Welke douchegel/scrub gebruik jij?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nova3

Welke douchegel/scrub gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 10:06

(Wist niet goed waar ik het moest plaatsen, sorry)

Dit topic gaat niet echt over wat jullie douchegel/scrub of zelfs tandpasta is natuurlijk.
Jullie wisten misschien al dat in heel veel cosmeticaproducten microplastics gebruikt worden.
Microplastics zijn kleine deeltjes plastic die in het milieu terechtkomen. De afmeting van de deeltjes is niet gedefinieerd maar ze kunnen op microscopisch niveau voorkomen. Met name in zeeën en oceanen kunnen microplastics tot problemen leiden. Als vissen de deeltjes inslikken komen de microplastics in de voedselketen terecht.

Ze zijn dus niet afbreekbaar en komen door ons dagelijks gebruik van douchegel massaal terecht in de zeeën en oceanen.
Vissen eten dit dus op, kunnen dit niet afbreken in de maag waardoor ook uiteindelijk hun maag vol zit met plastic en ze geen voedsel meer binnen krijgen. Ook wij eten die vissen op waardoor dit voor onze voedselketen ook slechte gevolgen kan hebben.

De EU is bezig met cosmetica met microplastics te voorzien van een sticker en eventueel te verbieden. Maar dat is nu dus nog niet het geval. Veel mensen zijn zich hier niet eens van bewust dat het in producten zit die ze dagelijks meerdere malen gebruiken.
Kijk thuis maar eens op de verpakking en check op: Polyethylene (PE), Polypropylene (PP) en Polyethylene terephtalate (PET).

Hier is ook een lijst met producten die microplastics bevatten en producten die het zonder doen:
http://www.noordzee.nl/campagnes/productenlijst-microplastics/

Het gebruik van kleine stukjes plastic in deze producten is volstrekt onnodig , er zijn namelijk genoeg alternatieven voorhanden zoals gemalen havermout, kokos, anijszaadjes, het maalsel van de schil van noten en bamboe.

Gaan jullie (indien jullie hier dus geen weet van hadden) bewuster douchegels/scrubs/tandpasta kopen?
Dit hoeft niet eens duurder te zijn, het is gewoon een kwestie van er even bij stil te staan.

Bedankt voor het lezen! :)

Tabby123

Re: Welke douchegel/scrub gebruik jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:38

Ik wist niet eens dat er stukjes plastic in zaten ik gebruik altijd rituals geen idee of het daar inzit.

Daenerys

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:52

Ik gebruik Palmolive en heb net even de ingrediënten bekeken maar kon niets vinden, en ook in de rode lijst van de link staan geen producten die ik gebruik.

Ik doe het dus niet bewust, maar het is wel goed er even bij stil te staan.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 10:56

Ik wist het ook.niet... gebruik altijd rituals

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 11:28

Rituals producten staan bij de groene lijst en gebruiken dus geen plastic. Body shop, rituals en lush zijn wel wat meer begaan met deze zaken dan de grotere producenten...

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:34

Top dat je dit zo op bokt zet! Denk dat veel mensen hier best op zouden willen letten maar er niks van af wisten. Zelf gebruik ik sowieso merken als Dr. Organic, Yes to en Lush enzo. Daar zit 't niet in.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 11:58

Mijn scrub (van de Kruidvat) heeft scrubdeeltjes die gemaakt zijn van abrikozenpitten. Ik vind 'm ook een stuk fijner dan scrubs met 'plastic bolletjes die open gaan en zo hun goede ingrediënten vrijlaten'.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:03

Rebel_Jits schreef:
Mijn scrub (van de Kruidvat) heeft scrubdeeltjes die gemaakt zijn van abrikozenpitten. Ik vind 'm ook een stuk fijner dan scrubs met 'plastic bolletjes die open gaan en zo hun goede ingrediënten vrijlaten'.

Kijk maar eens goed; ook die bevat PE :)

Ts: rituals staat ook op de oranje lijst nog.

Ik let er zelf totaal niet op, gebruik vooral wat ik zelf prettig vind.

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:08

Stukjes plastic in dagcrèmes?
Hoe moet ik dat voelen in de crème eigenlijk?

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 12:17

Lous schreef:
Stukjes plastic in dagcrèmes?
Hoe moet ik dat voelen in de crème eigenlijk?

In sommige producten zijn ze microscopisch klein, dat voel je dus gewoon niet :)

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:21

De dagcrème die ik nu gebruik is de enige waar ik geen irritaties van krijg en mijn huid goed hydrateerd (heb nogal een droge huid), deze staat dus op de rode lijst.
Maar goed die blijf ik dus wel gebruiken. Misschien dat ze er uiteindelijk toch nog iets aan doen?

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 12:26

Ik verplicht ook niemand om die dingen niet te gebruiken. Ik probeer de meeste mensen er gewoon op bewust te maken. Ik ben begaan met het milieu en ik snap dat sommige dingen gewoon te moeilijk zijn om te vermijden (gewoon minder afval produceren, minder met de auto rijden,..).
Maar bij dit is het gewoon een kwestie van je ogen even opendoen en lezen.

