Genetisch gemanipuleerde micro-organismen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Genetisch gemanipuleerde micro-organismen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:05

Wat vinden jullie hier nou van. Ik wordt er best bang van dat er met 60% van de artikelen die wij in de supermarkt halen gerotzooid is.

Staat het op het etiket?
Soms vermeldt het etiket dat een product genetisch gemanipuleerde bestanddelen bevat, maar vaak ook niet. Het is voor de consument zodoende nauwelijks te achterhalen in welke producten genetische gemodificeerde ingrediënten gebruikt zijn. Genetisch gemanipuleerde micro-organismen worden onder meer gebruikt voor de productie van vitaminen (B2, B6), smaakstoffen en enzymen. En die komen weer in allerlei levensmiddelen terecht. De Europese Unie heeft ook een aantal GM-gewassen toegestaan: soja, vier maïsrassen, een soort tomaat en roodlof. Ook deze producten worden in vele levensmiddelen verwerkt.

Drop, koekjes, bier, kaas, vruchtensappen, het zijn maar een paar voorbeelden van producten die een ingrediënt kunnen bevatten dat genetisch gemanipuleerd is. Inmiddels bevat ongeveer zestig procent van alle verpakte levensmiddelen in de supermarkt ingrediënten die met behulp van gentechnologie tot stand gekomen zijn. Bij een klein deel daarvan staat dat ook op het etiket vermeld. Dat betekent dus dat de consument geen keuze heeft om genetisch gemanipuleerde producten te vermijden.

En dan zie je dat soort dingen:

Afbeelding

Toen ben ik even op Wikipedia gaan zoeken en vond wat over Monsanto. http://nl.wikipedia.org/wiki/Monsanto_(multinational) Waar gaat dit allemaal heen..... Deze week nog op de radio "48% meer mensen met darmkanker in de afgelopen 10 jaar" Het beste kun je zelf koeien gaan houden en al je eten zelf verbouwen. Terug naar de middeleeuwen, dan weet je nog wat je eet.

Twee weken geleden heb ik deze uitzending bekeken http://zembla.vara.nl/Afleveringen.1973.0.html?tx_ttnews%5Btt_news%5D=82963&cHash=f522a762593d38d0253be7bd57f2e8d8 Dat gaat over de suikerindustrie. Na 15 min wordt het interessant.

Ik ga er nu echt wel meer over nadenken wat ik eet.
Laatst bijgewerkt door liempje op 03-06-13 20:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Atani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:08

Had het er deze avond nog over met mijn ouders.

Ben van plan om deze zomer, als ik er meer tijd voor heb, ook beter op te gaan letten. Met name dat als ik koekjes wil, ik ze zelf bak. Als ik vruchtensap wil, ik het zelf maak. Ik wil ook mijn eigen kruiden kweken. Meer water drinken, en geen frisdrank. Etc etc etc.

Het is echt eng wat er allemaal in ons voedsel zit. Maarja, wie heeft tegenwoordig nog tijd om zelf voedsel te kweken? :n ik niet in ieder geval.
Laatst bijgewerkt door Atani op 03-06-13 20:09, in het totaal 1 keer bewerkt

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:09

Ik heb hier ooit met ANW een heel stuk voor geschreven, vorig jaar ergens :) .
Wikipedia is niet de enige source, maar ik ben het met je eens. Wat ik over monsanto hoorde beviel me niet.
Conclusie bij ons was overigens ook dat we beiden GM niks vonden. Onze leraar overigens wel..
Nog leuke discussies over gehad trouwens.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:11

Ja frisdrank drink ik zo goed als nooit. Ik ben een theedrinker of karnemelk :-) Snoepen laat ik nu ook en ik voel mij een stuk beter. :-)

LoveBodin

Re: Genetisch gemanipuleerde micro-organismen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:12

Zonder suiker kan je prima leven, en vaak krijg je daar een stuk meer energie van heb ik gehoord :)
Het is ook goed voor je

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:14

Ja want ik krijg inderdaad meer energie als ik geen suikers eet en ik wordt ook vrolijker.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:15

Klopt, maar dat geloof ik een beeetje off topic hahaha.

