laatste is gewoon getrokken bij de tandarts.

pinto_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 11:56

Sterkte TS, mag dinsdag naar de kaakchirurg om er twee weg te laten halen. Ondanks dat er eentje ontstoken is duurde het toch nog een week of 3 voor de afspraak, dus gaat hier niet zo snel als bij immii_clarr. ;)
Overigens heb ik er niet heel veel last van, alleen met flossen/poetsen.

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:28

Ik heb bij het doorkomen van mijn bovenste twee verstandskiezen erg veel pijn gehad. 'Gelukkig' was de pijn per kies maar voor een week. Maar in die week heb ik zo goed als niet kunnen eten. Maar sinds de pijn weg is, heb ik ook totaal geen last meer gehad van mijn kiezen.
Op dit moment komen bij mij de onderste twee door en daar heb ik, en dan klop ik het even af, totaal geen last van!

In ieder geval succes!

RoosG

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 13:34

Mijn gouden tip, goed schoonhouden! vaak kan je met zo plastic spuitje er wel bij, wat (lauw)water in het spuitje en schoon spoelen. Ik ben een mietje als het om tanden gaat, heb ook altijd last van mijn verstandskiezen, maar dit werkt bij mij heel veel!
Er komt er nu ook 1 bij mij door, door het goed schoon te houden, blijft het erg rustig. Dus alle etensresten enzo weg.

Je kan het ook met waterstofperoxide doen, maar daar zijn verschillende meningen over. Gewoon water werkt bij mij prima!

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:08

De naam verstandskiezen heeft in Nederland niets met je verstand te maken maar met "ver staand"

En simpelweg schoonhouden door te poetsen, over je tandvlees en als het gaat bloeden gewoon even doorgaan dan wordt het weer schoon. Even spoelen met een zoutoplossing (warm water met zout)

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 14:36

Dat is niet helemaal waar. Ik heb dat ook lang gedacht, maar las toen dit (naar aanleiding van het Engelse 'wisdom tooth'):

Wikipedia schreef:
Een verstandskies zou zo heten omdat verstandskiezen pas laat opkomen, net als volgens sommigen het verstand. In ouder Nederlands sprak men ook wel van wijsheidskies. In het Vlaams is wijsheidstand nog steeds het meest gangbare woord. Verstandskies, wijsheidskies en wijsheidstand gaan terug op het Latijnse dens sapientiae, 'tand der wijsheid'. Dit verklaart ook waarom de woorden voor verstandskies in veel talen zo op elkaar lijken: veel medische termen zijn leenvertalingen uit het Latijn, dat lang de voornaamste wetenschapstaal was. Het zijn de laatste tanden die bij de mens doorkomen.
De alternatieve volksetymologische verklaring dat verstandskiezen zo worden genoemd omdat ze achter in de mond staan (ver-stands-kies) is daarentegen onwaarschijnlijk, gezien men bijvoorbeeld in het Engels ook spreekt over wisdom teeth en in het Belgisch-Nederlands over "wijsheidstand".