Konstantine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 12:29

Mijn bodyscrub en handscrub zijn in ieder geval groen! :D
Zal zo eens bij mijn andere producten op de ingrediëntenlijst kijken. :)

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:25

Oeioei, de mijne staat op de rode lijst. Ik gebruik Aapri. Ik had al die namen al eens op de verpakking zien staan inderdaad.

Maar, of ik ga wisselen weet ik nog niet. Ik heb meerdere scrubcrèmes gebruikt en dit is eigenlijk de enige waarvan ik echt het idee heb dat het werkt (ik heb nogal een vette huid).

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:26

Er zijn zoveel verschillende merken op de markt... Voor een vette huid, probeer de scrub van de tea tree lijn van The Body Shop eens bv.

Kirsha

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:34

Het is ook niet dat ik geen scrubs voor een vette huid kan vinden, ik heb er meerdere geprobeerd (natuurlijk niet alle, die van jou bijvoorbeeld niet) maar ik vind de scrubdeeltjes vaak te klein. Waar anderen Aapri juist te grof vinden vind ik die weer precies goed. Nouja, het is ook niet meer zo makkelijk te krijgen, dus ik maak eerst maar eens de 3 flessen op die ik nog in de kast heb en dan zie ik wel weer verder.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:38

Mijn douchegels van Rituals en gezichtsscrub van Yves Rocher zijn vrij van bovengenoemde stoffen :). Ik had nog niet gehoord van de schadelijke gevolgen van deze stoffen. Maar ga er wel op letten bij mijn aankopen. Gelukkig maak ik mijn scrubs vaak zelf; suiker/olijfolie of havermout/honing/olijfolie doen wonderen voor een schilferige huid :))

Stoof

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 13:43

ElineBungle schreef:
(Wist niet goed waar ik het moest plaatsen, sorry)

Dit topic gaat niet echt over wat jullie douchegel/scrub of zelfs tandpasta is natuurlijk.
Jullie wisten misschien al dat in heel veel cosmeticaproducten microplastics gebruikt worden.
Microplastics zijn kleine deeltjes plastic die in het milieu terechtkomen. De afmeting van de deeltjes is niet gedefinieerd maar ze kunnen op microscopisch niveau voorkomen. Met name in zeeën en oceanen kunnen microplastics tot problemen leiden. Als vissen de deeltjes inslikken komen de microplastics in de voedselketen terecht.

Ze zijn dus niet afbreekbaar en komen door ons dagelijks gebruik van douchegel massaal terecht in de zeeën en oceanen.
Vissen eten dit dus op, kunnen dit niet afbreken in de maag waardoor ook uiteindelijk hun maag vol zit met plastic en ze geen voedsel meer binnen krijgen. Ook wij eten die vissen op waardoor dit voor onze voedselketen ook slechte gevolgen kan hebben.

Wat er waar is van de rest van het topic weet ik niet, maar voor zover ik weet wordt een vis voor die verkocht wordt ontdaan van zijn organen (waaronder dus de maag), dus in hoeverre wij deze plastic innemen is maar de vraag.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 13:55

Stoof schreef:
Wat er waar is van de rest van het topic weet ik niet, maar voor zover ik weet wordt een vis voor die verkocht wordt ontdaan van zijn organen (waaronder dus de maag), dus in hoeverre wij deze plastic innemen is maar de vraag.

http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2664/Nieuws/article/detail/3393470/2013/02/14/Noordzee-ernstig-vervuild-met-microplastic.dhtml

Dat is ook gewoon nog niet heel bekend. Dit probleem is redelijk 'nieuw'.
Dat vind ik ook een beetje moeilijk om over te discussiëren aangezien ik niet precies weet welke giftige dingen wel door een maag kunnen opgenomen worden en welke niet. Maar das jou mening, er zijn genoeg andere redenen om er even naar te kijken :)

Bovendien eten wij ook mosselen, oesters,..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 14:00

Nee. Ik gebruik Korres showergel of iets van de Lush. Het maakt me niet zoveel uit eerlijk gezegd.

Korres is trouwens best duur en volgens mij is ie best natuurlijk, maar het gaat mij meer om dat ie zo lekker ruikt :')

Citaat:
Product size: 250ml

Dermatologically tested
Korres do not test on animals
Mineral oil & silicon free
Propylene glycol free
Ethanolamine free

Brand favourite of Angelina Jolie, Jodie Kidd, Drew Barrymore and Victoria Beckham

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 15:40

Therme White Lotus als douchegel en Aapri als scrub.

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-06-13 15:52

Suzanne F. schreef:

Wel fijn dat je de moeite neemt om heel de post te lezen :')

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 16:21

ElineBungle schreef:
Suzanne F. schreef:

Wel fijn dat je de moeite neemt om heel de post te lezen :')

Ik gebruik deze en eigenlijk interesseert het me niks wat er n zit. Ze zijn fijn en ruiken lekker. Dus nee, ben er niet bewust mee bezig. :)

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-06-13 18:39

Ik wist dat niet! Gebruik verschillende merken (vaak net wat in de aanbieding is) en zal eens controleren of ze in de groene of rode lijst staan :j

Nova3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-13 10:18

Nell_ schreef:
Ik wist dat niet! Gebruik verschillende merken (vaak net wat in de aanbieding is) en zal eens controleren of ze in de groene of rode lijst staan :j

Super! :D