Wat ik trouwens wel interessant vind, is dingen zoals Herman

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:18

Herman?

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:19

Stier Herman!

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:20

aha :-) zal eens even op Wiki lezen....

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:21

Dat van die suiker ga ik morgen eens even naar kijken. Klinkt interessant!

En tja, Monsanto hoor ik de laatste tijd wel meer negatieve dingen over. Die mais zit sowieso echt overal, en dan bedoel ik ook echt overal, in. Heb ik laatst nog een documentaire over gezien waar 't ook daar over ging... Killer at large heette die. Kun je op youtube vinden. Denk dat je dat ook wel interessant vindt.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:24

Nou dat was voor mij ook nieuw.... Jeetje wat moet ik daarop zeggen. Te triest voor woorden. Ik ben er altijd al van overtuigd dat ze ook met mensen aan het knoeien zijn. Wie weet lopen daar al klonen rond. Zal best.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:30

Waarom triest?
Herman was er voor bedoelt om babyvoeding veel makkelijker te maken.
Als Herman gelukt was, hadden we nu koeien die melk produceerden die voor baby's drinkbaar is. En hadden we nu het probleem met China niet :)
Helaas is Herman niet gelukt, maar als we niet uit proberen..

Met mensen 'knoeien' ze nog niet trouwens. Dat zou een hoop ethische bezwaren opleveren. Wel met varkens en schapen.

Ik vind GM eigenlijk best goed, mits het gebruikt wordt voor goede doeleinden. Kankerbestrijding, of zoals Herman babyvoeding. Niet puur voor het leuke idee (zoals neon-visjes), of alleen voor het bedrijf zelf.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-13 20:37

Ik ben het daar niet mee eens. Het is niet normaal dat ze menselijke genen in een stier inbouwen. Wij mensen moeten van de natuur afblijven. Ik ben totaal tegen klonen en knoeien met DNA. Er zijn grenzen, maar dat is mij mening.

Het zou mij niets verbazen als ze in het geheim met mensen knoeien. Er zal vast ergens een geheim laboratorium staan.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:47

Niet om 't één of ander, maar ratten krijgen sowieso vaak flinke tumoren. Met name de vrouwtjes. Ratten die gewoon voedsel krijgen ontwikkelen óók regelmatig tumoren.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-13 20:47

_Tara_ schreef:
Dat van die suiker ga ik morgen eens even naar kijken. Klinkt interessant!

En tja, Monsanto hoor ik de laatste tijd wel meer negatieve dingen over. Die mais zit sowieso echt overal, en dan bedoel ik ook echt overal, in. Heb ik laatst nog een documentaire over gezien waar 't ook daar over ging... Killer at large heette die. Kun je op youtube vinden. Denk dat je dat ook wel interessant vindt.

Amerika is wel even wat anders dan hier he ;) Hier proppen we niet overal mais in, voornamelijk omdat we geen overschot hebben. Alhoewel dat natuurlijk rap kan veranderen!

Ik vind het een slechte zaak dat de EU nu een aantal GM gewassen toelaat, dat had ik nog niet gelezen.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:14

liempje schreef:
Ik ben het daar niet mee eens. Het is niet normaal dat ze menselijke genen in een stier inbouwen. Wij mensen moeten van de natuur afblijven. Ik ben totaal tegen klonen en knoeien met DNA. Er zijn grenzen, maar dat is mij mening.

Het zou mij niets verbazen als ze in het geheim met mensen knoeien. Er zal vast ergens een geheim laboratorium staan.

Dus als ze ontdekken dat een bepaald gen kanker veroorzaakt, en ze uit vinden dat ze dat kunnen veranderen, en zo borstkanker genezen, wil jij dat niet?
Voor Medische doeleinden is GM imo heel belangrijk. Het klinkt heel griezelig soms, maar wat is er mis mee dit voor de juiste dingen te behandelen?

En zeg dan niet: omdat het ook voor slechte dingen gebruikt kan worden, want dat kan met alles.
Auto's kunnen ook voor slechte dingen gebruikt worden (2009 koninginnedag bijvoorbeeld). Net zoals een keukenmes, of een vliegtuig :)
Eigenlijk bijna alles, vanaf de uitvinding van het vuur en het wiel, kan voor slechte doeleinden gebruikt worden.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:25

@ DaniBanani: Die opmerking wilde ik in eerste instantie ook maken inderdaad. Maar toen ik terug dacht aan de grootte van de tumoren die ik bij huisdier ratten heb gezien en de grote van de tumoren die deze ratten hebben, dat is toch wel even iets anders.

@ Phormicola: Klopt inderdaad dat dat van die mais vooral in Amerika gebeurd. Die documentaire die ik noem gaat, uiteraard, ook over Amerika. Maar bv glucose fructose stroop. Dat zie ik de laatste tijd ook op heel veel producten staan. Komt ook van mais. Daar doelde ik een beetje op.
En genetische gemodificeerde producten in de EU, is dat niet al veel langer? Soja enzo? Daar is toch al langer discussie over?

@ LoveBodin: Ik denk dat het negatieve eraan is dat niemand weet wat het op de lange termijn met een mens doet. Alles moet maar snel snel ontdekt worden en dan ook zo snel mogelijk gebruikt worden op de markt. Zonder te weten wat er 10-20-50 jaar later de consequenties van zijn.

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:34

Daar ben ik het met je eens, _Tara_.
Maar zo ver zijn we dan ook nog langer niet. Er is (nog) niets met mensen gedaan, al zijn ze nog steeds aan het onderzoeken.
Verder staat het nu nog op een redelijk laag vuur bij dieren, Herman was echt een uitzondering. En dan was er nog iets van 1 schaap en 1 varken oid.

En ja, waarschijnlijk zullen ze ooit beginnen op mensen te testen, zodra ze denken/weten dat het veilig is met bepaalde dieren. Met medicijnen werkt het niet anders.
Gaan we dan ook al geen medicijnen meer uitvinden? :)
Medicijnen worden eerst ook flink getest. En soms blijken ze dan toch op 50-jaar termijn gevaarlijk te zijn. Dat zal niet alleen met gm gebeuren, maar dus ook met andere dingen.

Wat dat betreft kan je gm en medicijnen op dit niveau vergelijken. Beide werken in op de gezondheid van de mens.
Nu vind ik overigens dat die baarmoederhalskankerprik ook te snel is gegaan, heb hem dan ook niet genomen. Maar dit is en blijft dan ook mijn keus. Ik denk dat als ze iets met GM op de markt brengen, ze het gewoon niet kunnen verplichten. Zeker in het begin niet. Het blijft dan een keuze. En ja, als de overheid dan gaat aanmoedigen, dan vind ik dat slecht. Want stel het gaat fout, is de reputatie van gm meteen verdwenen.
Oftewel, ik heb er geen problemen mee dat ze dit soort dingen uitzoeken en ontdekken. Want uitvinden betekent niet meteen op de markt brengen, nog niet. Eerst uitvinden, dan uittesten, dan op de markt (maar niet verplicht en met risico-vermelding erbij). En dan ben je (vanaf waar we nu zijn) toch wel 100 jaar later denk ik :)

Dus over je markt-probleem: er is geen verplichting. Er is geen verplichting. In heel Nederland is er geen enkele verplichting op een medicijn (want zoiets zou het dan zijn) dat je moet nemen. Iedereen staat er redelijk vrij in. Natuurlijk, de eerste inentingen zijn semi-verplicht, maar worden alsnog geweigerd op ethische basis (vaak door strenggelovigen). Zo zal gm ook nooit verplicht worden, net zoals de baarmoederhalskankerprik.

Heb helaas mijn verslag er niet meer zo bij, maar daar stonden echt heel veel nuttige dingen in. Alle voor- en nadelen etc.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:36

Stel dat er een (sterk) genetisch defect in je familie zit en jij wilt dolgraag kinderen... Dankzij dit soort dingen kunnen ze nu ervoor zorgen dat jouw kindje gezond wordt geboren...

En ik betwijfel ten zeerste dat er op een geheime locatie op mensen word geëxperimenteerd... Dat kan echt niet zomaar.

liempje schreef:

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:36

Nee, de EU heeft gm soja verboden. Ik weet niet of dat nu nog zo is :)

Glucose-fructose stroop is idd in opmars en ik word er helemaal gek van :') Waar ik eerst suiker meed, ben ik nu al blij als er 'slechts' suiker in zit! Gelukkig kun je het goed vermijden door puur te eten, maar ik weet uit ervaring (ik heb in Amerika gewoond) dat ze die troep ook met het grootste gemak ik producten kunnen verstoppen die helemaal niet logisch zijn :+

LoveBodin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 07:39

chocobroodje schreef:
Stel dat er een (sterk) genetisch defect in je familie zit en jij wilt dolgraag kinderen... Dankzij dit soort dingen kunnen ze nu ervoor zorgen dat jouw kindje gezond wordt geboren...

En ik betwijfel ten zeerste dat er op een geheime locatie op mensen word geëxperimenteerd... Dat kan echt niet zomaar.

liempje schreef:

Inderdaad!
GM is lang nietaltijd alleen maar slecht.

Volgens mij wordt er echt niet op geheimeplaatsen ge-experimenteerd. Lijkt me meer een complottheorie achtig iets :).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:00

LoveBodin, je bent inderdaad niet verplicht om medicijnen of gm-producten te gebruiken. Het probleem is dus alleen dat het er niet altijd op staat of iets gemaakt is met/met behulp van gm-producten. Hoe wil je dat dan kunnen vermijden?

Phormicola, ok dat wist ik helemaal niet joh, van die soja. Ik let er wel altijd op, als ik iets met soja koop. Voor zover dat dan dus op de pakken vermeld staat.
Stom he, dat met suiker heb ik precies hetzelfde. Hoe vaak er niet én suiker én glucosefructosestroop in een product zit. Onzin.

Het zou mij overigens ook niks verbazen als er op geheime plaatsen experimenten worden uitgevoerd die niet in 't daglicht mogen komen zeg maar :P En dan kun je zeggen dat dat complottheorie achtig iets is, maar die Fritzl bv had ook jaren lang vrouwen in een kelder waar niemand iets van wist.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:39

_Tara_ schreef:
@ DaniBanani: Die opmerking wilde ik in eerste instantie ook maken inderdaad. Maar toen ik terug dacht aan de grootte van de tumoren die ik bij huisdier ratten heb gezien en de grote van de tumoren die deze ratten hebben, dat is toch wel even iets anders.

Ik denk dat dat wel meevalt. :) Ik heb ze wel gezien hoor, met hetzelfde formaat. Ik denk alleen dat mensen het vaak niet zover laten komen, maar in principe groeit zo'n tumor wel door, dus als je maar lang genoeg wacht worden ze net zo groot.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-13 09:58

Mijn ouders waren vroeger nooit zo van het naar de dierenarts gaan met een dier dat 'maar' een knaagdier was. Toch heb ik de tumoren nooit zo erg gezien als op deze plaatjes.

Neemt niet weg dat het maar 2 ratten zijn die daar afgebeeld zijn. Zijn het 2 uitersten uit de hele groep, 2 gemiddelden? Dat weet je niet. Al blijf ik, ondanks dat plaatje, toch erbij dat ik liever geen gm producten gebruik/eet.